Maandag
begonnen we aan onze stageweek op de primaryschool Maliwu Anna. Melissa gaf
wetenschappen in groep 4 a en in groep 4b
over infectieziektes. Lore gaf wiskunde en wetenschappen in groep 6 over
vierkantsworteltrekking, breuken en het voortplantingssysteem bij de mens. Groep
4 en groep 6 komen overeen met respectievelijk het vierde en het zesde leerjaar
bij ons. Wat ons heel hard opviel was dat de lagere schoolkinderen hier veel
meer vakken krijgen, en de onderwerpen veel uitgebreider zien dan bij ons in
het lager onderwijs. De lessen die we geobserveerd hebben in groep 4,5,6 en 7
zouden zo lessen kunnen zijn uit het 1ste, 2de en 3de
middelbaar. Zo leren de leerlingen uit groep 6 al vierkantswortels trekken en
zijn de lessen science erg gedetailleerd. Het lessenrooster ziet er ook veel
drukker uit dan de reguliere lessenroosters in België. Om 6 uur staan de
kinderen op daarna moeten ze een uur bidden. Na het gebed krijgen ze ontbijt:
maïspap. Om 8 uur begint de eerste les. Lessen op Maliwu Anna duren 40 minuten.
Van 10u40 tot 11u10 is er breaktime, dan krijgt iedereen thee. Van 11u10 tot
13u10 zijn er opnieuw lessen. Van 13u10 tot 14u is het tijd voor lunch: ugali
met bonen. ( ugali is een soort puree maar van maïs, het heeft iets weg van een
brok cement)Van 14u tot 15u20 zijn er nog 2 lesuren. Daarna moeten de
leerlingen hun huiswerk maken. Op vrijdagvoormiddag krijgen alle leerlingen
sportles of religie en op vrijdagnamiddag debatteren ze in (zogezegd) kleine
groepen (van ongeveer 30 leerlingen) over actuele onderwerpen. De vakken die de
leerlingen hier krijgen zijn : history,
English, maths, Kiswahili , sports ( theorie-en praktijklessen), science,
geography, civics & ICT. Alle lessen buiten Kiswahili worden in het Engels
aangeboden. Zo , nu kunnen jullie jullie
een beetje voostellen hoe het schoolleven er in Maliwu Anna uitziet.
Nog een
groot verschil met onze scholen is dat bij ons zittenblijvers veel minder
voorkomen. Hier worden leerlingen veel meer en veel snellers naar niveau
ingedeeld dan op leeftijd. Waardoor er bijvoorbeeld zowel in groep 4,5,6 als 7
kinderen zitten van 9 t.e.m. .4 à 15 jaar. Nog iets dat we zeker niet mogen vergeten
te vermelden omdat het ons meer en meer blijft overvallen is hoe de leerlingen
hier leren zoals papegaaien. Een voorbeeld uit een les die wij observeerden, de
leerkracht haalde de ziekte trachoma aan. De inleiding
ging als volgt:
Teacher: Today , were learning about trachoma.
Trachoma is a common disease in dry areas.
Trachoma is a common disease, where?
Pupils: In dry area
Teacher: Where?
Pupils: In dry area (in koor)
Teacher: LOUDER!!
Pupils: IN DRY AREA!!
Dit onderwijsleergesprek
geeft volgens ons goed weer hoe de lessen hier in elkaar zitten. De leerlingen
leren door alles zodanig veel na te zeggen dat ze het gewoon krak vanbuiten
kennen. Dit merk je wanneer er een vraag gesteld wordt, de leerlingen
antwoorden meestal met een zin rechtstreeks gekopieerd uit hun cursus. Met
andere woorden ze kennen hun cursus achterstevoren en ondersteboven maar eigenlijk
begrijpen ze het niet volledig. Bij ons hoor je tijdens de les vaak: probeer
dat eens met je eigen woorden te zeggen, of op een toets: formuleer in eigen
woorden. Dit lijkt hier uit ten boze!
Ondertussen is het al
donderdag 6 maart en zitten onze lessen in deze school er bijna op. Over het
algemeen ging alles heel goed en hebben we ons geamuseerd. Tevens zijn we ook
blij dat we vanaf volgende week terug paraat staan om ons nuttig te maken op
het project. We bruisen van nieuwe ideetjes om nieuwe dingen op poten te zetten
in Sarakasi. Zoals een lessenreeks over seksuele voorlichting en FIRST AID. Dit
niet alleen voor de kinderen die aangesloten zijn bij de stichting maar ook
voor mensen die geïnteresseerd zouden zijn in het onderwerp en de kans er niet
toe krijgen om hierover mee info te verzamelen.
Natuurlijk hebben we over
deze week nog veel meer te vertellen:
ü Maandag is de dierenarts langs geweest, hij heeft
Pino en Gucci ontdaan van hun edele delen, en dat kun je best letterlijk nemen.
We hebben gepleit om de dieren te verdoven maar de artsen hadden hier geen oor
naar. Ocharme die beestjes, ondertussen zijn ze al aan de betere hand. Diezelfde
dag namen we afscheid van onze leuke Nederlandse collega Diane. Zij is ondertussen
al terug veilig bij haar kroost in Werkendam.
ü Dinsdag was het wel een dagje voor Melissa, ze was
onafscheidelijk van het toilet. Gelukkig kwam ze er snel terug bovenop. Ondertussen
kunnen we jullie ook officieel melden dat het regenseizoen begonnen is, dat
hebben we mogen ondervinden L
ü Woensdag: we woonden een teachervergadering bij in
het Swahili, we hebben ook samen de wiskundeboeken van class 6 gecorrigeerd. In
de namiddag kregen we les over MOTO ( BRAND!) . Ja, deze keer was het ECHT een
brandoefening. De mamas, bewakers en zelf enkele vrijwilligers mochten een
brandje blussen. S avonds hebben we de Belgische tartaarsaus geïntroduceerd en
het viel bij iedereen behoorlijk in de smaak.
ü Donderdag: vandaag werden we beiden uitgehuwelijkt
in ruil voor 3 koeien, JOEPIEEE!! Toch niet, helaas!
Een hele dikke zoen!
xxx
Lore & Melissa
06-03-2014, 12:43 geschreven door Melissa&Lore 
|