INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
06-05-2014
WERELDWIJDE âCALL TO ACTIONâ OM GUANTANAMO TE SLUITEN!
WERELDWIJDE CALL TO ACTION OM GUANTANAMO TE
SLUITEN!
Niet weer een verbroken belofte! Niet nog een
dag in Guatanamo!
Op 23 mei 2013 heeft president Obama opnieuw
beloofd om de Guatanamo gevangenis te sluiten. Zijn eed kwam er na aanleiding
van de massale hongerstaking van de mannen die zich verzetten tegen hun lot en
de hernieuwde wereldwijde afkeuring van de gevangenis.
Een jaar later en weinig of niets is
veranderd. Slechts enkele gevangenen hebben de gevangenis mogen verlaten en
hongerstakers worden voortdurend gedwongen gevoed.
In Washington DC, New York City, Boston,
Chicago, San Francisco, Hawai, Duitsland, Londen, Sydney en in meer steden over
de wereld komen mensen samen om te eisen dat President Obama en het congres een
einde maakt aan de gevangenis in Guatanamo.
Voor adressen van samenkomsten over de hele
wereld zie:
Kameraden van de Zesde en de Zapatista Little
School:
Hier geven wij de woorden mee van de
kameraden, families, voogden en leerkrachten ,over hoe zij hun studenten van de
Little School ervaren hebben en evalueerden.
Zoals wij zeggen in dit oproerige land, er is
geen ontspanning, we moeten verder werken. Dit zeggen we omdat er meer werk zal komen,
samen met de kameraden van het National
Indigenous Congres.
Zelfs wanneer er even een rustpauze is zal die
gebruikt worden om in het onderhoud van de families te voorzien, maar ook om na
te denken, te studeren en plannen te maken voor de strijd.
Dit is belangrijk voor de simpele reden dat de
neoliberale kapitalisten geen pauze nemen en voortdurend nadenken over hoe zij
hun dominantie voor eeuwig kunnen uitbreiden .
Zoals de kameraden zeiden in een van de
sharings die we hier kregen: In
slechts 19 jaar hebben wij het vreselijke systeem van 520 jaar dominantie
afgeschud, en nu houden wij onze eigen vrijheid en democratie in onze handen.
En wij zijn slechts een paar duizend vrouwen
en mannen die onze eigen gemeenschappen besturen; stel je voor indien wij miljoenen
mensen buiten en in de stad kunnen organiseren.
Zoals diezelfde kameraden zeggen: dit is dankzij het feit dat wij onszelf
georganiseerd hebben en begrepen hebben wat waardigheid en verzet werkelijk
betekenen. Wij geven ons niet langer over aan de overschotjes, aalmoezen, en de
kruimels die ons toegeworpen worden onder het bedrog na bedrog van een slecht
bestuur.
Zoals de Zapatistas zeggen, onze over-
over-groot ouders, onze over-
grootouders, en onze grootouders kregen nooit te eten. Integendeel, wat zij
produceerden werd van hen afgenomen en ze kregen die dag een paar kruimels
zodat ze de volgende dag opnieuw konden gaan werken voor de baas. Zo worstelden ze het leven door: uitgebuit
door de bazen en slecht bestuur.
Waarom zouden wij denken dat het slecht
bestuur nu anders is, daar waar het bestuur bestaat uit de kleinkinderen en
achter kleinkinderen van diezelfde uitbuiters, en die de ergste sell-outs van
onze tijd zijn?
Daarom zijn de nieuwe bazen buitenlanders,
tenminste, wanneer wij het zouden toelaten indien de arme mannen en vrouwen van
het land en de stad zichzelf zouden overgeven.
De tijd is aangebroken dat de armen van het
land en de stad zich moeten organiseren en hun toekomst in eigen hand moeten
nemen.
Dat wil zeggen dat het tijd is dat het volk
zichzelf gaat besturen in plaats van bestuurd te worden door een paar
individuen wiens enige doel is rijk te worden. Het is voor iedereen duidelijk
dat dit de enige reden is waarom ze er zijn.
