WELKOM OP DE KLEUTERBLOG VAN DE ZILVERBERGSCHOOL!!!

  
    Afbeeldingsresultaat voor herfstblaadjes

   


Thema KL2/3:

Anton
en de blaadjes


Thema KL1/A peuters:

De gevoelens van Jules

Thema KL1/B Peuters :

De gevoelens van Jules


 








Startpagina !
Categorieën
  • A: kleuterblog : algemeen (108)
  • B: juf Sabien en Kristien : KL1A (398)
  • C: juf Famke en Kristien : KL1B (409)
  • D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A (314)
  • E:juf Heidi : KL 2/3 B (126)
  • F: juf Griet : KL 2/3 C (142)
  • G: juf Kris: bewegingsopvoeding (225)
  • Agenda

    Belangrijke data

    Interessante links
  • handige kleuterhandjes
  • ouders en opvoeden
  • culturele site voor kleuters
  • plezante peutersite !
  • veilig leren en spelen met Bobo
  • groei mee met je kinderen

        aantal bezoekers

    Laatste commentaren
  • Noor (omie en opie Koksijde)
        op de gevoelens van Jules
  • link foto's werkt niet (Pieter-Jan Busschaert)
        op Het is herfst!
  • zwemlesje (omie en opie Koksijde)
        op De Krekel 3 B
  • bedankt (Tineke)
        op GROEN
  • Foto's (Brenda Van Hoye)
        op Muziek
  • Dankjewel juf Griet (Sieglinde)
        op Zo ben ik , zo ben jij...
  • Waterpret (Joke)
        op waterpret op school
  • hoera het is school (Tineke)
        op 1 september
  • dankjewel (omie en opie Koksijde)
        op 1 september
  • Jarigen (Joke)
        op oudercontact donderdag 23 juni
  • Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • -0001
    kleuternieuws

    Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt! Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
    17-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het prinsen- en prinsessenbal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was een prachtig prinsen- en prinsessenbal.  De kleuters schitterden op allerlei manieren; hun gezichtjes glunderden, hun kleren waren onbeschrijfelijk mooi…  In de klas stond een feestelijke tafel, we hebben heerlijke taart gesmuld, gedanst, gelachen , … 

    Wij zaten de voorbije weken niet stil.  Er werd een prachtig feest voorbereid: we hebben een prinsessenhoed of een prinsenkroon gemaakt, juwelen ontworpen, prinsenmantels gestempeld, …  Maar wij letten natuurlijk ook op de detaïls. Wij kunnen nu ook handkusjes geven, sierlijk zwaaien, dansen per twee en we leerden sierlijk lopen met een pittenzakje op ons hoofd. Onze woordenschat is ook al wat uitgebreid.  Het belangrijkste was: een jongen is een prins, een meisje een prinses en ze wonen in een kasteel!

    Een spontane reactie van een kleuter:
    Ik vroeg: ‘Wat kunnen we allemaal doen tijdens het prinsen- en prinsessenbal 
    Een kleuter antwoordde: ‘voetballen’    (logisch toch…)

    Het prinsen- of prinsessenlied:

    Daar zat een klein prinsenkind (prinsessenkind)
    te huilen op de troon,
    huilen huilen helemaal alleen,
    sta op prinsenkind
    en droog je tranen af,
    kies een prinsje (prinses) uit de kring die met je dansen mag
    tralala lalalalalalala tralala lalalalalalala



    Volgende week beginnen we met het nieuwe thema “KLEUREN”.  Voor sommige kleuters is het een eerste kennismaking met kleuren.  Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden.

      

    Vanaf maandag (20/09) beginnen we met de “rode” dag.  We zoeken allerlei rode  voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school.  (vergeet niet de naam te noteren!)    Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk aandoen!

    Vanaf maandag (27/10)  start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op woensdag met de kleur geel!  U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of u kunt uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag.


    Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel thema’s nog wel eens aan bod.


    Kleuren maken de wereld mooi.
    Kleur daarom ook je leven.
    Strijk veel hemelsblauw van je vriendelijkheid uit.
    Gebruik kwistig het geel van je blijdschap!
    Laat het rood van je liefde niet ontbreken.
    Borstel er ook wat groen van je opgewektheid door
    en vergeet niet het wit van je eerlijkheid uit te smeren!
    Het grijs van tegenslag of het paars van droefheid mogen de andere kleuren nooit overheersen.
    Ja, maak van je leven een kleurenfeest!
    Dat zal jezelf en anderen vreugde geven.
    Al kun je sommige dagen de donkere tinten niet weren:
    vaag nooit alle kleuren uit!
    Wie weet of na een erge tegenslag het warme roze je leven komt kleuren!

    Wij wensen iedereen een prettig weekend toe en tot maandag, 
    juf Hendi en juf Famke





    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.proficiat Arthur!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




                              

    Arthur behaalde deze week na het volgen van zwemlessen zijn brevet van 25 m schoolslag.
    Een mooie prestatie!


    Blijven zwemmen Arthur!!

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.juf Sabien: thema: zakken en tassen

    Deze week stond het thema “ zakken en tassen “ centraal.

    We waren nieuwsgierig en keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4 verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en touwtjes.

     We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?

    We hebben geschilderd met de borstels : een schooltas.

     

     

    Op dinsdag kwamen we in de klas maar Jules was er niet. We gingen overal zoeken en vonden hem … in een grote reistas.  ” kiekeboe “ riep hij plots.

     In die tas zaten nog allemaal andere tassen : een rugzak, een handtas, een schooltasje, een verjaardagszakje, een boodschappentas , een koeltasje,…

    We vertelden waarvoor we die zakken allemaal gebruiken.

       

    We mochten zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen één voor één in de grote tas.

       

     

    Aan de werktafel versierden we onze grote tas met bollen en rollen.

    Deze tas zullen we geregeld meekrijgen  naar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.

     

     

    Woensdag hebben we geturnd met juf Kris en na de speeltijd gaan we telkens geleid puzzelen met de juf.

    Deze keer waren het puzzeltjes van Jules : 4 , 6 en 9 stukken.

    De meeste kindjes kunnen die van 4 maken, een aantal ook al die van 6 en slechts enkele die van 9.

     

    Donderdag  hebben we gepraat over allemaal prenten rond thema naar school: wie zien we, wat doen ze, hoe kijken ze,… Hier kwamen de gevoelens blij en verdrietig aan bod.

    Aan de werktafel mochten we knippen en kleven : wat hoort in de schooltas?

     

     

    Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.

     

     

    En we hebben gestempeld met ons vuistje. Juf toonde eerst hoe we een vuistje moeten maken  en dan lekker kliederen met de verf.

     

    Volgende week zullen we werken rond het belangstellingspunt “ Ik en mijn lichaam : handen en voeten “.

    We starten met het waarnemen van ganse lichaam en zo ontdekken de kleuters hoe hun lichaamsschema in elkaar zit .   Aan de hand van allerlei spelletjes en activiteiten leren de kleuters de verschillende lichaamsdelen kennen.

    Uiteindelijk staan de handen en de voeten centraal.

    Wat voor liefs maar ook minder lieve dingen  kunnen we allemaal met onze handjes en voetjes doen ?

    Het worden alvast leerrijke dagen voor uw kleuter.   

    groetjes  juf Sabien


    P.S.: ga naar vorig artikel , ik in mijn klas, voor meer foto's van de eerste schoolweek.


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    10-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste schoolweek van de combiklassen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Hallo!
     

    Onze eerste week zit er al op en zoals beloofd op de info-avond volgt hier een bericht met onze activiteiten in de combiklassen. Onze eerste evaluatie was positief,het werken met kleuters van verschillende leeftijden is leuk en boeiend.
    wat deden we zoal;
    Na een brainstorm van de drie juffen hebben we de volgende activiteiten bedacht en natuurlijk ook uitgewerkt. We werkten vooral rond positieve ingesteldheid,morele en sociale doelstellingen.
    We hebben elkaar leren kennen met onze verschillen en gelijkenissen,we bekeken onze haarkleur,huidskleur,kleur van de ogen en ontdekten dat we allemaal anders zijn maar toch wel bij elkaar horen.We maakten groepjes via deze overeenkomsten.
    We schilderde op onze eigen foto en sommige kleuters leken er sprekend op andere maakten een echte make-over mee .
    We versierden onze klasdeur met onze eigen foto die we gebruiken als aanwezigheidskalender.
    De kleuters(3e) van juf Griet gingen voor de eerste maal zwemmen .
    We luisterden naar verschillende verhalen ook over Jezus de kindervriend en het eerste verhaal van axenland.
    We hebben gefilosofeerd rond prenten. We deden een tikspel met onze boekentassen.
    De kleuters leerden de kalenders en afspraken in de klas.
    Rond sociale vaardigheden en leren leren kozen we de volgende items: 
    de kleuter is beleefd tegen de juf
    de kleuter kan focussen 
    Niet alle activiteiten zijn hier beschreven maar geniet van de foto's zo komen jullie nog veel meer te weten...
    Volgende week is ons thema : KRANTEN ,de kleuters mogen kranten meebrengen .

     

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    09-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuw thema KL2/3: kranten



    Met kranten kun je heel veel doen:
    lezen, bekijken, gebruiken als onderlegger, oprollen, scheuren, in knippen, vouwen,op tekenen en schilderen,proppen maken, ermee zwaaien, er op staan, eronder liggen,...
    Duizend mogelijkheden!!

    Geef maandag een dikke krant met je kleuter mee: we zullen er een week lang mee werken en spelen!

    dankjewel!

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (1)
    08-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De peuters in de turnzaal
    Hallo!

    Allemaal actieve , spelende en ontdekkende peutertjes in de turnzaal!

    Na het exploreren volgen telkens enkele gerichte oefeningen:

    Eerste oefening: loop van de bank naar de mat en , loop rond de mat en  terug naar de bank: geslaagd!
    Tweede oefening: loop naar de mat en spring er op, spring eraf en loop terug naar de bank: bijna iedereen geslaagd!( met een beetje hulp)
    volgende keer: nog wat oefenen tot iedereen dit vlot kan en dan volgt weer een nieuwe oefening in het begrijpen en vlot uitvoeren van een verbale opdracht.
    Later volgt deze oefening op een prent en kunnen de kindjes de oefening" lezen "en zelfstandig uitvoeren.
    Begrippen zoals: start, rond, op , terug, spring, stop krijgen al een concrete betekenis .




    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Data watergewenning trim 1 KL3

            OPGELET!!
    Data 's zijn aangepast.Op 20 en 27 oktober is er geen watergewenning vanwege sportweken in de lagere school.
    Dan kan de schoolbus ons niet naar het Spillebad brengen.
     
                                              

    Data en groepjes watergewenning op woensdag voor de kinderen van de derde kleuterklas

     
    Juf Griet  :                                     Juf Joke:                                 Juf Heidi:
    8 september                                  15 september                           22 september
    29 september                                 6 oktober                                 13 oktober
    10 november                                   17 november                            24 november
    1 december                                     8 december                             15 december
    22 december

    Alix                                                  Laetia                                        Michiel
    Arthur                                             Estée D                                     Tristan
    Rani                                                  Femke                                       Martha
    Wannes                                            Arne                                          Charlotte
    Zjef                                                 Sébastien                                  Amelia D
    Amélie V                                          Flore                                          Eliano
    Arian                                                Maurice                                      Loic
    Febe                                                Thijs                                           Lucas
    Estée V                                            Aline                                          Justine
                                                             Henri                                          Lauren
      

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    03-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste schooldagen zijn voorbij...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste ouders,

    De eerste schooldagen zijn reeds voorbij.  De kleuters beginnen al een beetje hun weg te vinden in die grote school.  Wij hebben al heel wat gedaan in de klas.  We maakten kennis met Jules (de klaspop), iedereen heeft een symbooltje gekozen, een foto getrokken voor op de aanwezigheidskalender, we hebben al geschilderd en geplakt en we 'leerden' zelf al een versje.  Als u op Jules klikt kunt u de foto's bekijken van de voorbije dagen!

    Met mijn nieuwe boekentas

    Stap ik naar de kleuterklas

    Ik ben zo blij

    Want ik krijg veel vriendjes bij

     

    Deze week kwam er een nieuwe hoek in onze klas: de Tof- hoek:
    In deze hoek wordt er verteld en geluisterd, zullen we genieten, dingen bewonderen, het even stil maken en Jezus en Maria leren kennen.
    Er komt ook een groot hart. Op dat hart komen foto’s van mensen van wie de kinderen heel veel houden. Zo zijn die mensen ook een beetje in onze klas.
    Is het mogelijk om uw kind een foto mee te geven waarop mama en/ of papa  op staat? Het mag een foto zijn waarop uw kind ook op staat.
    Nadat we over de foto’s verteld hebben, komen ze in het grote hart te hangen.
    Schrijft u de naam van uw kind op de achterzijde?

    Hartelijk dank voor jullie medewerking.

     

    Nog even dit:
    Is het mogelijk om altijd de naam van uw kleuter op de koeken en het water te vermelden.
    Op vrijdag is er in de namiddag geen speeltijd dus moet u die dag maar 1 koek of stuk fruit meegeven.
    Voor sommige kleuters is het afscheid nemen nog heel moeilijk.  Voor die kleuters is het heel lastig om mama of papa nog te zien staan aan de schoolpoort terwijl zij mee moeten gaan met de juffrouw.



    In het begin van volgende week leren we de klas, de vriendjes en de juffen nog wat beter kennen en proberen we al die afspraken onder de knie te krijgen. 
    Vanaf donderdag beginnen we een heel leuk thema: 'prinsen en prinsessen'. 

    De meisjes worden allemaal omgetoverd tot een prachtige prinses en de jongens tot een stoere prins!  Iedereen mag spullen meebrengen rond dit thema: verkleedkleren, een kroon, een vlag, muziek, schoenen, sieraden, zwaarden, boeken (zowel verhalen als prentenboeken), een speelgoedkasteel, …
    Gelieve overal duidelijk de naam op te vermelden.
    Op vrijdag (17 september) is er 'een prinsen- en prinsessenbal' in de klas.  De kleuters mogen die dag hun 'allermooiste' kleren aandoen om naar school te komen. 



    Met vriendelijke groetjes, juf Hendi en juf Famke


    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik in mijn klasje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Ziezo, ons eerste (half)weekje in de eerste kleuterklas zit er al op!
    Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.

    In ons klasje zitten 22 sloebers : 13 meisjes en 9 jongens.


    Nieuwsgierig naar onze avonturen?
    We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen, leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...

       

    We maakten ook kennis met Kristien , de nieuwe kinnderverzorgster, die elke dinsdagvoormiddag komt helpen in ons klasje.

     

    Juf heeft ook van alle vriendjes een foto genomen voor de aanwezigheidskalender.

    We hebben ook al een klein beetje gewerkt : we versierden met ons vingertje een taart. Hierop zal juf onze foto kleven en wanneer we jarig zijn. Dit zal onze verjaardagskalender worden om in de klas te hangen.

     

     

    Vandaag heeft juf een versje aangebracht. Na veel herhalen in de klas zullen we het vlug kennen.
                     " Met mijn tas  en met mijn jas,
                       ga ik naar de kleuterklas.
                        Ik maak veel vriendjes groot en klein.
                   Jules zal er één van zijn."


    Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!

    Volgende week werken we rond het thema : " zakken en tassen "
    We gaan dan vooral vertellen over onze eigen mooie boekentas en alles wat er in zit.

                                                                   groetjes     juf. Sabien



    P.S Wegens technische problemen met picasa-web zullen de aanvullende foto's later bij artikel worden geplaatst


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.watergewenning info
                                  
                               
                             

                                                        Beste ouders,

    De watergewenningslesjes starten  voor de kinderen van de derde kleuterklas op woensdag 8 september met groep 1= juf Griet
    De volgende woensdag is het de beurt aan de kleuters van groep 2= juf Joke
    daarna volgt  groep 3= juf Heidi

    Per beurt is de kostprijs 0,65 cent (komt op de maandrekening)
    Het vervoer wordt bekostigd door school.

    Wanneer een kleuter een beurt mist kan die niet meer inghaald worden. en wordt die beurt niet aangerekend.

    Om twijfel te voorkomen op welke woensdag je kleuter watergewenning krijgt, zullen we op dinsdag, voor het naar huis gaan, een duidelijke letter Z op hun handje schrijven zodat ze er zichzelf en de ouder op  attent  kunnen maken het zwemgerei op dinsdagavond reeds klaar te maken.Op de blog verschijnt staat een nu ook een lijstje met de data voor de 3 groepjes.
    Schrijf de data snel op de kalender !

    Het is de bedoeling dat je kindje zich zelfstandig leert uit kleden, afdrogen en aankleden en verantwoordelijk omgaat met zijn kledij en zwemzak.
    Wil je je kindje daarbij helpen door het op die dag gemakkelijke kledij en schoeisel aan te trekken aub ?
    Heeft je kindje problemen met de oortjes?Misschien zitten er " buisjes" in?
    Dit hoeft geen belemmering te zijn.In de apotheek zijn handige oordopjes te koop waarmee je in het water mag en het insijpelen van water voorkomt.


    Wat mee te geven:
    Zwemtasje, handdoek: eventueel een kleintje om op de vloer te leggen waar ze kunnen op staan en een grotere om zich mee af te drogen, zwembroek/zwempakje
    Duikbrilletje, kam: mag
    Geen opblaasarmbandjes, indien nodig gebruiken we deze van het zwembad.
    Er wordt NOOIT in het diepe gegaan, enkel in het peuterbad en instructiebad waar alle kleuters kunnen rechtstaan en het water wat warmer is.
    Er zijn instaptrapjes  zodat ze niet noodzakelijk hoeven te springen.

    Er is steeds een redder bij het instructiebad en Katy( busvervoer) helpt de kinderen hun kleren uit-en aan te trekken in de cabine.De kindjes zijn geen enkel ogenblik zonder toezicht.

    Om verwisselen en verlies van kledij te voorkomen: naamteken alles: ook handdoeken, slipjes..Hun initialen met balpen op het etiketje is meestal voor ons al voldoende om de onderhemdjes en slipjes te herkennen.
    De kleuters kleden zich niet om in de individule kleedhokjes, maar samen in de grotere cabines.
    Zo behouden we beter het overzicht.

    We proberen zo tijdig mogelijk te vertrekken om ons zwemuurtje optimaal te benutten: we vertrekken om 10u10 na het toiletbezoek en aantrekken van de jassen .
    Je hoeft geen fruit mee te geven wanneer het watergewenning is.
    Dit is praktischer.
    Mijn ervaring heeft mij geleerd dat de kleuters staan te popelen om te vertrekken. Sommige kinderen eten traag hun fruit op waardoor de groep moet wachten om te kunnen vertrekken.Ook vond ik vaak een appel of  half opgegeten banaan , koeken, flesjes water... in de zwemzak( omdat de kleuter het vergat uit te halen of er geen zin in had, of niet wist dat mama alles samen gestopt had om geen schooltas + zwemzak te moeten meegeven) Indien je kindje ' s middags in de opvang blijft mag je wel fruit meegeven in een apart zakje dat in de fruitmand op school wordt gelegd.
    Zowiezo is het beter om te drinken en te eten na het zwemmen , om de maag niet te veel te belasten en de toiletbezoekjes tijdens de watergewenning te beperken.

    Wat indien je plots om 9 u beseft dat je kindje zijn/haar zwempak in de wagen of thuis heeft laten liggen:
    3 mogelijkheden:A: juf Kris heeft een reserve zwembroekje en een extra handdoek bij de hand.
                              B: je keert, indien mogelijk, terug naar school met het zwempak ,we vertrekken niet voor 10u en geef , indien mogelijk,een seintje aan de school zodat we je kleuter kunnen geruststellen dat mama of papa komt met het zwempakje.
                               C: je wordt door de juf opgebeld met de vraag of je nog even kunt langskomen met het vergeten zwemtasje!

    Bedankt bij voorbaat om de aangereikte tips te lezen en op te volgen!

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    31-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug naar school

    hallo

    We zijn er weer!

    Dag school,

    dag klas van mij,

    dag tafeltjes en stoeltjes,

    dag juf!

    Dag ventje met de neus.

    Kom er maar bij,

    blijf dicht bij mij!

     

    Dag Jules!

    naarschool-kl
    Aan alle kleuters en peuters :
    een fantastische start op 1 september
    en tot morgen...


    Lieve mama's & papa's

     Julie zijn waarschijnlijk  reuze-nieuwsgierig naar de
    belevenissen van je kleuter op school.
    Verlang echter niet dat hij/zij je alles vertelt,
    want vaak is het nog te veel om te verwerken.
    Laat je kind dus gewoon genieten van jouw aandacht
    als hij/zij thuiskomt.

     Zijn jullie toch nieuwsgierig?

    Dan kunnen jullie hier, op onze kleuter-weblog, terecht!

    Zo kunnen jullie meepiepen in ons klasje.
    Ik hoop jullie op deze manier te kunnen boeien
    met weetjes en straffe verhalen uit de klas.
    Bovendien zal ik hier foto's posten van
    leuke momenten die we beleven, enz...

    Hopelijk vinden jullie dit een leuke ontmoetingsplek.


    veel liefs    juf. Sabien




    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor de allereerste keer naar school

    Het klasje staat weer netjes klaar, er is nog geen enkel schilderijtje, Jules ligt nog rustig in zijn bedje, je hoort zelfs de klok tikken…  Alles is rustig.  MAAR daar zal verandering in komen en wel sneller dan je denkt.  Op 1 september beginnen we er weer aan!!!  Met een prachtige schooltas, een lekkere koek, soms een kropje in de keel zullen de allerjongsten ook aan hun lange schoolcarrière beginnen!  Tijdens de openklasdag zagen ze het allemaal volledig zitten, hopelijk blijven ze bij die gedachte na het afscheid van mama of papa…  De peuters zullen zich proberen sterk te houden en de ouders zullen waarschijnlijk ook eens goed op de tanden moeten bijten…  Wat worden ze vlug groot.

    De eerste dagen zullen we het op ons gemak doen.  Wij leren de juffen  kennen, de school, de klassen, het toiletje, de turnzaal, …  Wij gaan ook al een eigen symbooltje kiezen en onze schooltas eens van dichtbij bekijken. Het zal in het begin een hele zoektocht zijn.  Maar wij zoeken vooral naar een manier zodat je kleine spruit zich goed voelt in de klas en misschien zich al wat thuis voelt.  Want dit is uiteindelijk ons doel: blije, opgewekte kabouters die graag naar hun klasje komen!

     

    Mooie rechte rangen,
    stappen door de gangen,
    jasje aan het haakje hangen,
    klasje vol met rooie wangen
    en dan heel erg lang
    naar mama's zoen verlangen...

     


    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderyoga en Sherborne



    Kinderyoga en Sherborne:

    Wat is yoga?

    Yoga is in essentie gericht op het naar stilte terugbrengen van de gedachten dat

    begint bij eenvoudige vormen van discipline en zelfbeheersing.Deze technieken om bewuster en gezonder te leven worden beschreven in oude Indiase geschriften.

    Waarom yoga voor kinderen?

    Kinderyoga is een fijne manier voor kinderen om zowel te bewegen als om zich te ontspannen.Via fantasie, liedjes, rijmpjes en oefeningen komen ze spelenderwijze in  contact met zichzelf en hun lichaam:

    • Ontspanning
    • Ademhaling
    • Lichaamscontact en massage
    • Aandacht en concentratie
    • Het stimuleren van de zintuigen
    • Lichaamsbewustzijn en beweging
    • Motorische ontwikkeling

    Wat is Sherborne?

    Sherborne is een bewegingspedagogiek, ontwikkeld door Veronica Sherborne,via haar werk met kinderen met een verstandelijke beperking.Later werkte ze ook met kinderen met ADHD en autisme.

    De essentie bij sherborne is : een sterk bewustzijn van het eigen lichaam en van andere personen vormen de basisvereisten om vlot te leren. Zonder een positieve relatie met zichzelf en met de andere kan een kind niets leren.

     

    Wat beoogt Sherborne?

    • Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel
    • Het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.

    Hoe?

    Via fantasie, verhalen en suggesties wordt met de kinderen vooral op de vloer gewerkt, individueel, per twee of in groep.Het contact met de vloer, met zichzelf en later met de ander is zeer belangrijk.Steeds  wordt  in stilte gewerkt.

    De accenten liggen op:

    • Lichaamsbewustzijn
    • Bewustzijn van de ruimte
    • Bewustzijn van de tijd
    • Bewust zijn van de anderen

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    23-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.info derde kleuter: nieuwe richtlijnen ministerie van Onderwijs



    Beste ouders,

    Het is belangrijk om je 5-6 jarige kleuter regelmatig naar school te laten gaan.

    Via onderstaande link kom je snel te weten welke de nieuwe richtlijnen van het Vlaams ministerie van Onderwijs zijn, omtrent het minimum aantal halve schooldagen je kleuter het kleuteronderwijs moet gevolgd hebben in de derde kleuterklas om het volgend schooljaar het eerste leerjaar te mogen starten.
    Deze maatregel is er vooral voor de kinderen van allochtone families en anderstalige families die nog zeer weinig of geen Nederlands kunnen praten met hun kinderen. De ouders die hun kinderen  in een Nederlandstalige school wensen school  te laten  lopen, moeten kunnen bewijzen dat hun kind een aantal halve dagen naar de kleuterschool is  gegaan of moet het kind een taalproef af  leggen voor de aanvang van het eerste leerjaar met de bedoeling na te gaan of het kind al voldoende Nederlands begrijpt.

    Mogen we dan ook vriendelijk vragen je kleuter steeds op tijd naar school te brengen? Dit om het correct invullen van het aanwezigheidsregister te bevorderen. 
    De activiteiten starten elke dag om 8u40 en om 13u10.


     
    "Kinderen mogen pas naar het eerste leerjaar in een Nederlandstalige school als ze eerst een jaar lang regelmatig naar de Nederlandstalige kleuterklas gaan of een taalproef afleggen. "


    http://onderwijs.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuterparticipatie/ouder/faq/toelating/1ste_lj.pdf

    Beste dank!






    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    14-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie we zijn:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Welkom !






    Even voorstellen:

    Onze basisschool " Zilverberg " maakt deel uit van de scholengemeenschap Arkorum en verzamelt de scholen van Rumbeke, Oekene, Roeselare, en Ardooie.
    Onze school is gelegen langs de Meensesteenweg 417 te Roeselare.

    De blog is bedoeld om ouders, kinderen, grootouders, collega's en andere geinteresseerden te laten delen  in onze belevingen, projecten, activiteiten en mededelingen via artikels, foto's en verslagen.

    Ons kleuterteam:

    juf Famke en juf Hendi : peuters 
    kinderverzorgster voor peuters en KL1: Kristien
    juf Sabien: Kleuter 1
    juf Joke: Kleuter 2-3
    juf Heidi: Kleuter 2-3
    juf Griet: Kleuter 2-3
    juf Kris: ambulant muzische opvoeding Kleuter 2-3 
    en bewegingsopvoeding peuters, Kleuter 1-2-3


     

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    13-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zindelijkheid bij peuters en kleuters

                                                                              
                   

    Het nieuwe schooljaar staat weldra voor de deur.

    Vooral voor de mama's en papa's van de peutertjes die voor het eerst naar school gaan is dit een spannende tijd.


    "Zal ons kindje die stap aankunnen, zal het verdrietig zijn  of enthousiast? Zal het sociaal zijn, zich hechten aan klasgenootjes en de juf?..."
     "Ons kindje is thuis zindelijk, plast op het potje, maar zal dat op school ook lukken? "
    Zoveel vragen spoken soms door jullie hoofd.Dat is heel normaal en en er zijn ook geen, pasklare antwoorden.
    Ieder kindje gaat door een bepaalde ontwikkelingsfase op zijn eigen unieke en persoonlijke manier.
    Toch zijn er ook bij de zindelijkheidstraining tips en tricks om die periode zo vlot mogelijk te laten verlopen.
    De meeste kindjes zijn thuis zindelijk aan 2,5 jaar , maar toch gebeuren er op school toch geregeld   "ongelukjes".Hoe komt dat?
    Het is niet abnormaal, want kinderen die in een nieuwe omgeving komen , doen in korte tijd heel wat nieuwe ervaringen op die de jonge kindjes moeten verwerken.Daarom is een terugval in de zindelijkheid soms daar de oorzaak van.Na verloop van tijd, wanneer het naar school gaan een vaste gewoonte geworden is, en je peuter gewend is om mee met de juf en de kindjes te gaan plassen, komt dit vanzelf in orde.Soms is er schrik voor het toiletje mee gemoeid en dan is het dragen van een pamper soms de enige manier om  de peuter toch naar school te kunnen laten gaan.

                                                           
    Indien je peuter momenteel aan het zindelijk worden is of je wil nog " een tandje " bij steken voor het schooljaar begint, vind je hieronder wat informatie en tips.


    Zindelijk worden is een heel proces. Een kind moet leren zijn sluitspieren te beheersen en te voelen of er iets in de blaas of darmen zit. Een kind moet ook leren geduldig op het potje of toilet te zitten, best met een speciale kindertoiletbril op, te blijven zitten tot de blaas of darmen helemaal leeg zijn. Zowel overdag als 's nachts dit onder controle krijgen is een hele opgave voor een kind.

    Sommige kinderen zijn snel zindelijk, anderen doen er langer over. Beloning en aanmoediging zijn belangrijk in het leerproces. Elke stap in de goede richting mag geprezen worden. Boos worden als het even misgaat is niet goed. Een peuter kan er echt niet aan doen als het net na het potje toch een plas doet, of tijdens het spel vergeet te gaan. Zindelijkheid forceren heeft echt geen zin: elk kind wordt op zijn tijd zindelijk.

                   

    Voor de zindelijkheidstraining

    Algemeen kan je stellen dat een peuter vanaf ongeveer twee jaar rijp kan zijn voor zindelijkheidstraining. Voor je aan zindelijkheidstraining begint, zou je peuter het volgende moeten kunnen:

     

    • Lichamelijk de sluitspieren onder controle houden. Dit kan je merken als de luier af en toe droog blijft voor een periode van 2 uren.
    • Begrijpen wat je bedoelt met potje en pipi, en het verband leggen tussen dat potje en de behoefte om te plassen. De peuter moet dus al wat kunnen praten en zeker begrijpen.
    • Onaangenaam gevoel ervaren bij een volle of natte luier. Dit manifesteert zich ergens tussen 2 en 3 jaar.

    Verder moet ze ook willen. Toevallig is een peuter rond de leeftijd van 2 jaar volop zijn willetje aan het ontdekken, dus zou het ook zijn wil kunnen laten gelden als machtsvertoon en dus nee zeggen.

    Tips voor de zindelijkheidstraining

    Hier zijn een aantal concrete tips die je kunnen helpen om je kind zindelijk te leren worden.

    • Kinderen leren door imitatie. Als je er niet mee inzit, kan je je peuter meenemen naar het toilet en ernaast zetten op het potje. Een vriendje, neefje of nichtje kan ook het goeie voorbeeld geven.
    • Zet de peuter op vaste tijdstippen op het potje. Telkens je de luier ververst, voor het middageten, voor en na het dutje, voor het avondeten, voor het slapengaan. Zindelijk worden is in de eerste plaats de behoefte leren vasthouden en pas loslaten bij de volgende keer op het potje. Dat leer je door regelmatig het potje boven te halen, niet door achter de peuter aan te lopen en elk plasje te willen opvangen.
    • Laat je peuter zijn pop of knuffel op het potje zetten.
    • Laat je peuter zelf de inhoud van zijn potje in de grote WC deponeren. Als hij er geen schrik van heeft, kan hij ook zelf het toilet doortrekken.
    • Geef je peuter of kleuter gemakkelijke kledij zodat hij gemakkelijk zelf zijn broekje naar beneden kan doen.
    • Zorg dat je peuter of kleuter ontspannen op het potje zit. Laat zijn twee voetjes op de grond rusten. Forceer je kindje niet om een plasje te doen, hij moet dan persen. Je spieren ontspannen is de correcte manier om naar het toilet te gaan.
    • Onderbreek het spel niet voor een plas. Wacht een dood moment af of een wissel tussen het ene en het andere spel.
    • Om het goed te leren voelen, kan het helpen de peuter zonder broek te laten rondlopen. Zet het potje ook binnen handbereik, zo is de kans het grootst dat de peuter er op tijd geraakt.
    • Gaat het kind zitten, geef het dan een compliment. Komt er een plas, beloon het weer. Deze complimentjes belonen het gedrag waardoor je kind het nog zal doen.
    • Komt er niks of komt de plas net te laat, wees dan niet boos. De peuter kan er echt niets aan doen. Moedig hem aan: “volgende keer beter”. Heeft je peuter er echt nog geen zin in, berg het potje dan weer voor een tijdje op.

    Zien eten, doet eten. Dit is ook zo bij zindelijkheidstraining. Gaan de andere klasgenootjes al op het potje of toiletje, dan zal je peuter dit snel door hebben. Hij zal het gedrag imiteren en wordt ook  stapje voor stapje droog. Oefening is de beste leerschool!

    Op school is er ook een speciale " tas" voorzien die je kan lenen om er thuis mee te werken.
    Het beste is om dit met juf Famke te bespreken.


    Leuke boekjes rond dit thema:


                     


                 



                   Jules op het toilet


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tips voor het slapen gaan

                                          



    Meestal vervagen de vaste " naar bed gaan " rituelen in de grote vakantie.
    Het is langer licht buiten, het is warm en het wordt al gauw een uurtje later wanneer de kinderen  in hun bed liggen .
    Tijdens de zomermaanden of verlofperiode hebben we ook zelf een ander bioritme.
    Met 1 september in het achterhoofd kun je het naar bed gaan geleidelijk terug volgens het schoolritme opbouwen.
    Een week voor de school begint kun je het er met je kleuter reeds over hebben, en een aftelkalender maken.
    Dit maakt het voor je kind concreet en duidelijk .



    Thessa van Riel is pedagoog en heeft als medewerker van een consultatiebureau veel ervaring opgedaan in het ondersteunen van ouders bij de opvoeding van hun jonge kinderen.
    Een veel voorkomende vraag van ouders is "hoe krijg ik mijn kind in slaap ?".
    Hieronder haar tips.



    Tips om je kind (weer) in slaap te laten vallen

    Jonge kinderen hebben er nogal eens moeite mee om zelfstandig in slaap te komen of worden 's nachts wakker en kunnen niet meer in slaap komen. Sommige kinderen moeten dan steeds huilen wanneer de ouder weggaat of komen steeds weer uit bed. Andere kinderen kruipen dan bij hun ouders in bed of kunnen alleen weer in slaap komen wanneer één van de ouders bij het kind aanwezig is. 

    Er zijn methodes voor die ervoor kunnen zorgen dat je kind leert om weer zelf te gaan slapen. Je kunt gebruik maken van de "wekker"-methode of de "stap-voor-stap"-methode. Wanneer je ervoor kiest een methode te gebruiken, is het belangrijk dat je consequent blijft en volhoudt. Een aanpak moet een paar weken volgehouden worden. En in die weken zullen er periodes zijn waarin het niet lijkt te lukken. Houd dan vol, een terugslag laat juist zien dat een gewoonte aan het veranderen is.

    De wekker-methode

    Bij de wekkermethode laat je je kind na een vast ritueel alleen in zijn bed en kom je steeds weer even terug om te troosten en/of te kijken of hij al in slaap is gevallen. De methode werkt als volgt.

    De eerste avond:
    • Breng je kind op de gewone manier naar bed, volgens een vast "ritueel".
    • Zeg je kind welterusten, een nachtzoen en vertel hem dat je na 5 minuten nog even bij hem komt kijken. Je kunt dan eventueel samen een wekkertje zetten, maar op een horloge kijken kan ook. Als je kind huilt, ga dan toch weg.
    • Als het wekkertje gaat, of de tijd is om, ga je bij je kind kijken.
    • Als hij huilt of onrustig is, troost je kort.
    • Laat hem in zijn bedje. Als hij er uitgekomen is, leg hem dan consequent terug.
    • Ga niet in op zijn 'verhaaltjes' of zijn vraag om iets te drinken.
    • Zeg hem nogmaals welterusten en vertel hem dat je straks nog een keer komt kijken, bijvoorbeeld na 7 minuten.
    • Doe dit net als de vorige keer.
    • Kom daarna nog een keer, na bijvoorbeeld 10 minuten.
    • Blijf zo de eerste avond telkens 10 minuten weg totdat uw kind in één van de periodes dat je weg bent in slaap valt.
    De tweede avond:
    • Doe hetzelfde als de eerste avond, maar maak alleen de periodes wat langer. Bijvoorbeeld 5 minuten, 10 minuten, 15 minuten.
    • Blijf deze avond zo lang als nodig is elke 15 minuten terugkomen.
    De derde avond:
    • Hetzelfde als de tweede avond, eventueel de periodes dat je wegblijft wat langer maken.
    Maak de eerste periode dat je wegblijft nooit te lang. Blijf uiteindelijk ook niet al te lang weg, 20 minuten is lang genoeg. Een kind dat overstuur is valt namelijk niet makkelijk in slaap.

    De stap-voor-stap-methode

    Wanneer een kind alleen gaat slapen als één van ouders bij het kind aanwezig is, kun je het volgende doen.

    De eerste avond:

    • Je gaat naast het bedje van je kind zitten totdat hij in slaap valt.
    De tweede avond:
    • Je gaat iets verder van het bedje vandaan zitten. Ga niet in op zijn verhaaltjes of zijn wens iets te willen drinken.
    De volgende avonden:
    • Ga nog verder van het bedje vandaan zitten.
    • Ga de avond daarna met de deur open op dezelfde verdieping wat 'rommelen'.

    In het eigen bed leren slapen

    Wanneer een kind altijd bij zijn ouders in bed slaapt kun je de volgende methode gebruiken om hem langzaam aan te wennen in zijn eigen bed te gaan slapen.

    Van tevoren:

    • Als je kind er de leeftijd voor heeft, vertel hem dan overdag dat hij vanavond niet meer bij je in bed slaapt. Vertel hem wat er gaat gebeuren.
    De eerste avonden/nachten:
    • Zet een matrasje naast je bed waarop je kind kan slapen.
    • Laat hem hier een aantal nachten op slapen, totdat dat rustig gaat.
    De volgende avonden/nachten:
    • Je kind gaat nu op zijn eigen kamer in zijn bed slapen. Als hij eruit komt, breng hem dan steeds terug.
    • Je kunt ervoor kiezen een matras naast het bed van je kind te leggen en daar zelf een aantal nachten op slapen, totdat dat rustig gaat.
    De daarop volgende avonden:
    • Laat het kind nu alleen in zijn eigen bed slapen, maar kom af en toe wel kijken.

    Algemene tips bij niet slapen

    Veel kinderen die 's nachts wakker worden hebben moeite om zelfstandig weer in slaap te komen. Zij roepen hun ouders, worden gillend wakker, huilen of komen uit bed. Het kan onder andere gaan om gewoontegedrag of angsten. Kinderen doen iedere dag veel nieuwe indrukken op die zij vaak verwerken in hun dromen. Ze worden vaak wakker van enge dromen. Als ouder kan je dan het volgende doen:

    • Wordt je kind midden in de nacht huilend wakker, ga dan altijd even kijken wat er aan de hand is. Het is dan vaak al voldoende om je kind rustig toe spreken, een aai over zijn hoofdje te geven, weer neer te leggen en onder te stoppen.
    • Maak het 's nachts niet te gezellig. Houdt het sober. Blijf met je kind op zijn/haar slaapkamer en doe alleen een klein lampje aan.
    • Laat altijd een nachtlampje branden, zodat je kind zich kan orienteren als hij/zij wakker schrikt en weet waar hij is.
    • Wanneer een kind zijn favoriete knuffel bij zich in bed heeft kan het kind zich voldoende veilig voelen om zelf weer verder te gaan slapen.
    • Verplaats je eens letterlijk in de positie van je kind. Ga bijvoorbeeld op het kinderbedje liggen en kijk of er geen dingen over de muren bewegen die het kind angstig kunnen maken zoals schaduwen van bomen, straatlampen of een schilderijtje.

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    22-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardagsfeestjes :artikel uit Klasse

                                      

    Hierbij wil ik  het onderwerp:" verjaardagsfeestjes "  even onder de loep brengen.
    Er verscheen  over dit onderwerp een artikel in het tijdschrift " Klasse ; wat er duidelijk op wijst dat er wel degelijk één en ander roert bij  pedagogen , leerkrachten, ouders, en kinderen omtrent dit gegeven.

    Eerst en vooral wil ik benadrukken dat een verjaardag een feest moet en mag zijn voor je kleuter!
    Het mag gevierd worden onder familie, met vriendjes thuis en op school.

    Het echt bewust vieren en de betekenis begrijpen van hun verjaardag kunnen  kinderen ten vroegste vananaf 4 jaar. Aan de leeftijd van 3 jaar genieten de kindjes  er van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. De kroon is leuk en mooi, de taart is lekker, de cadeautjes open maken spannend , maar in werkelijkheid zijn ze er zich niet van bewust dat ze bij het uitblazen van de kaarsjes  een jaartje "ouder " zijn.
    Daarom is een verjaardagsfeestje geven met vriendjes eigenlijk overbodig aan die jonge leeftijd en kan beter gebeuren vanaf  het derde kleuter of het eerste leerjaar.

    Er is geen juiste of foute manier om een verjaardag te vieren.
    Iedere ouder beslist zelf en gaat van zijn eigen, individule motivatie uit om een feest te organiseren, het kostenplaatje te ramen en  het aantal uitgenodigden te bepalen.

    Dit onderwerp  is  tegelijkertijd een maatschappelijk gegeven  en een pedagogisch werkpunt op school .
    Er over lezen, communiceren met je partner, kinderen of familieleden en vrienden, kan verhelderend werken  en biedt  een  kans  om even stil te staan bij het volgend verjaardagsfeestje van je kleuter.

    Stuk uit het artikel:

    Roos (6) is jarig: feest of terreur?
     


    Eén ouder op drie is volgens Brits onderzoek bang dat het verjaardagsfeestje van hun kind niet aan de verwachtingen zal voldoen. 46 procent van de vijf- tot dertienjarigen geeft toe dat hij zijn klasgenoten wil overtroeven. En dus monden verjaardagsfeestjes steeds vaker uit in een opbod van traktaties en peperdure uitjes. Scholen proberen het opbod te beperken met regels voor uitnodigingen en cadeaus. Of dat lukt?

    «Roos zat in het begin van het schooljaar drie keer in één week in dezelfde binnenspeeltuin. Leg dan maar eens aan je jarig kind uit waarom haar feestje thuis zal plaatsvinden. De enige vraag die zij zich stelt, is immers: 'Zal mijn feestje ook in die speeltuin zijn?'» vertelt Joris, papa van Roos. De school heeft ongewild de sociale uitsluiting van kinderen in de hand gewerkt denkt hij. Hoezo? «Vanaf de derde kleuterklas nodig je de hele klas uit, want dat is de ongeschreven regel. Op die manier willen ouders ervoor zorgen dat geen enkel kind zich uitgesloten voelt. De uitnodigingen worden immers in de klas uitgedeeld. De thuisadressen van de kinderen meegeven, mag de school niet. Wet op de privacy, zeggen ze daar. Naar elk feestje breng je een cadeau van ongeveer elf euro mee. Ook dat is een ongeschreven regel. Die elf euro is de prijs per kind die de mama en papa van de jarige betalen voor de binnenspeeltuin, de frietjes en het ijsje. Je eigen feestje geef je uiteraard ook in dezelfde 'hipste' binnenspeeltuin van de streek. En je nodigt alle klasgenoten uit, want zo hoort het dus. Kostprijs voor één kind per schooljaar: meer dan vierhonderd euro.»

    Opbodcultuur

    Niet alle ouders willen aan het verjaardagsopbod meedoen, maar de sociale druk is groot. «Wie wil of kan dat nog betalen?» vraagt Joris zich af. «Van andere ouders zien we weinig initiatief om daaraan iets te doen. Wij willen niet meer meegaan in dit opbod en hebben het probleem aangekaart bij het oudercomité en het schoolhoofd. Die vindt het niet de taak van de school om een draai te geven aan deze cultuur. En dus blijven de uitnodigingen via de klas gaan, blijft iedereen iedereen uitnodigen. De tijd dat de jarige een snoepje meebracht of een stukje fruit, is voorbij. De ene wil niet meer onderdoen voor de andere. Ze trakteren op school, geven een feest en bij het naar huis gaan krijgt iedereen nog een cadeautje ook. De opbodcultuur breidt zich uit naar thuis. Niemand heeft het nog in de hand.» Oplossingen zijn niet gemakkelijk te vinden, dat beseft ook Joris. «Wij geven een feestje voor zes klasgenootjes bij ons thuis. Met pannenkoeken, enz. Maar we worden er door andere ouders wel 'scheef' voor nagestaard. Sommigen zeggen dat het probleem vanzelf oplost eenmaal de kinderen wat groter worden. Dan gaan ze op woensdag naar de tekenschool of het voetbal. Maar intussen voelen we ons min of meer 'gegijzeld'.»

    'Ambetant'

    Steeds meer scholen proberen de verjaardags'terreur' uit de klas te houden via richtlijnen in het schoolreglement, al vindt niet iedereen dat nodig. «Op zich vind ik het niet slecht dat kinderen leren omgaan met al of niet een uitnodiging krijgen. Mijn kinderen kunnen goed inschatten bij wie ze niet gevraagd worden en waarom dat is», reageert mama Brigitte. Maar leraren geven zelf aan dat het 'ambetant' is om de teleurstelling in sommige kinderogen te moeten zien. Zeker als het altijd dezelfde kinderen zijn die uit de boot vallen. Intussen blijft bij Joris de vraag hangen: «Hoe lossen andere ouders en scholen dat op?»

    Vele groetjes en een dikke zoen aan alle jarige kleuters tijdens de grote vakantie: Proficiat!

          

      juf Kris


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    20-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feestdagen en vakanties volgend schooljaar
    Interessant om te weten:


    Feestdagen

      2010 2011 2012
    nieuwjaar 1 januari 1 januari 1 januari
    pasen 4 april 24 april 8 april
    paasmaandag 5 april 25 april 9 april
    feest van de arbeid 1 mei 1 mei 1 mei
    O.-L.-H.-Hemelvaart 13 mei 2 juni 17 mei
    pinksteren 23 mei 12 juni 27 mei
    pinkstermaandag 24 mei 13 juni 28 mei
    feest van de Vlaamse Gemeenschap 11 juli 11 juli 11 juli
    nationale feestdag 21 juli 21 juli 21 juli
    O.-L.-V.-Hemelvaart 15 augustus 15 augustus 15 augustus
    feest Franse Gemeenschap 27 sept. 27 sept. 27 sept.
    allerheiligen 1 november 1 november 1 november
    wapenstilstand 11 november 11 november 11 november
    kerstmis 25 december 25 december 25 december

    Schoolvakanties

    Schooljaar Herfst Kerst Krokus Pasen Hemelvaart
    2009 - 2010 2/11 - 8/11 21/12 - 3/1 15/2 - 21/2 5/4 - 18/4 13/5 - 14/5
    2010 - 2011 1/11 - 7/11 27/12 - 9/1 7/3 - 13/3 11/4 - 25/4 2/6 - 3/6
    2011 - 2012 31/10 - 6/11 26/12 - 8/1 20/2 - 26/2 2/4 - 15/4 17/5 - 18/5
    2012 - 2013 29/10 - 4/11 24/12 - 6/1 11/2 - 17/2 1/4 - 14/4 9/5 - 10/5
    2013 - 2014 28/10 - 3/11 23/12 - 5/1 3/3 - 9/3 7/4 - 21/4 29/5 - 30/5
    2014 - 2015 27/10 - 2/11 22/12 - 4/1 16/2 - 22/2 6/4 - 19/4 14/5 - 15/5

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    16-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ruzie onder kinderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste ouders,


     
    De vakantie is al een eindje op weg...
    De kinderen hebben de gelegenheid om veel samen te spelen.
    Meestal lukt dit een tijdje maar na een poos begint het...geroep, geween, boosheid en soms slaande ruzie!
    En steeds zeggen we: maak nu asjeblief geen ruzie, om de beurt, wie had het eerst?
    Hoe komt dat toch?
    Gebeurt dat alleen in ons gezin?
    Hoe pakken we dit nu goed aan? 

    Iedere ouder met twee of meer kinderen krijgt er mee te maken, ruzie tussen de kinderen. Het is heel normaal dat kinderen onder elkaar ruzie maken, het hoort bij het opgroeien.
    Ruzie is als het ware een goede leerschool voor sociale vaardigheden. Deze zijn onmisbaar om goed te functioneren in de samenleving.  

    Kinderen maken vaak ruzie die voortkomt uit een frustratie, onmacht, vermoeidheid of verveling. De boosheid overvalt ze nog erg en ze vinden het moeilijk om achteraf te vertellen hoe de ruzie  eigenlijk ontstaan en verlopen is. Bij jonge kinderen speelt jaloezie ook vaak een rol. Dit is één van de meest moeilijke gevoelens om te begrijpen en onder woorden te brengen. Daarbij zijn kinderen tot deze leeftijd ook nog erg egocentrisch en hebben ze er moeite mee zich te verplaatsen in de gevoelens van de ander. Ze bekijken de situatie nog vanuit wat zij zelf willen. Pas vanaf ongeveer acht jaar zijn kinderen in staat zich te verplaatsen in een ander. 

    Dit alles is heel menselijk en normaal. Maar er zijn verschillende manieren om ‘ruzie te maken’. Hoe ze dat doen, kan jij hen leren aan de hand van onderstaande tips en informatie.

    Hoe vervelend het voor de ouders ook kan zijn om tussen ruziënde kinderen te zitten, ruzie maken kan heel leerzaam zijn en zijn af en toe ook noodzakelijk om de plaats binnen het gezin te bepalen. Ruzie maken vormt hun persoonlijkheid als ze de kans krijgen ermee te oefenen.

    Ruzie maken heeft een aantal voordelen
    • Het helpt kinderen om sneller sociale vaardig te zijn.
    • Zo leren ze, onder andere, rekening te houden met de gevoelens en wensen van anderen,
    • hun emoties onder woorden te brengen
    • en voor zichzelf op te komen.  

     10 strategieën op een rij

    1. Ingrijpen?
    Niet te snel, laat je kinderen hun ruzies zelf uitvechten.

    2. En als het menens wordt?
    Actie nemen en de driftkikkers uit elkaar halen.

    3. Naar hun verhaal luisteren?
    Nadien, als de gemoederen bedaard zijn, naar elk kind afzonderlijk zonder partij te kiezen.

    4. Jouw rol als ouder?
    Bemiddelen door oplossingen aan te reiken of hen zelf naar een oplossing te laten zoeken.

    5. Wie is er begonnen?
    Maakt niet uit, ruziemaken doe je met twee. Kies niet automatisch partij voor de jongste.

    6. Straffen?
    Niet noodzakelijk enkel als ze elkaar pijn doen of iets met opzet stukmaken

    7. De oudste moet het goede voorbeeld geven?
    Niet altijd, Tot een jaar of 12 mag je alle kinderen als kinderen beschouwen die nog te jong zijn om hun eigen wensen opzij te zetten voor die van iemand anders.

    8. Mag ruziemaken altijd?
    Verbied niet elke ruzie, maar er zijn natuurlijk grenzen. Zeg duidelijk welk gedrag je graag wenst en welk gedrag niet door de beugel kan.

    9. Ruzie vermijden?
    Aandacht afleiden en kinderen de vrijheid te geven niet altijd alles samen te doen of te delen

    10.Humor?
    Op gepaste tijden, zonder de ruziemaker uit te lachen.

    Daarnaast zijn er nog enkele tips tegen ruzie

    • Let er op dat ruzies niet het centrum van je aandacht worden. Geef je kinderen vooral aandacht en complimenten wanneer ze wel braaf zijn.
    • Kinderen ruziën soms simpelweg omdat ze zich vervelen. In een gezelschapsspel of een fietstochtje kunnen ze hun energie op een positieve manier kwijt.
    • Is jaloezie de oorzaak? Doe dan met elk kind iets apart dat hij of zij leuk vindt.

     

    Hoe om te gaan met echt agressief gedrag?

    • Niet tolereren
    • Leidt direct tot consequenties, zoals een time-out (naar hun kamer sturen, op de gang afkoelen, met wekker op de bank zitten)
    • Kom na de time-out niet terug op de ruzie, lees ze niet ook nog eens de les; ze moeten de kans krijgen om problemen op een andere manier op te lossen
    • Praat er op een later moment over, dat kan al met kinderen vanaf 4-5 jaar

      Kleuterboekjes


      1)Jaap deelt klappen uit / Edward van de Vendel, Querido, 1999)

      4+
      Edward Vendel - Jaap deelt klappen uit

      Jaap is boos en verbergt het niet. Zijn woede wordt bekoeld op het meubilair…

      Een bijzonder prentenboek over agressie.



      2)Nina zonder Thomas / Anna Höglund, Querido, 1998

      5+

      Nina en Thomas maken ruzie en uit wraak besluit Nina weg te lopen. Ze fantaseert hoe droevig Thomas zal zijn en hoe hij om vergiffenis zal smeken, maar besluit uiteindelijk toch terug te keren.

      Een voorlees- of zelf lezen-boek. Van dezelfde schrijfster: Nina en Thomas.


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs