Mambo, POA
Zondag 16 februari 2014
Vandaag is onze vrije
dag , het plan was om samen met de andere vrijwilliger een duikje te gaan nemen
ter verfrissing. Dit kunnen we doen in een lodge wat verderop. Maar
jammergenoeg liet het weer dit niet toe, het was grijs en erg regenachtig.
Volgens Laïsa (één van de bewakers )was het , het ideale weer om nijlpaarden
te spotten bij lake Manyara. Dus gingen
we samen met hem op pad , op zoek naar
nijlpaarden. Misschien geen onbelangrijk detail , we deden deze safari BY BIKE!
In het dorp hebben we enkele mountainbikes gehuurd en vanuit het dorp naar de savanne gereden . Op onze
fietstocht kwamen we tal van bezienswaardigheden tegen. Op de savanne
werden geconfronteerd met een kadaver
van een gnoe die helemaal opgevreten was door een hyena. Hij was werkelijk tot
op het bot opgegeten. Zo werden we meteen geconfronteerd met de harde realiteit
van de natuur namelijk doden en gedood worden. We zagen ook nog gnoes,
impalas, fantastisch mooie vogels , enz
Maar ons eigenlijk doel hebben we
zeker bereikt we zagen niet 1, niet 2 maar wel 10 nijlpaarden die pootje aan
het baden waren in lake Manyara. Helemaal bevredigd en vermoeid keerden we
terug naar het dorp. We dronken nog een Coca Cola en keerden richting Sarakasi
Ya Vijana. Waar we savonds samen met Diane spaghetti hebben gemaakt voor de
andere vrijwilligers. Weliswaar zonder vlees , want vlees eten is hier echt een
unicum. Na de fantastische safari besloten we om vroeg ons bed op te zoeken.
Maandag 17 februari 2014
Deze morgen gingen we
de officiële papieren gaan kopiëren om ons werkvisum hier in Tanzania in orde
te brengen. Daarna maakten we op het domein kennis met de bonen en maïs van
de mamas. Toch iets minder naast al de anderen dingen die ze zo lekker
klaarmaken. Het schijnt toch heel voedzaam te zijn , dus met lange tanden maar
met dit in ons achterhoofd hebben we wel netjes ons bord leeg gegeten. s
Middags maakten we kennis met de Susi-kinderen: de kindjes uit de buurt die
niet naar school gaan of nergens anders terechtkomen en die hier dus wat les en
opvang krijgen. Daarna hadden we het
eerste gesprek met Anne , de lokale coördinator. Uit dit gesprek werd heel snel
duidelijk wat wij konden betekenen voor Sarakasi Ya Vijana. We sloegen meteen
de handen in elkaar met andere vrijwilligers om enkele lessen uit te werken.
Diane ( Nederlandse vrijwilliger) & Melissa
gingen op zoek naar wat
lesmateriaal om de bewakers Engelse les te geven. Diane hielp zoeken naar leuke
tekeningen en naar leuke methodes en Melissa gaf de les aan de bewakers. Diane
was er ook bij , de bewakers vonden het heel leuk en pikken heel snel dingen op
! Ondertussen kreeg Lore een initiatieoefening door de bewakers in kaarten
weliswaar op hun manier . Lees: Zij winnen altijd! De spelregels veranderen
voortdurend.
Dinsdag 18 februari 2014
Vanmorgen brachten we
een bezoek aan de Maluwu Anna-school. Dit is een boardingschool die in de buurt
van Sarakasi ligt. De bedoelin²²²²²²²²²g was om eens te gaan kijken hoe t er
daar aan toe gaat, eens enkele lessen observeren en eens zien waar sommige van
onze kinderen van het sarakasiproject naar school gaan. Charles, de directeur
van de school had meteen andere plannen met ons. Hij wou ons fulltime laten
lesgeven op zijn school. We kregen een bundeltje papier in ons handen gedrukt
en moesten een les gaan voorbereiden in de bibliotheek van de school. Lore
kreeg het onderwerp factors and multiples, Melissa mocht al direct een les seksuele
voorlichting voorbereiden: SOAs. Wij waren wat overdonderd, want de bedoeling
was om eerst op enkele scholen in de buurt rond te kijken om een beeld te
krijgen van het Tanzaniaanse onderwijs, om te kijken welke projecten we in
Sarakasi zelf kunnen starten, en om dan eventueel later ook gastlessen te geven
in een bevriende school, maar morgen gaan we dus allebei onze voorbereide les
geven als testles, sollicitatie in Maliwu Anna. Na het bezoek aan de school gingen we naar
een soort kapsalon. Melissa haar haar is nu helemaal African Style. Na een drukke dag kropen we snel onder onze klambu (muggennet)
zodat we er morgen vroeg uitkonden om onze eerste Afrikaanse les te geven.
Woensdag 19 februari 2014
Vanmorgen vertrokken
we om 7:45 met de bajaj (een soort brommer/autootje) naar Maliwu Anna. We
werden verwelkomd door Charles de directeur en daarna gaf Melissa haar les over
SOAs. Er zaten ongeveer 30 leerlingen in de klas. Ze verwelkomden ons in koor
als we de klas binnenkwamen goodmorning teacher how are you. De les verliep goed, de leerlingen trokken
grote ogen als Melissa haar lesmateriaal uithaalde: een condoom, groene en rode
kaartjes voor de quiz, een poster van de verschillende SOAs
Daarna was het de
beurt aan Lore. Zij gaf les in een andere klas, klas 6, met 45 leerlingen. Een
groot verschil met een Belgische klas. De les ging goed en t was ook heel
leuk. Tijdens de lessen viel ons vooral op hoe hard de leerlingen
papagaaienwerk gewend zijn. De leerkracht zegt iets voor en de hele klas
herhaalt, maar of ze t ook begrepen hebben, dat blijft de vraag. Na de lessen
volgde een evaluatiemoment met Charles, met de leerkrachten zelf en ons. Het
gesprek voelde erg serieus aan, maar ze waren wel positief. We mochten fulltime beginnen. We probeerden
Charles dan ook duidelijk te maken dat het eigenlijk niet de bedoeling was om
daar voor de komende drie maanden te komen werken, maar dat we nog in onze
introductieweek zijn bij het Sarakasiproject en eerst daar willen kijken aan
welke projecten we kunnen meewerken of welke projecten we op poten kunnen
zetten daar. s Middags ging Melissa
verder met de Engelse lessen voor de bewakers en startte Lore de
voorbereidingen voor muzieklesjes voor de kinderen van het SUZI-project.
Tot snel J!
Badaj!
Melissa en Lore
19-02-2014, 14:23 geschreven door Melissa&Lore 
|