Levensweg over mij, het sporten en vooral het fietsen
22-03-2011
Week 7: dinsdag
Op de weg
Afstand (km)
Tijd
Vandaag gereden
51.13
1u3535
Gemiddelde snelheid
33km/u
Opmerking: Vandaag was het nogmaals alles geven, alhoewel ik dit misschien beter toch niet had gedaan. Mijn gemiddelde ligt erg lager dan de twee vorige trainingen, maar dit is voor en stuk erg logisch. Ik was niet volledig fit, maar moe, er was erg veel verkeer op de weg, ik had lichte rugpijn, krampen in mijn bil, en zo kan het rijtje van pijnlijke spieren verder gaan. Dorr de vermoeidheid was mijn oplettendheid erg slecht en ging ik soms lichtjes uit de bocht of kreeg ik paniekreacties wanneer ik mijn ogen opendeed en plots een tegenligger voor mij zag. Op de terugkeer naar huis, er moest nog 7 km gereden worden, werd even teveel en liet ik mijn moeder (die als volgwagen speelde) voor mij rijden. Na 1 à 2 km moesten we een bocht inslaan maar kwam er een auto mooi in de weg te staan waardoor onze auto bruut moest remmen en ik tegen de auto reed. Mijn onoplettendheid speelde hier dus ook parten en mijn stuur heb ik dus mooi laten plooien. Daarbij was er ook een deuk in de auto. Dit kon me niet heel veel schelen, tot ik de dame in de tegenliggende auto lachend voorbij ons zag wegrijden. Ik werd gewoon woest en ik had er geen zin meer in. Na een kleine vloekpartij heb ik dan maar mijn ketting terug goedgelegd en voor zover ik kon, terug naar huis gereden. Het was duidelijk dat de zin ver weg was. Op de fiets was ik nog wat aan het doorvloeken. Op naar de fietsenmaker!
Opmerking: Vandaag is het een vervolg van dinsdag. Nog eens alles geven en deze keer op een heuvlachtig parcours. Ik had het er lastiger mee, maar heb wel even goed gereden. Misschien wel beter, als je weet dat dinsdag mijn parcours vlak was. Ik heb ook twee onderdelen die hier niet opstaan gereden. Voor de harde training heb ik het parcours verkent omdat ze mij dit hebben aangeboden. Toen heb ik dus rustig gereden. Achter de training moest ik nog naar huis rijden, ik probeerde even snel te rijden maar heb me ook wat losgereden. Mijn warhoofd van deze week is nog altijd niet genezen. Ik ben nu mijn bril vergeten toen ik op de terugreis ging en ik had vandaag bijna geen gegevens meer omdat ikwas vergeten m mijn kilometers te meten. Maar uiteindelijk komt het weer in orde.
Deze week is het wel een erg bad week. Ik ben namelijk erg vermoeid en helemaal verward. Soms weet ik niet meer waar is sta of waar ik mee bezig ben. Er zijn al verscheidene mislukkingen gebeurt en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, deze situatie is ook wel eng. Het zorgt er trouwens voor dat mijn trainingen ook niet meer verlopen zoals het moet. Ik heb de krahcten niet meer om een training te beginnen. Nog een geluk dat ik elke da minstens 20 km rijd met de fiets. Deze week steeds op een hoog tempo omdat ik telkens te laat vertrek naar school. Ik hoop alleszins dat dit snel ten einde gaat en dat ik hoop dat ik, ondanks de situatie, niet alles ga afreageren op de personen die dit niet verdienen. Ik wil namelijk niet nog een mislukking en daarbij een vriendschap stuk. Ik ga nog even rusten en kijken als ik in het weekend eindelijk nog eens kan trainen. Let's hope for a better feeling. btw, Engels is mijn beste vak niet.
