INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
25-03-2012
KEYSTONE XL: AMERIKAANSE INDIANEN ZIJN WOEDEND!
Bron: Peoples World (Blake Deppe)
Op 22 maart gaf President Obama zijn zegen
voor de Keystone XL pijplijn (die olie van Cushing naar Port Arthur ,Texas zal
leiden.)
Toen Indiaanse activisten het nieuws vernamenreageerden zij woedend. De pijplijn zal schade toebrengen aan hun
sacrale gronden en kunstvoorwerpen en zal een grote bedreiging vormen voor het
milieu.
Tijdens Obamas toespraak in Cushing, Okla
werden de Indianen door de lokale autoriteiten gedwongen om uiting de geven aan
hun protest achter de tralies van een omheining die opgetrokken was in Memorial Park, zij
mochten niet bij de toespraak aanwezig zijn.
Deze beledigende zet maakte de kloof tussen de
president en de demonstranten nog groter. Dit was een regelrechte aanval op de
vrijheid van meningsuiting volgens het Global Justice Ecology Project.
Veel tribale besturen en Indiaanse
ondernemingen worstelen om een evenwicht te vinden tussen economische
hulpmiddelen en onze aangeboren verantwoordelijkheid voor de aarde zei de
Amerikaanse Indiaanse acteur en activist Richard Ray Whitman.
De vraag die we ons moeten stellen is welke
invloed zullen de beslissingen die nu genomen worden hebben op toekomstige generaties ?
Marty Cobonais van het inheemse milieunetwerk
zegt dat Obamas goedkeuring van een project dat de sacrale sites en
kunstwerken zal ontwijden een grote teleurstelling en verraad is.
Bij de First Nations gemeenschappen in Canada
doen de Teerzanden reeds hun verwoestend effect voelen en nu brengen ze de
verwoesting naar de US stammen.
Activist Earl Hatley zegt: Veel natives in
Canada leven stroomafwaarts van de giftige teerzand mijnen en er werden reeds pieken
vastgesteld in darm,lever, bloed en galblaas kankers die door de Canadese
overheid en olie maatschappijen gewoon genegeerd worden. En nu willen ze de
teerzanden door het hart van het Indiaans territorium stuwen . Onze
begraafplaatsen worden daarbij vernield en ons erfgoed aan stukken gereten!
Zij verwijzen naar de studies die uitgevoerd
werden door de Oklahoma Archeological Survey dat stelde dat 88 archeologische
sites en 34 historische gebouwen bedreigd worden door de XL pijplijn.
De demonstraten wijzen er op dat het niet
enkel hun erfgoed in gevaar is maar ook de natuur.
Rosemary Crawford, Project Manager van het
centrum Energy Matters zegt: De Oglala Aquifier (waterlaag) is niet de
enige waterbron in het gebied en de teerzand pijplijnen hebben een groot
gevaren record, lekkage is onvermijdelijk."
De mensen die hun stem hebben uitgebracht voor
Obama deden dit omdat zij erin geloofden dat hij het milieudrama veroorzaakt
door pollutie zou aanpakken.
"Tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde hij
dat hij ons zou bevrijden van de olie tirannie! Vandaag heeft hij eigenhandig zijn belofte
door het slijk gesleurd!"
AMERIKAANSE INDIANEN STRIJDEN TEGEN BERENJACHT IN NEVADA
Bron: Ass.Press
Amerikaanse Indianen strijden in Nevada tegen
de jacht op zwarte beren .
De groep is niet te spreken over een opmerking,
die gemaakt werd door Rex Flowers, voorzitter van de
Washoe County wildlife adviesraad, tijdens een bijeenkomst verleden week.
Rex Flowers zei onomwonden tegen de groep
Paiute, Washoe en Shoshone tribale leden dat hij niets wou horen over bogen
en pijlen want hij en zijn team waren de berenjacht toegewijd aldus Raquel
Arthur, woordvoerster van de Noord Nevada chapter van de American Indian
Movement (AIM).
Raquel Arthur werd ook persoonlijk beledigd
tijdens de vergadering.
Zij werd steeds aangesproken als sir.
Zij beledigden ons, dit was puur racisme!
Rex Flowers weigerde alle commentaar.
Tegenstanders van de jacht hebben klacht
neergelegd bij gouverneur Brian Sandovalover de misplaatste opmerkingen van Rex Flowers.
Mary-Sarah Kinner, woordvoerster van de
gouverneur zei:
de opmerkingen van Mr.Flowerswaren inderdaad beledigend en zijn ontoelaatbaar
tijdens publieke en private gesprekken. Mr.Flowers moet zich verontschuldigen.
Randal Massaro, woordvoerder van de Union
Members for the Preservation of Wildlife zei dat Flowers uiteindelijk
telefonisch zijn excuses heeft aangeboden.
Raquel Arthur zei voor ons zijn beren sacrale
dieren zij voegde er nog aan toe dat de berenpopulatie ontoereikend is voor de
jacht.
Veertien beren werden tijdens de jacht, die
eindigde op 31 dec, doodgeschoten.
Verzoek hen dringend ,maar beleefd contact op te nemen
met hun Amerikaanse organisatie om actie te ondernemen voor de vrijheid van de
politiek gevangene Leonard Peltier.
Amnestie International ,afdeling Vlaanderen werd door
NAIS verschillende malen aangeschreven in verband met de Internationale Dag van
solidariteit voor Leonard Peltier, op 4 februari ll,
maar onze mails bleven
onbeantwoord.
Nu is dan het moment aangebroken om hen opnieuw aan te
spreken.
Amnesty International ijvert reeds jaren lang voor de
vrijlating van politieke gevangenen.
Leonard Peltier werd door AI op 23 juni
1995 erkend als politiek gevangene. (zie verklaring van Amnesty International
ingediend bij het US congres in 2000 en 2009 www.whoisleoanrdpeltier.info ).
Het misbruikt, uitgebuit en onderdrukt
Indiaanse volk vecht terug!
Dennis Banks, mede stichter van de American
Indian Movement (AIM) leidde zijn volk uit hun diepste wanhoop naar een
confrontatie met de overheid en veranderde voorgoed hun leven.
Dit is een meeslepend verslag over de vergeten
Indian Civil Rights movement.
OGLALA ,SD: 13de JAARLIJKSE BEWUSTMAKINGSDAG VOOR POLITIEK GEVANGENE LEONARD PELTIER.
Bron: LPDOC
De 13de jaarlijkse Oglala
herdenking zal gehouden worden op 26
juni 2012 in Oglala, Zuid Dakota.
Deze jaarlijkse gebeurtenis is in herinnering
aan de slachtoffers van het schrikbewind in de jaren 1970 en een bewustmaking
van de onrechtvaardige veroordeling van AIM lid Leonard Peltier. De activiteiten zullen beginnen met een
ceremonie die uitgevoerd zal worden op het Little
Family kerkhof waar Joe Stunz
begraven ligt.
Een herinneringsmars waarbij de Warriors
worden geëerd zal eindigen op Jumping Bull land.
Wij zullen woorden en stilte , tranen en lach
delen terwijl we ieder van hen die ons verlaten hebben zullen herdenken.
Wij zullen eindigen met een maaltijd, Memorial
cakes en een give-away.
Het jaarlijkse Youth Awareness Concert for
Healthy life styles and Choices, zal doorgaan in de Lakota Dome (Prairie Wind
Casino)
Op het gratis concert zal Grammy en NAMA
winnaar ,Micki Free optreden.
Wij verwelkomen ook onze lokale groten: Scatter Their Own,SpyderZback,Brett
Hamilton,met Elk Nation Drum en onze eigen JD Nash
Dit is een evenement dat gemachtigd is door
Leonard Peltier.
Zijn absoluut verboden:Drugs Alcohol en
geweld.
Er mag niet gefilmd worden zonder voorafgaande
toelating.
1864 Vandaag beginnen 800 Navajos,
meestal vrouwen, kinderen en oude mannen aan de 300 mijlen lang gedwongen mars naar Fort Sumner en het Bosque Redondo Reservaat in oost-centraal Mexico.
Onderweg sluiten er nog 146 Navajo aan.
Een vreselijke sneeuwstorm overvalt de slecht
uigeruste groep.
INDIANEN EN DONKERHUIDIGE HISPANICS GELIEVE
ZICH TE ONTHOUDEN !
Bron: Censored News-Brenda Norrell
NEW MEXICO DIENST VAN TOERISME WIL WITTE
TOERISTEN!
SANTA FE-De dienst van Toerisme in New Mexico zoekt blanke en lichtgebruinde Hispanic figuranten voor hun reclame filmpje om het
toerisme te bevorderen.
Monique Jacobson, secretaris van de dienst
licht toe: wij zoeken lichte
figuranten die in het filmpje de rol van een toerist kunnen spelen om zo toeristenuit Maine, Texas, Florida of Washington
warm te maken .Zij moeten zich met de acteurs kunnen identificeren.
In de film wordt geen melding gemaakt van de
Navajo, Apaches en Pueblosdie de
schoonheid van New Mexico uitstralen.
ONDANKS HUN POPULARITEIT BLIJVEN HET
NEGATIEVE STEREOTYPEN
Bron: The Register-Guard
Het debat over het al dan niet verbieden van
het gebruik van Indiaanse namen, afbeeldingen en kostuums als mascotte voor
sport teams is al ongeveer een halve eeuw bezig.
In Oregonheeft de onderwijsraad er vier jaar over gedaan en zal
waarschijnlijk volgende maand overgaan tot het verbieden van de Indiaanse
mascottes
Het nationale debat begon in de jaren 1960,
toen de blanke meerderheid zich bewust begon te worden van hun behandeling van
de minderheid. Het werd meegenomen met de politic
correctness beweging van de jaren 70 en 80, en in de vroege jaren 9O
begonnen de zaken te veranderen.
In 1992 hebben zeven Indianen de US Patents
& Trademarks office overtuigd om de registratie van het Washington Redskins rugby team uit hun
A.I registraties te schrappen.
De eigenaren van het team verzetten zich tegen
deze beslissing en brachten de zaak voor de federale rechtbank. In november 2009 liet het US hooggerechtshof
de beslissing van het patent bureau ongedaan maken omdat de eisers hun klacht te laat hadden ingediend.
Ondertussen heeft de US Civil Rights commissie
opgeroepen om geen Indiaanse mascottes meer te gebruiken, en de NCAA heeft de
scholen met Indiaanse mascottes verboden om nog deel te nemen aan
kampioenschappen.
Sommige scholen en universiteiten (waaronder
Stanford) hebben hun mascottes vrijwillig vervangen.
We zijn nu 2012, maar het gebruik van
Indiaanse mascottes blijft hardnekkig doorgaan- voornamelijk in de openbare
middelbare scholen,en scholen in kleine steden en gemeenschappen waar sport
heel belangrijk is.
Schoolraden, beheerders, studenten en vele
ouders weigeren hun historische Indiaanse mascotte op te geven.
Zij voeren aan dat zij eigenlijk de Indianen
en hun culturen ,waarden en tradities eren en zo een betere verstandhouding
tussen de rassen creëren.
De Amerikaanse Indiaanse activisten zijn het
daar niet mee eens.
Zij zeggen dat het gebruik van Indiaanse
namen,afbeeldingen, kledij en rituelen een vreselijke stereotypering bevestigd.
Zij zeggen dat de mascottes respectloze,
kwetsende en vernederende karikaturen zijn.
Het feit dat er nog steeds gedebatteerd wordt
over de zaak komt doordat de tribale leiders niet gesproken hebben met één
stem.
Sommigen zeggen dat de reacties van tribale
leden gaan van onverschilligheid tot aanvaarding en zelfs steun.
Een onderzoek aan de universiteit van
Pennsylvania in 2004 toonde aan dat 91% van de Amerikaanse Indianen het gebruik
van het woord Redskins aanvaardbaar vonden.
Ongeacht wat tribale ouderlingen zeggen en of
de bestuursraad van Oregon beslist om volgende maand al dan niet de mascotte te
schrappen,het gebruik ervan moet dezelfde weg opgaan als de zwartgeschilderde
Black Minstrel entertainers die zo populair waren in het midden van de 20ste
eeuw.
Het doet er niet toe dat supporters zeggen dat
hun mascottes de Amerikaanse Indianen eren en niet kleinerend bedoeld zijn.
Wanneer één Indiaan het zo aanvoelt moet dat
genoeg zijn om de mascottes te veranderen want in deze maatschappij komt het
recht van een individu op de eerste plaats.
En zoals de Oregon mascotte adviserende
commissie enkele jaren geleden stelde:
geen enkele groep heeft het privilege om te bepalen wat voor een andere groep
als vernederend ervaren wordt.
De federale Civil Rights commissie had gelijk
toen zij een decade geleden zei dat de mascottes vooroordelen die een negatief effect hebben op hedendaagse Indianen,
aanmoedigen
Het wordt tijd dat de Warriors, de Indians
en de rest van hun soort in de vergetelheid verdwijnen.