WELKOM OP DE KLEUTERBLOG VAN DE ZILVERBERGSCHOOL!!!

  
    Afbeeldingsresultaat voor herfstblaadjes

   


Thema KL2/3:

Anton
en de blaadjes


Thema KL1/A peuters:

De gevoelens van Jules

Thema KL1/B Peuters :

De gevoelens van Jules


 








Startpagina !
Categorieën
  • A: kleuterblog : algemeen (108)
  • B: juf Sabien en Kristien : KL1A (398)
  • C: juf Famke en Kristien : KL1B (409)
  • D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A (314)
  • E:juf Heidi : KL 2/3 B (126)
  • F: juf Griet : KL 2/3 C (142)
  • G: juf Kris: bewegingsopvoeding (225)
  • Agenda

    Belangrijke data

    Interessante links
  • handige kleuterhandjes
  • ouders en opvoeden
  • culturele site voor kleuters
  • plezante peutersite !
  • veilig leren en spelen met Bobo
  • groei mee met je kinderen

        aantal bezoekers

    Laatste commentaren
  • Noor (omie en opie Koksijde)
        op de gevoelens van Jules
  • link foto's werkt niet (Pieter-Jan Busschaert)
        op Het is herfst!
  • zwemlesje (omie en opie Koksijde)
        op De Krekel 3 B
  • bedankt (Tineke)
        op GROEN
  • Foto's (Brenda Van Hoye)
        op Muziek
  • Dankjewel juf Griet (Sieglinde)
        op Zo ben ik , zo ben jij...
  • Waterpret (Joke)
        op waterpret op school
  • hoera het is school (Tineke)
        op 1 september
  • dankjewel (omie en opie Koksijde)
        op 1 september
  • Jarigen (Joke)
        op oudercontact donderdag 23 juni
  • Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • -0001
    kleuternieuws

    Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt! Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderyoga en Sherborne



    Kinderyoga en Sherborne:

    Wat is yoga?

    Yoga is in essentie gericht op het naar stilte terugbrengen van de gedachten dat

    begint bij eenvoudige vormen van discipline en zelfbeheersing.Deze technieken om bewuster en gezonder te leven worden beschreven in oude Indiase geschriften.

    Waarom yoga voor kinderen?

    Kinderyoga is een fijne manier voor kinderen om zowel te bewegen als om zich te ontspannen.Via fantasie, liedjes, rijmpjes en oefeningen komen ze spelenderwijze in  contact met zichzelf en hun lichaam:

    • Ontspanning
    • Ademhaling
    • Lichaamscontact en massage
    • Aandacht en concentratie
    • Het stimuleren van de zintuigen
    • Lichaamsbewustzijn en beweging
    • Motorische ontwikkeling

    Wat is Sherborne?

    Sherborne is een bewegingspedagogiek, ontwikkeld door Veronica Sherborne,via haar werk met kinderen met een verstandelijke beperking.Later werkte ze ook met kinderen met ADHD en autisme.

    De essentie bij sherborne is : een sterk bewustzijn van het eigen lichaam en van andere personen vormen de basisvereisten om vlot te leren. Zonder een positieve relatie met zichzelf en met de andere kan een kind niets leren.

     

    Wat beoogt Sherborne?

    • Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel
    • Het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.

    Hoe?

    Via fantasie, verhalen en suggesties wordt met de kinderen vooral op de vloer gewerkt, individueel, per twee of in groep.Het contact met de vloer, met zichzelf en later met de ander is zeer belangrijk.Steeds  wordt  in stilte gewerkt.

    De accenten liggen op:

    • Lichaamsbewustzijn
    • Bewustzijn van de ruimte
    • Bewustzijn van de tijd
    • Bewust zijn van de anderen

    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    23-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.info derde kleuter: nieuwe richtlijnen ministerie van Onderwijs



    Beste ouders,

    Het is belangrijk om je 5-6 jarige kleuter regelmatig naar school te laten gaan.

    Via onderstaande link kom je snel te weten welke de nieuwe richtlijnen van het Vlaams ministerie van Onderwijs zijn, omtrent het minimum aantal halve schooldagen je kleuter het kleuteronderwijs moet gevolgd hebben in de derde kleuterklas om het volgend schooljaar het eerste leerjaar te mogen starten.
    Deze maatregel is er vooral voor de kinderen van allochtone families en anderstalige families die nog zeer weinig of geen Nederlands kunnen praten met hun kinderen. De ouders die hun kinderen  in een Nederlandstalige school wensen school  te laten  lopen, moeten kunnen bewijzen dat hun kind een aantal halve dagen naar de kleuterschool is  gegaan of moet het kind een taalproef af  leggen voor de aanvang van het eerste leerjaar met de bedoeling na te gaan of het kind al voldoende Nederlands begrijpt.

    Mogen we dan ook vriendelijk vragen je kleuter steeds op tijd naar school te brengen? Dit om het correct invullen van het aanwezigheidsregister te bevorderen. 
    De activiteiten starten elke dag om 8u40 en om 13u10.


     
    "Kinderen mogen pas naar het eerste leerjaar in een Nederlandstalige school als ze eerst een jaar lang regelmatig naar de Nederlandstalige kleuterklas gaan of een taalproef afleggen. "


    http://onderwijs.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuterparticipatie/ouder/faq/toelating/1ste_lj.pdf

    Beste dank!






    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    14-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie we zijn:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Welkom !






    Even voorstellen:

    Onze basisschool " Zilverberg " maakt deel uit van de scholengemeenschap Arkorum en verzamelt de scholen van Rumbeke, Oekene, Roeselare, en Ardooie.
    Onze school is gelegen langs de Meensesteenweg 417 te Roeselare.

    De blog is bedoeld om ouders, kinderen, grootouders, collega's en andere geinteresseerden te laten delen  in onze belevingen, projecten, activiteiten en mededelingen via artikels, foto's en verslagen.

    Ons kleuterteam:

    juf Famke en juf Hendi : peuters 
    kinderverzorgster voor peuters en KL1: Kristien
    juf Sabien: Kleuter 1
    juf Joke: Kleuter 2-3
    juf Heidi: Kleuter 2-3
    juf Griet: Kleuter 2-3
    juf Kris: ambulant muzische opvoeding Kleuter 2-3 
    en bewegingsopvoeding peuters, Kleuter 1-2-3


     

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    13-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zindelijkheid bij peuters en kleuters

                                                                              
                   

    Het nieuwe schooljaar staat weldra voor de deur.

    Vooral voor de mama's en papa's van de peutertjes die voor het eerst naar school gaan is dit een spannende tijd.


    "Zal ons kindje die stap aankunnen, zal het verdrietig zijn  of enthousiast? Zal het sociaal zijn, zich hechten aan klasgenootjes en de juf?..."
     "Ons kindje is thuis zindelijk, plast op het potje, maar zal dat op school ook lukken? "
    Zoveel vragen spoken soms door jullie hoofd.Dat is heel normaal en en er zijn ook geen, pasklare antwoorden.
    Ieder kindje gaat door een bepaalde ontwikkelingsfase op zijn eigen unieke en persoonlijke manier.
    Toch zijn er ook bij de zindelijkheidstraining tips en tricks om die periode zo vlot mogelijk te laten verlopen.
    De meeste kindjes zijn thuis zindelijk aan 2,5 jaar , maar toch gebeuren er op school toch geregeld   "ongelukjes".Hoe komt dat?
    Het is niet abnormaal, want kinderen die in een nieuwe omgeving komen , doen in korte tijd heel wat nieuwe ervaringen op die de jonge kindjes moeten verwerken.Daarom is een terugval in de zindelijkheid soms daar de oorzaak van.Na verloop van tijd, wanneer het naar school gaan een vaste gewoonte geworden is, en je peuter gewend is om mee met de juf en de kindjes te gaan plassen, komt dit vanzelf in orde.Soms is er schrik voor het toiletje mee gemoeid en dan is het dragen van een pamper soms de enige manier om  de peuter toch naar school te kunnen laten gaan.

                                                           
    Indien je peuter momenteel aan het zindelijk worden is of je wil nog " een tandje " bij steken voor het schooljaar begint, vind je hieronder wat informatie en tips.


    Zindelijk worden is een heel proces. Een kind moet leren zijn sluitspieren te beheersen en te voelen of er iets in de blaas of darmen zit. Een kind moet ook leren geduldig op het potje of toilet te zitten, best met een speciale kindertoiletbril op, te blijven zitten tot de blaas of darmen helemaal leeg zijn. Zowel overdag als 's nachts dit onder controle krijgen is een hele opgave voor een kind.

    Sommige kinderen zijn snel zindelijk, anderen doen er langer over. Beloning en aanmoediging zijn belangrijk in het leerproces. Elke stap in de goede richting mag geprezen worden. Boos worden als het even misgaat is niet goed. Een peuter kan er echt niet aan doen als het net na het potje toch een plas doet, of tijdens het spel vergeet te gaan. Zindelijkheid forceren heeft echt geen zin: elk kind wordt op zijn tijd zindelijk.

                   

    Voor de zindelijkheidstraining

    Algemeen kan je stellen dat een peuter vanaf ongeveer twee jaar rijp kan zijn voor zindelijkheidstraining. Voor je aan zindelijkheidstraining begint, zou je peuter het volgende moeten kunnen:

     

    • Lichamelijk de sluitspieren onder controle houden. Dit kan je merken als de luier af en toe droog blijft voor een periode van 2 uren.
    • Begrijpen wat je bedoelt met potje en pipi, en het verband leggen tussen dat potje en de behoefte om te plassen. De peuter moet dus al wat kunnen praten en zeker begrijpen.
    • Onaangenaam gevoel ervaren bij een volle of natte luier. Dit manifesteert zich ergens tussen 2 en 3 jaar.

    Verder moet ze ook willen. Toevallig is een peuter rond de leeftijd van 2 jaar volop zijn willetje aan het ontdekken, dus zou het ook zijn wil kunnen laten gelden als machtsvertoon en dus nee zeggen.

    Tips voor de zindelijkheidstraining

    Hier zijn een aantal concrete tips die je kunnen helpen om je kind zindelijk te leren worden.

    • Kinderen leren door imitatie. Als je er niet mee inzit, kan je je peuter meenemen naar het toilet en ernaast zetten op het potje. Een vriendje, neefje of nichtje kan ook het goeie voorbeeld geven.
    • Zet de peuter op vaste tijdstippen op het potje. Telkens je de luier ververst, voor het middageten, voor en na het dutje, voor het avondeten, voor het slapengaan. Zindelijk worden is in de eerste plaats de behoefte leren vasthouden en pas loslaten bij de volgende keer op het potje. Dat leer je door regelmatig het potje boven te halen, niet door achter de peuter aan te lopen en elk plasje te willen opvangen.
    • Laat je peuter zijn pop of knuffel op het potje zetten.
    • Laat je peuter zelf de inhoud van zijn potje in de grote WC deponeren. Als hij er geen schrik van heeft, kan hij ook zelf het toilet doortrekken.
    • Geef je peuter of kleuter gemakkelijke kledij zodat hij gemakkelijk zelf zijn broekje naar beneden kan doen.
    • Zorg dat je peuter of kleuter ontspannen op het potje zit. Laat zijn twee voetjes op de grond rusten. Forceer je kindje niet om een plasje te doen, hij moet dan persen. Je spieren ontspannen is de correcte manier om naar het toilet te gaan.
    • Onderbreek het spel niet voor een plas. Wacht een dood moment af of een wissel tussen het ene en het andere spel.
    • Om het goed te leren voelen, kan het helpen de peuter zonder broek te laten rondlopen. Zet het potje ook binnen handbereik, zo is de kans het grootst dat de peuter er op tijd geraakt.
    • Gaat het kind zitten, geef het dan een compliment. Komt er een plas, beloon het weer. Deze complimentjes belonen het gedrag waardoor je kind het nog zal doen.
    • Komt er niks of komt de plas net te laat, wees dan niet boos. De peuter kan er echt niets aan doen. Moedig hem aan: “volgende keer beter”. Heeft je peuter er echt nog geen zin in, berg het potje dan weer voor een tijdje op.

    Zien eten, doet eten. Dit is ook zo bij zindelijkheidstraining. Gaan de andere klasgenootjes al op het potje of toiletje, dan zal je peuter dit snel door hebben. Hij zal het gedrag imiteren en wordt ook  stapje voor stapje droog. Oefening is de beste leerschool!

    Op school is er ook een speciale " tas" voorzien die je kan lenen om er thuis mee te werken.
    Het beste is om dit met juf Famke te bespreken.


    Leuke boekjes rond dit thema:


                     


                 



                   Jules op het toilet


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tips voor het slapen gaan

                                          



    Meestal vervagen de vaste " naar bed gaan " rituelen in de grote vakantie.
    Het is langer licht buiten, het is warm en het wordt al gauw een uurtje later wanneer de kinderen  in hun bed liggen .
    Tijdens de zomermaanden of verlofperiode hebben we ook zelf een ander bioritme.
    Met 1 september in het achterhoofd kun je het naar bed gaan geleidelijk terug volgens het schoolritme opbouwen.
    Een week voor de school begint kun je het er met je kleuter reeds over hebben, en een aftelkalender maken.
    Dit maakt het voor je kind concreet en duidelijk .



    Thessa van Riel is pedagoog en heeft als medewerker van een consultatiebureau veel ervaring opgedaan in het ondersteunen van ouders bij de opvoeding van hun jonge kinderen.
    Een veel voorkomende vraag van ouders is "hoe krijg ik mijn kind in slaap ?".
    Hieronder haar tips.



    Tips om je kind (weer) in slaap te laten vallen

    Jonge kinderen hebben er nogal eens moeite mee om zelfstandig in slaap te komen of worden 's nachts wakker en kunnen niet meer in slaap komen. Sommige kinderen moeten dan steeds huilen wanneer de ouder weggaat of komen steeds weer uit bed. Andere kinderen kruipen dan bij hun ouders in bed of kunnen alleen weer in slaap komen wanneer één van de ouders bij het kind aanwezig is. 

    Er zijn methodes voor die ervoor kunnen zorgen dat je kind leert om weer zelf te gaan slapen. Je kunt gebruik maken van de "wekker"-methode of de "stap-voor-stap"-methode. Wanneer je ervoor kiest een methode te gebruiken, is het belangrijk dat je consequent blijft en volhoudt. Een aanpak moet een paar weken volgehouden worden. En in die weken zullen er periodes zijn waarin het niet lijkt te lukken. Houd dan vol, een terugslag laat juist zien dat een gewoonte aan het veranderen is.

    De wekker-methode

    Bij de wekkermethode laat je je kind na een vast ritueel alleen in zijn bed en kom je steeds weer even terug om te troosten en/of te kijken of hij al in slaap is gevallen. De methode werkt als volgt.

    De eerste avond:
    • Breng je kind op de gewone manier naar bed, volgens een vast "ritueel".
    • Zeg je kind welterusten, een nachtzoen en vertel hem dat je na 5 minuten nog even bij hem komt kijken. Je kunt dan eventueel samen een wekkertje zetten, maar op een horloge kijken kan ook. Als je kind huilt, ga dan toch weg.
    • Als het wekkertje gaat, of de tijd is om, ga je bij je kind kijken.
    • Als hij huilt of onrustig is, troost je kort.
    • Laat hem in zijn bedje. Als hij er uitgekomen is, leg hem dan consequent terug.
    • Ga niet in op zijn 'verhaaltjes' of zijn vraag om iets te drinken.
    • Zeg hem nogmaals welterusten en vertel hem dat je straks nog een keer komt kijken, bijvoorbeeld na 7 minuten.
    • Doe dit net als de vorige keer.
    • Kom daarna nog een keer, na bijvoorbeeld 10 minuten.
    • Blijf zo de eerste avond telkens 10 minuten weg totdat uw kind in één van de periodes dat je weg bent in slaap valt.
    De tweede avond:
    • Doe hetzelfde als de eerste avond, maar maak alleen de periodes wat langer. Bijvoorbeeld 5 minuten, 10 minuten, 15 minuten.
    • Blijf deze avond zo lang als nodig is elke 15 minuten terugkomen.
    De derde avond:
    • Hetzelfde als de tweede avond, eventueel de periodes dat je wegblijft wat langer maken.
    Maak de eerste periode dat je wegblijft nooit te lang. Blijf uiteindelijk ook niet al te lang weg, 20 minuten is lang genoeg. Een kind dat overstuur is valt namelijk niet makkelijk in slaap.

    De stap-voor-stap-methode

    Wanneer een kind alleen gaat slapen als één van ouders bij het kind aanwezig is, kun je het volgende doen.

    De eerste avond:

    • Je gaat naast het bedje van je kind zitten totdat hij in slaap valt.
    De tweede avond:
    • Je gaat iets verder van het bedje vandaan zitten. Ga niet in op zijn verhaaltjes of zijn wens iets te willen drinken.
    De volgende avonden:
    • Ga nog verder van het bedje vandaan zitten.
    • Ga de avond daarna met de deur open op dezelfde verdieping wat 'rommelen'.

    In het eigen bed leren slapen

    Wanneer een kind altijd bij zijn ouders in bed slaapt kun je de volgende methode gebruiken om hem langzaam aan te wennen in zijn eigen bed te gaan slapen.

    Van tevoren:

    • Als je kind er de leeftijd voor heeft, vertel hem dan overdag dat hij vanavond niet meer bij je in bed slaapt. Vertel hem wat er gaat gebeuren.
    De eerste avonden/nachten:
    • Zet een matrasje naast je bed waarop je kind kan slapen.
    • Laat hem hier een aantal nachten op slapen, totdat dat rustig gaat.
    De volgende avonden/nachten:
    • Je kind gaat nu op zijn eigen kamer in zijn bed slapen. Als hij eruit komt, breng hem dan steeds terug.
    • Je kunt ervoor kiezen een matras naast het bed van je kind te leggen en daar zelf een aantal nachten op slapen, totdat dat rustig gaat.
    De daarop volgende avonden:
    • Laat het kind nu alleen in zijn eigen bed slapen, maar kom af en toe wel kijken.

