Deze kaars brandt voor mijn dierbaren die zijn heen gegaan: - mijn papa - mijn broer Tom - mijn fretje Stitch - Jantje - mijn fretje Frey
09-07-2009
Activiteitenaanbod
Voor mijn opdracht van de 25 activiteiten die ik moest uitwerken, kunnen jullie hier terecht.
Categorie:Opdrachten
09-07-2009, 19:57 geschreven door Ann
30-06-2009
Proclamatie 2A
Vanmorgen stond ik toch wel een beetje met knikkende knietjes te wachten aan school. De leerkracht die onze resultaten kwam uitdelen, liet een beetje op zich wachten waardoor de zenuwen alleen maar groeiden. Toen ze dan toch binnenkwam, vertelde ze ook dat ze ging zeggen wie nog naar beneden moest voor een gesprek. Dat wilt zeggen: gebuisd. Enfin, voor een vak dan toch. Of meerdere, moest je echt slecht hebben.
Er waren er al bij voor me die moesten gaan, anderen waren geslaagd. Toen ze mijn naam riep en naar me toekwam, duurde het even voor ze iets zei. Ik dacht: 'Oei, oei!' Ma gelukkig zei ze me dat alles ok was. Ik ben dus geslaagd voor al mijn vakken! Het resultatenpapier was wel een beetje verwarrend omdat de vakken van module 1 er ook weer op vermeld stonden. De score die erop te zien was, was dus de totale score van het volledige jaar. Bij mij stond er 68%. Ik dacht eerst dat ik lager gescoord had en dat ik vorige module 68,3% had maar toen ik thuis kwam, deed ik een leuke ontdekking. Ik had vorige keer nl. 66,3% en heb deze keer dus beter gescoord. Omdat ik toch wilde weten wat mijn score was van enkel de 2de module begon ik te tellen. Het resultaat: 69,7%. Niet slecht dus ik maakte even een vreugdedansje. Enfin, ben toch eens benieuwd of ik tegen het einde van de opleiding die onderscheiding zou kunnen halen of niet. Vermits ik er maar 2% van verwijderd ben, zou ik toch wel wat teleurgesteld zijn, moest ik dat niet hebben. Ok, punten tellen niet dat is waar ma als ge toch bijna in de buurt zijt, kunt ge er maar beter voor gaan, he. Niet?
Voilà, mijn eerste schooljaartje zit er dus vanaf nu officieël op. Het is ontzettend snel voorbij gevlogen. Op 2 september start ik met mijn nieuwe stage (omdat ik dacht dat het school 1 september startte) en school start op 8 september. Ach, dan kan ik toch al rustig inwerken, he. Niet te geloven dat we al naar 3A gaan! Woehoe! 't Vlot netjes. In de vakantie zal er dus niet zo erg veel te vertellen zijn maar ik ga toch proberen om nog wat nieuwigheden te vinden zoals activiteiten die ik in de buitenschoolse zou willen gaan doen. Ik ga binnenkort ook nog eens op zoek naar wat andere opdrachten zoals mijn activiteitenaanbod, projecten, ... om ook online te zetten. Dan hebben jullie hier een beetje een idee van. Wel, ik ga wat genieten van mijn vakantie nu. Tot gauw!
Categorie:Examens
30-06-2009, 14:39 geschreven door Ann
20-06-2009
Finished!
Ondertussen heb ik al enkele daagjes vakantie achter de rug. Echt vreemd om zo niets meer te hoeven doen. Ben benieuwd of ik mijn hele vakantie rond krijg maar dat zal wel lukken, denk ik. Mijn laatste examens van dit schooljaar heb ik dus dinsdag beëindigd. Het is wel een ontzettend lange dag geworden. Om 9u mochten we beginnen aan het examen van BJK3 wat eigenlijk al veel langer was dan ik had verwacht. Ze heeft vooral erg veel voorbeelden gevraagd en we hebben een activiteitje moeten verzinnen. Ik denk dat het ons toch wel een 1,5 uur in beslag genomen had. Daarna hebben we dan nog enkele uren de tijd gehad om BJK2 na te kijken want jongens, wat was me dat veel! Iedereen was ontzettend zenuwachtig voor dit vak. Zo zenuwachtig dat we, tot het examen, de slappe lach hadden. Ma ja, dat ontstresste dan toch weer een beetje. Het schriftelijk examen ging van start om 13u30 en bestond uit 2 delen. In het eerste deel kregen we 4 foto's van situaties die zich voordeden. Bv. een man had zich gesneden aan een glas, een meisje was gevallen met de fiet,... We moesten dan zeggen welke eerste hulp we juist zouden toedienen moesten wij in die situatie zitten. Het leek alvast gemakkelijker dan het was. Denk wel dat ik er iets juist van heb maar alles dat weet ik niet. De foto's waren nogal onduidelijk en er stond niet veel uitleg bij waardoor niet goed te zien was hoe ernstig de zaak was. Het tweede deel bestond uit 4 vragen die nog eens elk uit 3-4 vragen bestonden. Een hele hoop schrijven dus. Maar dat ging goed, beter dan de foto's. Zo werd ons informatie gevraagd over medicatie, het toedienen van neusdruppels, medicatieregistratie, tips bij koorts, objectieve en subjectieve parameters en vaccinatie. Om 15u30 had de laatste haar schriftelijk examen klaar en begon het praktische gedeelte. Eerst moesten we één voor één binnengaan voor een reanimatie. We moesten een kaartje trekken en moesten ofwel een reanimatie doen bij de baby ofwel het kind. Ik mocht die van de baby doen. Terwijl moesten we vertellen wat we juist deden en stelde ze nog enkele extra vragen zoals: wanneer stop je met reanimeren, wanneer ga je alarmeren als je alleen bent, wanneer wissel je af als je met 2 mensen kan reanimeren,...? Het tweede deel van de praktijk moesten we met 2 tegelijk doen. Opnieuw moesten we een kaart trekken en uitvoeren wat er op vermeld stond. Mijn collega moest de baby aan- en uitkleden en het gezicht en de handjes wassen. Ik kreeg de eer haar luier te vervangen en een stuitwassing te doen. Al bij al ging dat heel goed. Toen ik buiten kwam, was het al 17u20 en toen moesten er nog 4 naar binnen. Zoals ik dus al zei: een lang dagje.
Nu is het dus nog afwachten op de resultaten. De proclamatie is gepland voor dinsdag 30 juni om 10u. Nog even wachten dus. Maandag mag ik alvast nog even langs gaan naar mijn nieuwe stageplaats van september om het stagecontract en andere regelingen in orde te brengen. Ben benieuwd welke uren ik zal moeten doen maar ik weet niet of ze me dat al zullen kunnen meedelen. We zien wel.
Categorie:Examens
20-06-2009, 00:00 geschreven door Ann
12-06-2009
Eerste examens
Dinsdag kwam ik al een half uur te vroeg aan in school. Ik hoorde al veel rumoer boven aan het lokaal maar dat bleken de studenten te zijn van de klas naast ons die ook mondeling examen hadden. Van mijn klasgenoten was nog niets te zien. Ik heb dan maar neergezet in de gang met mijn samenvatting in mijn handen. Tien minuten voor de start van het examen kwamen er nog 3 klasgenoten bij en wat later zagen we ook onze leerkracht op de gang verschijnen. We zijn dan maar binnen gegaan en kregen meteen een korte uitleg. We kregen tijd om voor te bereiden en mochten dan onze antwoorden voorleggen. Het ging redelijk goed. Op het einde had ik even een 'discussie' met de leerkracht omdat mijn voorbeeld over de democratische opvoedingsstijl niet echt duidelijk was maar ik denk dat ik mijn standpunt heb kunnen verduidelijken. Voor ik buiten ging, liet ze me nog weten dat mijn opdrachten goed waren uitgewerkt dus dat alles in orde is. Ik ga er vanuit dat ik dus door ben. Daarna liep ik door naar het volgende examen van BJK4. We moesten onze opdracht van de ZIKO verder uitleggen maar toen ik mij neerzette op de stoel, zei mijn leerkracht al dat ze eigenlijk niet veel te vragen had omdat alles heel duidelijk was uitgewerkt. Ik heb dan enkel mijn actieplan met werkpunten nog even uitgelegd en mocht na 5 minuten weer buiten. Dinsdag was dus een goed dagje geweest en ik hoop dat ik dat volgende week ook kan zeggen. De hoeveelheid leerstof is in alle geval veel meer dan afgelopen week dus ik hoop dat het me lukt. Wat staat er net op het programma? In de voormiddag een schriftelijk examen van creatieve vaardigheden. Dit gaat over spel en creativiteit. In de namiddag volgt een schriftelijk examen van verzorging (koortsstuipen, bloedingen, huid- en brandwonden, medicatie, vaccinatie...) onmiddellijk gevolgd door een praktisch examen waarin we een reanimatie moeten doen van de baby of het kind en het kinderbadje of kleine zorgen zullen moeten uitvoeren. Fingers crossed!
