In de
voormiddag heeft Melissa samen met Sip , Daudi vergezeld naar het ziekenhuis.
Lore heeft het namiddagprogramma voor het Susie-project voorbereid. In de
namiddag vertrok Melissa te voet naar Mwalimu Anna om haar eerste les te geven.
Lore bleef op het Sarakasi-terrein om de Susie-kinderen op te vangen , ze
maakte met hen leuke schilderijen op grote doeken!
Vrijdag 21 maart 2014
Vrijdagmorgen
hebben we de lessen seksuele voorlichting voorbereid, daarna hebben we een
wandeling gemaakt. In de namiddag was het weer tijd voor het Susie-project! Eerst
zongen we samen het liedje: Kilimanjaro daarna het liedje : Papegaaitje
leef je nog? Daarna gingen we creatief aan de slag: We maakten poppetje met
crêpepapier. De kinderen vonden dit heel leuk(cfr: foto). Ze poseerden dan ook
trots voor de foto! Na het creatieve kwam het sportieve deel , Lore speelde
kruisvlag met de kinderen. Dit was spannend, we wisten niet of ze het principe
zouden begrijpen maar alles verliep heel vlot! TOPDAG!
Zaterdag 22 maart 2014
Vandaag
zijn we gestart met ons projectje: SensoAfrica.
We kregen meneer Houba ( de directeur van Sarakasi)en William ( lokale promotor)over de vloer en ze zagen dat het goed was.
Alweer liep de voormiddag niet als gepland, normaal hadden we groepen van 6
kinderen. Er waren helaas maar 3 kinderen aanwezig. Soms was het moeilijk om de
kinderen over de drempel te krijgen om over dit onderwerp ( seksuele opvoeding)
te praten. We startten met een spelletje met begrippen, daarna konden we er een
gesprek aan koppelen. Uit deze eerste sessie met de kinderen hebben we ongeveer
kunnen inschatten wat hun verwachtingen zijn van deze lessen en wat zij
absoluut willen weten! In de namiddag gaan we even wat papierwerk in orde
brengen en brengen we een bezoekje aan het dorp!
We zijn van
plan om er morgen een luilekkerdagje van te maken, al bij al was het een drukke week! Misschien zullen we de
savanne oversteken om in de lodge te gaan zwemmen.Genieten!
Op zaterdag
was er een probleem in de regeling omtrent seksuele voorlichting, tja het was
op zn Afrikaans. Het verliep niet zoals we gepland hadden, we zijn flexibel
geweest en hebben de les gewoon een week uitgesteld. Aangezien wij onze tijd in
voorbereidingen hadden gestoken voor de zaterdag konden wij niets anders doen.
We hebben dan maar besloten om wat schoolwerk te verzetten! Om 10u30 Belgische
tijd, hier dus 12u30 hadden we een afspraak met het INTERNATIONAL OFFICE van
Vives Brugge. We hadden een kort skypegesprek met Lien, één van de medewerkers
van het international office. Jammergenoeg waren er niet zoveel bezoekers op de
opendagen op dit moment van de dag. We kregen dus niet veel vragen en we konden
algauw afsluiten, jammer . Na school kwamen ook nog eens BEIDE papas in beeld.
We moeten zeggen de Belgische mannen ( JA! , ONZE PAPAS!!!) worden gesmaakt
door de Afrikaanse vrouwen De mamas waren bijna in de zevende hemel toen ze
hen zagen. Grappig, maar ook wel een beetje vreemd J.
Zondag 16
maart 14
Vandaag
hebben we besloten om een kantoordag in te lassen. Samen met Richella ( onze
Nederlandse collega/vriendin) hebben we de eettafel omgetoverd in een
kantoortje. We hadden alles bij de hand: computers, internet en elkaar! Het was
heel productief en tegelijk gezellig! We hebben genoten van de rust op Sarakasi
en we zijn blij met het verzette werk! Melissas tante was jarig en we hebben
een verjaardagsskypegesprek met haar gehad, dat maakte Melissa heel gelukkig!!
Lorehad ook even contact met het
thuisfront. We konden dus beiden met een gerust hart naar bed!
Maandag 17
maart 14
Maandag was
het een drukke dag, we lastten een vergadering in over de loop van zaken hier
op het Sarakasi-terrein. Elektriciteitsverbruik en de indeling van de
zaterdagen waren de hoofdpunten. Wij hadden ook nog een nieuw voorstel om een
leerlingenvolgssysteem op te starten voor de nurserykinderen. Later horen
jullie hier meer over Na de vergadering hebben we het Twiga-bord gevernist,
dit klusje is dus ook afgerond! Na het schilderwerkje zijn we gestart met het
opnemen van lengte en gewicht van de kinderen, dit was meteen ook de eerste stap
om hun persoonlijke fiche aan te maken (cfr: leerlingenvolgsysteem). In de
voormiddag is Melissa naar Mwalimu Anna geweest om met Charles af te spreken
wanneer ze terug aan de bak kon. Daarna vergezelde ze Mirjam naar het
ziekenhuis. (Miriam had haar voet bezeerd)
Lore ging
samen met mama Flora en Kitty op zoek naar nieuwe kindjes om in het
Susie-project op te nemen. Dit was een dubbele ervaring, ze zag waar de kindjes
vandaan komen wat heel leuk is. Tegelijk zag ze ook in welke omstandigheden ze
opgroeien wat heel confronterend is. De zoektocht had resultaat, ze vonden 2
nieuwe Susie-kindjes: Marli & Amina.
De
bedoeling is dus dat de namiddagen in het vervolg als volgt verlopen: Lore zal
de Susie-kindjes onder haar vleugels nemen en Melissa zal de lessen
wetenschappen op Mwalimu Anna verzorgen.
Dinsdag 18
maart 14
Er liep
niets vandaag zoals gepland, alweer op zn Afrikaans We hadden ons eerst
stiekem overslapen ( maar 5 minuten! J ) en botsten op de ontbijttafel op mama Flora die kwam zeggen dat Daudi
ziek was. Je moeten weten hier in Afrika houden ze van praten, vergaderen ,
onderhandelen, er nog eens over praten , nog eens, . Wij hebben er korte
metten mee gemaakt en hen gezegd dat we met Daudi naar het ziekenhuis MOETEN.
We ontfermden ons over hem en de mamas vertrouwden Daudi aan ons toe. Samen
met Sip (Nederlandse collega, onze klusjesman) namen we een Badjaj naar Mto Wa
Mbu om vervolgens met een Noa richting Karatu te reizen. Dit is ongeveer een
reis van 1 uur. We zagen het kind verkrampen van de pijn, dus we waren blij en
opgelucht dat we de mamas hadden overtuigd om met hem naar het ziekenhuis te
gaan. Eens aangekomen in het ziekenhuis waren we aangenaam verrast. Het gebouw
zag er mooi, modern, en zelfs hygiënisch uit!
We moesten
ons aanmelden, maar daar startte het eerste probleem al! We wisten alleen maar
zijn voornaam! Met Daudi kom je natuurlijk niet ver, dus hebben we met handen
en voeten proberen te vragen wat zijn achternaam was. Gelukkig was de mevrouw
achter de balie heel behulpzaam en sprak ze goed Engels, dus in overleg met ons
en Daudi vond ze het dossier in de computer. Na een korte wachttijd mochten we
bij de dokter gaan. Het was een Italiaanse dokter ( met een grappig accent) die
zich had opgegeven om 1 jaar als vrijwilliger te werken in dit ziekenhuis (Fame
ziekenhuis). De dokter voerde een klinisch onderzoek uit, hij kon hieruit niet
meteen een diagnose stellen. Hij besloot dat we met Daudi naar het labo moesten
om een bloed- en urinestaal af te nemen. Het was verbluffend hoe kalm het kind
bleef onder de injectienaalden en al de dokters om zich heen. Na een uur en een
half te wachten op de bloedresultaten kwamen we eindelijk te weten wat er aan
de hand was met het kleine ventje. De diagnose luidde als volgt: Brucellose of
maltakoorts. Dit is een infectieziekte die wordt overgedragen door het drinken
van niet- gepasteuriseerde melk. Het was goed nieuws dat we wisten wat er aan
de hand was het, minder goede nieuws was dat de medicatie iedere dag moet
geïnjecteerd worden. De dokters hebben besloten om een infuus aan te brengen in
het handje van Daudi en dat één van ons iedere dag met hem naar een dokter moet
gaan om zn medicatie toe te dienen.
Woensdag 19
maart 14
Vandaag
stellen we samen in overleg met de mama van Daudi en met mama Flora een schema
op. Een schema dat zegt wie, wanneer met Daudi naar het ziekenhuis gaat. In de
namiddag proberen we terug de draad op te nemen zoals het al de hele week zou
moeten verlopen. Melissa gaat terug naar Mwalimu Anna en Lore geeft creatieve
les aan de Susie-kinderen. Oja, wij hebben vandaag het terrein voor onszelf! De
medevrijwilligers zijn op safari naar Lake Manyara, samen met Mirjam en de
kinderen zijn wij hier even alleen op het Sarakasi-terrein. Groetjes en een dikke knuffel! Lore & Melissa
Ondertussen zit onze eerste maand in Tanzania, Sarakasi ya
vijana er op.
We raken meer en meer ingeburgerd in het leven in Mto wa
Mbu: fruit kopen op de markt (de verkopers hebben ondertussen door dat ze ons
geen Mzunguprijzen (blanken) moeten aanrekenen, we zijn tenslotte een beetje
locals nu ), te voet naar t dorp wandelen en honderdduizend keer Jambo
roepen, een cola gaan drinken in Double M (den bras van Mto wa Mbu) We raken
ook meer en meer gewend aan alle medewerkers en zij ook aan ons: Gideone noemt
ons niet meer Mzungu, maar kent nu ook echt onze namen, de mamas zijn elke
dag even vriendelijk en maken ook elke dag t zelfde grapje: tonight, dinner
is ougali! (Ze weten dat ougali niet echt onze favoriet is, toch zeggen ze
elke dag dat ze ougali zullen maken voor ons, maar we krijgen wel altijd iets
superlekkers s avonds !) Ons Engels is ondertussen meer en meer Afrikaans Engels
geworden: zo kort mogelijke zinnen met zo makkelijk mogelijke woorden.
Op maandag 10 maart zijn we in naar t dorp geweest samen
met Kitty (onze Nederlandse medevrijwilligster) om boodschappen te doen: fruit,
een gsm-herlaadkaartje, frisdrank Na de middag hebben we de Suziekindjes
geschminkt in leeuwtjes. Stap één was de spiegel, de kindjes hadden zichzelf
nog nooit in de spiegel gezien, dit was een heuse belevenis! De tweede stap was
t schminken zelf: sommige kindjes vonden t toch maar echt iets vreemd, die
sponsjes en verfborsteltjes op hun gezichtje. De derde stap was in de spiegel kijken
met hun geschminkt gezichtje, eerst vonden ze t heel eng, maar daarna waren ze
niet van voor de spiegel weg te krijgen!
Misschien wordt t ook eens tijd om uit te leggen wat we
eigenlijk bedoelen met suziekindjes: naast de gesponsorde sarakasikinderen
(die in de voormiddagen en op zaterdag naar hier komen), komen hier in de
namiddag ook andere kindjes: een groepje van 7. Ze heten Monaïde, Micheal,
Peta, Obama, Sofia, Durkas en Baba. Ze zijn 5 t.e.m. 10 jaar. Deze kindjes
worden niet gesponsord. Ze zijn door mama Flora uitgekozen om in de namiddag
hier te komen spelen en leren. Als ze hier niet naartoe zouden komen zouden ze
gewoon langs de straat spelen, ze kunnen niet naar school omdat hun ouders er
geen geld voor hebben. De deal is dat als ze drie maanden naar hier komen om
een beetje te wennen aan het schoolse gebeuren (maar dit gaat heel ver: leren
knippen, leren tekenen, leren omgaan met elkaar, leren op een stoel zitten ),
dan wordt al het gerei dat ze nodig hebben om naar school te gaan (tassen,
uniformen, schoenen, potloden, balpennen ) betaald met een potje dat hier in
Twiga aangelegd wordt speciaal voor hen (Melissa legde ook bij aan het potje
met de opbrengst van het straatfeest, we zien nog wat we later nog in het potje
kunnen bijsteken). Alles samen kunnen we ervoor zorgen dat met iets meer dan
250 euro een groepje Suziekinderen naar school gestuurd kan worden. De ouders
moeten wel zelf het schoolgeld betalen, dit is 15 euro per jaar.
Op dinsdag 11 maart zijn we samen met Laizer (één van de
bewakers van het Sarakasi-terrein) naar Karatu geweest. Laizer wil heel erg
graag Tour-gide worden, en spaart nu om voor zijn studies te betalen. Wij
kunnen hem daarbij helpen door hem alles te laten regelen als we een park
willen bezoeken, en dat zullen we morgen zullen doen. We bezoeken de
Ngorongoro-krater, met Laiser als tourguide. Daarvoor moesten eerst wel nog wat
zaken geregeld worden, waarvoor we in Karatu moesten zijn. Op woensdag 12 maart was t dan zover: de
Safariiii! t Was fantastisch! We hadden gehoopt om een paar wilde dieren te
kunnen zien, maar uiteindelijk vertellen we beter gewoon wat we niet gezien
hebben, zoveel dieren zagen we! Ok, k zal ze toch gewoon opsommen: bavianen, 1000
buffels, 3 giraffen, zeker 20 nijlpaarden, olifanten in de verte, struisvogels,
kraanvogels, hyenas, een jakhals, flamingos pumbas (zwijntjes), 5 leeuwen in
de verte, en 2 leeuwen die gewoon op de weg lagen en waar we dus tot op enkele
meters bij konden rijden met de jeep! De natuur in de krater zelf was ook zó
mooi! Een topdag!
Op donderdag 13 maart hebben we onze seksuele
voorlichtingslessen voor de zaterdagen voorbereid. We zullen vanaf nu elke
zaterdag lessen S.O geven aan groepjes kinderen. We hebben ons projectje
SensoAfrica gedoopt. Daarnaast hebben we ook het grote Twiga uitgangsbord
herschilderd. Dit planten we straks samen met Mark en Maritini (de twee
klusjesmannen van Sarakasi) neer aan het begin van de weg.
Ondertussen is het regenseizoen hier trouwens echt
doorgekomen. We zijn s nachts al een paar keer wakker geworden omdat we
dachten dat ons huisje ging wegspoelen. Gelukkig komen de regenbuien vooral s
nachts voor en zien we overdag nog altijd genoeg zon. We vinden onszelf ondertussen
niet meer blank, maar lichtbruin. De mamas vroegen ons zelf of we aan t
proberen zijn om zoals hen te worden.
Vandaag is t vrijdag 14 maart. Deze voormiddag hebben we
een hele voormiddag gedanst met de sarakasikinderen, straks doen we t allemaal
nog eens over met de Susiekindjes. Dat zullen ze vast geweldig vinden.
Onze oprechte excuses voor het late blogbericht! We zijn
deze week zo druk bezig geweest, en elektriciteit en internet zijn niet altijd
voor handen vandaar dat we nu pas iets posten. Een hele dikke merci dat jullie
ons allemaal op de voet volgen!
Maandag
begonnen we aan onze stageweek op de primaryschool Maliwu Anna. Melissa gaf
wetenschappen in groep 4 a en in groep 4b
over infectieziektes. Lore gaf wiskunde en wetenschappen in groep 6 over
vierkantsworteltrekking, breuken en het voortplantingssysteem bij de mens. Groep
4 en groep 6 komen overeen met respectievelijk het vierde en het zesde leerjaar
bij ons. Wat ons heel hard opviel was dat de lagere schoolkinderen hier veel
meer vakken krijgen, en de onderwerpen veel uitgebreider zien dan bij ons in
het lager onderwijs. De lessen die we geobserveerd hebben in groep 4,5,6 en 7
zouden zo lessen kunnen zijn uit het 1ste, 2de en 3de
middelbaar. Zo leren de leerlingen uit groep 6 al vierkantswortels trekken en
zijn de lessen science erg gedetailleerd. Het lessenrooster ziet er ook veel
drukker uit dan de reguliere lessenroosters in België. Om 6 uur staan de
kinderen op daarna moeten ze een uur bidden. Na het gebed krijgen ze ontbijt:
maïspap. Om 8 uur begint de eerste les. Lessen op Maliwu Anna duren 40 minuten.
Van 10u40 tot 11u10 is er breaktime, dan krijgt iedereen thee. Van 11u10 tot
13u10 zijn er opnieuw lessen. Van 13u10 tot 14u is het tijd voor lunch: ugali
met bonen. ( ugali is een soort puree maar van maïs, het heeft iets weg van een
brok cement)Van 14u tot 15u20 zijn er nog 2 lesuren. Daarna moeten de
leerlingen hun huiswerk maken. Op vrijdagvoormiddag krijgen alle leerlingen
sportles of religie en op vrijdagnamiddag debatteren ze in (zogezegd) kleine
groepen (van ongeveer 30 leerlingen) over actuele onderwerpen. De vakken die de
leerlingen hier krijgen zijn :history,
English, maths, Kiswahili , sports ( theorie-en praktijklessen), science,
geography, civics & ICT. Alle lessen buiten Kiswahili worden in het Engels
aangeboden.Zo , nu kunnen jullie jullie
een beetje voostellen hoe het schoolleven er in Maliwu Anna uitziet.
Nog een
groot verschil met onze scholen is dat bij ons zittenblijvers veel minder
voorkomen. Hier worden leerlingen veel meer en veel snellers naar niveau
ingedeeld dan op leeftijd. Waardoor er bijvoorbeeld zowel in groep 4,5,6 als 7
kinderen zitten van 9 t.e.m. .4 à 15 jaar. Nog iets dat we zeker niet mogen vergeten
te vermelden omdat het ons meer en meer blijft overvallen is hoe de leerlingen
hier leren zoals papegaaien. Een voorbeeld uit een les die wij observeerden, de
leerkracht haalde de ziekte trachoma aan. De inleiding
ging als volgt:
Teacher: Today , were learning about trachoma.
Trachoma is a common disease in dry areas.
Trachoma is a common disease, where?
Pupils: In dry area
Teacher: Where?
Pupils: In dry area (in koor)
Teacher: LOUDER!!
Pupils: IN DRY AREA!!
Dit onderwijsleergesprek
geeft volgens ons goed weer hoe de lessen hier in elkaar zitten. De leerlingen
leren door alles zodanig veel na te zeggen dat ze het gewoon krak vanbuiten
kennen. Dit merk je wanneer er een vraag gesteld wordt, de leerlingen
antwoorden meestal met een zin rechtstreeks gekopieerd uit hun cursus. Met
andere woorden ze kennen hun cursus achterstevoren en ondersteboven maar eigenlijk
begrijpen ze het niet volledig. Bij ons hoor je tijdens de les vaak: probeer
dat eens met je eigen woorden te zeggen, of op een toets: formuleer in eigen
woorden. Dit lijkt hier uit ten boze!
Ondertussen is het al
donderdag 6 maart en zitten onze lessen in deze school er bijna op. Over het
algemeen ging alles heel goed en hebben we ons geamuseerd. Tevens zijn we ook
blij dat we vanaf volgende week terug paraat staan om ons nuttig te maken op
het project. We bruisen van nieuwe ideetjes om nieuwe dingen op poten te zetten
in Sarakasi. Zoals een lessenreeks over seksuele voorlichting en FIRST AID. Dit
niet alleen voor de kinderen die aangesloten zijn bij de stichting maar ook
voor mensen die geïnteresseerd zouden zijn in het onderwerp en de kans er niet
toe krijgen om hierover mee info te verzamelen.
Natuurlijk hebben we over
deze week nog veel meer te vertellen:
üMaandag is de dierenarts langs geweest, hij heeft
Pino en Gucci ontdaan van hun edele delen, en dat kun je best letterlijk nemen.
We hebben gepleit om de dieren te verdoven maar de artsen hadden hier geen oor
naar. Ocharme die beestjes, ondertussen zijn ze al aan de betere hand. Diezelfde
dag namen we afscheid van onze leuke Nederlandse collega Diane. Zij is ondertussen
al terug veilig bij haar kroost in Werkendam.
üDinsdag was het wel een dagje voor Melissa, ze was
onafscheidelijk van het toilet. Gelukkig kwam ze er snel terug bovenop. Ondertussen
kunnen we jullie ook officieel melden dat het regenseizoen begonnen is, dat
hebben we mogen ondervinden L
üWoensdag: we woonden een teachervergadering bij in
het Swahili, we hebben ook samen de wiskundeboeken van class 6 gecorrigeerd. In
de namiddag kregen we les over MOTO ( BRAND!) . Ja, deze keer was het ECHT een
brandoefening. De mamas, bewakers en zelf enkele vrijwilligers mochten een
brandje blussen. S avonds hebben we de Belgische tartaarsaus geïntroduceerd en
het viel bij iedereen behoorlijk in de smaak.
üDonderdag: vandaag werden we beiden uitgehuwelijkt
in ruil voor 3 koeien, JOEPIEEE!! Toch niet, helaas!
Meer en meer ingeburgerd in het Tanzaniaanse levenâ¦
Dinsdag 25/02
Vanmorgen zijn we samen met Richella en Dianne (2 Hollandse
medevrijwilligers) en mama Flora naar de Kigongonischool geweest. Dit is een
overheidsschool. De ouders van de leerlingen betalen 15 euro per jaar om hun
kind er naar school te laten gaan. Dit is voor de ouders nog altijd veel, maar
voor erg goed onderwijs kan er niet mee gezorgd worden. Dit merkten we ook al
onmiddellijk toen we op de school aankwamen. De school ziet er heel bouwvallig
uit, de ramen kapot, overal zand en stof. Ook aan de leerlingen was duidelijk
te zien dat ze uit armoedige milieus komen. De uniformen die ze dragen zijn
zodanig versleten dat ze van hun lichaampjes vielen. De kinderen hebben geen
boeken, alleen in een kleine schoolbibliotheek zijn een aantal schoolboeken
voor handen. Er was ook een meisje met een serieuze oogontsteking. t Is zo
moeilijk om te bevatten dat dit meisje bij ons al lang door de dokter geholpen
zou zijn en dat, omdat ze hier geboren is, ze waarschijnlijk haar zicht
verliest omdat er geen geld is voor een doktersbezoek. Ons bezoek aan de school
zorgde voor een cultuurshock. We waren nogal van de kaart door het enorme
verschil tussen waar wij vandaan komen en hier.
In de namiddag leerde Lore de Susiekindjes de cijfers 1, 2
en 3 herkennen en schrijven. t Is wel wat moeilijk voor de kindjes hier want
ze zijn vooral papegaaienwerk gewend: ze kunnen perfect van 1 tot 10 tellen,
maar geen enkel kindje weet waarvoor 2 of 5 staat.
s Avonds aten we pannenkoeken met suikerbonen, echt wel
lekker (al hebben we ondertussen ook wel al een lijstje van dingen die we graag
willen eten als we weer in België zijn :p).
Woensdag 26/02
Vanmorgen bezochten we de Perfect school. Dit is een
privéschool, dus hier betalen de ouders wel een grote som om hun kind naar
school te laten gaan (ongeveer 500 euro per jaar). We werden hartelijk
ontvangen door Joseph, de headmaster van de school. Hij leidde ons er rond. Op deze school zitten veel minder leerlingen dan op de andere scholen
die we bezochten (ongeveer 200 leerlingen). Dit is te merken aan de lossere
omgang met de leerlingen. Deze school liet een positieve indruk op ons na, maar
t is natuurlijk nog altijd niet zoals een Belgische school hé
Na de middag
vertrokken we met de bajaj naar t dorp, daarna de Noa in richting Karatu. De
Noa is een klein busje waar ongeveer 8 mensen in kunnen (dat wij er met 14
ingepropt zaten laat k even achterwege want de fantastische uitzichten
onderweg maakten zo veel goed). In Karatu probeerden we in drie banken geld af
te halen voor t uiteindelijk lukte, daarna liepen we nog even door het stadje.
s Avonds aten we gezellig samen de frietjes op die de mamas voor ons hadden
gemaakt.
Donderdag 27/02
Vandaag was t een grote dag bij Twiga: brandoefening. De
brandweer zou voor de eerste keer ooit komen om met alle kinderen, medewerkers
en vrijwilligers een grote oefening te houden. We hebben lang zitten wachten,
vlechtjes gemaakt, gewacht, gepingpongd, gewacht en uiteindelijk beslist dat
ook de Afrikaanse brandweer bestaat uit Afrikanen die t helemaal niet nauw
nemen met afspraken en tijd.
s Avonds hadden we een evaluatiegesprekje met Anne, de
coördinator. Ze was positief over hoe we ons ingewerkt hebben in het project.Super om te horen.
Vrijdag 28/02
Vanmorgen weer de nurserykindjes onder onze hoede genomen.
Eerst ochtendgymnastiek gedaan (de mamas deden vrolijk mee), daarna de
stoelendans, wat de kindjes super vinden. Na de stoelendans probeerden we
estafette. Het bleek toch wel moeilijk om aan de kinderen duidelijk te maken
wat de bedoeling was (ze kennen wel een klein beetje Engels, maar niet genoeg
om te begrijpen wat estafette precies inhoudt ). Na de bewegingsles volgde de muziekles: 5
little monkeys jumping on the bed, one fell off and bumped his head, so mama
called the doctor and the doctor said, no more monkeys jumping on the bed. We
hadden een poppenkast gemaakt met 5 aapjes, mama-aap, dokter-aap en een bed,
dit vonden de kindjes fantastisch. Na de middag zijn we op Mwalimu Anna (school)
afspraken gaan maken om er volgende week les te geven. Daar horen jullie
volgende week zeker meer over J!
Zaterdag 1/03
Vandaag een grote dag bij Twiga, deze keer voor echt. Niet
door het bezoek van de brandweer, maar door het afstudeerfeest van Massi. Massi
is lang bewaker geweest hier, en is daarna Tourguide gaan studeren in Arusha.
Vorige week is hij afgestudeerd en daarom is t hier nu dus feest. Rond 16u
begon het feest met een speech van William, de Tanzaniaanse coördinator van het
project. Na deze lange speech kreeg iedereen rond 17u een bord met rijst en
vlees in de handen gedrukt. Daarna hadden de vrienden en familie van Massi een
optreden voorbereid. Wat een belevenis! Ze zongen allemaal samen een typisch
massailied (Massi komt uit een Massaifamilie), super om te zien, met de
typische dans en het typische gespring echt zalig om te zien!
Na deze dag vol fantastische nieuwe ervaringen gingen we met
alle vrijwilligers nog iets drinken in t dorp, afscheid nemen van Dianne, een van onze medevrijwilligers waar we veel plezier mee beleefden.
Zondag 2/03
Vandaag hadden we een rommeldag. Vanmorgen hebben we onze
lessen voor morgen voorbereid, daarna een beetje niets gedaan, de aapjes van ons terras gejaagd die de bananen wilden stelen, daarna nog een
beetje niets, daarna de was (wat wel eens nodig was). Niet veel te vertellen over vandaag dus, snel
op naar week drie J!
Een momentopname uit het leven in Tanzania, alweer nieuwe avonturen
Donderdag 20 februari 2014: Dag in het leven
van een kleuterleidster
In de
voormiddag hebben we de nursery classes mee gevolgd hier ten huize Sarakasi Ya
Vijana. Natuurlijk zijn wij geen kleuterleidsters maar toch konden we zaken van
het Westers onderwijs terugvinden in deze lesjes van Mariam en Agnes ( de 2
kleuterleidsters). Het was interessant om mee te maken hoe het leerproces in
elkaar zit voor dingen die wij als vanzelfsprekend beschouwen. De kinderen leerden
tellen in de klas waar Lore volgde, en leerden capital and small letters' in
de klas waar Melissa volgde. Wat ons beide heel hard opviel is dat de kinderen net
als papegaaien te werk gaan. De leerkrachten zeggen iets, waarop de kinderen
het herhalen en herhalen en herhalen Hierbij hebben wij wat vraagtekens, want
de leerlingen kennen het rijtje 1,2,3,4, gewoon uit hun hoofd, maar als je een
cijfer op het bord schrijft kunnen ze hem niet herkennen. De kinderen in de nursery class leren toch dingen
die niet altijd gemakkelijk zijn voor kleuters. Ze krijgen Engelse les, en dat
voor kinderen die volledig opgevoed worden in de taal van de Masaï of in het Swahili.
Voor deze kinderen is dit een echte uitdaging, ze kunnen amper hun naam
schrijven of dingen neerschrijven in hun eigen moedertaal en dan krijgen ze nog
eens een vreemde taal erbovenop. Het laatste uurtje in de voormiddag mochten we
de leerkrachten bijstaan in hun lesgeven. Lore hielp Agnes, ze moest de
kinderen helpen en aanleren hoe ze de letters correct neerschrijven. Melissa
mocht zelf een invulling geven voor het creatieve uurtje.
s Middags aten
we ugali (maïspuree) met bonen en kool. Ugali ziet er heel lekker uit, net als
Belgische puree maar helaas, het lijkt wel een brok cement. Na het eten gaven
we als dessert chocolade aan onze mamas die we gekregen hadden van juffrouw
Gisèle (Waarvoor dank!). Ze lieten het smaken en namen muizenhapjes van hun
stukje chocolade. Wat kunnen die mamas genieten zeg! Na de middag was het tijd
voor het Susie-project. De kinderen maakten kennis met de SCHAAR. Het was heel
leuk en tegelijk ook heel erg schokkend. Voor ons is knippen iets dat kleuters
al van in de eerste kleuterklas gaan doen en hier zijn ze zes jaar en weten ze
amper hoe ze een schaar moeten gebruiken.
s Avonds
hadden de bewakers geitenpoten gemaakt, waarvoor wij toch vriendelijk weigerden.
Gelukkig hadden de mama s voor frietjes gezorgd met een fris slaatje! Mmmm
Vrijdag 21 februari 2014:
Zing- en dansvoormiddag.
Deze morgen
werden we wakker met Wake me up van Avicii. Dit was meteen een goede start
van onze dag. Nadat we onze buikjes gevuld hadden met een boterham met
confituur konden we aan de slag. De dag voordien kregen we de opdracht om de
vrijdagvoormiddag voor te bereiden voor de nursery kinderen. We zijn van start gegaan
met wat ochtendgymnastiek, de stoelendans, 123 monkey ( een variant op 123
piano), chinees voetbal en daarna een uurtje muziekles. We leerden de kindjes
het liedje twinkle twinkle little star. Elk kind kreeg ook een eigen
sterretje. Ze vonden dit heel leuk. Hun enthousiasme droop ervan af! In de
namiddag moesten we een beetje de bijwerkingen van Lariam ondervinden. Lore kon
er zich nog doortrekken maar Melissa was ten bed opgeschreven. Gelukkig lopen
er hier bezorgde mamas EN een bezorgde Lore rond die ervoor zorgden dat Melissa
al gauw terug fit was. In de namiddag speelde Lore reis rond de wereld met de
Susi-kinderen. Daarna kleurde ze nog wat met de kinderen, een nieuwe wereld
ging voor hen open
sAvonds
aten we maïspannenkoeken met een papje van aubergines, paprikas en wortelen, zo
lekker! Sergio Herman zou hier spreken over een topgerechtje. Na het
avondeten hebben we ons bedje opgezocht.
Zaterdag 22 februari 2014:
Spelen tussen de koeienvlaai
Vanmorgen hadden
de kinderen van Maliwu Anna een academic day. Dat is een soort oudercontact. Het was dus heel stil op he terrein
van Sarakasi want er waren maar 14 kinderen. We zijn met de kinderen naar de
savanne geweest. Dit is zon 10 minuutje stappen vanaf het terrein van Twiga. Op
de savanne hebben we tienbal, kruisvlag en tussen 2 vuren gespeeld. Al snel
hadden we publiek, kinderen van de Masaï maar ook hun dieren. We werden
omcirkeld door Masaï, koeien en geiten. We nodigden de kinderen uit om mee te
spelen dat vonden ze superleuk! s Middags kregen we een superlekkere maaltijd
van de mamas. Daarna kwamen de Mwalimu Anna kinderen toch nog, we
installeerden een cinema voor hen in één van de klaslokaaltjes. Ze genoten van de
filmpjes van Tom & Jerry.
Nadat alle
kinderen naar huis waren vertrokken we samen met mama Flora en teacher Mariam
in de badjaj naar de Masaïmarkt net iets buiten het dorp. Wat moet je je daarbij
voorstellen? Wel: een groot veld vol met zeilen waarop alles verkocht wordt wat
wij thuis in de kledingcontainer gooien. Tweedehands T-shirts, schoenen, tassen,
broeken, pollepels je kunt het je zo gek niet bedenken. Maar ook de typische
zaken van de Masaï werden er verkocht: Masaï-doeken, geitenvlees, armbandjes, oorringen,
enz
Het was een
hele leuke ervaring maar toch ook wat vreemd want sommige mannen klampten ons
aan en probeerden ons te kussen op onze handen en armen, gelukkig hadden we
mama Flora die op tijd en stond onze persoonlijke bodyguard speelde!
Zondag 23 februari 2014 - Luilekkerland
Vanmorgen
wandelden we over de savanne. Na een klein uurtje arriveerden we bij een lodge.
Een lodge is een verblijfplaats voor Muzungus ,d.w.z. blanken ( lees; toeristen).
We hebben daar gezwommen, gebakken en gebraden ( lees: verbrand) en heel lekker
gedineerd! Het zwembad gaf een prachtig uitzicht op de savanne! We waanden ons
in paradise.
Maandag 24 februari
2014 - Droevige dag
Deze morgen kregen we aan het ontbijt slecht nieuws te horen. Joshua, één
van de jongetjes van het Susie-project is gisteren in de loop van de dag
overleden. Joshua vocht tegen een ziekte die hij niet kon overwinnen, het aidsvirus
nam jammergenoeg de overhand. Vanmiddag gaan de mamas en de vrijwilligers die
hem gekend hebben afscheid nemen en de familie helpen. Wij hebben Joshua nooit
gezien. Normaal gezien kwam hij altijd van ver gewandeld om hier een middagje
te spelen en te leren, maar de laatste week, sinds wij hier aangekomen zijn,
lukte het hem niet meer om naar hier te wandelen. Iedereen hier was ervan
overtuigd dat we hem vandaag wel zouden terugzien, maar jammer genoeg is dit
niet het geval. Wij blijven hier om de
andere Suzie-kinderen op te vangen. Onze gedachten zijn bij Joshua en zijn
familie.
-hoe
gaat het met buurman aap?
Met de aapjes gaat alles goed. We zien ze vooral als we aan het eten zijn, dan
komen ze kijken of ze ergens restjes kunnen stelen. Ze zitten ook in de bomen
achter ons huisje en s morgens worden we vaak wakker van hun geroep.
-heb
je al leeuwen gezien?
We hebben nog geen leeuwen gezien. Wel nijlpaarden, dromedarissen, gnoes,
empalas, duizend geiten, schapen, koeien, honden, oh, en de aapjes niet
vergeten!
- kunnen jullie een bad nemen?
Hier is geen bad. In ons huisje hebben we wel een douche met koud water, maar
na een warme dag is dat best wel leuk!
-
moeten jullie veel werken?
Werken is het niet echt, we doen veel spelletjes met de kindjes hier, knutselen
veel
We hebben ook veel tijd om eens het dorp te bezoeken, naar de markt te gaan,
een boek te lezen, te praten met de andere vrijwilligers of de bewakers
Gisteren hebben we gepingpongd met één van de bewakers, hij had er nog nooit
van gehoord, t was supergrappig.
-
hebben de mensen daar ook huisdieren?
De mensen hier hebben geen huisdieren zoals bij ons. We zien veel honden op de
straten lopen, maar die zijn meestal van niemand. Hier op het domein zelf
hebben we wel vier waakhonden: majelo, Gucci, sally en pino. Onze honden worden
heel erg goed verzorgd en hebben het super naar hun zin. Elke ochtend en avond
gaan de bewakers ermee wandelen op de savanne. Dat vinden ze heel leuk.
- hoe heten de kindjes uit jouw klas?
We hebben geen echte klas, maar hier een paar namen van kindjes die vaak naar
hier komen: Durkas, Obama, Mary, Veronica, Peter(Pitta), Sarah, Nema, Margarete, Joyce, Angela, Daudy, Upendo, Colin, Omary, ...
- hoeveel graden is het daar?
Hier is het ongeveer 25 graden. Gisteren en vandaag heeft het al redelijk veel
geregend (hier zitten we in het regenseizoen) dus is het nu wat frisser dan
normaal.
- kunnen wij dan eens skypen Met jullie?
We zullen met juffrouw Tamara een moment uitzoeken om eens met jullie te skypen
J!
- vinden jullie het daar leuk?
Het is hier heel leuk. De kindjes lachen van s morgens vroeg tot s avonds laat,
iedereen is heel vriendelijk en lief!
