Inhoud blog
  • Welkom
  • Verwerkingsopdracht: participatie
  • Verwerkingsopdracht: de culturele functie
  • Verwerkingsopdracht: kunsteducatie
  • Verwerkingsopdracht: de waarde van cultuur
  • De waarde van cultuur
  • Culturele functie
  • Kunsteducatie: het dubbele van de helft
  • Visietekst participatie
  • Een dagje Gent
  • Skip de gids, neem een kind
  • Participatiestrategieën
  • Het raadsel rond de intrinsieke waarde
  • Cultuurparticipatie: kwestie van kunnen kiezen
    Categorieën
  • Culturele functie (2)
  • Kunsteducatie (3)
  • Museumbezoeken (1)
  • Participatie (4)
  • Waarde van cultuur (3)
  • Zoeken in blog

    De culturele wereld

    13-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skip de gids, neem een kind

    In Mac’s, een museum in Grand-Hornu, loopt de tentoonstelling: ‘Le Grand Atelier’. Deze tentoonstelling is speciaal gericht op kinderen. Het debat over de kwaliteit van kunsteducatie is door de tentoonstelling opnieuw leven in geblazen. 

     

    Speciaal aan ‘Le Grand Atelier’

    In elk museum is er tegenwoordig een aanbod voor kinderen. Deze tentoonstelling is uitzonderlijk omdat heel het museum werd aangepast aan jonge bezoekers. Toch is ‘Le Grand Atelier’ voor iedereen toegankelijk en is het ook aangenaam vertoeven voor volwassenen.

     

    Blik van de blik

    Het doel is niet om de blik van kinderen te veranderen of te onderwijzen. Wel wil men leren uit de blik van kinderen. Uit de reactie van kinderen op kunst kunnen we veel aflezen.

     

    De kwaliteit van kunsteducatie

    Kunstervaringen kunnen kinderen helpen om te gaan met kritieke situaties in hun leven. Vandaag zijn de meeste musea gericht op massaconsumptie. Er wordt weinig tijd geïnvesteerd in de individuele omgang met kinderen. Kunsteducatie bestaat niet alleen uit kunstgeschiedenis, technieken en zelf kunst leren maken. Waar kunsteducatie om moet draaien, is de confrontatie aangaan met jezelf na een intensief onderzoek. Door het open karakter van kunst leert men omgaan met diversiteit in het leven.

     

    Vrije associatie

    In ‘Le Grand Atelier’ mag iedereen gewoon rondlopen om vrijuit te associëren. Het is niet de bedoeling dat kinderen leren om serieuze kunstwerken te accepteren. Ze willen een boodschap brengen over hoe men moet kijken naar kunst. Kijken naar kunst moet een nieuwsgierige verkenning zijn. Dit maakt kunst toegankelijker.

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs