Enthousiast voor veiligheid en leefbaarheid Dienende leiders moeten toelaten dat medewerkers spontaan het beste van zichzelf geven
20-06-2012
De kracht van aandacht, warmte en erkenning
Iedereen in
mijn organisatie die aandacht, warmte en
erkenning krijgt wordt sterker en kan de cirkel van invloed op de gewenste
richting van binnenuit vergroten en aldus enorm bijdragen tot het behalen van
onze organisatiedoelstellingen. Niet omdat het moet, maar vanuit het hart.
Sommige van mijn diensten/teams zijn voorbeelden van
zelfsturende teams waar medewerkers zich voelen
als behorend tot een hechte en open familie. In dergelijke teams voel je je als
een volwaardig en volwassen lid van een groep waar je kan rekenen op je mede-werkende collegas en op
je leidinggevende ; waar je je mening
kan geven en er rekening mee gehouden wordt, waar feedback gewenst en gevraagd
wordt ; waar je elke dag met plezier naar toe gaat.
In andere teams/diensten voelen de medewerkers weinig hechting met
elkaar en met de leidinggevenden.
In dergelijke teams betwijfelen de medewerkers zelf of de leidinggevenden wel interesse tonen
in hun werk en uitdagingen. In het beste geval doet eenieder individueel zijn
best maar kritiek of echte besprekingen
over bijvoorbeeld de werklastverdeling of over verbeterpunten ontbreken. Feedback
is er ongewenst en de leidinggevenden hopen het gewenst gedrag te bereiken door
gebruik te maken van instrumenten ter bijsturing.
Hebben we
planningsgesprekken, evaluatiegesprekken, functioneringsnotas,
functioneringsgesprekken, afsprakennotas of tucht nodig om een team goed of
integer te laten draaien?.
Ik verkies alvast een redelijke
zekerheid dat het hart van mijn medewerkers op de juiste plaats zit en een
cultuur van open communicatie. Ik durf er vanuit gaan dat de medewerkers hun
functioneren (ook inzake integriteit) best zelf kunnen regelen en dat toelatingen,
controle en bijsturing alleen vereist is daar waar de risicos voor onze
organisatie en voor het individu het grootst zijn. Bovendien gebeuren deze
regelende activiteiten bij voorkeur op niveau van het directe en hechte team, en
niet op niveau van een soms wereldvreemd leidinggevend niveau.
Waarom één team hecht is en medewerkers aantrekt en een ander team afstandelijk
en medewerkers afstoot is een zeer moeilijke vraag waar meerdere factoren een
rol kunnen spelen. Een leiderschap vanuit de kracht van
aandacht, warmte en erkenning is volgens mij wel het begin (of het einde) van
de totstandkoming van een hecht team/dienst. In de huidige tijdsperiode waar organisaties
nood hebben aan kwaliteit i.p.v. kwantiteit moet elke leidinggevende zich de
vraag stellen of zijn eigen kader dat hij bewust of onbewust geïnstalleerd
heeft in zijn team/dienst wel het juiste is.
Modieus
gezegd zijn hiërarchische organisaties uit. Medewerkers zijn mondig en goed
opgeleid. Ze zullen geen eenzijdige missives meer pikken. Ze willen en
verwachten aandacht, warmte en erkenning. Vaardigheden die behoren bij de
eigen kracht van de leider zijn bijvoorbeeld: intuïtie en zijn
inlevingsvermogen. De leider moet werken aan zingeving om energie te bundelen
ten faveure van de door hem aangegeven doelen. Want die doelen moeten gesteld
worden. Ook dat wordt van een leider verwacht. Niet altijd, wel als er
onduidelijkheid is. Wanneer er nieuwe situaties ontstaan of wanneer de gevolgde
richting niet langer de juiste lijkt (http://www.markensteijn.com/leiderschap_3.htm)
De cirkel van Covey biedt ons een bril om een andere kijk te ontwikkelen
op dingen waar we tegenaan lopen. Dingen die ons bezighouden zijn in te delen
in 2 cirkels:
·In the circle of concern spelen de zaken zich af die ons bezighouden
en invloed op ons uitoefenen, maar waar we zelf weinig of geen invloed op
hebben. Mensen en leiders zijn in hun leven emotioneel betrokken bij veel
zaken: zoals te veel taken, te weinig middelen, te weinig invloed op
resultaten, te weinig engagement van partners, etc. Er zijn nogal wat zaken in
de cirkel van betrokkenheid waar we geen of slechts een beetje invloed op
hebben. In de cirkel van betrokkenheid zitten heel wat energievreters.
