Iedereen in
mijn organisatie die aandacht, warmte en
erkenning krijgt wordt sterker en kan de cirkel van invloed op de gewenste
richting van binnenuit vergroten en aldus enorm bijdragen tot het behalen van
onze organisatiedoelstellingen. Niet omdat het moet, maar vanuit het hart.
Sommige van mijn diensten/teams zijn voorbeelden van
zelfsturende teams waar medewerkers zich voelen
als behorend tot een hechte en open familie. In dergelijke teams voel je je als
een volwaardig en volwassen lid van een groep waar je kan rekenen op je mede-werkende collegas en op
je leidinggevende ; waar je je mening
kan geven en er rekening mee gehouden wordt, waar feedback gewenst en gevraagd
wordt ; waar je elke dag met plezier naar toe gaat.
In andere teams/diensten voelen de medewerkers weinig hechting met
elkaar en met de leidinggevenden.
In dergelijke teams betwijfelen de medewerkers zelf of de leidinggevenden wel interesse tonen
in hun werk en uitdagingen. In het beste geval doet eenieder individueel zijn
best maar kritiek of echte besprekingen
over bijvoorbeeld de werklastverdeling of over verbeterpunten ontbreken. Feedback
is er ongewenst en de leidinggevenden hopen het gewenst gedrag te bereiken door
gebruik te maken van instrumenten ter bijsturing.
Hebben we
planningsgesprekken, evaluatiegesprekken, functioneringsnotas,
functioneringsgesprekken, afsprakennotas of tucht nodig om een team goed of
integer te laten draaien?.
Ik verkies alvast een redelijke
zekerheid dat het hart van mijn medewerkers op de juiste plaats zit en een
cultuur van open communicatie. Ik durf er vanuit gaan dat de medewerkers hun
functioneren (ook inzake integriteit) best zelf kunnen regelen en dat toelatingen,
controle en bijsturing alleen vereist is daar waar de risicos voor onze
organisatie en voor het individu het grootst zijn. Bovendien gebeuren deze
regelende activiteiten bij voorkeur op niveau van het directe en hechte team, en
niet op niveau van een soms wereldvreemd leidinggevend niveau.
Waarom één team hecht is en medewerkers aantrekt en een ander team afstandelijk
en medewerkers afstoot is een zeer moeilijke vraag waar meerdere factoren een
rol kunnen spelen.
Een leiderschap vanuit de kracht van
aandacht, warmte en erkenning is volgens mij wel het begin (of het einde) van
de totstandkoming van een hecht team/dienst. In de huidige tijdsperiode waar organisaties
nood hebben aan kwaliteit i.p.v. kwantiteit moet elke leidinggevende zich de
vraag stellen of zijn eigen kader dat hij bewust of onbewust geïnstalleerd
heeft in zijn team/dienst wel het juiste is.
Modieus
gezegd zijn hiërarchische organisaties uit. Medewerkers zijn mondig en goed
opgeleid. Ze zullen geen eenzijdige missives meer pikken. Ze willen en
verwachten aandacht, warmte en erkenning. Vaardigheden die behoren bij de
eigen kracht van de leider zijn bijvoorbeeld: intuïtie en zijn
inlevingsvermogen. De leider moet werken aan zingeving om energie te bundelen
ten faveure van de door hem aangegeven doelen. Want die doelen moeten gesteld
worden. Ook dat wordt van een leider verwacht. Niet altijd, wel als er
onduidelijkheid is. Wanneer er nieuwe situaties ontstaan of wanneer de gevolgde
richting niet langer de juiste lijkt (http://www.markensteijn.com/leiderschap_3.htm)
20-06-2012 om 02:48
geschreven door filiprasschaert 
|