- is de klas zo mooi als de onze?
Hier op het domein hebben ze erg veel leuke spulletjes in de klassen, eigenlijk
best wel zoals in jullie klas. Ze hebben hier natuurlijk geen smartboard enzo.
Volgende week gaan we een paar scholen in de buurt bezoeken, daar hebben ze
heel wat minder materiaal, we houden jullie op de hoogte.
- zijn er daar ook soms zieke kindjes?
De kindjes zijn hier eigenlijk niet zo anders als jullie. Ze hebben ook last
van verkoudheden en loopneusjes enzo.
-
wat eten jullie?
Vanmiddag hebben we een soort papje van bonen en maïs gegeten, dat is onze
minst favoriete maaltijd van de week. Gisterenavond hadden de mamas chips klaargemaakt
voor ons: frietjes met een slaatje, superlekker. Anders eten we bonen met
rijst, rijst met groenten, pannenkoek met suikerbonen en s morgens eten we
geroosterd brood met guacemolé (een papje van avocado, tomaat, uit, mayonaise,limoen superlekker).
-
eten jullie met de handen?
De mamas en bewakers (de lokale bevolking) eet met hun handen maar voor ons
ligt er altijd een vork of lepel klaar.
- willen jullie eens wat meer foto"s op de blog zetten? bvb
de nijlpaarden die jullie zagen?
Zo snel mogelijk J!
- zijn jullie daar gelukkig?
Jap J! Al missen we het thuisfront wel!
Hopelijk
hebben jullie nu een beetje een idee van hoe t hier gaat!
Heel veel groetjes J!!!
Vandaag is onze vrije
dag , het plan was om samen met de andere vrijwilliger een duikje te gaan nemen
ter verfrissing. Dit kunnen we doen in een lodge wat verderop. Maar
jammergenoeg liet het weer dit niet toe, het was grijs en erg regenachtig.
Volgens Laïsa (één van de bewakers )was het , het ideale weer om nijlpaarden
te spotten bij lake Manyara. Dus gingen
we samen met hem op pad , op zoek naar
nijlpaarden. Misschien geen onbelangrijk detail , we deden deze safari BY BIKE!
In het dorp hebben we enkele mountainbikes gehuurd en vanuit het dorp naar de savanne gereden . Op onze
fietstocht kwamen we tal van bezienswaardigheden tegen. Op de savanne
werden geconfronteerd met een kadaver
van een gnoe die helemaal opgevreten was door een hyena. Hij was werkelijk tot
op het bot opgegeten. Zo werden we meteen geconfronteerd met de harde realiteit
van de natuur namelijk doden en gedood worden. We zagen ook nog gnoes,
impalas, fantastisch mooie vogels , enz Maar ons eigenlijk doel hebben we
zeker bereikt we zagen niet 1, niet 2 maar wel 10 nijlpaarden die pootje aan
het baden waren in lake Manyara. Helemaal bevredigd en vermoeid keerden we
terug naar het dorp. We dronken nog een Coca Cola en keerden richting Sarakasi
Ya Vijana. Waar we savonds samen met Diane spaghetti hebben gemaakt voor de
andere vrijwilligers. Weliswaar zonder vlees , want vlees eten is hier echt een
unicum. Na de fantastische safari besloten we om vroeg ons bed op te zoeken.
Maandag 17 februari 2014
Deze morgen gingen we
de officiële papieren gaan kopiëren om ons werkvisum hier in Tanzania in orde
te brengen. Daarna maakten we op het domein kennis met de bonen en maïs van
de mamas. Toch iets minder naast al de anderen dingen die ze zo lekker
klaarmaken. Het schijnt toch heel voedzaam te zijn , dus met lange tanden maar
met dit in ons achterhoofd hebben we wel netjes ons bord leeg gegeten. s
Middags maakten we kennis met de Susi-kinderen: de kindjes uit de buurt die
niet naar school gaan of nergens anders terechtkomen en die hier dus wat les en
opvang krijgen. Daarna hadden we het
eerste gesprek met Anne , de lokale coördinator. Uit dit gesprek werd heel snel
duidelijk wat wij konden betekenen voor Sarakasi Ya Vijana. We sloegen meteen
de handen in elkaar met andere vrijwilligers om enkele lessen uit te werken.
Diane ( Nederlandse vrijwilliger) & Melissa
gingen op zoek naar wat
lesmateriaal om de bewakers Engelse les te geven. Diane hielp zoeken naar leuke
tekeningen en naar leuke methodes en Melissa gaf de les aan de bewakers. Diane
was er ook bij , de bewakers vonden het heel leuk en pikken heel snel dingen op
! Ondertussen kreeg Lore een initiatieoefening door de bewakers in kaarten
weliswaar op hun manier . Lees: Zij winnen altijd! De spelregels veranderen
voortdurend.
Dinsdag 18 februari 2014
Vanmorgen brachten we
een bezoek aan de Maluwu Anna-school. Dit is een boardingschool die in de buurt
van Sarakasi ligt. De bedoelin²²²²²²²²²g was om eens te gaan kijken hoe t er
daar aan toe gaat, eens enkele lessen observeren en eens zien waar sommige van
onze kinderen van het sarakasiproject naar school gaan. Charles, de directeur
van de school had meteen andere plannen met ons. Hij wou ons fulltime laten
lesgeven op zijn school. We kregen een bundeltje papier in ons handen gedrukt
en moesten een les gaan voorbereiden in de bibliotheek van de school. Lore
kreeg het onderwerp factors and multiples, Melissa mocht al direct een les seksuele
voorlichting voorbereiden: SOAs. Wij waren wat overdonderd, want de bedoeling
was om eerst op enkele scholen in de buurt rond te kijken om een beeld te
krijgen van het Tanzaniaanse onderwijs, om te kijken welke projecten we in
Sarakasi zelf kunnen starten, en om dan eventueel later ook gastlessen te geven
in een bevriende school, maar morgen gaan we dus allebei onze voorbereide les
geven als testles, sollicitatie in Maliwu Anna. Na het bezoek aan de school gingen we naar
een soort kapsalon. Melissa haar haar is nu helemaal African Style. Na een drukke dag kropen we snel onder onze klambu (muggennet)
zodat we er morgen vroeg uitkonden om onze eerste Afrikaanse les te geven.
