INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
18-11-2012
BEZETTE GRENZEN.....
ISRAELISCHE ACTIVISTE VOOR PALESTINA BEZOEKT
TOHONO OODHAM LAND
Door Brenda Norrell : Censored News
Tucson Een Israëlische die opkomt voor de
rechten van de Palestijnen bezocht de Tohono Oodham grens en gaf haar mening
over de overeenkomsten tussen de behandeling van Palestina door Israel, en de
behandeling van de Amerikaanse Indianen door de USA kolonisator.
Dr.Dalit Baum, een Israëlische en economisch
activiste voor Palestina sprak vrijdag ll. tot de studenten aan de Universiteit
van Arizona en Tucson -community activisten, waar zij een discussie leidde over
economisch activisme als een middel voor verandering. Het is vreselijk dat dezelfde golf van
geweld steeds wegebt en terugkeert zei Baum.
Baum sprak op dezelfde dag waarop er in de
straten van Tucson een betoging gehouden werd die een onmiddellijke stopzetting
eiste van het dodelijk geweld en bombardementen van Gaza.
Baum bezocht deze week ook Tohono Oodham land
en de US/ Mexico grens in Arizona in gezelschap van mensenrechtenactivist Mike
Wilson,Tohono Oodham ,die water bracht naar de migranten als humanitaire hulp.
Terugdenkend aan de geschiedenis van de
Amerikaanse Indianen zei Baum: Ik zie de overeenkomsten en de verschillen
van wat er hier gebeurd is en wat er in Palestina gebeurd.
Alhoewel Amerikaanse Indianen eeuwenlang het
doelwit waren voor etnische zuivering en volkerenmoord is dat wat er gebeurd in
Israël en Palestina betrekkelijk recent in de geschiedenis, en is vooral uit de
hand gelopen in de laatste tien jaren.
Helaas heeft de behandeling van Amerikaanse
Indianen als een goed excuus gediend voor Israël met betrekking tot bezetting,
apartheid en etnische zuivering.
Baum zei dat vele Israëlieten zeggen dat de US
hetzelfde gedaan heeft met hun eigen inheemse volkeren en daarom moet Israël in
staat zijn om hetzelfde te kunnen doen.
Israël heeft de controle over het volledige
gebied van Israël en Palestina en voert de controle in Palestina uit op
verschillende manieren . Bijvoorbeeld: De controle in Gaza is gewelddadig. In de West Bank daar gebeurd het door de overname van
land en hulpbronnen; een schending van het internationaal recht.
De geschiedenis van de bezetting van
Palestina is in vergelijking met de US inheemse geschiedenis tamelijk
recent,aldus Baum
"Vandaag leven we in een tijdperk van de oorlog
tegen terrorisme, wat een expansie machine is.Het produceert economische stimulansen voor
producten zoals de spionnentorens en grensmuur hier in Arizona op Tohonto
Oodham land. Door de bezetting en etnische zuivering
resulteert de verspreiding van Palestijnen over de hele wereld het uiteenvallen
van de Palestijnse cultuur."
Baum zegt: het is een apartheidsituatie .
Israëlieten controleren de regio terwijl de Palestijnen geen rechten kunnen
uitoefenen met betrekking tot hun land en hun staatsburgerschap.
Ondertussen zijn daar de voortdurende aanvallen van het
leger dat iedereen zomaar mag arresteren. De situatie in Palestina is apartheid volgens
de definitie van de Verenigde Naties .
In 1948 had er een etnische zuivering plaats
en de Palestijnen werden in vluchtelingenkampen gedwongen. Toen had het volk 95 percent van het land in
bezit en nu hebben ze niets meer. Het land van Israël en Palestina is klein in
vergelijking met de US. Israël is afhankelijk van de USA.
In Europa wordt Israël beschouwd als de voorpost
van het westen. Israël is economisch en psychologisch afhankelijk van het
westen.
Baum wees erop dat het gevoel van
straffeloosheid dat tegenwoordig heerst in Israël en het eenvoudig in standhouden
van die positie de grootste bedreiging vormt voor de aanzet tot verandering.
Actie is de beste weg om verdriet en boosheid
te uiten.
Grassroots solidariteit: een einde maken aan
de bezetting en de vluchtelingen terug thuis te brengen.
Grassroots solidariteit is beroep doen op
mensen met een geweten...
Grassroots beweging roept op voor het
beëindigen van de bezetting, de vluchtelingen te helpen terug naar huis te gaan
en gelijkheid voor de Palestijnen waaronder ook diegene die in Israël leven.
De Grassroots beweging heeft geen politieke
basislijn en is gebaseerd op internationale rechten en mensenrechten.
Dit is
iets waar iedereen zich moeten kunnen in vinden zegt
Baum.
HELP DE SACRALE SITE IN HET CENTRUM VAN DE
BLACK HILLS TE BESCHERMEN!
Wij danken iedereen, waar ook ter wereld die
ons de afgelopen maanden geholpen hebben om PeSla te beschermen.
Het is echter nog niet voorbij.
In de laatste maanden hebben wij een nooit
geziene campagne gevoerd om de Oceti Sakowin (Great Sioux Nation) te verenigen
. Het medeleven dat wij hebben mogen ondervinden
van over de wijde wereld is het zuiverste bewijs dat menselijkheid nog steeds
bestaat en dat wij mensen niet leven als zouden we groter zijn de Aarde.
Toen de nakomelingen van grote visionairs
zoals Sitting Bull en Crazy Horse opstonden om datgene wat Creator voor hen
gemaakt had te beschermen heeft de wereld gereageerd.
Het Sioux volk en hun komende generaties zijn
voor eeuwig dankbaar voor uw zorgende energie.
Nu ,verwanten, komt de grootste uitdaging om
PeSla voor eens en voor altijd te verzekeren van de eerbied van het mensenras.
De stammen van de Great Sioux Nation die de
armste gebieden in de US ,met 80% werkloosheid, vertegenwoordigen, hebben hun
beperkte middelen bijeengebracht om het gestolen,sacrale land terug te kopen. Nu staan zij op het punt om dit monumentale
doel te bereiken, maar ze hebben uw hulp nodig!
De stammen hebben ongeveer $ 7,500,000 maar er
is nog $1,500,000 nodig om de zaak tot een goed einde te kunnen brengen.
De stammen hebben tot 30 november 2012 om de
volledige koopsom bijeen te krijgen om, voor de eerste keer in de geschiedenis, gezamelijk hun sacraal land terug te kopen.
Help ons om een nieuw verhaal te creëren voor
ons volk; breng ons verder samen in eerbied voor onze planeet .
AUB. Help ons met eender welk bedrag je kan
missen en waar mogelijk deze boodschap wereldwijd te verspreiden.
Arizona Snowbowl is dinsdag ll. begonnen met de
ontwijding van de sacrale San Francisco Peaks door het maken van sneeuw met
rioolwater, en dit ondanks de felle protesten en rechtszaken aangespannen door
Amerikaanse Indianen. De San Francisco Peaks zijn voor de 13 naties die
in het gebied wonen sacrale grond en is de plaats waar medicijnmannen hun healing
-ceremoniën uitvoeren en hun kruiden verzamelen.
De noodzaak voor een internationale boycot van de Arizona
Snowbowl en de winkel- stad Flagstaff,Arizonadie er voor gezorgd hebben dat de sacrale San Francisco
Peaks een speeltuin voor idioten wordt is nu aan de orde. Ook de media heeft een belangrijke rol
gespeeld in deze schending, in het bijzonder de Arizona Daily Sun, die
weigerde om van het wijdvertakte protest en rechtszaken tegen het gebruik van
rioolwater om sneeuw te maken degelijke verslagen te maken.
Op dinsdag begon men met sneeuw te maken en in
Flagstaff doet TransCanada zijn vuile werk voor de XL Keystone teerzanden.
Tiokasin Ghosthorse,Cheyenne River Lakota en
gastheer van First Indigenous Radio, deelt zijn bedenkingen over overleven en
denatuurlijke wet om de aarde te
respecteren.
Moeder Aarde zal de wetten gemaakt door
mensen niet gehoorzamen. Zolang de moderne mens de wijsheid van de oeroude
aarde -culturen negeert en denkt dat deze dood zijn,nutteloos en niet langer
respect behoeven,zal het moeilijk zijn om te herstellen van hun eigen
hedendaagse ondergang. Wanneer het zover is zal zij haar oeroude wijsheid verbergen
en de inheemse volkeren zullen niet langer onze kennis aanbieden van hoe er met
Moeder Aarde moet geleefd worden...."
Terwijl in het Navajoland nog steeds Diné sterven door straling van de Cold War uranium worden nieuwe uranium mijnen opgedrongen.
Don Yellowman ,Diné zegt:
Onze Navajo natie steunt de productie van
vuile energie die onze lucht , water en thuislanden vervuild: en ironisch.. wij
die leven in West Navajo krijgen geen elektriciteit en de toegang tot drinkbaar
waterwordt ons ontzegd voor
belangen van buitenaf en een politiek beleid dat ons het recht op vooruitgang
verhinderd .
In Noord Dakota hebben olie en gas boringen de
thuislanden van de Mandan, Hidatsa en Arikara verwoest. Verkozen Native politiekers hebben voor
bloedgeld de boringen opgedrongen onder het mom van economische ontwikkeling
.
Lakotas vechten tegen uraniumontginningen in
hun thuislanden, waar een vloeibare gaspijplijn de kwetsbare regio van de Columbia
Rivier aan de Oregon en Washington grens bedreigt.
Native Amerikanen in Alaska vechten tegen de
olie en gas boringen die de habitat van de Beluga walvissen en ijsberen
bedreigen ,terwijl de Gwichin vechten om de geboorteplaats van de kariboe te
beschermen.
Sarah James, Gwichin zegt: "De Gwichn zijn
een kariboe volk. Kariboe hebben ons in leven gehouden sinds het begin ter
tijden. Zoals wij afhangen van de kariboe hangt de
kariboe af van het Arctic National Wildlife Refuge Coastal Plain. Dit is de geboorteplaats waar het leven van elk
Porcupine Kariboe kalf begint . Zelfs wanneer door de diepe sneeuw de kalveren
geboren worden langs Canadese zijde zullen de moeders ,zodra ze kunnen de
kalveren naar hier brengen .Wij noemen het Izhik Gwatsan Gwandaii Goodlit:
De sacrale plaats waar leven begint.
In al deze gevallen is de media mede
-verantwoordelijk door het niet nakomen van zijn ethische plicht om de feiten
wereldkundig te maken.
TRANSCANADAâS BULLDOZERS VERNIELEN HERNIEUWBARE BIOBRANDSTOFFEN FARM IN TEXAS
TRANSCANADAS BULLDOZERS VERNIELEN
HERNIEUWBARE BIOBRANDSTOFFEN FARM IN TEXAS
Bron: Stop Keystone Tar Sands Blockade.
Nacodoches, Texas-Op 13 november begonnen de bulldozers van TransCanada hun vernietigende
werk op de eigendom van Michael Bishop.
Mr.Bishop heeft jarenlang luid geprotesteerd
tegen de teerzanden pijplijn en had verschillende processen gevoerd tegen de
multi-national corporatie om te voorkomen dat zijn land en klein bedrijf zouden
vernield worden.
Mr.Bishop is een pionier op het gebied van het
kweken van hernieuwbare biobrandstoffen voor de toekomst. Nu ploegen de giftige energie bronnen uit het
verleden letterlijk zijn zaak en gewassen naar de verdoemenis.
My Louisiana Love volgt Monique Verdin ,een
jongeAmerikaans Indiaanse vrouw,
die terugkeert naar haar Houma Indiaanse familie in Zuidoost Louisiana .
Maar al vlug ontdekt zij dat de traditionele manier
van leven: vissen, trapping en jagen in deze kwetsbare wetlands bedreigt wordt
door de een na de andere , door de mens veroorzaakte milieucrisis.
Orkaan Katrina en het BP olielek zijn de meest
recente tragedies die Moniques clan dwingt om zich aan te passen aan nieuwe
levenswijzen.
Nadat Monique haar huis, haar vader en haar
partner verliest moet ze de betekenis van thuis herdefiniëren.