    Algemene tips bij niet slapen

    Veel kinderen die 's nachts wakker worden hebben moeite om zelfstandig weer in slaap te komen. Zij roepen hun ouders, worden gillend wakker, huilen of komen uit bed. Het kan onder andere gaan om gewoontegedrag of angsten. Kinderen doen iedere dag veel nieuwe indrukken op die zij vaak verwerken in hun dromen. Ze worden vaak wakker van enge dromen. Als ouder kan je dan het volgende doen:

    • Wordt je kind midden in de nacht huilend wakker, ga dan altijd even kijken wat er aan de hand is. Het is dan vaak al voldoende om je kind rustig toe spreken, een aai over zijn hoofdje te geven, weer neer te leggen en onder te stoppen.
    • Maak het 's nachts niet te gezellig. Houdt het sober. Blijf met je kind op zijn/haar slaapkamer en doe alleen een klein lampje aan.
    • Laat altijd een nachtlampje branden, zodat je kind zich kan orienteren als hij/zij wakker schrikt en weet waar hij is.
    • Wanneer een kind zijn favoriete knuffel bij zich in bed heeft kan het kind zich voldoende veilig voelen om zelf weer verder te gaan slapen.
    • Verplaats je eens letterlijk in de positie van je kind. Ga bijvoorbeeld op het kinderbedje liggen en kijk of er geen dingen over de muren bewegen die het kind angstig kunnen maken zoals schaduwen van bomen, straatlampen of een schilderijtje.

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    22-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardagsfeestjes :artikel uit Klasse

                                      

    Hierbij wil ik  het onderwerp:" verjaardagsfeestjes "  even onder de loep brengen.
    Er verscheen  over dit onderwerp een artikel in het tijdschrift " Klasse ; wat er duidelijk op wijst dat er wel degelijk één en ander roert bij  pedagogen , leerkrachten, ouders, en kinderen omtrent dit gegeven.

    Eerst en vooral wil ik benadrukken dat een verjaardag een feest moet en mag zijn voor je kleuter!
    Het mag gevierd worden onder familie, met vriendjes thuis en op school.

    Het echt bewust vieren en de betekenis begrijpen van hun verjaardag kunnen  kinderen ten vroegste vananaf 4 jaar. Aan de leeftijd van 3 jaar genieten de kindjes  er van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. De kroon is leuk en mooi, de taart is lekker, de cadeautjes open maken spannend , maar in werkelijkheid zijn ze er zich niet van bewust dat ze bij het uitblazen van de kaarsjes  een jaartje "ouder " zijn.
    Daarom is een verjaardagsfeestje geven met vriendjes eigenlijk overbodig aan die jonge leeftijd en kan beter gebeuren vanaf  het derde kleuter of het eerste leerjaar.

    Er is geen juiste of foute manier om een verjaardag te vieren.
    Iedere ouder beslist zelf en gaat van zijn eigen, individule motivatie uit om een feest te organiseren, het kostenplaatje te ramen en  het aantal uitgenodigden te bepalen.

    Dit onderwerp  is  tegelijkertijd een maatschappelijk gegeven  en een pedagogisch werkpunt op school .
    Er over lezen, communiceren met je partner, kinderen of familieleden en vrienden, kan verhelderend werken  en biedt  een  kans  om even stil te staan bij het volgend verjaardagsfeestje van je kleuter.

    Stuk uit het artikel:

    Roos (6) is jarig: feest of terreur?
     


    Eén ouder op drie is volgens Brits onderzoek bang dat het verjaardagsfeestje van hun kind niet aan de verwachtingen zal voldoen. 46 procent van de vijf- tot dertienjarigen geeft toe dat hij zijn klasgenoten wil overtroeven. En dus monden verjaardagsfeestjes steeds vaker uit in een opbod van traktaties en peperdure uitjes. Scholen proberen het opbod te beperken met regels voor uitnodigingen en cadeaus. Of dat lukt?

    «Roos zat in het begin van het schooljaar drie keer in één week in dezelfde binnenspeeltuin. Leg dan maar eens aan je jarig kind uit waarom haar feestje thuis zal plaatsvinden. De enige vraag die zij zich stelt, is immers: 'Zal mijn feestje ook in die speeltuin zijn?'» vertelt Joris, papa van Roos. De school heeft ongewild de sociale uitsluiting van kinderen in de hand gewerkt denkt hij. Hoezo? «Vanaf de derde kleuterklas nodig je de hele klas uit, want dat is de ongeschreven regel. Op die manier willen ouders ervoor zorgen dat geen enkel kind zich uitgesloten voelt. De uitnodigingen worden immers in de klas uitgedeeld. De thuisadressen van de kinderen meegeven, mag de school niet. Wet op de privacy, zeggen ze daar. Naar elk feestje breng je een cadeau van ongeveer elf euro mee. Ook dat is een ongeschreven regel. Die elf euro is de prijs per kind die de mama en papa van de jarige betalen voor de binnenspeeltuin, de frietjes en het ijsje. Je eigen feestje geef je uiteraard ook in dezelfde 'hipste' binnenspeeltuin van de streek. En je nodigt alle klasgenoten uit, want zo hoort het dus. Kostprijs voor één kind per schooljaar: meer dan vierhonderd euro.»

    Opbodcultuur

    Niet alle ouders willen aan het verjaardagsopbod meedoen, maar de sociale druk is groot. «Wie wil of kan dat nog betalen?» vraagt Joris zich af. «Van andere ouders zien we weinig initiatief om daaraan iets te doen. Wij willen niet meer meegaan in dit opbod en hebben het probleem aangekaart bij het oudercomité en het schoolhoofd. Die vindt het niet de taak van de school om een draai te geven aan deze cultuur. En dus blijven de uitnodigingen via de klas gaan, blijft iedereen iedereen uitnodigen. De tijd dat de jarige een snoepje meebracht of een stukje fruit, is voorbij. De ene wil niet meer onderdoen voor de andere. Ze trakteren op school, geven een feest en bij het naar huis gaan krijgt iedereen nog een cadeautje ook. De opbodcultuur breidt zich uit naar thuis. Niemand heeft het nog in de hand.» Oplossingen zijn niet gemakkelijk te vinden, dat beseft ook Joris. «Wij geven een feestje voor zes klasgenootjes bij ons thuis. Met pannenkoeken, enz. Maar we worden er door andere ouders wel 'scheef' voor nagestaard. Sommigen zeggen dat het probleem vanzelf oplost eenmaal de kinderen wat groter worden. Dan gaan ze op woensdag naar de tekenschool of het voetbal. Maar intussen voelen we ons min of meer 'gegijzeld'.»

    'Ambetant'

    Steeds meer scholen proberen de verjaardags'terreur' uit de klas te houden via richtlijnen in het schoolreglement, al vindt niet iedereen dat nodig. «Op zich vind ik het niet slecht dat kinderen leren omgaan met al of niet een uitnodiging krijgen. Mijn kinderen kunnen goed inschatten bij wie ze niet gevraagd worden en waarom dat is», reageert mama Brigitte. Maar leraren geven zelf aan dat het 'ambetant' is om de teleurstelling in sommige kinderogen te moeten zien. Zeker als het altijd dezelfde kinderen zijn die uit de boot vallen. Intussen blijft bij Joris de vraag hangen: «Hoe lossen andere ouders en scholen dat op?»

    Vele groetjes en een dikke zoen aan alle jarige kleuters tijdens de grote vakantie: Proficiat!

          

      juf Kris


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    20-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feestdagen en vakanties volgend schooljaar
    Interessant om te weten:


    Feestdagen

      2010 2011 2012
    nieuwjaar 1 januari 1 januari 1 januari
    pasen 4 april 24 april 8 april
    paasmaandag 5 april 25 april 9 april
    feest van de arbeid 1 mei 1 mei 1 mei
    O.-L.-H.-Hemelvaart 13 mei 2 juni 17 mei
    pinksteren 23 mei 12 juni 27 mei
    pinkstermaandag 24 mei 13 juni 28 mei
    feest van de Vlaamse Gemeenschap 11 juli 11 juli 11 juli
    nationale feestdag 21 juli 21 juli 21 juli
    O.-L.-V.-Hemelvaart 15 augustus 15 augustus 15 augustus
    feest Franse Gemeenschap 27 sept. 27 sept. 27 sept.
    allerheiligen 1 november 1 november 1 november
    wapenstilstand 11 november 11 november 11 november
    kerstmis 25 december 25 december 25 december

    Schoolvakanties

    Schooljaar Herfst Kerst Krokus Pasen Hemelvaart
    2009 - 2010 2/11 - 8/11 21/12 - 3/1 15/2 - 21/2 5/4 - 18/4 13/5 - 14/5
    2010 - 2011 1/11 - 7/11 27/12 - 9/1 7/3 - 13/3 11/4 - 25/4 2/6 - 3/6
    2011 - 2012 31/10 - 6/11 26/12 - 8/1 20/2 - 26/2 2/4 - 15/4 17/5 - 18/5
    2012 - 2013 29/10 - 4/11 24/12 - 6/1 11/2 - 17/2 1/4 - 14/4 9/5 - 10/5
    2013 - 2014 28/10 - 3/11 23/12 - 5/1 3/3 - 9/3 7/4 - 21/4 29/5 - 30/5
    2014 - 2015 27/10 - 2/11 22/12 - 4/1 16/2 - 22/2 6/4 - 19/4 14/5 - 15/5

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    16-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ruzie onder kinderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste ouders,


     
    De vakantie is al een eindje op weg...
    De kinderen hebben de gelegenheid om veel samen te spelen.
    Meestal lukt dit een tijdje maar na een poos begint het...geroep, geween, boosheid en soms slaande ruzie!
    En steeds zeggen we: maak nu asjeblief geen ruzie, om de beurt, wie had het eerst?
    Hoe komt dat toch?
    Gebeurt dat alleen in ons gezin?
    Hoe pakken we dit nu goed aan? 

    Iedere ouder met twee of meer kinderen krijgt er mee te maken, ruzie tussen de kinderen. Het is heel normaal dat kinderen onder elkaar ruzie maken, het hoort bij het opgroeien.
    Ruzie is als het ware een goede leerschool voor sociale vaardigheden. Deze zijn onmisbaar om goed te functioneren in de samenleving.  

    Kinderen maken vaak ruzie die voortkomt uit een frustratie, onmacht, vermoeidheid of verveling. De boosheid overvalt ze nog erg en ze vinden het moeilijk om achteraf te vertellen hoe de ruzie  eigenlijk ontstaan en verlopen is. Bij jonge kinderen speelt jaloezie ook vaak een rol. Dit is één van de meest moeilijke gevoelens om te begrijpen en onder woorden te brengen. Daarbij zijn kinderen tot deze leeftijd ook nog erg egocentrisch en hebben ze er moeite mee zich te verplaatsen in de gevoelens van de ander. Ze bekijken de situatie nog vanuit wat zij zelf willen. Pas vanaf ongeveer acht jaar zijn kinderen in staat zich te verplaatsen in een ander. 

    Dit alles is heel menselijk en normaal. Maar er zijn verschillende manieren om ‘ruzie te maken’. Hoe ze dat doen, kan jij hen leren aan de hand van onderstaande tips en informatie.

    Hoe vervelend het voor de ouders ook kan zijn om tussen ruziënde kinderen te zitten, ruzie maken kan heel leerzaam zijn en zijn af en toe ook noodzakelijk om de plaats binnen het gezin te bepalen. Ruzie maken vormt hun persoonlijkheid als ze de kans krijgen ermee te oefenen.

    Ruzie maken heeft een aantal voordelen
    • Het helpt kinderen om sneller sociale vaardig te zijn.
    • Zo leren ze, onder andere, rekening te houden met de gevoelens en wensen van anderen,
    • hun emoties onder woorden te brengen
    • en voor zichzelf op te komen.  

     10 strategieën op een rij

    1. Ingrijpen?
    Niet te snel, laat je kinderen hun ruzies zelf uitvechten.

    2. En als het menens wordt?
    Actie nemen en de driftkikkers uit elkaar halen.

    3. Naar hun verhaal luisteren?
    Nadien, als de gemoederen bedaard zijn, naar elk kind afzonderlijk zonder partij te kiezen.

    4. Jouw rol als ouder?
    Bemiddelen door oplossingen aan te reiken of hen zelf naar een oplossing te laten zoeken.

    5. Wie is er begonnen?
    Maakt niet uit, ruziemaken doe je met twee. Kies niet automatisch partij voor de jongste.

    6. Straffen?
    Niet noodzakelijk enkel als ze elkaar pijn doen of iets met opzet stukmaken

    7. De oudste moet het goede voorbeeld geven?
    Niet altijd, Tot een jaar of 12 mag je alle kinderen als kinderen beschouwen die nog te jong zijn om hun eigen wensen opzij te zetten voor die van iemand anders.