Dat is waarom de kameraden van de Zapatista
zichzelf organiseren en samen werkten en droomden om hun eigen lot te bepalen,
en dit lot wordt nu zichtbaar.
Hun manier van zelfbestuur is geheel
verschillend; zij besturen als een volk en hun vertegenwoordigers gehoorzamen,
dit wil zeggen, het bestuur gehoorzaamd.
Dit is een ware verandering, niet enkel een
verandering van kleuren of logos.
Kameraden van de Little School, wie zegt dat
dit niet mogelijk is? Het is mogelijk omdat het t volk zelf is dat door
organisatie beslist wat zij willen.
Waarom zijn wij bang om het volk voor zichzelf
te laten beslissen hoe hun nieuwe leven zal zijn?
Hoe kunnen wij NIET bang zijn voor de
gruwelijkheden gepleegd door de drie niveaus van slecht bestuur die over onze
toekomst beslissen tegen het welzijn van het volk in?
Het is hier dat de kameraden van het EZLN
zeggen dat t volk de macht moet hebben om over hun eigen levens te beslissen,
omdat zij de beslissingen nemen voor het welzijn van het volk en niet om hun
eigen doelen te bereiken. En wanneer zij een fout maken, dan zullen zij die ook
rechtzetten.
Maar de drie niveaus van slecht bestuur zijn
doof en blind, zij weigeren enige fout binnen hun wereld van dominantie en
bedrog toe te geven.
Laat ons uit die wereld stappen, laat hen
alleen en zie of ze kunnen overleven, laat jezelf niet meer toe om uitgebuit te
worden!
De kameraden van de Zapatista gemeenschappen
hebben een voorbeeld gesteld.
Daarom gaan we verder met de woorden van de
kameraden en steungroepen van de EZLN te verspreiden.
En dit zal blijven verdergaan!
Subcomandante
Isurgente Moisés
Mexico,
april 2014 - Twintigste
jaar van de oorlog tegen vergetelheid.
Gepubliceerd door: Unedited Media op 28 april, 2014
Lakota en hun bondgenoten komen samen om solidariteit,
eenheid en vaardigheden om het sacrale water te beschermen tegen de Keystone XL
teerzanden pijpleiding.
VIDEO: ROSEBUD HIP HOP ARTIST FRANK WALN LIVE IN DC BIJ âREJECT AND PROTECTâ
VIDEO: ROSEBUD HIP HOP ARTIST FRANK WALN LIVE IN DC BIJ
REJECT AND PROTECT
Bron Censored News: www.bsnorrell.blogspot.com
IdleNoMoreMedia
Inheems Hip Hop artiest Frank Waln trad live op voor
duizenden aanwezigen op de laatste actiedag voor de Reject and Protect
bijeenkomst in Washington DC. Het optreden van Frank vatte de geest van de
kracht en verzet van de vele inheemse landverdedigers die de pijpleidingen of
teerzanden niet zullen toelaten op hun sacraal land.
Robin LeBeau spreekt over het inheemse verzet tegen de
Keystone XL tijdens Reject and Protect, en elders aan de frontlinies in het
land.
Van spirituele kampen in Sweet Grass en Rosebud tot
vreedzame directe actie en burgerlijke ongehoorzaamheid -trainingen die overal
op Lakota land plaatshebben.
RED SHIRT GEMEENSCHAP : AIM SONG MOCCASINS ON THE GROUND
RED SHIRT GEMEENSCHAP : AIM SONG MOCCASINS ON THE GROUND
Door Native Impact
Bron: Censored News: www.bsnorrell.blogspot.com
Gepubliceerd op 27 april, 2014
Leiders van gemeenschappen van over heel de Verenigde staten
en Canada kwamen bijeen bij de Oglala Lakota Nation om samen, in dezelfde geest
het land, kinderen en water te beschermen- Wij verwelkomen iedereen die wil opstaan
om het sacrale water te beschermen. OLIE IS NIET DRINKBAAR
Washington DC
Ponca Casey Camp opende deze morgen tijdens de Cowboy and Indian Alliance actie
Reject and Protect, de Interfaith Ceremonie aan het huis van staatssecretaris
John Kerry.
