Een momentopname uit het leven in Tanzania, alweer nieuwe avonturen
Donderdag 20 februari 2014: Dag in het leven
van een kleuterleidster
In de
voormiddag hebben we de nursery classes mee gevolgd hier ten huize Sarakasi Ya
Vijana. Natuurlijk zijn wij geen kleuterleidsters maar toch konden we zaken van
het Westers onderwijs terugvinden in deze lesjes van Mariam en Agnes ( de 2
kleuterleidsters). Het was interessant om mee te maken hoe het leerproces in
elkaar zit voor dingen die wij als vanzelfsprekend beschouwen. De kinderen leerden
tellen in de klas waar Lore volgde, en leerden capital and small letters' in
de klas waar Melissa volgde. Wat ons beide heel hard opviel is dat de kinderen net
als papegaaien te werk gaan. De leerkrachten zeggen iets, waarop de kinderen
het herhalen en herhalen en herhalen Hierbij hebben wij wat vraagtekens, want
de leerlingen kennen het rijtje 1,2,3,4, gewoon uit hun hoofd, maar als je een
cijfer op het bord schrijft kunnen ze hem niet herkennen. De kinderen in de nursery class leren toch dingen
die niet altijd gemakkelijk zijn voor kleuters. Ze krijgen Engelse les, en dat
voor kinderen die volledig opgevoed worden in de taal van de Masaï of in het Swahili.
Voor deze kinderen is dit een echte uitdaging, ze kunnen amper hun naam
schrijven of dingen neerschrijven in hun eigen moedertaal en dan krijgen ze nog
eens een vreemde taal erbovenop. Het laatste uurtje in de voormiddag mochten we
de leerkrachten bijstaan in hun lesgeven. Lore hielp Agnes, ze moest de
kinderen helpen en aanleren hoe ze de letters correct neerschrijven. Melissa
mocht zelf een invulling geven voor het creatieve uurtje.
s Middags aten
we ugali (maïspuree) met bonen en kool. Ugali ziet er heel lekker uit, net als
Belgische puree maar helaas, het lijkt wel een brok cement. Na het eten gaven
we als dessert chocolade aan onze mamas die we gekregen hadden van juffrouw
Gisèle (Waarvoor dank!). Ze lieten het smaken en namen muizenhapjes van hun
stukje chocolade. Wat kunnen die mamas genieten zeg! Na de middag was het tijd
voor het Susie-project. De kinderen maakten kennis met de SCHAAR. Het was heel
leuk en tegelijk ook heel erg schokkend. Voor ons is knippen iets dat kleuters
al van in de eerste kleuterklas gaan doen en hier zijn ze zes jaar en weten ze
amper hoe ze een schaar moeten gebruiken.
s Avonds
hadden de bewakers geitenpoten gemaakt, waarvoor wij toch vriendelijk weigerden.
Gelukkig hadden de mama s voor frietjes gezorgd met een fris slaatje! Mmmm
Vrijdag 21 februari 2014:
Zing- en dansvoormiddag.
Deze morgen
werden we wakker met Wake me up van Avicii. Dit was meteen een goede start
van onze dag. Nadat we onze buikjes gevuld hadden met een boterham met
confituur konden we aan de slag. De dag voordien kregen we de opdracht om de
vrijdagvoormiddag voor te bereiden voor de nursery kinderen. We zijn van start gegaan
met wat ochtendgymnastiek, de stoelendans, 123 monkey ( een variant op 123
piano), chinees voetbal en daarna een uurtje muziekles. We leerden de kindjes
het liedje twinkle twinkle little star. Elk kind kreeg ook een eigen
sterretje. Ze vonden dit heel leuk. Hun enthousiasme droop ervan af! In de
namiddag moesten we een beetje de bijwerkingen van Lariam ondervinden. Lore kon
er zich nog doortrekken maar Melissa was ten bed opgeschreven. Gelukkig lopen
er hier bezorgde mamas EN een bezorgde Lore rond die ervoor zorgden dat Melissa
al gauw terug fit was. In de namiddag speelde Lore reis rond de wereld met de
Susi-kinderen. Daarna kleurde ze nog wat met de kinderen, een nieuwe wereld
ging voor hen open
sAvonds
aten we maïspannenkoeken met een papje van aubergines, paprikas en wortelen, zo
lekker! Sergio Herman zou hier spreken over een topgerechtje. Na het
avondeten hebben we ons bedje opgezocht.