Woensdag 19 februari 2014
Vanmorgen vertrokken
we om 7:45 met de bajaj (een soort brommer/autootje) naar Maliwu Anna. We
werden verwelkomd door Charles de directeur en daarna gaf Melissa haar les over
SOAs. Er zaten ongeveer 30 leerlingen in de klas. Ze verwelkomden ons in koor
als we de klas binnenkwamen goodmorning teacher how are you. De les verliep goed, de leerlingen trokken
grote ogen als Melissa haar lesmateriaal uithaalde: een condoom, groene en rode
kaartjes voor de quiz, een poster van de verschillende SOAs Daarna was het de
beurt aan Lore. Zij gaf les in een andere klas, klas 6, met 45 leerlingen. Een
groot verschil met een Belgische klas. De les ging goed en t was ook heel
leuk. Tijdens de lessen viel ons vooral op hoe hard de leerlingen
papagaaienwerk gewend zijn. De leerkracht zegt iets voor en de hele klas
herhaalt, maar of ze t ook begrepen hebben, dat blijft de vraag. Na de lessen
volgde een evaluatiemoment met Charles, met de leerkrachten zelf en ons. Het
gesprek voelde erg serieus aan, maar ze waren wel positief. We mochten fulltime beginnen. We probeerden
Charles dan ook duidelijk te maken dat het eigenlijk niet de bedoeling was om
daar voor de komende drie maanden te komen werken, maar dat we nog in onze
introductieweek zijn bij het Sarakasiproject en eerst daar willen kijken aan
welke projecten we kunnen meewerken of welke projecten we op poten kunnen
zetten daar. s Middags ging Melissa
verder met de Engelse lessen voor de bewakers en startte Lore de
voorbereidingen voor muzieklesjes voor de kinderen van het SUZI-project.
Na een stresserende periode vol stage en examens vertrokken we eindelijk richting Sarakasi ya Vijana. Eerst moesten we het vliegtuig op richting Istanbul, dit was een vlucht van ongeveer vier uurtjes. De vlucht verliep zeer vlot we konden ons goed bezig houden met het bekijken van recente films. In de luchthaven van Istanbul werden we in transfer geplaatst en moesten we 5 uur wachten op onze volgende vlucht richting Nairobi. De bedoeling was om tijdens deze reis wat te slapen op het vliegtuig maar helaas dat viel tegen! We hadden nogal lastige, winderige, luidruchtige buren. We zijn beiden niet van de kleinste en we hadden amper beenruimte omdat de passagiers voor ons het zo nodig vonden om hun stoel helemaal naar achter te schuiven. Gelukkig konden we daar ook onze tijd vullen met het bekijken van films of het beluisteren van muziek. Eens aangekomen moesten we terug 4 uur wachten op de man die ons met de bus naar Arusha zou brengen. Meteen werd het duidelijk dat Afrikanen niet op uur staan, hun motto is: Polé Polé lees: alles op zijn tijd. Het was echt meteen een douche van the African way of life. Een uur en half te laat vertrokken we naar Arusha. Samen met onze Zweedse vrienden die we net op de luchthaven ontmoet hadden vertrokken we voor de urenlange rit. Tijdens deze rit hadden we ogen te kort. Kinderen langs de weg, Masai die met hun koeien de weg overstaken, duizenden onafgewerkte gebouwen en zoveel armoede. We kregen het er koud en warm van, het was aandoenlijk hoe kleine kinderen alleen langs de weg zwerven. We kwamen eindelijk toe in Arusha waar we opgewacht zouden worden door Bobby, onze persoonlijke taxichauffeur. Bobby stond klaar om ons uit de klauwen van de andere happige taxichauffeurs te redden. Hij hielp ons bij het vinden van een Afrikaanse sim-card en bracht ons daarna rechtstreeks naar onze eindbestemming: HOERA, HOERA!
Anna, de coördinator van het project stond ons op te wachten met een kopje thee enkoffie. Even later kwamen ook de andere vrijwilligers terug van hun wandeling door de achtertuin, de savanne. We hadden meteen een goed gevoel bij deze mensen ze waren heel spontaan en vriendelijk. We hebben het echt getroffen met deze lieve collegas.
Na een lange reis, een warm welkom, een hartelijke maaltijd en een deugddoende weliswaar koude douche konden we eindelijk onze valiezen uitpakken en onder de wol kruipen. De dag later kregen we meteen de kinderen te zien en kregen we een zicht op hoe het hier allemaal in elkaar zit. We knutselden samen met de kinderen, maakten Afrikaanse armbandjes, schilderen en we introduceerden Chinees voetbal. s middags aten we allemaal samen rijst met groenten daarna gingen de kinderen naar huis en hadden wij even de tijd om papieren in orde te maken. s Avonds aten we allemaal gezellig frietjes met mayonaise.
Oja voor we het vergeten onze wekker hebben we niet nodig we worden persoonlijk gewekt door onze lieve buurjongen. Meneer aap!
Wij heten jullie van harte welkom op onze reisblog. Even voorstellen, wij zijn Melissa Callewaert & Lore De Vulder.
Wij zijn 2 studenten Bachelor in het secundair onderwijs aan de Katholieke Hogeschool Vives in Brugge.
Wanneer we de kans kregen om op buitenlandse stage te gaan was onze beslissing heel snel gemaakt!
We besloten samen onze motivatiebrief in te dienen voor de Noord-Zuidstage.
Na een motivatiegesprek kregen we groen licht om te vertrekken naar Tanzania! Ons avontuur start op 13 februari 2014.
Van hieruit (Zaventem) vliegen via Istanbul naar Kenia. Eens in Kenia aangekomen gaan we een "korte" busreis tegemoet van maar liefst 8 uur richting Arusha.
Dan nemen we nog de Dar Express bus naar onze eindbestemming: Stichting TWIGA in Mto wa Mbu.
Deze organisatie zet zich in voor kinderen en biedt hen kwaliteitsvol onderwijs.
Wij krijgen de taak om in de voormiddag mee te draaien in "the primary school "(bij kleuters en lagere schoolkinderen).
In de namiddag staan wij in voor de lessen wetenschappen en Engels.
We kijken vol spanning en verlangen uit naar de stage, maar eerst nog even aan de examens en de twee weken stage in België denken :)!
Smaakt dit naar meer? Twijfel dan zeker niet om ons te volgen op deze BLOG!