Inhoud blog
  • Leiderschap - het beste op internet
  • Een nieuwe leider bouwt bruggen terwijl hij/zij er over loopt
  • Je moet van de mensen houden aan wie je leiding geeft
  • Testformulier - hoe dicht sta je bij een nieuwe leider stijl?
  • Mijn eindbeeld - great people/ geweldige medewerkers
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • lerendeleiders
  • kleine denkers
  • gelukmanagement
  • Foto
    Foto
    Foto
    FILIP RASSCHAERT - KC PZ GENT
    Enthousiast voor veiligheid en leefbaarheid
    Dienende leiders moeten toelaten dat medewerkers spontaan het beste van zichzelf geven
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leiderschap - het beste op internet
    Vind je hier http://www.invesp.com/blog-rank/Leadership

    29-09-2012 om 18:14 geschreven door filiprasschaert  


    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe leider bouwt bruggen terwijl hij/zij er over loopt

    Een brug bouwen terwijl je er over loopt

    De uitspraak komt van Quinn en je kan er meer over lezen op
    http://www.innovatieklimaat.be/pages/sub/12341/2_7_Hoe_be_nvloeden_.html.

    Eigenlijk is dat een beetje mijn stijl.

    Ik weet de richting waar ik met de organisatie naar toe wil, ik weet dat er nieuwe bruggen moeten gebouwd worden om de organisatiedoelstellingen te bereiken, ik vertrouw er op dat ik de nodige steun zal vinden voor de bouw, maar ik kan en wens niet in détail uit te leggen welke weg precies zal gevolgd worden. De richting en de tocht zijn voor mij het belangrijkst, niet de geplande reisweg.

    Op die tocht zijn veranderingen nodig en veranderingen moeten voor de medewerkers positieve uitdagingen zijn en zeker geen reden tot stress of minder welzijn.

    Het is dus belangrijk om even stil te staan bij mensen en veranderingen.

    Mijn ervaring is dat mensen (ook ik) zichzelf schijnbaar tegenspreken ; dat er meer dan één dualiteit is als het over de mens gaat.

    Enerzijds begrijpen de mensen dat verandering nodig is en bij gelijk welke bevraging (doorlichting) zullen ze dit ook duidelijk stellen. Anderzijds zijn mensen "gewoonte wezens" en hebben dus liefst dat hun dagelijkse routine niet verandert. Veelal kunnen mensen dus akkoord gaan met een abstracte verandering die verbetering aankondigt, maar als de verandering verkeerd ingevoerd wordt en hun routine grondig verstoord wordt kan dit leiden tot ongenoegen.

    Bovendien zijn heel wat medewerkers ooit eens "bedrogen" geweest door (nieuwe) bazen die stellen dat verandering x of y de hemel zal brengen maar in de praktijk er niks veranderde of zelfs de werksituatie verslechterde.

    Alles hangt uiteraard ook af hoe lang je als leider reeds in de organisatie werkt en wat je "aangekondigde" veranderingen uiteindelijk teweeg gebracht hebben of niet. Je zal dus als leider in je organisatie een reputatie hebben : je aangekondigde verandering zet mensen in beweging, geeft vertrouwen en stelt gerust of je aangekondigde verandering laat mensen onverschillig of je aangekondigde verandering is een bedreiging en factor van stress.

    De verandering moet dus, daar waar mogelijk, uitgewerkt worden als een herkenbare verbetering van het verleden zonder de routine grondig te verstoren, aanleunen op de tradities en werkwijzen van de organisatie, en in gang gezet worden wanneer de tijd er rijp voor is. Wordt de routine toch verstoord dan heb je er alle belang bij om dit met de juiste mensen zo snel als mogelijk om te buigen naar een begrijpbare routine.

    Daarom moet je als leider eerst en vooral op zoek gaan naar wat er reeds in je organisatie aanwezig is in overeenstemming met je gewenste verandering en dit maximaal aaanwenden.

    Recent hadden we een inspiratiesessie over zelfregelende teams. De kernboodschap was dat we reeds heel wat teams hebben die in meer of minder mate zelfregelend zijn, dat we wensen dat deze werkwijze de heersende wordt in onze organisatie, dat er geen veranderingen komen in het organigram, dat elke dienst uitgenodigd wordt om in die richting te evolueren.

    De bouw van de brug naar meer zelfredzaamheid is daarmee gestart maar ik kan niet precies aangeven op welk deel van de andere oever we wanneer zullen aankomen.

    Ook andere ideeën tot verandering zoals "minder administratie" zijn gemakkelijk uit te spreken maar de echte vraag is wie dit voor mij concreet kan omzetten in realiteit op basis van de huidige routine.

    Ik heb bijvoorbeeld het geluk van één topmedewerker (en meer dan één) te hebben in mijn onmiddellijke omgeving die enorm veel respect geniet van gans mijn organisatie en specialist is in het omzetten en doorvertalen van een verandering naar de heersende routine/werkwijze. Zulke medewerkers zijn goud waard en brengen veel meer op dan "de beste stuurlui aan wal" waar elke organisatie grote overschotten aan heeft.

     

    26-09-2012 om 17:10 geschreven door filiprasschaert  




    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012

    Foto



    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • het beste op internet ivm leiders


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs