Voor de kunsteducatieve activiteiten besliste ik om een
dagje naar Gent te trekken. Gent is rijk aan musea en aangenaam om te
vertoeven. Op voorhand deed ik wat research op het internet om mijn musea eruit
te pikken. Zo kwam ik terecht op de website van het Dr. Ghuislain museum en van
het MSK Gent. Op vrijdag 12 augustus vertrok ik met het openbaar vervoer naar
Gent.
Dr. Ghuislain museum
Op de website van het Dr. Ghuislain museum had ik een
invulbundel gevonden om wegwijs te
vinden in het museum. Aangekomen op het terrein waar het museum zich bevindt,
was ik erg onder de indruk. Ik wist dat ik de rondleiding rond geschiedenis
van de psychiatrie zou volgen, maar bleek dat er op het domein ook effectief
nog een psychiatrische instelling is. Na het aankopen van mijn ticketje en het
verplicht opbergen van mijn rugzak kon ik van start gaan. Het was nog vroeg in
de morgen en ik was alleen in de ruimte. Met mijn invulbundel in de hand voelde
ik mij plots terug een kind. Het was leuk om kennis te maken met de geschiedenis
van de psychiatrie.
Schedelboringen
Het eerste thema betrof schedelboringen. In de vroege
Middeleeuwen was men ervan overtuigd dat de waanzin ontstond door een
kwaadaardige geest die zich verscholen hield in de hersenen. Om de kwaadaardige
geest vrij te laten werd een gat geboord in de schedel.
Keisnijding
Het volgende thema dat werd behandeld zijn de
keisnijdingen. De waanzin ontstond doordat een insect door de neusgaten de
hersenen binnendrong en daar veranderde in een kei. Om dit te verwijderen werd
een kleine insnijding gemaakt in het voorhoofd of achter het oor.
Hippocrates en
Galenus van Pergamon
Hippocrates was ervan overtuigd dat waanzin werd
veroorzaakt door een onevenwichtige verhouding tussen de vier belangrijkste
lichaamsvochten: bloed, slijm, gele gal en zwarte gal.
Pergamon bouwde verder op deze theorie en onderscheidde
vier types personen: het cholerisch type, het flegmatisch type, het
melancholisch type en het sanguinisch type.
Niet-Westerse
culturen
Chennong was de grondlegger van de Chinese geneeskunde en
experimenteerde tot aan zijn dood met giftige kruiden om de effecten ervan op
het lichaam vast te leggen.
In Sri Lanka werden in het verleden vaak duivelsdansen
uitgevoerd. Men geloofde erin dat men met deze dans de duivel kon uitdrijven
waardoor men werd genezen van waanzin.
In West-Siberië hielden vrouwen nenet-poppetjes bij zich
om hun geluk en gezondheid te bevorderen.
Heksenvervolgingen
& exorcisme
Om te bewijzen een vrouw een heks was werden twee
methoden gebruikt: de waterproef en de heksenwaag. Bij de waterproef gooide men
de heks in het water, als ze bleef drijven was het bewezen dat de vrouw een
heks was. Bij de heksenwaag woog men vrouwen. Te lichte vrouwen waren heksen.
Ze meenden dat men door omgang met de duivel gewicht verloor.
De heksen die schuldig werden bevonden, werden verband.
Men geloofde dat het vuur een zuiverende werking had waardoor de ziel volledig
vernietigt werd.
Johannes Wier, een Nederlandse arts, beschreef heksen
als: vrouwen die lijden aan wanen.
In het christelijke geloof werd vaak gebruik gemaakt van
exorcisme of duiveluitdrijvingen. Deze mochten alleen gebeuren door een
getrainde priester. Men gebruikte hiervoor wijwater en een kruisbeeld.
Hagiotherapie
Dit is een therapie waarbij men heiligen inroept ter
genezing. Een bekend verhaal die in het museum wordt geïllustreerd is het
verhaal van de Heilige Dympna. Haar vader, Koning van Ierland, vroeg haar ten
huwelijk na de dood van haar moeder. Ze sloeg op de vlucht en kwam terecht in
Geel. Toen haar vader haar gevonden had, vroeg hij haar opnieuw ten huwelijk.
Omdat ze weigerde vermoorde hij haar reisgenoot. Uiteindelijk heeft hij Dympna
onthoofd. Men beweert dat de koning bezeten was door de duivel en dat Dympna
dit heeft overwonnen. Ze werd begraven in Geel en er werden zeer veel
bedevaarten gedaan naar haar graf om op die manier te genezen van waanzin.
Dolhuisjes
In de 12de eeuw werden dolhuizen opgericht.
Dit waren leegstaande krochten waar geesteszieken werden weggeborgen. Ze werden
er niet behandeld. Enkel afgezonderd van de maatschappij.