Opmerking: Na de wedsrtijd van dit weekend was ik even lichtgeraakt. Maar ik heb me snel herpakt en ben de tips die ik kreeg eens gaan gebruiken. Toen ik met de fiets thuiskwam van school, die 10 km van mijn huis ligt, ben ik meteen begonnen met een training. Ik wou het als een wedstrijd die bezig was, dus nemen we voortaan de auto als peleton. En daar ging ik dan... De bedoeling nu is van mijn snelheid en kracht op te bouwen. Ik weet maar al te goed dat ik niet lang zal meekunnen maar daarom noemen we trainen soms ook opbouwen van talent. In de eerste kolom vind je de effectieve training. Ik reed op de makkelijke wegen 40km/u of mee en op de moeilijke, degene met tegenwind, 35 km/u of minder. Net op de weg van de tegenwind zijn het enkel en alleen bochten. Daarin rijdt de auto ook erg traag waardoor dit parte speelde met mijn snelheid. Daarom dat het meestal naar 30km/u ging. Als we dit allemaal bekijken klopt mijn statistieken en mag ik tevreden terug kijken. De tweede kolom is het losrijden. Na een zware inspanning mag je niet zomaar stoppen.
Voor de koers: 11/3/'11 - Ik voel me goed in mijn vel, perfect voor de koers. Ik ben erg benieuwd hoe het zal verlopen, en als ik echt wel zou meekunnen. Maar toen ik ging slapen, liep het helemaal mis. Ik begon overmatig te zweten en kon van de natte niet meer slapen. Om 4uur ben ik dan maar opgestaan om een oplossing te zoeken. Ik heb me verfrist, een handdoek in mijn bed gelegd, mijn deken en mijn kussen omgedraaid en probeerde terug te slapen. Het was niet makkelijk want ik zat met de gedachten dat mijn bed nog steeds kletsnat was en dat ik mij goed moest verwarmen om geen ziekte op te lopen. Dat verwarmen zal niet in huis komen want het zweten zou nog erger worden. Ik vertrouwde dus op mijn eigen lichaam dat hij zich sterk kan houden. 12/3/'11 - Vandaag is het zo ver en ik voelde me erg slecht. Mijn keel was droog, heeft een onsteking opgelopen en ik was moe van het weinig slapen. De stressmeter ging lekker naar boven en ik probeerde alels, maar dan ook alles om me goed te voelen. Mijn ontbijt bestond uit pannenkoeken, banaan met platte kaas en 2 koppen rozenbottelthee. Na het ontbijt nam ik snel een keeltabletje want ik moest genezen!
Tijdens de koers: Toen we naar de start reden voelde ik me nog steeds niet optimaal, dat kon ook erg moeilijk. Ik heb in de auto dan ook even proberen slapen en mij gekalmeerd met wat muziek. Toen we aankwamen heb ik me snel klaargemaakt en ben ik met ploeggenoten het parcours gaan verkennen. Voor de start was ik even aan het dromen. Ik dacht aan de tijd van de recreanten. Wat ik daar uitstak om naar voor te komen, en mee te kunnen. Vlug dacht ik ook even aan de dag dat ik me uit het peleton probeerde te wringen tijdens de sprint en uiteindelijk derde werd, op het podium mocht staan en kon juichen dat ik iets voor elkaar kon krijgen. Dat waren mooie tijden, maar nu is heteen andere koers. Een koers van een veel groeter niveau. Een niveau dat 5km/u rapper gaat dan de recreanten. Ik zal mijn best moeten doen, ik zal alles moeten geven, er zal geen moment zijn om te rusten. Eén minuut voor de start kwam er een minuut stilte voor Japan. Een moment van respect voor de medemens. Al waren er mensen die niet zozeer begrepen. 3, 2, 1, START! En daar gingen we dan, na 10 minuten bezinning moest ik al mijn wienige krachten die ik had uitrollen. Nooit geweten hoe hard ik hier moest starten, ze vlogen gewoon vooruit. Toen we aan de eerste bocht kwamen zat ik nog mooi in het midden maar daarachter bevond ik me dan net nie aan de staart van het peleton. Ik trapte en trapte alsof mijn leven er vanaf ging en dan zoefden ze mij gewoon voorbij. Links, recht, links,... Naar elke kant dat ik keek zag ik wel één tegenstander voorbij mij fietsen. Of was dit wel fietsen? Tot ik plots in het midden van de eerste ronde al op de volledig laatste plaats stond en mijn tegenaanval moest beginnen tegen de achtervolgers van het peleton. Klinkt zielig, maar ik wist diep in mijn binnenste dat dit voor een alleerste koers erg normaal is. Op sommige momenten, vooral op de wegen die vlak waren en meewind aanboden begon ik een tijdritje te zetten. En steeds na deze meters zag ik de mij naderen naar de achtervolgers. Maar ze bleven weg van mij, steeds op het einde van mijn ooghoeken. En ik kon maar niet tot bij hen komen. Het was verschrikkelijk. Mijn verkoudheid zorgde ervoor dat mijn allereerste wedstrijd en hel werd. Een wedstrijd waar ik me zo naar verheugde werd pijnlijk moment. Toen de kopgroep mij te dicht naderde hebben ze mij gefinisht zodat ik moest stoppen. Een spijtige zaak, maar je bent niet altijd een talentvoor een eerste keer.