Zaterdag 22 februari 2014:
Spelen tussen de koeienvlaai
Vanmorgen hadden
de kinderen van Maliwu Anna een academic day. Dat is een soort oudercontact. Het was dus heel stil op he terrein
van Sarakasi want er waren maar 14 kinderen. We zijn met de kinderen naar de
savanne geweest. Dit is zon 10 minuutje stappen vanaf het terrein van Twiga. Op
de savanne hebben we tienbal, kruisvlag en tussen 2 vuren gespeeld. Al snel
hadden we publiek, kinderen van de Masaï maar ook hun dieren. We werden
omcirkeld door Masaï, koeien en geiten. We nodigden de kinderen uit om mee te
spelen dat vonden ze superleuk! s Middags kregen we een superlekkere maaltijd
van de mamas. Daarna kwamen de Mwalimu Anna kinderen toch nog, we
installeerden een cinema voor hen in één van de klaslokaaltjes. Ze genoten van de
filmpjes van Tom & Jerry.
Nadat alle
kinderen naar huis waren vertrokken we samen met mama Flora en teacher Mariam
in de badjaj naar de Masaïmarkt net iets buiten het dorp. Wat moet je je daarbij
voorstellen? Wel: een groot veld vol met zeilen waarop alles verkocht wordt wat
wij thuis in de kledingcontainer gooien. Tweedehands T-shirts, schoenen, tassen,
broeken, pollepels je kunt het je zo gek niet bedenken. Maar ook de typische
zaken van de Masaï werden er verkocht: Masaï-doeken, geitenvlees, armbandjes, oorringen,
enz
Het was een
hele leuke ervaring maar toch ook wat vreemd want sommige mannen klampten ons
aan en probeerden ons te kussen op onze handen en armen, gelukkig hadden we
mama Flora die op tijd en stond onze persoonlijke bodyguard speelde!
Zondag 23 februari 2014 - Luilekkerland
Vanmorgen
wandelden we over de savanne. Na een klein uurtje arriveerden we bij een lodge.
Een lodge is een verblijfplaats voor Muzungus ,d.w.z. blanken ( lees; toeristen).
We hebben daar gezwommen, gebakken en gebraden ( lees: verbrand) en heel lekker
gedineerd! Het zwembad gaf een prachtig uitzicht op de savanne! We waanden ons
in paradise.
Maandag 24 februari
2014 - Droevige dag
Deze morgen kregen we aan het ontbijt slecht nieuws te horen. Joshua, één
van de jongetjes van het Susie-project is gisteren in de loop van de dag
overleden. Joshua vocht tegen een ziekte die hij niet kon overwinnen, het aidsvirus
nam jammergenoeg de overhand. Vanmiddag gaan de mamas en de vrijwilligers die
hem gekend hebben afscheid nemen en de familie helpen. Wij hebben Joshua nooit
gezien. Normaal gezien kwam hij altijd van ver gewandeld om hier een middagje
te spelen en te leren, maar de laatste week, sinds wij hier aangekomen zijn,
lukte het hem niet meer om naar hier te wandelen. Iedereen hier was ervan
overtuigd dat we hem vandaag wel zouden terugzien, maar jammer genoeg is dit
niet het geval. Wij blijven hier om de
andere Suzie-kinderen op te vangen. Onze gedachten zijn bij Joshua en zijn
familie.
-hoe
gaat het met buurman aap?
Met de aapjes gaat alles goed. We zien ze vooral als we aan het eten zijn, dan
komen ze kijken of ze ergens restjes kunnen stelen. Ze zitten ook in de bomen
achter ons huisje en s morgens worden we vaak wakker van hun geroep.
-heb
je al leeuwen gezien?
We hebben nog geen leeuwen gezien. Wel nijlpaarden, dromedarissen, gnoes,
empalas, duizend geiten, schapen, koeien, honden, oh, en de aapjes niet
vergeten!
- kunnen jullie een bad nemen?
Hier is geen bad. In ons huisje hebben we wel een douche met koud water, maar
na een warme dag is dat best wel leuk!
-
moeten jullie veel werken?
Werken is het niet echt, we doen veel spelletjes met de kindjes hier, knutselen
veel
We hebben ook veel tijd om eens het dorp te bezoeken, naar de markt te gaan,
een boek te lezen, te praten met de andere vrijwilligers of de bewakers
Gisteren hebben we gepingpongd met één van de bewakers, hij had er nog nooit
van gehoord, t was supergrappig.
-
hebben de mensen daar ook huisdieren?
De mensen hier hebben geen huisdieren zoals bij ons. We zien veel honden op de
straten lopen, maar die zijn meestal van niemand. Hier op het domein zelf
hebben we wel vier waakhonden: majelo, Gucci, sally en pino. Onze honden worden
heel erg goed verzorgd en hebben het super naar hun zin. Elke ochtend en avond
gaan de bewakers ermee wandelen op de savanne. Dat vinden ze heel leuk.
- hoe heten de kindjes uit jouw klas?
We hebben geen echte klas, maar hier een paar namen van kindjes die vaak naar
hier komen: Durkas, Obama, Mary, Veronica, Peter(Pitta), Sarah, Nema, Margarete, Joyce, Angela, Daudy, Upendo, Colin, Omary, ...
- hoeveel graden is het daar?
Hier is het ongeveer 25 graden. Gisteren en vandaag heeft het al redelijk veel
geregend (hier zitten we in het regenseizoen) dus is het nu wat frisser dan
normaal.
- kunnen wij dan eens skypen Met jullie?
We zullen met juffrouw Tamara een moment uitzoeken om eens met jullie te skypen
J!
- vinden jullie het daar leuk?
Het is hier heel leuk. De kindjes lachen van s morgens vroeg tot s avonds laat,
iedereen is heel vriendelijk en lief!
- is de klas zo mooi als de onze?
Hier op het domein hebben ze erg veel leuke spulletjes in de klassen, eigenlijk
best wel zoals in jullie klas. Ze hebben hier natuurlijk geen smartboard enzo.
Volgende week gaan we een paar scholen in de buurt bezoeken, daar hebben ze
heel wat minder materiaal, we houden jullie op de hoogte.
- zijn er daar ook soms zieke kindjes?
De kindjes zijn hier eigenlijk niet zo anders als jullie. Ze hebben ook last
van verkoudheden en loopneusjes enzo.
-
wat eten jullie?
Vanmiddag hebben we een soort papje van bonen en maïs gegeten, dat is onze
minst favoriete maaltijd van de week. Gisterenavond hadden de mamas chips klaargemaakt
voor ons: frietjes met een slaatje, superlekker. Anders eten we bonen met
rijst, rijst met groenten, pannenkoek met suikerbonen en s morgens eten we
geroosterd brood met guacemolé (een papje van avocado, tomaat, uit, mayonaise,limoen superlekker).
-
eten jullie met de handen?
De mamas en bewakers (de lokale bevolking) eet met hun handen maar voor ons
ligt er altijd een vork of lepel klaar.
- willen jullie eens wat meer foto"s op de blog zetten? bvb
de nijlpaarden die jullie zagen?
Zo snel mogelijk J!
- zijn jullie daar gelukkig?
Jap J! Al missen we het thuisfront wel!
Hopelijk
hebben jullie nu een beetje een idee van hoe t hier gaat!
Heel veel groetjes J!!!
Vandaag is onze vrije
dag , het plan was om samen met de andere vrijwilliger een duikje te gaan nemen
ter verfrissing. Dit kunnen we doen in een lodge wat verderop. Maar
jammergenoeg liet het weer dit niet toe, het was grijs en erg regenachtig.
Volgens Laïsa (één van de bewakers )was het , het ideale weer om nijlpaarden
te spotten bij lake Manyara. Dus gingen
we samen met hem op pad , op zoek naar
nijlpaarden. Misschien geen onbelangrijk detail , we deden deze safari BY BIKE!
In het dorp hebben we enkele mountainbikes gehuurd en vanuit het dorp naar de savanne gereden . Op onze
fietstocht kwamen we tal van bezienswaardigheden tegen. Op de savanne
werden geconfronteerd met een kadaver
van een gnoe die helemaal opgevreten was door een hyena. Hij was werkelijk tot
op het bot opgegeten. Zo werden we meteen geconfronteerd met de harde realiteit
van de natuur namelijk doden en gedood worden. We zagen ook nog gnoes,
impalas, fantastisch mooie vogels , enz Maar ons eigenlijk doel hebben we
zeker bereikt we zagen niet 1, niet 2 maar wel 10 nijlpaarden die pootje aan
het baden waren in lake Manyara. Helemaal bevredigd en vermoeid keerden we
terug naar het dorp. We dronken nog een Coca Cola en keerden richting Sarakasi
Ya Vijana. Waar we savonds samen met Diane spaghetti hebben gemaakt voor de
andere vrijwilligers. Weliswaar zonder vlees , want vlees eten is hier echt een
unicum. Na de fantastische safari besloten we om vroeg ons bed op te zoeken.
