Deze week stond het thema zakken en tassen centraal.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
We waren nieuwsgierig en keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4 verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
We hebben geschilderd met de borstels : een schooltas.
Op dinsdag kwamen we in de klas maar Jules was er niet. We gingen overal zoeken en vonden hem
in een grote reistas. kiekeboe riep hij plots.
In die tas zaten nog allemaal andere tassen : een rugzak, een handtas, een schooltasje, een verjaardagszakje, een boodschappentas , een koeltasje,
We vertelden waarvoor we die zakken allemaal gebruiken.
We mochten zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen één voor één in de grote tas.
Aan de werktafel versierden we onze grote tas met bollen en rollen.
Deze tas zullen we geregeld meekrijgen naar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Woensdag hebben we geturnd met juf Kris en na de speeltijd gaan we telkens geleid puzzelen met de juf.
Deze keer waren het puzzeltjes van Jules : 4 , 6 en 9 stukken.
De meeste kindjes kunnen die van 4 maken, een aantal ook al die van 6 en slechts enkele die van 9.
Donderdag hebben we gepraat over allemaal prenten rond thema naar school: wie zien we, wat doen ze, hoe kijken ze,
Hier kwamen de gevoelens blij en verdrietig aan bod.
Aan de werktafel mochten we knippen en kleven : wat hoort in de schooltas?
Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
En we hebben gestempeld met ons vuistje. Juf toonde eerst hoe we een vuistje moeten maken en dan lekker kliederen met de verf.
Volgende week zullen we werken rond het belangstellingspunt Ik en mijn lichaam : handen en voeten .
We starten met het waarnemen van ganse lichaam en zo ontdekken de kleuters hoe hun lichaamsschema in elkaar zit . Aan de hand van allerlei spelletjes en activiteiten leren de kleuters de verschillende lichaamsdelen kennen.
Uiteindelijk staan de handen en de voeten centraal.
Wat voor liefs maar ook minder lieve dingen kunnen we allemaal met onze handjes en voetjes doen ?
Het worden alvast leerrijke dagen voor uw kleuter.
groetjes juf Sabien
P.S.: ga naar vorig artikel , ik in mijn klas, voor meer foto's van de eerste schoolweek.
|