·De cirkel van influence/invloed
heeft betrekking op dingen waar we wel invloed kunnen op uitoefenen. Je eigen
plannen en doelen, je omgang met je collegas, medewerkers, vrienden, partners
of autoriteiten, de tijd die je in belangrijke zaken steekt, je eigen
ontwikkeling, etc.
Door je aandacht en energie op dergelijke zaken te
richten komt enorm veel energie voor jou als leider en voor je organisatie
vrij.
·Hoe vergroot ik mijn cirkel
van invloed?
oDirect
§Hoe gedraag ik mij t.o.v. de
collega-leidinggevenden (diensthoofden)?
§Hoe stimuleer ik hen voor hun persoonlijke ontwikkeling
en voor het slagen in hun leidinggeven?
§Ben ik aanwezig wanneer ze me nodig hebben?
§Bespreek ik met hen de gewenste richting?
§Kunnen zij zich waarmaken/engageren?
§Stimuleer ik dat ze samenwerken of dat ze elkaar
tegen werken?
§Zijn ze loyaal t.o.v. mij vanuit angst voor hun
positie of vanuit wederzijds vertrouwen?
§Hoeveel leidinggevenden kunnen de kleine golven
welke ik veroorzaak (of laat veroorzaken) verder zetten, versterken en tot
werkelijkheid laten worden.
§In hoeverre kunnen de leidinggevenden de golven
van elkaars leiderschap en succes versterken.
§Hoe gedraag ik mij t.o.v. de medewerkers?
Elk contact met een medewerker is een moment van waarheid waar de medewerker
kan zien of ik werkelijk te vertrouwen ben, of ik aandacht heb voor zijn/haar
problemen/vragen. Of ik eerlijk en oprecht ben, of ik echt luister, beloftes
maak en ze nadien ook naleef. Als dit positief verloopt en ik mijn contacten
met de medewerker als prioritair beschouw, zal mijn cirkel van binnenuit
alsmaar sterker worden en wordt de ganse organisatie als één grote familie
aanschouwd waarbij men zich met elkaar en met het groter geheel verbonden
voelt.
§Hoe gedraag ik mij vooraleer ik een beslissing
(individueel/collectief) neem?
Schat ik voldoende de gevolgen in voor de individuele
medewerker en stel ik mij genoeg de vraag of diebeslissing wel nodig is? Waarschijnlijk sta
ik vaak te weinig stil bij de beslissingen die ik neem, maar ookik heb meer dan eens een minst slechte
beslissing in alle openheid toegelicht en gemerkt dat met de juiste informatie
medewerkers ook dergelijke beslissingen kunnen aanvaarden.
§Hoe gedraag ik mij tijdens de
vergadering/meeting die ik voorzit of bijwoon? Is het een voorbeeld van versterken
en genereren van oplossingen/ideeën of een tegenvoorbeeld van gewenste cultuur.
oIndirect
§In hoeverre gedragen de andere leiders zich in
overeenstemming met de gewenste visie?
§Kijk zonder emotie/oordeel naar die leiders die
met overtuiging in je cirkel van invloed komen om deze versterken, naar die
leiders die doen alsof, naar die leiders die je cirkel willen verkleinen, naar
die leiders die je cirkel ondersteunen zonder dat je het merkt.