Indien ze onze
stemmen niet willen erkennen is het minste dat zij kunnen doen naar onze
gebeden luisteren, zei Camp- Horinek .
Chief Rueben George zei dat zijn moeder hem toegesproken
had: Krijger, sta op en vecht voor
datgene waar je in gelooft!
Dit geld zal morgen
verdwenen zijn, dit land zal hier eeuwig zijn aldus Chief Rueben George ,Sundance
Chief en lid van de Tsleil-Waututh First Nation in Noord Vancouver, BC.
Foto gedeeld door
Dallas Goldtooth: Reject and Protect de round dance neemt het kruispunt in en
blokkeert de straten.
Casey Camp-Horinek,
Ponca, en Faith Spotted Eagle, Ihanktonwan Oyate (Yankton Dakota) tonen de Fort
Laramie Treaty aan de Canadese ambassade op 23 april, tijdens de Reject and
Protect actie in DC.
Massa protest om de
actieweek tegen de Keystone XL pijpleiding af te ronden.
25 april 2014
Native Amerikanen en rachers gaan verder met hun week van
protest tegen Keystone XLolie pijpleiding in
Washington DC.
Op donderdag heeft de Cowboy and Indian Alliance een nep-
pijpleiding uitgerold voor het Lincoln Memorial en de leiders opgeroepen tot
verzet.
Wizipan Little Elk, lid van de Rosebud Sioux Tribe : dus onze boodschap voor de Canadese
overheid is, doe wat rechtvaardig is voor noord Amerika. Laat ons niet
capituleren aan multinationals en hun hebzucht.
Art Tanderup, Nebraska landeigenaar: Wij willen ons water niet vergiftigen en ons land vernietigen. Wij
willen onze kinderen en onze kleinkinderen zien overleven op de vlakten zoals
onze voorvaderen het vele generaties lang gedaan hebben. Wij hebben President
Obama nodig om de Keystone XL pijpleiding te verwerpen.
Duizenden demonstranten worden op zaterdag verwacht voor de
mars.
De Obama regering heeft zijn beslissing over de pijpleiding voor
het derde jaar op een rij uitgesteld.
Nederlandse vertaling door A. Holemans voor de NAIS Gazette:
www.bloggen.be/natam
Washington DC-
Casey Camp-Horinek, Ponca zei dat de blanke man zich nu tegen de zijnen keert.
Blanke farmers en ranchers die langs de Keystone XL pijpleiding route wonen
zien nu voor hun ogen het ontglippen en de destructie van het land, net als de
Native Amerikanen.
Tijdens de Reject and Protect actie in DC zei Camp-Horinek
dat de teerzanden reeds hun vuile werk gedaan hebben bij hun First Nations
verwanten in Canada en dat nu Native Amerikanen en hun verwanten in het zuiden
als doelwit gekozen zijn.
Voor de ranchers uit Nebraska die zich bij de actie voegden
zei Camp-Horinek: Nu moeten zij hetzelfde meemaken wat wij reeds eeuwenlang meegemaakt
hebben: de verwoesting van onze aarde waar de blanke man doorkomt om te grijpen
wat hij wil.
Nu heeft hij zich tot de zijnen gekeerd. Hij gaat naar de
ranchers en boeren en doet hetzelfde met hen.
Camp-Horinek zei dat er nu in de Cowboy-Indian Alliance een
krachtig verbond gesloten is tussen Natives, boeren en ranchers.
Terwijl de vrouwen de teepees optrokken op de National Mall,
zei Camp-Horinek: Wij zijn krachtige vrouwen. Wij gaan de structuur veranderen
omdat wij investeren in de toekomstige generaties
Wij gaan het verschil maken. Zij zullen naar ons luisteren.
Wij zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat dan onze achter- achter- achter-achter-
kleinkinderen zullen kunnen eten, drinken en ademen.
Camp-Horinek is een jarenlange Native Rights activiste, milieu- activist en
actrice. Als traditionele drumkeeper voor de Ponca Pa-tha-ta, Womans Scalp
Dance Society, helpt Camp-Horinek de culturele identiteit van de Ponca Natie
van Oklahoma in stand te houden voor haarzelf, haar familie en haar
gemeenschap.
Onlangs heeft Camp-Horinek een getuigenis afgelegd voor de
Rights of Nature Tribunaal in Ecuador. In haar verdediging voor Moeder Aarde
heeft zij de wereld afgereisd en op de conferentie van de VN over de klimaat verandering in Cancun,
Mexico gesproken.
Bekijk de volgende video van de Reject and Protect actie
in DC. Luister naar de woorden van Camp-Horinek en Winona LaDuke, Anishinaabe,
stichter van Honor the Earth. LaDuke
beschrijft haar droom die haar samenbracht met haar zuster en vecht tegen de
pijpleiding.
Honderden journalisten van kranten en TV stations- van China
en Rusland tot Nebraska en Kansas, tot de New York Times, NBC, CBC en meer-
coveren de Cowboy and Indian Alliance in Dc, de Reject and Protect campagne
tegen de Keystone XL teerzanden pijpleiding!
Washington DC-
Faith Spotted Eagle, Ihanktonwan Oyate (Yankton Dakota) zei tijdens de Reject
and Protect actie tegen de Keystone XL teerzanden pijpleiding dat de Indiaanse
vrouwen klaar staan om hun land te beschermen tegen de voorgestelde invasie van
de Keystone XL pijpleiding en het geweld van de mannenkampen in de Dakotas.
Spotted Eagle, geestelijk leider en Elder van Ihantowan
Oyate, zei dat de zuidelijke Ponca, Pawnee en bondgenoten van First Nations in
januari 2013 een internationaal verdrag tot het beschermen van het land tegen
de Keystone XL pijpleiding ondertekenden.
En dit verdrag nemen wij ernstig.
Tijdens de actie in DC sprak zij ook over de rol die de
Buffalo Robes en Star Quilts speelden bij de huldiging van mensen. Casey Camp-Horinek, Ponca van Oklahoma voegde zich bij haar.
Spotted Eagle zei dat de vrouwen de ruggengraat zijn van de
natie. Zij zijn de 'mede- scheppers'. De rol van de vrouw is die van levengever,
een rol die vrouwen nederig maakt.
Wij moeten als levenbrengers nederig zijn. Die verantwoordelijkheid
dragen wij , maar, wij zijn ook Moederberen
En nu staan wij hier als Moederberen om ons land, onze
boerderijen en ons treaty -territorium te verdedigen. Zij schenden ons treaty- land
en water".
"Wij zijn naar hier gekomen om te zeggen: genoeg is genoeg!
Wij zullen TransCanada niet door ons treaty -land laten komen."
Spotted Eagle zei verder dat door de mannenkampen van de
olieploegen het geweld in Indiaanse Naties toeneemt. Een op drie Yankton
vrouwen worden seksueel misbruikt door niet- Indianen.
Een aanslag op ons is een aanslag op Moeder Aarde.
Nu, worden overal langs de voorgestelde TransCanada route
Native Spirituele kampen opgetrokken ter verdediging en bescherming
Spotted Eagle zei dat het eerste spirituele kamp opgetrokken
werd op Ponca land in Oklahoma, dan in Zuid Dakota op het Lakota Rosebud land
en vervolgens een op Cheyenne River land. Nog meer kampen zullen er komen op Lower
Brule en Pine Ridge in Zuid Dakota. De Ihanktonwan plaats is de deur in het
oog houden.
Vertaald in het Nederlands door A.Holemans voor de NAIS
Gazette : www.bloggen.be/natam
De dappere mensen van Arivaca, Arizona, zijn eens te meer
opgestaan tegen het bezettende leger van de grenspatrouilles. Sommigen onder u
zullen zich nog herinneren dat de mensen van Arivaca vliegers opgelaten hebben
rond de US spionnentorens om ze te saboteren. De spionnentorens stonden op hun huizen gericht. Er waren veel artiesten bij betrokken.