Morele behandeling
en psychiatrie
Rond 1800 krijgen we het ontstaan van de psychiatrie. Er
was veel kritiek op de dolhuizen en op het feit dat geesteszieken werden
opgesloten bij misdadigers. Men ondervond dat de ziekte behandelbaar is. De
boeien voor geesteszieken worden afgeschaft en er ontstaat een morele
behandeling. De eerste Belgische psychiater is Jozef Guislain.
Petrus Jozef Triest
Triest is de oprichter van de Zusters van Liefde.
Oorspronkelijk vangen zij weeskinderen op. Later ook bejaarden, geesteszieken
en gehandicapten. De Broeders van Liefde werden ook gesticht door Triest.
Jozef Guislain
Jozef Guislain is afkomstig van een architectenfamilie en
studeert af als eerste doctor in de geneeskunde aan de Gentse universiteit. Hij
zet morele therapie verder. Hij is de ontwerper van het domein waar het museum
zich op vandaag bevindt.
Broeder Ebergist
In het Guislaingesticht werd een afdeling opgericht voor
zwakzinnige kinderen. Broeder Ebergist had hier een belangrijke taak. Hij was
ervan overtuigd dat de kinderen door middel van zintuiglijke training normaal
konden functioneren. Hij ontwierp verschillende methoden om de kinderen te
trainen. Daarnaast had hij een hele fotocollectie van de kinderen waarvan nu
een deel wordt tentoongesteld.
Bed- en
badverpleging
Bij de bedverpleging moest de geesteszieke constant in
bed blijven zodat ze makkelijk konden worden opgevolgd door de dokter. Het
nadeel was dat veel patiënten last kregen van doorligwonden en verveling.
Bij de badverpleging werd de patiënt verschillende dagen
aan één stuk in een lauw bad gelegd om die te kalmeren en uit te putten.
Onrustige patiënten werden vastgebonden aan een badplank. Het nadeel was dat
sommigen last kregen van huidirritatie.
Guislaingesticht
Na WOI gaat men over op een actievere vorm van therapie.
De patiënten krijgen de mogelijkheid om in het gesticht te werken en te
ontspannen. Het doel was om hun leven wat normaler te maken en de patiënten een
gevoel van eigenwaarde terug te geven.
Psychoanalyse
Voor het eerst in de geschiedenis werd hypnose toegepast
om de symptomen van de patiënt naar boven te laten komen. Men focust zich meer
op het persoonlijke verhaal van de patiënt in plaats van observatie.
Experimentele
therapieën
Bij de insulineshocktherapie kreeg de patiënt een
bepaalde hoeveelheid insuline toegediend waardoor die in een coma terecht kwam.
Na een 20 minuten werd de patiënt gewekt uit de coma door een suikeroplossing.
Bij de lobotomie sneed men de verbindingsbanen tussen de
hersenen kapot om de ongezonde gedachten te doorbreken.
Bij de elektro-shocktherapie krijgt de patiënt schokken
toegediend om hallucinaties te verminderen.
Medicamenteuze
therapie
Men experimenteert met het toedienen van medicijnen aan
patiënten. Meestal wist men op voorhand niet wat de effecten zouden zijn. Op
die manier heeft men een aantal effectieve middelen ontdekt die tot op vandaag
nog gebruikt worden.
Antipsychiatrie
De psychiatrische instelling verandert sterk. Er is niet
meer één psychiater verantwoordelijk voor de patiënt, maar een heel team van
hulpverleners. Er ontstaan alternatieven zoals begeleid wonen.
Psychiatrie nu
Naast medicatie maakt men nu gebruik van verschillende
therapieën zoals praattherapieën en systeemdenken.
De wet op de psychiatrische ziekenhuizen wordt
overgegeven naar het ministerie van volksgezondheid.
De nadruk in de psychiatrische instellingen vandaag ligt
op herintegratie en re-integratie in de maatschappij.
Op het einde van de collectie is een slaapzaal van het
gesticht nagebouwd. Dit laat een diepe indruk na. Vooral als je de geschiedenis
kent en weet wat de patiënten vroeger allemaal ondergingen. Het is een heel
interessant museum om er een bezoekje te brengen.
Na een snelle hap en de terugreis met de tram richting
station, vertrok ik te voet naar het MSK. Om het museum te bereiken, moest ik
een stuk wandelen door het Citadelpark. Het was prachtig weer. Dat maakte de
wandeling erg aangenaam. Zo heb ik ontdekt dat het MSK en het S.M.A.K zich vlak
bij elkaar bevinden. Het gebouw waar het MSK zich bevind is reusachtig.
MSK Gent
Voor ik naar het MSK trok, heb ik informatie opgezocht
via hun website. Het MSK heeft een heel grote collectie kunstwerken. Op hun
website zag ik dat je de rondleiding kan volgen met gebruik van een audioguide.
Aangekomen in het MSK bleek dat de audioguides buiten
werking waren. Er werd een alternatief geboden via de app izi.travel. Ik heb
de app op mijn telefoon geplaatst voor mijn bezoek in het museum. De
rondleiding heet Humans of MSK. Er zijn 26 kunstwerken waarbij via de app
uitleg wordt gegeven door bezoekers van het MSK.
Het duurde even voor ik mijn weg vond binnen het museum.
Ik had een plannetje gekregen waarop de indeling van de zalen terug te vinden
was en besliste om die in volgorde te doorlopen. Het eerste kunstwerk dat op de
app was ingesproken, bevond zich in zaal 6. Naarmate de rondleiding vorderde,
vond ik het jammer dat de audioguides niet werkten. De kunstwerken die in de
app werden besproken, behoorden niet tot favorieten.
Het gebouw
Het gebouw waar het museum gevestigd is, vind ik erg
indrukwekkend. Het museum is opgedeeld in twee stukken die volledig symmetrisch
zijn aan elkaar. Vooral de zalen 14, 15, N en O vond ik prachtig. Deze bevinden
zich in een boog aan de zijkant van het gebouw. Zaal III is het centrum van het
museum met daarrond in een boog 8 kleinere zalen. De architectuur en de
indeling spraken mij sterk aan.
Het Lam Gods
Gebroeders van Eyck
In zaal 4 kun je op dit ogenblik de restauratie van het
Lam Gods bezichtigen. Dit maakt een grote indruk omdat je weet dat dit een
meesterwerk is. Er waren 8 panelen uitgestald. Ik vond het leuk om de ruimte te
zien en de materialen waarmee de restauratie wordt uitgevoerd. In zaal 4 hangt
een schilderwerk van kinderen van een Gentse basisschool die het Lam Gods
hebben nageschilderd. Het is prachtig om te zien dat kinderen zoiets kunnen
creëren.
Landschap met
schapen Xavier De Cock
Dit is één van de eerste kunstwerken waarvan de uitleg
mij is bijgebleven. De persoon op het bandje vertelt dat je eens dichter bij
het kunstwerk moet gaan staan en dan eens verder. Als je van dichtbij kijkt
naar het schilderij zie je gewoon klodders verf. Als je dan wat verder van het
schilderij gaat staan, zie je dat die klodders een landschap vormen. De schapen
in het landschap bevinden zich onder een mistige hemel.
Daags na de
schipbreuk Paul Jean Clays
Dit schilderij trok onmiddellijk mijn aandacht. Het
kleurgebruik van de schilder vind ik prachtig. Het is een 19de eeuws
schilderij met een romantische invloed. Het kapotte schip, de zee en de
opklarende lucht worden in detail weergegeven.
De heilige Livinus
Laurent Delvaux
Dit beeldhouwwerk sprak mij erg aan. Het staat
tentoongesteld in zaal 14. De kleine inkervingen die in het marmer zijn
gemaakt, zijn prachtig. Ik heb een aantal keer rond het werk gewandeld. Op de
mantel van de heilige Livinus staan er bloemetjes. Die zijn erg fijn en in
detail aangebracht.
Metafloristiek
Steiner en Lenzlinger
Dit kunstwerk heeft het meest indruk op mij gemaakt. Het
behoort tot de tijdelijk collectie van MSK Gent. Het kunstwerk is terug te
vinden in zaal III.
De kunstenaars Steiner en Lenzlinger zijn bekend voor hun
denkbeeldige natuurlandschappen. Ze willen de grenzen aftasten tussen droom en
werkelijkheid. Het kunstwerk bestaat uit planten takken en allerhande
voorwerpen.
De eerste keer dat ik het zag, was ik verkocht door het
kleurgebruik. Het ziet er zo levendig uit en het is net alsof je droomt. Na een
paar keer door het kunstwerk gewandeld te hebben zie je verschillende
voorwerpen die er niet lijken thuis te horen. Zo zag ik plots een bundel gsms
en een bundel afstandsbedieningen. Het geheel en de uitleg maken het echter
duidelijk.
Na mijn bezoek aan het MSK vertrok ik te voet richting
station om de dag af te sluiten. Het was een leerrijke en aangename dag. Bijlagen: Dr. Guislain museum - invulbundel + toegangsbewijs.jpg (24.5 KB) MSK - grondplan + toegangsbewijs.jpg (87.2 KB)
13-08-2016 om 00:00
geschreven door jhiele 
Categorie:Museumbezoeken
|