§Wees meer dan aandachtig naar signalen van het
middenkader en maak er een sterke kritische groep van.
§In hoeverre gedraagt elkemedewerker zich t.o.v. elke klant in overeenstemming
met de gewenste visie?
§De wijze waarop ik omga met welgekozen partners
en mijn autoriteiten (stakeholders), is tevens bepalend voor het bereiken van
de gewenste doelstellingen.De
ingrediënten zijn simpel: oprecht vertrouwen, rekenschap op mij en mijn
organisatie om oplossingen te vinden en opbouwend verantwoording afleggen. oNo control
oTot slot zal ik als leider (en als mens) meer
moeten zien en leren alsook aanvaarden dat nu eenmaal dingen gebeuren waarop ik
weinig tot geen controle over heb. Ik moet dit dan een plaats kunnen geven
zonder mezelf of anderen op te jagen of emotioneel te reageren. Dit is in elk
geval een belangrijke uitdaging voor mijn leiderschap.
Het mooiste van leiderschap is medewerkers zien groeien
4 Het mooiste van leiderschap is te
zien dat medeleidinggevenden en medewerkers kunnen groeien in de cultuur die
je creëert
Pro-activity is part of
human nature. Create an atmosphere where people can seize opportunities and
solve problems in an increasingly self-reliant way.
Een cultuur van bijleren, kijken
hoe men elders tewerk gaat, verantwoordelijkheidopnemen en zelfregulerend werken. Dit heb ik
met plezier mogen ervaren bij vele leidinggevenden, medewerkers, en teams in
mijn organisatie.
Mensen die in afwachting nog een
tijdje in je organisatie verblijven, stagiairs, mensen die tijdelijk uit hun
normale werkzaamheden getrokken zijn, zijn allen extra generatoren van
energie die de tijd en de onafhankelijkheid hebben en nemen om de huidige
werkwijze in vraag te stellen.
In onze organisatie zijn er
duidelijk nog steeds een aantal leidinggevenden die worstelenmet de wegvan dienende leiders die ik als eindverantwoordelijke vanuit mijn
visie als de juiste en nodige richting uitstippelde.Nu is er geen weg meer terug, want ik
beschouw het als mijn eigen persoonlijke missie omgeesten te openen (blikken te verruimen) en
deze blikken zullen zich niet meer laten opsluiten als gedweeë bewaarde geesten
in blik (conserven).
Het is een omslag van controle en
alles wordt op een hoger niveau geregeld naar verantwoordelijkheid toe. Het
andere niveau is daar waar jij denkt dat het nuttig is.
Vorig jaar kreeg ik een brief van een aantal medewerkers die spraken van een kleuterklas
mentaliteit, omdat ze o.a. voor veel toestemming van een hoger niveau moeten
vragen, of dat een 100-tal nutteloze formulierenin systemen veelal op papier moeten worden gezetzonder enige meerwaarde en dat voor alles wat kan misgaan een
onderrichting bestaat om een medewerker te kunnen straffen.
De cultuur is aan het veranderen/draaien door
kleine en grote acties van een stijgende kring van mensen,maar ik zal veel meer initiatieven moeten
nemen om dit fundamenteel en blijvend te veranderen.
Grote kuis in de regels, in de formulieren, in de werkwijze, etc. en vooral
medewerkers en leidinggevenden die zelf voorstellen doen tot grote kuis met
behoud van die regels die wel nodig zijn. Dat is nodig voor het vrijmaken van
energie van de front office medewerkers.
En het gaat daarbij niet om een OF verhaal maar een EN-EN verhaal waarbij het
volgende nodig is:
·Verbeeldingskracht naast kennis,
·Open geest naast ervaring,
·Het vermogen om te experimenteren naast routine
(Bron: Kleine cursus groot denken -Adriaan Wagenaar).
Elke leidinggevende (en in de 1ste
instantie ikzelf) zalmeer dan wie dan
ook moeten aantonen zodat hij daarbij een meerwaarde creëert en zijn
medewerkers die in contact staan met de klant dienend ondersteunt.
Elke medewerker of mede leidinggevende die
groter, mooier, slimmer, vrijer, gelukkiger geworden is, zal zorgen voor betere
resultaten vanuit zijn/haar eigen motivering
3 We hebben als leider altijd een
keuze in onze reactie ; een vermogen (ability) om te kiezen (respons)vanuit onze waardenen we moeten dus niet ondergaan wat er
allemaal gebeurt
Making and keeping commitments. The
commitments to ourselves and to others, and our integrity to those commitments
, is the essences.
Als ik terugblik op hoe ik een
aantal crisissen beheerste het voorbije jaar zie ik goede voorbeelden (waarbij
ik mij als leider niet liet opjagen, waar ik leerde uit mijn fouten of wat fout
ging en waarbij ik trouw bleef aan mezelf en aan principes m.b.t. gewenst gedrag).
Ook ken ik minder goede voorbeelden waarbij ik teveel onderging wat op de organisatie af raasde na een spijtig incident.Ik weet nu voor mezelfdat ik de respons van bv. de pers of van de
vakbond of van een individu niet in handen kan hebben. Wel heb ik een
vrije keuze over de respons van onze organisatie en moet ik mij vooral houden
aan de uitgezette richting en aan de waarden waarin ik geloof. Als er iets fout gaat, is het bovendien een unieke
kans om te tonen wat voor leider je kan zijndoor verantwoordelijkheid op te nemen (i.p.v. door te schuiven), door je
medewerkers te (onder)steunen, doorbij
een verkeerdelijke beslissing deze vlug te erkennen en door deze te aanvaarden
en verder te werken aan verbeteringen.
De enige werkelijkheid is deze van het terrein -realiteit lezen
2 Als leider moet je weten dat de
enige werkelijkheid deze van het terrein isen dat elk probleem een juiste tijd heeft om opgelost te worden
Smart, value driven,
they read reality and they know what is needed.
Enkele jaren geleden volgde ik
een dagcursus kajak aan zee. Niet bepaald mijn ding, maar als grote
liefhebber van de kust ontdekte ik tot mijn grote verbazing - dat niet alle
golven dezelfde zijn en als je jouw boot in de juiste richting legt en
aandachtig wacht op netdie juiste golf, dat je een snelheid kan halen die je anders zelf
nooit zou kunnen bereiken.
Als ik mezelf met andere en
vaak veel slimmere leiders vergelijk is het mijn kracht of mijn talentom op basis van eerlijke en goede contacten
met medewerkers, partners en doelgroepen veelal de juiste golf te zien. Om mijn
boot in de goede richting te leggen en actie te ondernemen om vooruit te gaan,
om vooruit te denken. Het is in mijn overtuiging dat de waarheid enkel op het
terrein ligt en dat het terrein lezen of laten lezen een must is voor een
leider. Ik wens dan ook deze kernkwaliteit verder uit te bouwen en aan te leren
aan mijn medeleidinggevenden.
Als leider hebben we het initiatief en de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dingen gebeuren
Stephen
R.Covey. Kenmerk 1 : Wees als leider proactief
Hoe interpreteer ik het woord proactief in het boek van
Covey en hoe wens ik dit toe te passen naar een eigen interpretatie doorheen
vijf aandachtspunten?
1 Als leider hebben we het
initiatief en de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dingen gebeuren,
dat een meerwaarde wordt gecreëerd
To be a solution to
problems, notproblems themselves, to
seize theinitiative to do whatever is
necessary, consistent with correct principles, to get the job done.
Een leider heeft de plicht om
dingen waar te maken en kan als enige alle nodige krachten bundelen om betere oplossingen te
bereiken:
·Sommige mensen binnen en buiten je organisatie
zullen zeggen wat er allemaal zou moeten gebeuren (soms niet gehinderd door
enige dossierkennis of door eigen nalatigheid) en anderen zullen misschien handig elk voorstel tot
oplossing deskundigtrachten neer te
halen.
·Als leider dien je ervoor te zorgen dat de
organisatie effectief vooruit gaat door:
oMaximale informatie in te zamelen om een
probleem te kunnen begrijpen;
oTe reflecteren over de voor- en nadelen van elke
mogelijke oplossing;
oJe te omringen met personen voor wie onderling vertrouwen
en loyauteit belangrijk zijn en die in eer en geweten hun mening geven (bij
voorkeur mensen die verschillen van jezelf in stijl en aanpak, maar die gelijk
zijn in waarden en in visie op de rol van medewerkers en op hoe de organisatie moet evolueren).
Maar uiteindelijk
zal jij als leider een keuze moeten maken, want dat is wat men van jou verwacht:
·Je beslist in eer en geweten;
·Je zal daarbij nooit zeker zijn dat de uitkomst de goede zal zijn;
·Je laat je na de invoering van je beslissing niet afleiden door negatieve factoren maar je zorgt voor een coherente toepassing;
·Je besteedt je energie aan die leidinggevenden die er zullen
voor zorgen dat jouw intenties werkelijkheid worden en je gaat naast hen staan om hen te steunen en je vertrouwen in hen te
tonen.
·Last but not least, je aanvaardt dat niet alles
zal verlopen zoals je gewenst had; je doet dit zonder grote emoties, vanuitvertrouwen in het groter
geheel.
In afwachting dat ik mijn bevindingen neerschrijf m.b.t. kenmerk 1 (pro-activiteit) van Covey, kan ik het niet nalaten om interessante artikelen te lezen welke ik vind op het internet. Zelf kan ik naar mijn mening zeker nog verbeteren inzake het congruent zijn (vind ik zeer belangrijk), inzake transparant zijn en inzake het verduidelijken van mijn verwachtingen (mij stoort enige chaos niet omdat ik denk vanuit een groter geheel als eindbeeld gebaseerd op gewenste principes en ik dus intuïtief vertrouwen heb in de goede afloop maar ik moet begrijpen dat voor mensen die niet gewoon zijn om met mij te werken dit moeilijk kan zijn), Leiderschap en
vertrouwen door Passim Partner Gijs Steenbeek (gevonden op Prezi)
Mijn mening : Bij elk contact (zelfs een negatief contact) met een medewerker krijg ik als leider de kans om te tonen dat hij/zij mij kan vertrouwen ; dat ik er niet alleen ben voor de belangen van de organisatie maar ook voor hem/haar het beste wens ; dat ik erin geloof dat dit wederzijds vertrouwen de duurzame basis is van samenwerken om als organisatie meerwaarde te genereren. Vanuit elk contact waar ik oprecht toon dat ik luister en oplossingen zoek, groeit mijn impact (Covey) op mijn organisatie.
Het vormen van een Belgische regering, het oplossen van de economische crisis en het leiden van banken zijn slechts drie recente voorbeelden van situaties waarin het ons aan excellente leiders ontbreekt. De meeste leiders in de economie, politiek of culturele wereld presteren middelmatig. Leiderschapsexperts Herman Van den Broeck en David Venter, beiden professor van de Vlerick-school, leggen op basis van hun onderzoek uit dat uitzonderlijk leiderschap ontstaat door een samenspel van zeven factoren.
1. Een diepgewortelde visie
Visie is niet genoeg, zeggen de onderzoekers: uw visie moet diepgeworteld zijn. Dat betekent dat u een scherpe focus hebt en dat de visie gebaseerd is op duidelijke waarden. Voor sommige bedrijven zijn zaken als missie en waarden pr-instrumenten, maar dat is niet genoeg. De zogenaamde beyonders uitzonderlijke leiders zien altijd goed het verschil tussen hun dagelijkse taken, hun strategische projecten en hun diepgewortelde visie. Met de 75/95-test kunt u zelf nagaan of uw dagelijkse activiteiten op een lijn zitten met uw visie. Kijk in uw agenda van de afgelopen weken en ga na of 75 procent van uw dagelijkse acties aansluit bij uw strategische projecten en of 95 procent van die projecten passen in uw visie. CEO Gert Verhulst waakt zorgvuldig over de visie van Studio 100. Hij is gewoonlijk aanwezig bij de eerste briefings van nieuwe projecten om de waarden van het bedrijf geen geweld bijvoorbeeld te verdedigen.
2. Word een warmbloedige leider
Iedereen heeft de neiging om de nadelen van iets te zien. Negatief denken is de norm. Als leiders dat doen, klagen ze bijvoorbeeld over lastige klanten, bureaucratie of strakke deadlines. Zulke koudbloedige leiders overstijgen de middelmaat niet. Beyonders daarentegen weten dat dit een negatief effect op hun personeel heeft. Ze hebben de zelfdiscipline om negatieve zaken om te buigen naar een positieve aanpak. Ze weten dat ze met dat positivisme hun medewerkers beïnvloeden. Beyonders zijn warmbloedigen die altijd de mond vol hebben van opportuniteiten, successen en oplossingen. De twee Vlerick-professoren raden de AMO-methode aan. Uw vertrekpunt is altijd respect voor uw medewerkers (appreciation), daarna houdt u alle opties open (mobilising possibilities) en zoekt u naar een positieve boodschap (optimism).
3. Schrik aanjagen om te bloeien
Beyonders hebben een afkeer van business as usual en nemen geen genoegen met de eerste de beste oplossing voor een probleem. Ze dagen zichzelf en anderen uit om met nog creatievere ideeën te komen. Beyonders zijn dan ook constructief ontevreden en die kritische houding dwingt hen om creatief te zijn. Ze kennen hun mentale beperkingen en gebruiken meerdere creatieve technieken. Bovendien zijn ze bereid om risicos te nemen en hebben ze geen schrik om halfbakken ideeën te lanceren of rekening te houden met twee tegengestelde opvattingen over een voorstel. Ambiguïteit zien ze als een uitdaging, waarbij ze zich vaak op onbekend terrein begeven, ook al betekent het dat ze kunnen mislukken. Met die houding jagen ze hun team weleens schrik aan, maar dat houdt de medewerkers scherp.
4. De moed om een minderheid te zijn
Het vergt moed om een afwijkende mening te verdedigen, zeker in heterogene groepen met weinig sociale cohesie. Als dat niet gebeurt, ontstaat er pluralistische onwetendheid: een individu gaat niet akkoord met een beslissing, maar zwijgt omdat hij denkt dat hij de enige is terwijl de anderen net hetzelfde doen. Pas als iemand zijn mening uitspreekt, blijkt dat heel wat anderen ook hun bedenkingen hebben. Beyonders weten dat en vragen zeker bij de 25 procent strategische beslissingen die ze moeten nemen van hun medewerkers meningen die de hunne tegenspreken.
5. Flow dankzij passie en discipline
Flow betekent dat je helemaal opgaat in een activiteit omwille van de activiteit zelf, dat je vaardigheden in evenwicht zijn met de taak die je moet uitvoeren en dat je voldoende discipline hebt om te blijven oefenen. Beyonders weten dat op een hoog niveau een klein verschil kan uitmaken of ze winnen of verliezen. Ze vragen daarom vaak om feedback. Tegelijk moedigen ze hun medewerkers aan in de flow werken, want dan behalen ze de beste resultaten. Wie onder zijn competentieniveau werkt, verveelt zich en wie te hoge uitdagingen krijgt, voelt angst.
6. De dans van de schaduw
Excellente leiders zijn bekommerd om de dans van de schaduw: de gevolgen van hun beslissingen en acties. Zulke beyonders denken holistisch en kiezen voor een duurzame benadering van zakendoen. Ze offeren daarbij kortetermijnbelangen (die hun voordeel opleveren) op voor langetermijnbelangen (in het algemeen belang). Vraag uzelf geregeld af wat de kwaliteit van uw eigen schaduw en van die van uw organisatie is. Stel ook de vraag of u, kijkend naar de gevolgen van de beslissingen die u drie jaar geleden nam, als een goede manager beschouwd mag worden.
7. Nederige durf
Het ligt in de menselijke aard om ons zelfbeeld te beschermen door gedachten en gevoelens die niet passen bij ons zelfbeeld te negeren en hinderlijke waarheden te ontkennen. Beyonders hebben voldoende zelfvertrouwen om niet in die val te trappen: ze durven anderen gelijk te geven of te erkennen dat ze iets niet weten. Bovendien is hun ego niet te groot en stellen ze zich integendeel nederig op. Dat is geen teken van zwakte: ze weten heel goed wat ze kunnen en zijn trots op hun verwezenlijkingen, maar ze erkennen de bijdragen van hun medewerkers.
Ik ben
persoonlijk van mening dat heel wat leidinggevenden hun rol van voorbeeld inzake het tonen van gewenst gedrag sterk
onderschatten. Sommigen denken dan ook dat medewerkers niet zullen (of mogen)
weten hoe zij zich als leider gedragen. Waar besteden zij het budget Public Relations
aan? Welk materiaal vinden zij dat met geld van de Staat/bedrijf moet worden aangekocht
voor hun gebruik? Waar halen zij een extra inkomen? Naar welke
VIP-gebeurtenissen gaan zij en welk gedrag vertonen zij daar?. Wanneer we een
risicoprofiel inzake integriteit per functie zouden uitwerken, moeten we de
mogelijke blootstellingen vermenigvuldigen met de mogelijke gevolgen van het
ongewenst gedrag. Een leider loopt naar mijn mening een risico, omdat hij een aardige
portie verantwoordelijkheid, werklast en stress te verwerken heeft, doordat hij
kan genieten van vele uitnodigingen en hij een vrij ruime
beslissingsbevoegdheid heeft.
Hoge werklast en verantwoordelijkheid
betekent voor sommigen zichzelf overtuigen van het recht dat ze hebben om meer
te krijgen of te nemen dan wat voorzien is of dat sommigen een schadelijke
ontspanningsklep zoeken als tegenreactie op de hoge stressfactor. Blootstelling
betekent bijvoorbeeld dat een leider voor vele diverse redenen uitgenodigd
wordt op een gamma van evenementen. Laat mij duidelijk wezen, op zich vind ik
daar niks verkeerd aan, alleen meen ik dat het risico op ongewenst gedrag ook
kan stijgen. Ga je daar alcohol drinken of niet , ga je met de wagen rijden, ga
je mensen leren kennen met wie het goed klikt, maar die je misschien beter
mijdt of die een achterliggende agenda hebben.
Mag een leider dan geen mens zijn?
Zeker wel, maar als vertegenwoordiger van diens organisatie moet hij/zij
beseffen dat integriteit geen optie is, maar een fundering voor het bereiken van de doelstellingen. Als de
integriteit serieus geschaad werd, is het leiderschap
over en zullen beslissingen of initiatieven die met de beste intentie genomen
werden, geen doorgang meer krijgen.
Deze integriteit kan geschaad worden
door eigen toedoen (handelen of niet handelen), maar ook door anderen
(medewerkers, familie, vrienden, etc.). De aard van de schade aan de
integriteit, de eigen verantwoordelijkheid van de leidinggevende in het
ontstaan van het probleem en de perceptie over het handelen van leidinggevende
voor het herstel van het probleem zijn bepalende factoren voor het behoud van
het vertrouwen in de leidinggevende.
·Men
meer en meer (terecht) resultaten en verantwoording vraagt maar misschien niet
altijd de tijd wil nemen om de grondoorzaken van een probleem en de globale
context te onderzoeken en structurele oplossingen naar voren te brengen. We
leven nu eenmaal in vluchtige tijden
·Hij/zij
niks of weinig te zeggen heeft vanuit zijn functie, maar ervoor moet zorgen dat
medewerkers zich vanuit hun hart verbonden voelen met het geheel, dat ze loyaal
willen zijn aan hem/haar (de leiders van de toekomst worden volgens mij meer en
meer vrouwen (of mannen met gevoelsmatige, vrouwelijke eigenschappen).
·Er
de laatste jaren (in de periode van overvloed) veel procedures / mechanismen / rechten
voorzien werden, die soms hun doel missen (hoe goed ze ook bedoeld zijn) zo denk
ik aan functionerings- en planningsgesprekken, organieke kaders, alle soorten
verlof of afwezigheden, etc. flexibiliteit is naar mijn mening de basis (althans
voor sommige functies). Onlangs had ik een medewerker, aan wie ik zei dat
zijn functie eigenlijk libero, m.a.w. veelzijdig was. Dus inschuiven waar het
past, waar nodig en dat ik van hem alleen verlang dat hij zich verbonden voelt
en loyaal is aan de organisatie, aan de maatschappij en aan mij als leider (is
dat niet de essentie?). Uiteraard, heb ik begrip voor de bescherming van de
medewerker en de nood aan duidelijkheid voor sommige functies maar is het middel
niet het doel geworden? hoeveelevaluaties zijn er in orde bij de politie (20%?) en hoe komt dat? Hebben
we geen systemen bedacht voor een kleine groep van mensen (6%), die serieus
bijgestuurd moeten worden, in plaats van voor de grote meerderheid die uit
zichzelf wenst te verbeteren?
·Een
leider verantwoordelijk is voor alles wat mis gaat en dat, wanneer hij proactief
onvolmaaktheden onderzoekt, de anderen die besluiten kunnen misbruiken Mijn antwoord
hierop: blijven handelen als een goede huisvader en dus toch de onvolmaaktheden
blootleggen in de organisatie en in de mate van het mogelijke aanpakken!
Voilà, en de
rest is voor na mijn verlof, na het herlezen van Stephen R. Covey (meer
bepaald: De Cirkel van Invloed).
Freewheel oprichting
van het verbond voor de Moderne PolitieLeiders/Lijders
MPoLL
Als
leider van een toffe groep, bestaande uit meer dan 1200 Gentse flikken, neem ik
af en toe de tijd om na te denken over mijn wijze van leiding geven. Wat je
hier leest zijn hersenspinsels en dus voor discussie vatbaar.
Mijn inspiratiebron bij
uitstek is al jaren Stephen R. Covey, de Amerikaanse auteur
gespecialiseerd in managementtechnieken en effectief leiderschap.
Dankzij het internet kan
je uiteraard ook veel interessante inzichten vinden. Zo vond ik via Twitter de onderstaande
tabel van Piet Gentenaar, trainer/coach bij VDS Training Consultants B.V (wat een mooie naam voor een Nederlander).
Leaders of
the future!
Leaders of the past
Leaders of the future
Wanted to be smart and
perfect
Are willing to
appear as fools
Wanted to be great
Let
others shine
Focuses
on accumulation and wealth
Focus
on generosity
Wanted
everyone toknow who is the leader
Want
everyone to be a leader
Sought to be recognized
Give
others credit
Looked
at things from their own interest
Think
about others interest
Thought
of themselves as most
important
Think
of others as more important
Received much
Give much
Blamed others
for their mistakes
Take responsibility
for their own mistakes
Tried
to change others
Try
to change themselves
Wanted others to do things
for them
Want to do things
for others
Related
to only like-minded people
Are open to relate to a diversity of people
Sought
to promote themselves
Seek
to promote others
Used people
Serve people
Dat
is in elk geval wat ik wens te zijn en te doen, waar ik in geloof als mens én
als leider.