Het artikel is geschreven als reactie op het artikel
Schrap educatie, onthoud kunst van Wouter Hillaert. Volgens de schrijver,
Lode Vermeersch, is het ondenkbaar om kunsteducatie te herleiden tot kunst.
Educatie wijst namelijk op een belangrijke eigenschap van kunst. Je kan kunst
leren, je kan er iets van leren en je kan er iets over leren. Om dit te bereiken
is een educatieve aanpak nodig.
Een korte bocht door een veelkleurig
landschap
Hillaert maakt in zijn artikel een onderscheid tussen
vier types van organisaties die zich bezighouden met cultuureducatie:
jeugdorganisaties, educatieve diensten van musea, instellingen voor
kunstonderwijs en kunsteducatieve organisaties die worden gesubsidieerd binnen
het Kunstendecreet. Er moet een onderscheid worden gemaakt, want alle
organisaties moeten zich kunnen onderscheiden van de andere. Toch vindt
Vermeersch dit kort door de bocht. Er zijn veel meer organisaties die zich met
kunst- en cultuureducatie bezighouden.
Zoek de 20 gelijkenissen
In het onderzoek The Informality and formality of
learning van Colley, Hodkinson & Malcolm werd aangetoond dat verschillende
vormen van educatie op minstens twintig kenmerken van elkaar kunnen
verschillen. We moeten er rekening mee houden dat er grote verschillen zijn
tussen de vele organisaties, maar ook gelijkenissen.
Lets put the learner first
Kunsteducatie is een vorm van levenslang leren geworden.
Er moet betekenis worden gegeven aan kunst. Kunsteducatie gaat niet enkel over
de kenmerken van het kunstwerk, maar ook over wat er zich afspeelt tussen het
kunstwerk en de omgeving, het publiek en het individu. Dit is een leerproces.
Omgaan met kunst kan worden aangeleerd en doorgegeven. De laatste jaren heeft
het standpunt van de lerende aan belang gewonnen in het onderwijs. Het is van
belang om ook in het kunsteducatief proces aandacht te hebben voor het
individu.
Koken van een wit blad, hoe dan?
Vermeersch heeft kritiek op de uitspraak van Hillaert dat
men steeds vertrekt van een wit blad. Kunsteducatieve organisaties hebben wel
degelijk een methode voor kunsteducatie.
Kunsteducatie vs. cultuureducatie
Kunsteducatie spreekt louter over de kunsten zelf.
Cultuureducatie daarentegen houdt ook rekening met cultureel erfgoed, media,
geschiedenis
. Kunsteducatie mag zich niet terugtrekken op een eiland, maar
moet meer in de samenleving staan.
Kunst- en cultuureducatie: van randgeval
naar kerntaak
Beide auteurs zijn ervan overtuigd dat er nood is aan een
gediversifieerde en kwaliteitsvolle kunsteducatie. Kunsteducatie moet een
waardevolle plaats krijgen binnen het curriculum, het kunstenbedrijf en de
samenleving. Kunsteducatie kan namelijk vaardigheden bijbrengen die ook buiten
een artistieke context bruikbaar zijn. Iedereen heeft het recht om zich deze
kennis en vaardigheden eigen te maken.
|