De grenspolitie heeft dan uiteindelijk gezegd dat de
spionnentorens toch niet werkten. Maar het materiaal heeft meer gedaan dan schade toe te
brengen aan vleermuizen, vogels en bestuivers. De grenspatrouille kon het verschil tussen een coyote, koe
en een mens niet uitmaken met hun spionnentoren -materiaal die waardeloos was
daar de massieve woestijnbergen hun zicht op de zuidelijke grens totaal
afdekte.
De spionnentoren- flopheeft zomaar eventjes 1 miljard dollar gekost!
Foto Brenda Norrell : de US spionnentoren in Arivaca die deel uitmaakt van de 1 miljard dollars - flop
De rechten van
fotografen komen in het gedrang tijdens de opstand van de Arizona gemeenschap
tegen het bezetters -leger van agenten van de grenspatrouilles
Door Jay Stanley
De ACLU van Arizona heeft vandaag een brief letter
gezonden naar de US Border Patrol waarin zij eisen dat het agentschap
onmiddellijk stopt met zich te bemoeien met het recht van de inwoners van
Arivaca, zoals opgenomen is in het eerste artikel van de grondwet. Het recht dat hen toelaat om te protesteren en overheidsactiviteiten te fotograferen die openlijk
in hun straten plaatshebben.
Het dispuut maakt deel uit van een groter verhaal in Arivaca
dat op het moment eenbijna
ongelofelijk verhaal is van burgers die als één man opstaan tegen het misbruik
en repressie door de overheid in hun eigen gemeenschap.
James Lyall, een staff Attorney voor de ACLU van Arizona
beschrijft de situatie:
Arivaca is een gemeenschap van ongeveer 700 mensen dat op
50 mijl ten zuidwesten van Tucson ligt. Het is een kleine stad, in een prachtig deel van de Sonoran
woestijn.
Maar wanneer je er komt lijkt het alsof je in een heel ander
land komt . Een land waar de krijgswet heerst en dat komt door deoverweldigende aanwezigheid van de
grenspatrouilles.
Er is een ongelofelijk groot aantal gewapende federale
agenten het lijkt alsof een op de twee autos en mensen die je ziet agenten van de grenspatrouille zijn- en ook door het grote aantal surveillance torens, surveillance
towers,drones en helikopters.
Op ons kantoor komen er geregeld telefoons binnen over
mensen die tegengehouden, vastgehouden en verhoord worden in een
checkpoint,of over grenspatrouilles die hun omheiningen doorknippen en hun
eigendom binnendringen. Residenten voelen zich alsof ze in een politiestaat of
in een door het leger bezet gebied wonen. Agenten snauwen inwoners toe: Hier
hebben jullie geen rechten en Je bent sowieso verdacht omdat je hier woont.
Begrijpelijk dat de mensen kwaad worden door dit extreem
militariseren van hun gemeenschap.
Een aantal van Arivaca residenten zijn samengekomen om de
organisatie People Helping People People Helping Peopleop te
richten.
Het is een ware grassroots inspanning, dat geleid wordt door
de leden van de gemeenschap, en verleden jaar hebben zij een campagne
gelanceerd waarbij ze de verwijdering van de Arivaca Road checkpoint eisten.
Deze checkpoint is slechts een van drie checkponts die de stad omringen en die
een diepe kwalijke impact hebben op de gemeenschap. Inwoners hebben jaren van
routineuze pesterijen en schendingen van mensenrecht ondergaan aan de Arivaca
Road checkpoint, dat op 25 mijl ten noorden van de grens ligt.
Zij verklaren tevens dat de waarde van hun eigendom en het
toerisme met grote schreden achteruit gaat. decline in property values
Een lokale winkelierster heeft haar deuren moeten sluiten
vanwege het verval van het toerisme - resultaat van de Checkpoint- die er reeds
meer dan zeven jaar opgericht staat, daar waar men in het begin sprak van een
tijdelijke checkpoint.
Zij verzetten zich ook tegen het feit dat het checkpoint
deel uitmaakt van een bredere ordehandhaving -strategie om migranten in demeest barre delen van de woestijn te
drijven met het resultaat van ontelbare doden.