Maandag 17 februari 2014
Deze morgen gingen we
de officiële papieren gaan kopiëren om ons werkvisum hier in Tanzania in orde
te brengen. Daarna maakten we op het domein kennis met de bonen en maïs van
de mamas. Toch iets minder naast al de anderen dingen die ze zo lekker
klaarmaken. Het schijnt toch heel voedzaam te zijn , dus met lange tanden maar
met dit in ons achterhoofd hebben we wel netjes ons bord leeg gegeten. s
Middags maakten we kennis met de Susi-kinderen: de kindjes uit de buurt die
niet naar school gaan of nergens anders terechtkomen en die hier dus wat les en
opvang krijgen. Daarna hadden we het
eerste gesprek met Anne , de lokale coördinator. Uit dit gesprek werd heel snel
duidelijk wat wij konden betekenen voor Sarakasi Ya Vijana. We sloegen meteen
de handen in elkaar met andere vrijwilligers om enkele lessen uit te werken.
Diane ( Nederlandse vrijwilliger) & Melissa
gingen op zoek naar wat
lesmateriaal om de bewakers Engelse les te geven. Diane hielp zoeken naar leuke
tekeningen en naar leuke methodes en Melissa gaf de les aan de bewakers. Diane
was er ook bij , de bewakers vonden het heel leuk en pikken heel snel dingen op
! Ondertussen kreeg Lore een initiatieoefening door de bewakers in kaarten
weliswaar op hun manier . Lees: Zij winnen altijd! De spelregels veranderen
voortdurend.
Dinsdag 18 februari 2014
Vanmorgen brachten we
een bezoek aan de Maluwu Anna-school. Dit is een boardingschool die in de buurt
van Sarakasi ligt. De bedoelin²²²²²²²²²g was om eens te gaan kijken hoe t er
daar aan toe gaat, eens enkele lessen observeren en eens zien waar sommige van
onze kinderen van het sarakasiproject naar school gaan. Charles, de directeur
van de school had meteen andere plannen met ons. Hij wou ons fulltime laten
lesgeven op zijn school. We kregen een bundeltje papier in ons handen gedrukt
en moesten een les gaan voorbereiden in de bibliotheek van de school. Lore
kreeg het onderwerp factors and multiples, Melissa mocht al direct een les seksuele
voorlichting voorbereiden: SOAs. Wij waren wat overdonderd, want de bedoeling
was om eerst op enkele scholen in de buurt rond te kijken om een beeld te
krijgen van het Tanzaniaanse onderwijs, om te kijken welke projecten we in
Sarakasi zelf kunnen starten, en om dan eventueel later ook gastlessen te geven
in een bevriende school, maar morgen gaan we dus allebei onze voorbereide les
geven als testles, sollicitatie in Maliwu Anna. Na het bezoek aan de school gingen we naar
een soort kapsalon. Melissa haar haar is nu helemaal African Style. Na een drukke dag kropen we snel onder onze klambu (muggennet)
zodat we er morgen vroeg uitkonden om onze eerste Afrikaanse les te geven.
Woensdag 19 februari 2014
Vanmorgen vertrokken
we om 7:45 met de bajaj (een soort brommer/autootje) naar Maliwu Anna. We
werden verwelkomd door Charles de directeur en daarna gaf Melissa haar les over
SOAs. Er zaten ongeveer 30 leerlingen in de klas. Ze verwelkomden ons in koor
als we de klas binnenkwamen goodmorning teacher how are you. De les verliep goed, de leerlingen trokken
grote ogen als Melissa haar lesmateriaal uithaalde: een condoom, groene en rode
kaartjes voor de quiz, een poster van de verschillende SOAs Daarna was het de
beurt aan Lore. Zij gaf les in een andere klas, klas 6, met 45 leerlingen. Een
groot verschil met een Belgische klas. De les ging goed en t was ook heel
leuk. Tijdens de lessen viel ons vooral op hoe hard de leerlingen
papagaaienwerk gewend zijn. De leerkracht zegt iets voor en de hele klas
herhaalt, maar of ze t ook begrepen hebben, dat blijft de vraag. Na de lessen
volgde een evaluatiemoment met Charles, met de leerkrachten zelf en ons. Het
gesprek voelde erg serieus aan, maar ze waren wel positief. We mochten fulltime beginnen. We probeerden
Charles dan ook duidelijk te maken dat het eigenlijk niet de bedoeling was om
daar voor de komende drie maanden te komen werken, maar dat we nog in onze
introductieweek zijn bij het Sarakasiproject en eerst daar willen kijken aan
welke projecten we kunnen meewerken of welke projecten we op poten kunnen
zetten daar. s Middags ging Melissa
verder met de Engelse lessen voor de bewakers en startte Lore de
voorbereidingen voor muzieklesjes voor de kinderen van het SUZI-project.
Na een stresserende periode vol stage en examens vertrokken we eindelijk richting Sarakasi ya Vijana. Eerst moesten we het vliegtuig op richting Istanbul, dit was een vlucht van ongeveer vier uurtjes. De vlucht verliep zeer vlot we konden ons goed bezig houden met het bekijken van recente films. In de luchthaven van Istanbul werden we in transfer geplaatst en moesten we 5 uur wachten op onze volgende vlucht richting Nairobi. De bedoeling was om tijdens deze reis wat te slapen op het vliegtuig maar helaas dat viel tegen! We hadden nogal lastige, winderige, luidruchtige buren. We zijn beiden niet van de kleinste en we hadden amper beenruimte omdat de passagiers voor ons het zo nodig vonden om hun stoel helemaal naar achter te schuiven. Gelukkig konden we daar ook onze tijd vullen met het bekijken van films of het beluisteren van muziek. Eens aangekomen moesten we terug 4 uur wachten op de man die ons met de bus naar Arusha zou brengen. Meteen werd het duidelijk dat Afrikanen niet op uur staan, hun motto is: Polé Polé lees: alles op zijn tijd. Het was echt meteen een douche van the African way of life. Een uur en half te laat vertrokken we naar Arusha. Samen met onze Zweedse vrienden die we net op de luchthaven ontmoet hadden vertrokken we voor de urenlange rit. Tijdens deze rit hadden we ogen te kort. Kinderen langs de weg, Masai die met hun koeien de weg overstaken, duizenden onafgewerkte gebouwen en zoveel armoede. We kregen het er koud en warm van, het was aandoenlijk hoe kleine kinderen alleen langs de weg zwerven. We kwamen eindelijk toe in Arusha waar we opgewacht zouden worden door Bobby, onze persoonlijke taxichauffeur. Bobby stond klaar om ons uit de klauwen van de andere happige taxichauffeurs te redden. Hij hielp ons bij het vinden van een Afrikaanse sim-card en bracht ons daarna rechtstreeks naar onze eindbestemming: HOERA, HOERA!
Anna, de coördinator van het project stond ons op te wachten met een kopje thee enkoffie. Even later kwamen ook de andere vrijwilligers terug van hun wandeling door de achtertuin, de savanne. We hadden meteen een goed gevoel bij deze mensen ze waren heel spontaan en vriendelijk. We hebben het echt getroffen met deze lieve collegas.
Na een lange reis, een warm welkom, een hartelijke maaltijd en een deugddoende weliswaar koude douche konden we eindelijk onze valiezen uitpakken en onder de wol kruipen. De dag later kregen we meteen de kinderen te zien en kregen we een zicht op hoe het hier allemaal in elkaar zit. We knutselden samen met de kinderen, maakten Afrikaanse armbandjes, schilderen en we introduceerden Chinees voetbal. s middags aten we allemaal samen rijst met groenten daarna gingen de kinderen naar huis en hadden wij even de tijd om papieren in orde te maken. s Avonds aten we allemaal gezellig frietjes met mayonaise.
Oja voor we het vergeten onze wekker hebben we niet nodig we worden persoonlijk gewekt door onze lieve buurjongen. Meneer aap!
Wij heten jullie van harte welkom op onze reisblog. Even voorstellen, wij zijn Melissa Callewaert & Lore De Vulder.
Wij zijn 2 studenten Bachelor in het secundair onderwijs aan de Katholieke Hogeschool Vives in Brugge.
Wanneer we de kans kregen om op buitenlandse stage te gaan was onze beslissing heel snel gemaakt!
We besloten samen onze motivatiebrief in te dienen voor de Noord-Zuidstage.
Na een motivatiegesprek kregen we groen licht om te vertrekken naar Tanzania! Ons avontuur start op 13 februari 2014.
Van hieruit (Zaventem) vliegen via Istanbul naar Kenia. Eens in Kenia aangekomen gaan we een "korte" busreis tegemoet van maar liefst 8 uur richting Arusha.
Dan nemen we nog de Dar Express bus naar onze eindbestemming: Stichting TWIGA in Mto wa Mbu.
Deze organisatie zet zich in voor kinderen en biedt hen kwaliteitsvol onderwijs.
Wij krijgen de taak om in de voormiddag mee te draaien in "the primary school "(bij kleuters en lagere schoolkinderen).
In de namiddag staan wij in voor de lessen wetenschappen en Engels.
We kijken vol spanning en verlangen uit naar de stage, maar eerst nog even aan de examens en de twee weken stage in België denken :)!
Smaakt dit naar meer? Twijfel dan zeker niet om ons te volgen op deze BLOG!