Na de koers: Ondanks mijn resultaat was iedereen razend enthousiast. Ze konden geen enkel negatief punt verzinnen. Maar ik wist wel dat het in hun binnenste veel negatieve gedachten waren over mij. Op na een hele tijd positieve commentaar kwam uiteindelijk toch punten die ze me vertelde en waar ik op moest letten. Ik knikte maar omdat ik even mijn gedachten op nul wou zetten om uit te rusten. Die verkoudheid deed me echt niet goed. Toen we terug thuis waren heb ik mij meteen in de zetel gelegd, gewassen en kreeg ik plots hoofdpijn. Nu dat nog! Ik wou in de avond nog een fuifje doen, en met hoofdpijn zal dat niet plezant worden. Maar ik wou alles even vergeten en een mooie afsluiter van de vakantie hebben. Ik ging gaan feesten, maakte het plezant en ging met een middelmatig gevoel in mijn bed...
Opmerking: Vandaag wou mijn broer eens meerijden. Ik moest kiezen tussen op rollen of losrijden op de weg. Ik heb dan maar, omdat mijn broer wou meerijden voor losrijden gekozen. Aangezien er zaterdag een koers is, die ik meerij, zou dit wel een goede keuze zijn om mijn spieren te sparen. Het is van september geleden dat hij nog eens met de koersvelo is vertrokken dus moest ik er een beetje op letten dat hij meeging en niet te snel gaan. In het begin ging alles nog goed en hadden we een gemiddelde van 30km/u, maar in de tweede helft van de rit werd het een ware hel voor ons twee. Mijn hartslag moest ik erg laag proberen houden en de wind zorgde voor een reuze blokkade. I.p.v dat ik mijn hartslag op 149 moest houden, sprong hij te makkelijk op 170. Omdat mijn broer ook erg lastig had met de wind heb ik maar besloten om een erg laag tempo maken waardoor het allemaal goed ging. In de laatste kilometer kon ik het niet laten om te onstsnappen wat dus goed lukte. Ik heb een zeer groot gat geslagen.
Opmerking: Door de wind is het niet zo goed gelukt om mijn tempo te verhogen. Ik behaalde wel hoge snelheden, maar de tegenwind was zo sterk dat die ook weer snel naar onder gingen.
6x3 minuten hoge weerstand, 40-60 rpm, rec. 2 minuten los
176
10.8
23km/u
20 minuten souplesse
149
13.3
40km/u
Totaal: 68 minuten
/
37
34km/u
Opmerking: Het ging traag, het was lastig, het ging gewoon niet goed. Ik moest mij haasten om snelheid te halen. Door een stomme kramp in mijn bil kon ik minder kracht steken. De pijn bleef duren maar ik wou mij niet geven en ging steeds meer en meer dor. Waardoor de pijn dus ook veel groter en groter werd. Ik was erg blij toen de training gedaan was en ga nu ook een paar daagjes rusten tot ik weer begin te trainen.