    8. Mag ruziemaken altijd?
    Verbied niet elke ruzie, maar er zijn natuurlijk grenzen. Zeg duidelijk welk gedrag je graag wenst en welk gedrag niet door de beugel kan.

    9. Ruzie vermijden?
    Aandacht afleiden en kinderen de vrijheid te geven niet altijd alles samen te doen of te delen

    10.Humor?
    Op gepaste tijden, zonder de ruziemaker uit te lachen.

    Daarnaast zijn er nog enkele tips tegen ruzie

    • Let er op dat ruzies niet het centrum van je aandacht worden. Geef je kinderen vooral aandacht en complimenten wanneer ze wel braaf zijn.
    • Kinderen ruziën soms simpelweg omdat ze zich vervelen. In een gezelschapsspel of een fietstochtje kunnen ze hun energie op een positieve manier kwijt.
    • Is jaloezie de oorzaak? Doe dan met elk kind iets apart dat hij of zij leuk vindt.

     

    Hoe om te gaan met echt agressief gedrag?

    • Niet tolereren
    • Leidt direct tot consequenties, zoals een time-out (naar hun kamer sturen, op de gang afkoelen, met wekker op de bank zitten)
    • Kom na de time-out niet terug op de ruzie, lees ze niet ook nog eens de les; ze moeten de kans krijgen om problemen op een andere manier op te lossen
    • Praat er op een later moment over, dat kan al met kinderen vanaf 4-5 jaar

      Kleuterboekjes


      1)Jaap deelt klappen uit / Edward van de Vendel, Querido, 1999)

      4+
      Edward Vendel - Jaap deelt klappen uit

      Jaap is boos en verbergt het niet. Zijn woede wordt bekoeld op het meubilair…

      Een bijzonder prentenboek over agressie.



      2)Nina zonder Thomas / Anna Höglund, Querido, 1998

      5+

      Nina en Thomas maken ruzie en uit wraak besluit Nina weg te lopen. Ze fantaseert hoe droevig Thomas zal zijn en hoe hij om vergiffenis zal smeken, maar besluit uiteindelijk toch terug te keren.

      Een voorlees- of zelf lezen-boek. Van dezelfde schrijfster: Nina en Thomas.


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    13-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balotje op vakantie: over vriendjes maken op reis



    klik op het boek of op de link





    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clipframe.jsp?clip=20090709_balotjezomer01

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen spelen: filmpje
    Over samen spelen: tips en tricks...


    Bekijk video

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie: heimwee
    Beste ouders,


    Als peuter of kleuter maken jullie kindjes hun eerste grote vakantie mee.
    Het zijn 2 maanden die je zo goed mogelijk invult, naargelang je werk, je partner, ...
    Het is niet steeds gemakkelijk en het vraagt veel flexibiliteit van jezelf en je kindje dat het nog niet gewoon is om niet meer naar de onthaalmoeder te gaan,
    maar naar een sportkamp, op reis , speelplein, oma en opa,...  te moet vertrekken.

    Op vakantie gaan of uit logeren, betekent veel plezier, maar ook weg uit je vertrouwde omgeving. En veel kinderen vinden dat toch best wel moeilijk. Het centrale kenmerk van heimwee is het voortdurend denken aan thuis, en alles wat met thuis te maken heeft.
    Heimwee is iets wat bij de meeste kinderen zo af en toe de kop op steekt, maar wat niet steeds speelt. Wanneer het kind de omgeving van het vakantieadres wat meer begint te kennen, neemt de heimwee vaak af. De heimwee steekt vooral de kop op, op momenten dat het kind moe is, verdrietig is, zich verveelt,… Ze zijn afhankelijk van de planning van anderen en kunnen minder gemakkelijk zelf een activiteit plannen om hun gedachten te verzetten.

     Heimwee heeft niets met leeftijd te maken. Het komt op alle leeftijden voor. Wel is het bij kinderen sterker, omdat zij niet het idee of gevoel hebben dat ze iets aan de situatie of het gevoel kunnen veranderen. Heimwee is dus een normaal gevoel, dat niet altijd te voorkomen valt. In de meeste gevallen kan een kind hier best mee omgaan.

    De meeste kinderen kunnen er dus na een tijdje mee omgaan. Maar dat wil niet altijd zeggen dat ze er uit groeien, maar doordat er meer ervaring op gedaan is. Hoe vaker een kind uit logeren of op kamp is geweest, hoe kleiner de kans op heimwee. Natuurlijk heeft ook jullie houding een grote invloed. Stimuleer je je kind om te gaan logeren of houd je het liever thuis? Durf je je kind los te laten of wil je ze vooral beschermen?

    Bij zo'n vijftien procent van de kinderen met heimwee, neemt de heimwee sterkere vormen aan. De heimwee heeft een invloed op het kind en zorgt er echt voor dat het plezier in de vakantie ontbreekt.
    Er kunnen wel bepaalde stappen ondernomen worden om de heimwee  te beperken.

    Kinderen kunnen hun heimwee uiten in verschillende gedragingen: een slecht humeur, prikkelbaar, verdrietig, angstig, gestrest, …Bij ernstige heimwee zie je vaak een verminderde eetlust, slaapproblemen of moeilijk gedrag.

    Wat kun je als ouders doen?

    • Kinderen kunnen  veel houvast hebben aan wat vertrouwde spullen van thuis die mee mogen op vakantie. Geef persoonlijke spullen mee: een dekentje, een knuffel, ... Zorg ervoor dat die verre plek een beetje op thuis lijkt of een beetje naar thuis ruikt.

     

    • Spreek af wat ze op een moeilijk moment kunnen doen; hun lievelingsboek lezen, een spelletje spelen, ... Dan voelen ze zich minder hulpeloos als het gemis komt opzetten.

     

    • Geef als ouder aan dat je er op vertrouwt dat de heimwee weer over zal gaan wanneer het kind wat meer gewend is geraakt aan de vakantiebestemming. Het is goed om met het kind te praten over de heimwee, maar daarna ook weer afleiding te gaan bieden.

     

    • Oefen al eens korte uitstapjes met oma en opa, tantes en nonkels of logeerpartijtjes bij nichtjes en neefjes en vriendjes.

     

    • Als je kind niet op kamp of vakantie wil vertrekken, kan je het beter niet dwingen. Dat zal alleen maar negatief bevestigend werken. Als je een 'misschien' hoort, kan je het vertrek stimuleren. Het zou zonde zijn om een leuke vakantie te missen omwille van angst voor de heimwee.

      Boeken voor ouders

      • van Tilburg, M. (2000), Heimwee: hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen? Uitgave Kampen: Kok 
      • Baeten, M. (2008), Heimwee, Uitgave Groningen: Wolters-Noordhoff 

      Boeken voor kinderen

      • Vrancken, K. (2006), Cheffie bijt door, Uitgave Amsterdam: Querido
      • Velthuijs, M. (2007), Kikker en de horizon, uitgave Amsterdam: Leopold  

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    30-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4x feest in de eerste kleuterklas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook in ons klasje worden er 4 kindjes 4 jaar in de vakantie. 
    Dit hebben we op de laatste dag uitbundig gevierd. Ze straalden allevier en genoten van alle aandacht. De verjaardagsstoel moest wat gedeeld worden ( bij de één lukte dat al wat beter dan bij de ander!! ), we hadden 4 maal vuurwerk en de snoeptaart was natuurlijk het belangrijkst. Per twee stapten de jarigen rond, want 4 snoepen ('t zijn nogal grote ) zou wat teveel van het goede zijn. ( en het slechte voor de tandjes ).
    's Avonds stapten 3 prinsessen en één spiderman trots naar huis.
    We wensen hen alvast nog een heel leuk feest toe in de vakantie en nogmaals een dikke proficiat.

    Met dit artikel sluit ik tevens het schooljaar af.
    Ik heb er van genoten om  uw kleuter in mijn klasje te hebben. We hebben ontzettend veel leuke momenten beleefd, af en toe ook wel eens een traantje maar dat hoort erbij.
    Ik wens jullie allen een schitterende vakantie toe en geniet ervan samen met jullie kleuter . Nogmaals dank voor de vele attenties en lieve woorden.

    heel veel liefs en een dikke zoen aan jullie kleuter.

    juf Sabien


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (2)
    29-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt en tot 1 september!
    Dag mama' s en papa's !

    Dit is mijn laatse bijdrage op de blog voor dit schooljaar.
    Het was een zeer druk schooljaar en de weken vlogen voorbij.
    We hadden de lange verbouwingswerken van de kleuterklassen.
    De drukke periode van de Sint en Kerstmis.
    De verhuis van de klassen.
    De feesten, de projecten.
    De schoolreis
    De sportdag
    De ditjes en de datjes ...
    maar het was de moeite waard !

    Dat is " school ", het betekent : meegaan in  het leven  van je jonge kindje.
    We hebben iedere dag geleerd van elkaar, op stap geweest en de wereld een stukje ontdekt.
    Volgend schooljaar gaan we een beetje verder en verwelkomen we nieuwe ukjes

    We hebben ook 30 kindjes uitgezwaaid, die vertrekken naar " boven ", naar het eerste leerjaar.
    Goede moed en succes!

    Hartelijk dank voor jullie medewerking, het vertrouwen en de fijne appreciaties
    die we mochten ontvangen.

                                         Bedankt145



    Daaaaaaaaaaag!



     



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er zijn 4 kleuters jarig tijdens de vakantie en dat moeten wij vieren!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag hadden we heel wat te vieren in de klas.  Ode, Céleste, Julie en Xander worden 3 jaar tijdens de vakantie.  Dit kunnen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan!  De kleuters hebben voor iedere - bijna - jarige even enthousiast meegedanst en meegezongen.  Er was een echte feestsfeer in de klas.  De jarigen glunderden, eindelijk was het aan hun beurt om het feestvarken te zijn!!!  Geniet maar mee van de foto's.   

    Het schooljaar is voorbij, de grote vakantie kan beginnen.  De tijd gaat snel, de tijd vliegt!  Dit jaar zijn er weer 22 peuters begonnen aan hun schoolcarrière.  Soms met een traantje maar veel vaker met een grote glimlach op hun gezicht is hun allereerste schooljaartje goed voorbij gegaan.  Met vallen en opstaan leren ze nieuwe dingen, voor hen dan letterlijk en figuurlijk.  Het is ongelooflijk wat een sprongen ze maken op vlak van zelfstandigheid, taal, motoriek, …  Gelukkig zijn het geen kuddebeestjes maar hebben ze allemaal hun eigen willetje.  Iedereen wil het beste voor zijn kind en daarom zitten we allemaal met veel vragen.  Heel vaak zijn het dezelfde vragen, dit hebben we gemerkt tijdens het oudercontact.  Hebben ze vriendjes in de klas?  Eten ze goed?  Hoe kan ik hen straffen?          Ieder kind heeft zijn talenten maar ook soms ‘tekorten’. Ik denk dat het belangrijk is om met allebei rekening te houden om het kind zo goed mogelijk te laten groeien.  Het was een eer om een jaartje met uw peuter te mogen werken, we hebben er enorm van genoten.

    Wij willen jullie een zonnige vakantie toewensen met veel stralende momenten.  Dankuwel voor alle lieve woorden en attenties, geef vanavond maar een dikke zoen van ons aan je engel of bengeltje!

    Vele groetjes, Leen en Famke

     

     

     


    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (2)
    25-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie

    Onze laatste volle week zit erop.

    Maandag hebben we ons laatste versje geleerd :

    Ik bouw een kasteel van zand

    met schelpjes aan de rand.

    Maar wat een pech,

    de regen spoelt alles weg!!!

    We hebben nog eens geknipt en gekleefd : op elk stipje moest een schelpje kleven.

      

     

    Dinsdag hebben we eerst al onze strandballen waargenomen,
    vergeleken en gesorteerd van klein naar groot.

    Daarna zijn we ermee naar buiten geweest.
    Juf had allerlei bellenblazers mee, daarmee mochten we ook experimenteren. Leuk hoor!

       

       

     

    Aan de werktafel mochten we een zonnepetje schilderen in vele kleuren.

     

    Woensdag hebben we de kroontjes gemaakt voor alle jarige kleuters in de vakantie.
    Dat zijn er 5, veel hé. Iedereen heeft gekleurd en meegewerkt aan de 5 grote Jules’.

     

     

    Op donderdag hadden we een verrassingsfeestje georganiseerd voor juf. Sherly.

    Juf. Sherly zal namelijk volgend jaar niet meer bij ons op school werken
     maar zich volledig inzetten voor de familiezaak, drankencentrale Foulon.
    Met heel veel spijt nemen we afscheid en we zullen haar héééééééél erg missen.

     

    Op vrijdag terug feest want Dederick en Emiel zijn beiden jarig in het weekend.

    Ook Ramon werd gevierd want hij is jarig in de vakantie maar vertrekt in het weekend reeds op reis.

     Het was een drukke dag met veel snoepjes en lekkere lollies die Ramon had meegebracht.

    Nog eens “ dank u wel  “ hiervoor.

       

     

    Geniet alvast van het zonnige weekend…

    Groetjes   juf. Sabien


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 x feest in de klas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag vierden we 3 verjaardagen.
     Groot feest voor alle kleuters want dan mag er driemaal getrakteerd worden met snoepjes uit de verjaardagstaart.
    Emiel wordt morgen 4 jaar, Dederick zondag en Ramon in de vakantie. 
    De feestvarkentjes mochten elk om beurt plaatsnemen op de verjaardagsstoel en alle verjaardagsrituelen ondergaan. Het werd een drukke maar leuke bedoening .  Nogmaals een dikke proficiat en geniet van jullie feestje thuis.
                


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (1)
    24-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dank u juffrouw Sherly!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                  ,Bedankt154


    10 jaar lang was Sherly de helpende hand  in onze kleuterklasjes.Vooral bij de peuters en eerste kleuterklassertjes was zij de onmisbare kracht om alles vlot en vlekkeloos te laten verlopen bij nieuwkomertjes, vuile handjes, neusjes en broekjes, meespelen, opruimen, poetsen en ordenen, knutselen en inpakken van de vele pakjes en werkjes van de kleuters!
    Steeds met evenveel enthousiasme en werklust!
    Nu slaat ze een andere weg in en volgt ze haar man in hun drankzaak in Beitem.
    We wensen haar van harte een succesvolle nieuwe carrière toe!
    Samen met directie, collega's en kleuters bouwden we een verrassingsfeestje om Sherly te bedanken en te huldigen met bloemen, een kaart, tekeningen en een dikke zoen!
    Klik op de foto voor nog meer foto's


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (1)
    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op schoolreis met de peuterklas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na heel lang wachten op een zonnige dag is het eindelijk zover.  Wij kunnen vertrekken op schoolreis met onze klas naar het Sterrebos.  Iedereen was laaiend enthousiast.  Op de schoolbus zitten was al een evenement op zich.  Als iedereen zijn plaatsje had gevonden startte Freddy de schoolbus. 
    Het was echt een actieve wandeling in het bos, we hebben zelf een stukje gelopen, liedjes gezongen maar vooral genoten van het schoolreisgevoel!  We kwamen even echt tot rust bij de vijver waar we de kikkers zagen maar vooral hoorden kwaken.  Daar aten we onze koek op.
    Na nog een klein stukje stappen kwamen we aan bij het speelplein.  De glijbaan, de wipplank, de klimtoestellen, … we hebben alles uitgeprobeerd.  Sommige kleuters hun wangen deden waarschijnlijk pijn  van de grote glimlach die constant op hun gezicht te zien was.  Het was een schoolreis op nooit te vergeten. 

    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (2)
    18-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest voor Kyara
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ze heeft er een tijdje moeten op wachten (wegens computerproblemen) maar hier zijn ze dan: de foto's van haar verjaardag.
    Zondag werd Kyara 4 jaar maar we konden het pas vieren op dinsdag.
    Ze genoot met volle teugen van de belangstelling. Na alle verjaardagsrituelen werd ze geschminkt in een prinsesje.
    Jules mocht een nachtje mee en zo kon haar dag niet meer stuk.
    Nogmaals een dikke proficiat van alle vriendjes.


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het zandkasteel van Jules

    Maandag zijn we gestart met ons laatst BP. van dit schooljaar : vakantie : zon, zee en strand.

    Juf vertelde het verhaal van Jules en het zandkasteel.

     

    Ook in klas hebben we een zandkasteel gemaakt. We schilderden met zand, verf en lijm. Juf heeft er een kasteel uitgeknipt.

     

    Ook in de klas konden we spelen met nat zand en zandfiguurtjes maken of een zandkasteel.

     

     

    Dinsdag vierden we de verjaardag van Kyara. Ze heeft er een beetje op moeten wachten want eigenlijk was ze zondag jarig maar ze was op reis.

    Trots als en pauw stond ze de hele dag in de belangstelling en ging als een prinsesje naar huis.

     

     

    Op woensdag hebben we gezongen : juf leerde ons een liedje over de vakantie.

    Vakantie, ik ga spelen, in de zon, zonder pardon.

    Geef mijn emmers en mijn schoppen, ‘k graaf in ’t zand en ‘k kan niet stoppen.

    Vakantie, ik ga spelen, in de zon, zonder pardon.

    Met de tekeningen erbij kunnen we goed zien wat we moeten zingen.

    Aan de werktafel hebben we gesnipperd op een schepje en een emmertje.

     

     

    Donderdag had juf een emmer mee. We mochten raden wat erin zat. Het waren grote schelpen. We hebben ze een beetje verdeeld en leerden over veel – weinig, meeste, minste.

    We hebben ook veel geteld : op elke getekende schelp moesten we evenveel echte schelpen leggen. Ondertussen vertelden we ook nog eens over de kleuren van de emmertjes.

     

    We hebben een groot blad in blauw geschilderd met de verfrollen.  Dit is de zee waar straks ons zandkasteel en speeltjes worden opgekleefd.

     

     

    Ook op vrijdag hebben we het spelletje met de emmers en schelpen verder gespeeld. Niet iedereen was aan bod gekomen.

    We hebben ons “strandwerkje” afgewerkt. We mochten alles opkleven en versieren met schelpjes.

     

     

    Volgende week werken we ons BP af .

    Hopelijk zijn de weergoden ons wat goed gezind zodat we enkele buitenactiviteiten kunnen plannen oa. spelletjes met strandballen, bellen blazen, ev. waterspelletjes ( bij heel warm weer!), vliegers oplaten,…

    Wie thuis een strandbal of vlieger heeft mag die gerust meebrengen.

    (zeker geen nieuwe kopen , alles goed naamtekenen en graag al opblazen aub.).

     

    Groetjes   juf. Sabien


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (1)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!