Categorie:Examens
12-06-2009, 19:26 geschreven door Ann
07-06-2009
last conversation
Vrijdag hebben we ons laatste leergroepsgesprek gehad. Het verliep redelijk goed en vrij rustig. Onze coach zei dat we niet erg veel tips gegeven hadden aan elkaar waarop ik antwoordde dat het nogal moeilijk was om iemand tips te gaan geven als die zijn leerdoel al bereikt heeft. Als alles goed gaat, gaat het goed, he. We waren ook vrij snel klaar met ons gesprek. Achteraf heeft ze nog onze taken overlopen die we hadden moeten afgeven. Bij mij had ze maar 1 ding te zeggen: 'Alles was heel goed gedaan. Heb er eigenlijk niets aan toe te voegen.' Oké, ik had dus niet veel feedback te noteren maar des te beter. Nadien zei ze ook dat ik vanaf volgende module geen tussentijdse opdrachten meer moet afgeven omdat ze altijd in orde zijn. Ik mag dan op zelfstandige basis verder werken aan mijn portfolio en er zelf voor zorgen dat alles in orde komt, zonder controle van haar. De evaluatie van het gesprek voor mij was ook goed. Ik had mezelf overal 6 gegeven en mocht dit veranderen naar een 7 dus het was een geslaagd gesprek geweest voor mij. Omdat het allemaal zo vlotjes verliep, waren we dus wat vroeger klaar dan voorzien waardoor ik toch nog een beetje kon studeren voor mijn examens. De examens voor dinsdag zijn niet zo zwaar en heb dus van mijn vrije tijd gebruik gemaakt om mijn samenvatting van BJK2 af te maken. Als er 1 vak is waar ik toch wel wat nerveus voor ben dan is het wel dat vak. Het is enorm veel. Mijn samenvatting alleen al telde 34 bladzijden voor- en achterkant. Dat is veel meer dan bij de andere vakken. 't Zal dus blokken worden, vrees ik. We zullen al maar eerst zien hoe de komende examens zullen zijn. Om 12u mag ik binnengaan voor mijn mondeling examens van BJK1 en van zodra ik daar buiten kom, mag ik doorgaan naar het mondelinge examen van BJK4. Hoe dit allemaal verlopen is, laat ik jullie dan wel weten.
07-06-2009, 20:27 geschreven door Ann
02-06-2009
Laatste lesdag
Om 17u was het zover. De laatste dag dat we les hadden van dit schooljaar en ons groepsgesprek. De voormiddag begon voor één van mijn klasgenootjes al niet goed. Met de verandering van lokaal moesten we met de trap weer naar beneden. Onze trap op school staat bekend als 'gevaarlijk' want enkele maanden geleden brak een leerkracht er al haar sleutelbeen. Vandaag was het dus iemand van mijn klas. Ik hoorde een enorme klap, keek achterom en zag haar op de grond liggen. Het zag er niet zo goed uit dus werd ze naar spoed gebracht. Pas in de namiddag kwam ze weer aan op school, op krukken. Gelukkig was het al bij al nog niet zo erg. Haar pezen zijn goed beschadigd dus een weekje rustig aan doen. Ze zal haar laatste lesdagje niet gauw vergeten, vrees ik. Onze voormiddag was nadien niet spectaculair. We hebben voor BJK4 wat opzoekwerk moeten doen op het internet betreffende kinderbijslag, overlevingspensioen, brugpensioen,... Onze namiddag was wat spannender in die zin dat ons lang verwachtte gesprek eraan kwam. Het eerste uurtje kregen we nog even les en daarna was het zover. Onze groep werd in 2 groepjes gedeeld waardoor elk groepje uit 6 personen bestond. Elke persoon van de andere groep moest dan 1 persoon observeren tijdens het gesprek. Ik kreeg de eer om in het tweede groepje mee te doen waardoor het voor mij dus nog langer stressen was. Ook omdat al de 'praters' in het eerste groepje samen waren, vreesde ik er een beetje voor dat ons gesprek niet zo vlot zou verlopen. In totaal mocht dit 50 minuten duren dus er is wel wat afgepraat. Het ging dus over het boek 'Hoe minder straffen?' van Ludo Driesen. We moesten er bespreken welke straffen ze op onze stageplaatsen uitvoerden, of ze aan de gestelde voorwaarden voldeden en op welke manier er beloond werd. Al bij al viel het goed mee. Ik heb redelijk veel vragen durven stellen en vond het van mezelf wel redelijk goed. Achteraf hoorde ik wel dat ik toch nog wat meer initiatief had mogen nemen. Maar ja, aan groepsgesprekken moet ik nog werken, dat weet ik. Ik denk wel dat ik door ben want de overige commentaar was wel positief. De opdrachten van dit vak staan in het totaal op 70 punten, waarvan 20 voor het artikel, 30 voor het project en nog eens 20 voor dit gesprek. Dan komen er nog 30 punten bij voor het examen dus ik denk wel dat het moet lukken voor dit vak. Maar we zien wel.