Opmerking: Vandaag wou ik, moest ik en zou ik trainen. Wat ik uiteindelijk ook deed. Het ging verrassend goed. Waarom verrassend? Vandaag had ik school en ik was de voorbije dagen al wat vermoeid door school net als deze keer. Maar veel heb ik niet van gemerkt, mijn benen wouden mooi mee! Alhoewel ik deze keer wel heel wat last had van de wind. En ik heb het er al zo moeilijk mee. Deze keer was niet iedereen in het verkeer blij om mij op de weg te zien. Nochtans volgde ik nog mooi de verkeersregels. Achja...Soms heb je wel eens van die gefrustreerde mensen op de baan hé!
Opmerking: Vandaag heb ik een training op de weg verplaatst naar een training op rollen. Vooral omdat het regende en ik een redelijk zwakke weerstand heb. Ik heb zowat de volledige week last van een verkoudheid en het wil maar niet beteren, integendeel! Maar dat ik op rollen reed, zorgde voor nog voordelen. Ik kon dus ook tijdens het rijden naar de koers kijken, het was vandaag namelijk de "Omloop het Nieuwsblad", en ik kon de training dus beter in mijn dag plannen. Ik ben daarbij ook tevreden over mijn resultaat, het was deze keer meer een echte condititetraining en dit merkte ik tijdens de tweede oefening. Als mijn luchtwegen iets beter wouden meegaan, wat vandaag niet het geval was, kon ik gerust een 2-tal km/u sneller rijden. Maar helaas... Een eindresultaat is mooi meegenomen maar als ik heb berekend hoeveel de profs vandaag reden heb ik nog een hele lange weg te gaan.
5x3 minuten hoge weerstand, 40-60 rpm, rec. 2 minuten los
176
9.0
23km/u
20 minuten souplesse
149
13.8
41km/u
Totaal: 63 minuten
/
36.0
35km/u
Opmerking: Opnieuw op rollen! Maar deze keer had ik het wel eens nodig om wat probleempjes te verteren. k ben er dan ook goed aan begonnen. Deze keer had ik geen last meer in mijn linkerknie maar tijdens de tweede oefening begon mijn rechterenkel. Ik trok mij daar namelijk niks van aan en begon op mijn gemak verder te trainen. Wat positief was vandaag is dat ik een nieuwe topsnelheid (tijdens de sprint) haalde op rollen. De vorige keer was dit 68km/u en ondanks alle problemen is deze makkelijk kunnen stijgen naar 71km/u. Misschien zeg ik beter dankzij i.p.v ondanks.
5x3 minuten hoge weerstand, 40-60 rpm, rec. 2 minuten los
176
8.7
23km/u
20 minuten souplesse
149
13.6
41km/u
Totaal: 63 minuten
/
35.3
34km/u
Opmerking: Vandaag weer eens op rollen, en het was niet zo makkelijk. De training wordt elke week maar zwaarder en dat hebben mijn kuiten ook geweten. Ze begonnen al lekker te verzuren en er begonnen ook pijnscheuten in mijn knie. Ik hoop alleszins niks ergs, we zullen wel zien bij de volgende.