Vanaf morgen begint dus officieël de blokperiode en dinsdag zijn we er dan klaar voor. Laten we hopen!
Categorie:Projecten
02-06-2009, 23:33 geschreven door Ann
01-06-2009
Amai, mijn oren!
Hier ben ik weer. 'Eindelijk', zullen jullie vast denken. Maar ondanks het feit dat het schooljaar ten einde loopt, heb ik het toch best nog wel druk. Even kijken welk nieuws ik mee te delen heb. Oh ja, dinsdag hebben we peuterdansen en -liedjes geleerd. Het was best wel lachen geblazen om hier aan mee te doen. Jammer dat het vak eigenlijk te laat kwam, want ik had nog maar 3 dagen stage te doen. En vermits ik in september start in de buitenschoolse kan ik de peuterdansen niet meer gebruiken. We hebben dus wel even vermeld dat ze het vak beter in module 1 geven ipv in de 2de. Of ze hier ook rekening mee zullen houden, da's natuurlijk nog wel af te wachten. Het einde van deze lesdag betekende tevens ook het einde van het vak BJK2 en 3. Morgen hebben we de laatste lessen van BJK1 en 4 waar we trouwens onze ZIKO moeten gaan afgeven en ons groepsgesprek zullen hebben. Dit laatste zie ik niet meteen zitten omdat ik geen flauw idee heb hoe het zal gaan verlopen. Zal best wel zenuwachtig gaan zijn, denk ik. Maar dat zien we morgen wel.
Zoals jullie al wel zullen geweten hebben, heb ik dus ook mijn laatste dagen stage beëindigd. En wat een drukte was het! Woensdag en donderdag hadden we 18 kindjes! Veel te veel dus. Daar waren dan nog 9 kindjes bij die ofwel fruitpap ofwel hun fles moesten krijgen. En die kindjes vragen dus heel wat werk. De peuters zet je aan tafel en zij eten alleen maar als je met 2 begeleiders, en 1 stagiare, moet zorgen dat die 9 ook nog eten krijgen, is dat toch niet zo evident. Jammer eigenlijk, want daardoor heb je weinig tijd om echt met de kinderen bezig te zijn. Ik moet wel zeggen dat ze donderdag extra werkkrachten hebben gestuurd en vrijdag, tijdens de middag, ook. Dat doet toch al veel. Vrijdag arriveerde ik ook met een doos praline en een taart voor de begeleiders en voor de peuters had ik een cadeau'tje bij. Voor de meisjes had ik een popje gekocht en voor de jongens een doosje met 4 verschillende autootjes. Ze waren er heel erg blij mee dus dat deed me wel deugd. In de namiddag kwamen mijn begeleiders met een bloemeke naar mij toe om me te bedanken. Ze hadden met 8 samengelegd: mijn 3 begeleidsters, de 3 begeleiders van de gekoppelde leefgroep, de groepsverantwoordelijke en een 'vlinder' die bij ons af en toe kwam helpen als een begeleidster verlof had. Ze zijn ook allemaal nog even afscheid komen nemen van me wat ik wel super leuk vond. Op het bord had mijn begeleidster geschreven dat ik mijn laatste dag deed waardoor er natuurlijk ook veel reactie kwam van de ouders. Een mama zei zelfs dat ze me ook heel erg ging missen omdat ze vond dat ik het toch heel goed gedaan had. 'En dat je bloemetjes hebt gekregen, bewijst dat de begeleidsters dit ook vonden', voegde ze eraan toe. Oh, wat kreeg ik het toch moeilijk, hoor. Ik ben ook 15 minuten langer blijven plakken dan normaal gewoon omdat ik toch niet echt afscheid kon nemen. Na de examens ga ik zeker nog eens een keertje kijken hoe het met de kindjes gaat. En of mijn begeleidsters nog niet zot geworden zijn tegen dan. Zij waren alvast aan het uitkijken naar september. De maand waarin er weer nieuwe stagiairs zullen komen helpen. Voor mij is het de maand van de nieuwe uitdaging: de buitenschoolse!
Wat me deze week dus vooral nog rest, is blokken, blokken, blokken... en nog een leergroepsgesprek. 'Nog 2 weekjes, Ann. Volhouden!' En dan een welverdiende vakantie van 2,5 maanden. Joepie!
01-06-2009, 12:13 geschreven door Ann
20-05-2009
Voorstelling project
Ik moet even hard nadenken over wat er de afgelopen week is gebeurd. Het was heel druk vorige week, dat herinner ik me maar al te goed. Met een totaal aantal kinderen per dag van 17. Meer als genoeg dus. Er zijn ook 2 nieuwe kindjes komen wennen die vanaf volgende week elke dag zullen komen. En vandaag had 1 van de kindjes zijn laatste dag want hij vertrekt volgende week richting kleuterschool. En ja, dan begint het aftellen voor mij ook. Nog 2,5 daagjes en mijn stage zit er op. Het lijkt thans nog maar gisteren dat ik er mee begon maar ondertussen is dat ook al weer van september geleden. Het vertrek zal met gemengde gevoelens zijn, denk ik. Ik ga mijn kindjes super erg missen maar aan de andere kant zal ik blij zijn dat ik wat vakantie heb en me kan klaar maken voor de volgende stap: de buitenschoolse.
Gisteren hebben we ook ons project van BJK1 mogen voorstellen in de klas. Wij mochten als tweede aan de beurt, wat ik wel goed vond. Anders zit je tot het laatst met de zenuwen in je buik. Ons project duurde het minst lang maar dat kwam omdat we onze theorie, die we zouden naar voor brengen, redelijk kort hebben gehouden zodat we ons konden fixeren op onze activiteiten, tips en test. Achteraf zei onze leerkracht wel tegen een andere groep dat ze er moesten opletten geen te lange teksten te gebruiken. Dit omdat het dan moeilijk wordt voor de luisteraars om effectief te blijven luisteren en er ook nog iets van te onthouden. Dus ik denk niet dat ze er zich aan stoorde dat dat van ons wat korter was. De algemene commentaar waar zeer goed. Onze leerkracht stond er van te kijken dat, ik en mijn collega, dit zo goed gedaan hadden en vlot gepraat hadden, wetende dat we waarschijnlijk de stilsten van de klas zijn. Hehe! Ik kreeg zelfs van iemand de opmerking dat ik er voor gemaakt ben om zulke presentaties te doen omdat ik er zo kalm uit zag. Zo kalm was ik thans niet. Je moest mijn buik eens voelen! Maar goed, daar zijn we ook weer van af. En vermits ik afgelopen weekend zo ijverig geweest ben, heb ik slechts 1 taak ni meer om af te maken. Mijn opdracht van de ZIKO heb ik vandaag laten goedkeuren (en werd goedgekeurd) en mijn opdrachten voor de supervisie ook. Dus het enige wat mij nog rest is de voorbereiding voor ons gesprekje van BJK1 (op 2 juni) af te maken. Maar dit is grotendeels ook al in orde. De komende dagen zal ik er mij dus op fixeren om mijn samenvattingen te gaan maken van mijn theoretisch examen. En voor BJK2 zie ik het niet echt zitten. Het is een heel dikke cursus en aan de samenvatting lijkt geen einde te komen. Hopelijk valt dit allemaal nog mee als ik dit moet gaan studeren.
Vermits mijn week er nu al opzit, dankzij het verlengde weekend, zal ik ook niet veel nieuws te melden hebben. Maar als er mij iets te binnen schiet, zijn jullie de eersten die het weten.
Categorie:Projecten
20-05-2009, 00:00 geschreven door Ann
08-05-2009
Activiteit 'Een hart voor mama'
Voor de volledige werkwijze van mijn activiteitje voor moederdag kan je hier terecht.
08-05-2009, 21:03 geschreven door Ann
Van Jenaplan tot zandbak
Ons dagje school dinsdag was redelijk saai. De hele voormiddag zijn we op zoek gegaan naar informatie over de pedagogische stromingen. Ieder van ons had één ervan op te zoeken en moest het dan voorbrengen in de klas. Ik had het over Jenaplan. In de namiddag hebben we toneel mogen spelen. Ons groepje mocht het afhaalmoment op de opvang nadoen. Ik kreeg de eer om de begeleidster te spelen. Het moeilijke ervan is dat het eigenlijk ging over improvisatie maar aan de andere kant heb je in het dagelijkse leven ook geen voorbereiding, he. Ik denk wel dat ons groepje het goed gedaan had want er waren eigenlijk geen opmerkingen van de andere groep. Dat is meestal positief, he.
Woensdag had ik de kans om mijn geleerde verftechniek eens uit te testen en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Ik ben zondag al 2 uur bezig geweest met de voorbereiding ervan: 19 kaartjes voorbereiden. Zoals altijd vind je de volledige werkwijze ervan nog terug op mijn weblog. Mijn activiteit verliep heel goed. Alle kinderen vonden het fijn om te doen en ze deden ook allemaal actief mee. Zelfs de kleinste van 13 maanden die het ook al eens mocht proberen, vond het reuze fijn om met verf te werken. Denk dat ze er nog plezier aan zal beleven om met haar vingers te verven. Mijn begeleiders, buiten eentje dat ook afstudeerde op mijn school, kenden de techniek nog niet en ze kwamen dus om de beurt eens een kijkje nemen. Ook zei vonden het heel leuk om te doen. Zo kom ik dus aan mijn 5 activiteiten die ik moet doen maar normaal gezien ga ik nog een babymassage geven. Tenminste, als ik een baby vind die ik mag masseren. En anders vind ik nog wel iets anders om te doen. Gisteren was het ook heel mooi weer en zaten we de hele namiddag dus buiten in de zon. We hadden ook de zandbak opengelegd waarmee de kinderen zich eindeloos amuseerden. Sommigen zaten volledig onder het zand met als gevolg dat het binnen ook bijna een zandbakje werd. Ach ja, als ze maar plezier hebben, he. Volgende week belooft het druk te worden want vrijdag zouden we 18 kindjes hebben. Da's toch al redelijk veel maar dat komt wel in orde. Nog 3 weekjes en mijn stage zit erop. Ik kan niet geloven dat ik dan afscheid zal moeten nemen. Ik moet trouwens nog op zoek naar leuke geschenkjes voor hen. Ik kan toch moeilijk met lege handen vertrekken, he. Nog even brainstormen over wat het zal worden.
Zo, dat zijn ze. Ik zal zien dat ik ze misschien binnenkort ook online kan zetten als ze allemaal klaar zijn. Dan hebben jullie daar een beter overzicht van, he.
Categorie:Opdrachten
02-05-2009, 21:43 geschreven door Ann
Creatieve meid
Dinsdag was het een creatief dagje. Enfin, de voormiddag toch. We hadden een les van BJK3 en hebben er verschillende verftechnieken geleerd. We mochten ze ook allemaal uitproberen waarvan jullie de resultaten (met werkwijze) ook kunnen terugvinden op mijn blogje. Het was eigenlijk wel superinteressant met als gevolg dat ik een techniek al in mijn volgende activiteit heb verwerkt. Maar voor het resultaat hiervan moeten jullie nog even geduld uitoefenen. Ik kan jullie al wel verklappen dat het iets voor moederdag zal worden. Mijn voorbeeld is wel alvast klaar! Tijdens onze les hebben we ook nog met zoutdeeg geëxperimenteerd en zo ben ik te weten gekomen wat er fout ging bij mijn paaseitjes. Blijkbaar mag je de kunstwerkjes niet te dik maken of dit kan niet goed drogen. Je kan dan hetzelfde resultaat verkrijgen als mij: mislukte creaties. Onze leerkracht zei zelfs dat, als je het droogt met de oven, je een uur moet tellen per cm. Da's lang, he. Dus ja, ik kan snappen dat die van mij mislukt waren. Het resultaat van onze creaties tijdens deze les moeten we nog wel even afwachten. Ben benieuwd. Ik zal er dan alvast wel foto's van nemen en ze ook online zetten. De namiddag was oersaai! Ik moet zelfs al hard nadenken waarover het weer ging. Oh ja, zieke kindjes en medicatie.
Mijn weekje op stage was ook snel om maar dat kwam ook wel door het verlengde weekend. Het was wel erg druk. Zo hadden we woensdag over de ganse dag 17 kindjes! En donderdag waren het er 15. Lekker druk dus. Maar we konden donderdag weer buiten spelen en dan gaat de tijd wel heel erg snel vooruit. Nu denk ik eraan dat ik nog niets verteld heb over het leergroepsgesprek van vorige week vrijdag. Wel, deze keer ging dit wel erg goed. Ik heb heel vaak initiatief genomen en ben vaak aan het woord geweest. Ik heb zelfs heel wat complimentjes gehad dat ik veel mondiger ben geworden dan in het begin van het jaar dus dat zat allemaal goed! Was best wel trots op mezelf alhoewel ik mezelf misschien wat laag beoordeeld had. We moeten altijd onszelf een score geven en ik had mezelf overal 6 gegeven. Maar zoals jullie misschien nog wel herinneren, is een 6 dus goed. Mijn medestudenten vonden echter dat ik een 7 verdiende en voor mijn taken zelfs een 8! We hebben ook nog onze activiteit voor BJK3 teruggekregen maar hier stonden geen punten op. Ik veronderstel dat het redelijk goed was want er staat weinig bij geschreven en ze heeft er bijgezet dat het een leuke activiteit was met een goede bespreking. Het was trouwens die van lentekriebels dat ik voor haar vak gedaan heb. Zo, tot hier de update van de afgelopen week. Ik zag ook net dat ik voor de vorige module mijn opdrachten eens op een rijtje gezet had dus dat ga ik voor deze module zo meteen ook nog doen.
02-05-2009, 21:37 geschreven door Ann
Schilderen met wergwerpmateriaal
Benodigdheden: - vel papier - plakaatverf - wegwerpmateriaal zoals kurken, notedop, piepschuim, sponsjes, dopjes van flessen,...
Werkwijze: - plaats de materialen in de verf - maak een afdruk op papier
Werkwijze: - snijdt de appel door midden - duw de ene helft in verf en plaats hem op het papier - neem de andere helft en bijt een stuk weg - plaats ook deze helft in de verf en maak hiermee een afdruk op het papier - snijd een aardappel door midden - neem een vormpje en plaats die in een helft van de aardappel - snijdt de randen van de aardappel weg zodat de figuur van het vormpje gevormd kan worden - neem het vormpje uit de aardappel en plaats deze nu in de verf - maak een afdruk op het papier
Categorie:Info opleiding
02-05-2009, 21:20 geschreven door Ann
Toverbellen
Benodigheden: - rond potje - plakaatverf verdund met water en afwasmiddel - vel papier - rietje
Werkwijze: - blaas met het rietje in de verdunde plakaatverf zodat de bellen tot boven de rand van het potje komen - plaats je papier bovenop de bellen zodat er een afdruk ontstaat
Categorie:Info opleiding
02-05-2009, 21:16 geschreven door Ann
Krastekening
Benodigdheden: - stevig vel papier - vetkrijtjes - zwarte plakaatverf met enkele druppels afwasmiddel in - puntig voorwerp om te krassen
Werkwijze: - kleur het papier met verschillende kleurtjes van de vetkrijtjes (goed duwen) - breng de verf goed dekkend aan op de tekening - laten drogen - tekening in de verf krassen
Categorie:Info opleiding
02-05-2009, 21:13 geschreven door Ann
Grillige trekfiguren
Benodigdheden: - telefoongids - wollen touwtje - vel papier - platte schaal met verschillende kleuren plakaatverf - penseel
Werkwijze: - plooi het vel papier in 2 en leg het dan, open gevouwen, op tafel - dop het touwtje in de verf met behulp van het penseeltje - leg dit touw nu op 1 zijde van het papier zodat het uiteinde, waar geen verf op zit, uit het papier hangt - vouw het papier toe - neem de telefoongids, doe deze open en leg het papier er zodanig in zodat het nog met een klein randje zichtbaar is wanneer je het boek sluit. - zorg er ook voor dat het uiteinde van het koordje uit het boek hangt - druk met 1 hand op het boek en trek met de andere hand het koordje eruit - open het boek en bekijk het mooie resultaat
Categorie:Info opleiding
02-05-2009, 21:11 geschreven door Ann
Schilderen met knikkers
Benodigdheden: - schaaltjes met plakaatverf - knikkers - taartdoos of schoenendoos - papier
Werkwijze: - doe de knikkers in de schaaltjes met verf - leg een vel papier in de doos - plaats een knikker in de doos en beweeg met de doos in alle richtingen
Categorie:Info opleiding
02-05-2009, 21:02 geschreven door Ann
22-04-2009
Activiteit 'Simsalabim'
Wil je de hele werkwijze lezen van mijn activiteit over toveren? Ga dan gerust hier eens een kijkje nemen!
22-04-2009, 14:51 geschreven door Ann
Child & Family
Gisteren is voor ons de school weer begonnen en we vlogen er rustig in met een bezoekje aan Kind & Gezin in Hasselt. Omdat ik zeker op tijd wilde zijn, was ik vroeg vertrokken met als gevolg dat ik om half negen al daar was. We moesten pas om 9u aan het onthaal staan. Goed op tijd dus. We hebben de hele voormiddag dan uitleg gekregen over de werking van K&G en over het opstarten van een eigen kinderdagverblijf. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet erg veel nieuw geleerd heb want het meeste had ik ook al gelezen op hun website. Blijkt dat deze ook 6000 pagina's telt dus er is genoeg informatie te vinden. Na ons middageten in het zonnetje ben ik nog op zoek gegaan naar een boek in de bib over Observeren. Vermits we een leerdoel moeten hebben om onze POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan) verder af te maken en we hiervoor concreet bewijsmateriaal nodig hebben, besloot ik dit boek maar mee te nemen. Eigenlijk is het niet echt een leerdoel meer want ze zijn al erg tevreden van me maar ja, we moeten een leerdoel hebben dus kies je er dan maar één uit, he. In de namiddag hebben we het dan nog gehad over de pedagogische relatie en de effecten van het milieu (omgeving van het kind) op het kind. Waarschijnlijk klinkt dit als chinees in jullie oren. Het laatste half uur hadden we nog kans om aan ons project te werken maar euh, dat van ons is al klaar! Geweldig, he! Een bende overijverige mensen bij elkaar.
Vandaag ben ik er ook maar meteen ingevlogen met een activiteit. Dit was speciaal voor mijn project van Fantasie. Ik had een toverhoed en -doos gemaakt (waar ik 5 uur aan gewerkt heb!) en ging toveren met de kinderen. De volledige uitwerking van mijn activiteit kan je lezen via mijn Scribd-documentje. Al bij al viel het wel mee maar ik had gehoopt dat het wat beter zou gegaan zijn. Doordat er deze week blijkbaar ook een andere stagiair van het middelbaar in onze leefgroep is gestart en zij met haar stagebegeleider van school ook op de activiteit stond te kijken, waren mijn kinderen verlegen. Gevolg: ze durvden niet schudden met de doos om de knikkers te doen bewegen. Dat was wel jammer. Maar ja, nu heb ik weer wat te schrijven in mijn evaluatie onder de vraag 'Wat verliep niet zo goed?'. En mijn toverhoed lag ook al binnen de minuut van mijn hoofd dus die gaf ik maar aan 1 van de kindjes. Voor de rest was het een rustig dagje. Morgen heb ik de late dienst en ga ik proberen, als het wat rustig is, om mijn activiteit nog eens te herhalen en voor elk kind een tekening te maken. Dan wordt het ook tijd om een nieuwe activiteit te bedenken die waarschijnlijk voor moederdag zal zijn.