Opmerking: Vandaag was ik al niet heel erg fris om te starten en zag het voor de eerste keer even niet helemaal zitten. Maar ik vind toch dat het een soort verplichting is. Op het programma stond er 180 minuten souplesse rijden waarmee ik snel ben begonnen. De strat verliep niet zoals gewenst want het was erg fris tot erg koud en de wind sneed langs mijn vingers. Ze zagen erg af. Mijn weg liep naar gent met een enorme omweg en kwam toe in 1u17'. Toen besloot ik terug te keren zoals mijn heenweg, maar dan natuurlijk aan de andere kant van de weg. Bljkbaar lag die veel slechter en telkens waren er bulten met een scherpe hoek in de weg. Ik had op deze momenten erg veel schrik dat mijn banden het gingen begeven en nog geen vijf minuten later, toen ik voorbij een café ging, reed ik mijn banden lek. Oorzaak? Niet de bulten maar glas van zatte hufters die zonodig een flesje bier op de grond moesten smijten. Hiermee kon ik totaal niet lachen, ik moest nu ng zien thuis te komen met mijn fiets van Lovendegem. Nog een geluk wouden ze mij komen halen maar dat duurde natuurlijk een hele poos. En net vandaag moest het weer zo koud zijn, en ik bevroor en bevroor. Ik kon nog weinig bewegen maar gelukkig kwam de hulp nog goed op tijd. Het was vandaag dus een rotdag en kon mijn training dus niet verder zetten. Nog een geluk dat ik elke dag 20 km rij door naar school te gaan. Hiermee kan ik alles dus nog inhalen.
Opmerking: Vandaag stond niet zo een lastige training op het programma. Ook wel positief want ik had niet heel veel tijd. Ik ben vandaag namelijk naar de cyclocross te Eeklo gegaan. Tijdens de training, had ik het toch redelijk lastig. Er was een snijdende wind en mijn vingers mochten dit voelen. Voor de rest ging alles goed. Tijdens de cyclocross heb ik weer even een mooie ervaring opgedaan. Ik kon het meesterwerk van Zdenek Stybar bezichtigen, en de moed van Klaas Vantornout, die uiteindelijk won. Kheb ook even Zdenek een vraagje kunnen stellen en een foto getrokken van hem. Een zeer vriendelijke kerel!
4x3 minuten hoge weerstand, 40-60 rpm, rec. 2 minuten los
176
7
23km/u
20 minuten souplesse
149
13.6
41km/u
Totaal: 58 minuten
/
33.6
35km/u
Opmerking: Vandaag was het weer een betere dag, de krachtoefeningen worden nu wel steeds zwaarder maar gelukkig heb ik vandaag mijn tempo dus weer kunnen optrekken door het losrijden waardoor ik weer een de gemiddelde trainingsdag kwam. Ik ben tevreden over vandaag!
4x3 minuten hoge weerstand, 40-60 rpm, rec. 2 minuten los
176
6.9
23km/u
20 minuten souplesse
149
13.1
39km/u
Totaal: 58 minuten
/
32.8
34km/u
Opmerking: Vandaag had ik minder goeie benen. Dit kunnnen makkelijk zien aan het verloop van de training en ook het einde. De vorige trainingen eindigen ongeveer allemaal met 35km/u als gemiddelde en deze keer reed ik dus 34km/u gemiddeld. Ook de laastste oefening eindigde met een minder gemiddelde.
Vandaag stond er 60 minuten losrijden op het programma. Al was ik niet al te fit door vorige nacht. Maar omdat ik nog ergens naartoe wou heb ik beslist om dat als mijn training te houden, het was dan ook 30 minuten heen en terug. Veel verschil tussen het programma en de uitvoering zit er dus niet in.
Opmerking: Vandaag weer even op de koersvelo, in het begin zag de dag er mooi uit maar hoe meer de middag naderde, hoe meer bewolking er kwam. Ondanks de bewolking en regenchtig weer vertrok ik met veel plezier. Het eerste uurtje met een goede vriend, Tom, en daarna de twee uren afwerken die ik erbij moest nemen om een volledige training te hebben. Er was niet zoveel regen, enkel wat motregen. Dat is nog leuk als aan het rijden bent en je hebt het even goed warm om daarbij een verfrissend gevoel te hebben. Soms had ik het ook wel lastig met de wind die kwam opsteken. Maar er kwam uiteindelijk een mooi eindresultaat. Deze nacht zal ik nog eens gaan feesten op een fuifje, dit is lang geleden. Hopelijk zal ik morgen nog kunnen rijden.
Ik ben Arjen Grootaert
Ik ben een man en woon in (België) en mijn beroep is student.
Ik ben geboren op 16/12/1993 en ben nu dus 31 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Sport.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek