Inhoud blog
  • Welkom
  • Verwerkingsopdracht: participatie
  • Verwerkingsopdracht: de culturele functie
  • Verwerkingsopdracht: kunsteducatie
  • Verwerkingsopdracht: de waarde van cultuur
  • De waarde van cultuur
  • Culturele functie
  • Kunsteducatie: het dubbele van de helft
  • Visietekst participatie
  • Een dagje Gent
  • Skip de gids, neem een kind
  • Participatiestrategieën
  • Het raadsel rond de intrinsieke waarde
  • Cultuurparticipatie: kwestie van kunnen kiezen
    Categorieën
  • Culturele functie (2)
  • Kunsteducatie (3)
  • Museumbezoeken (1)
  • Participatie (4)
  • Waarde van cultuur (3)
  • Zoeken in blog

    De culturele wereld

    16-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwerkingsopdracht: de culturele functie

    fABULEUS / MOLDAVIË – POPCORN

    Deze workshop is georganiseerd door Mooss. Jaarlijks organiseren zij voorbereidende workshops bij theater- en dansvoorstellingen onder de naam PAR64. Met PAR64 willen ze een omkadering bieden die aanleunt bij de makers en die op maat van de voorstelling is gemaakt. De voorstellingen zijn gericht op kinderen en jongeren. Door de workshops ontwikkelen de jongeren een bredere blik en leren ze voorstellingen appreciëren.

     

    Deze workshop is gericht op jongeren vanaf 10 jaar. Men gaat op zoek naar de essentie van ritme. De focus ligt op het plezier van dansen.  

     

    Op welke manier werkt deze organisatie aan de essentie van de culturele functie van het sociaal-cultureel werk?

    Kinderen en jongeren worden voorbereid op een voorstelling. Op die manier begrijpen ze beter wat ze te zien krijgen. Hun interesse wordt aangescherpt.

     

    Benaderen ze cultuur smal of breed?

    Met het project PAR64 benaderd Mooss cultuur smal. Ze richten zich enkel op voorstellingen. Dit zijn hoofdzakelijk dans- en theatervoorstellingen.

     

    Gaat de aandacht naar het product of het proces?

    Er is aandacht voor het product: de kinderen en jongeren gaan effectief kijken naar de voorstelling. Daarnaast is er ook aandacht voor het proces: vooraleer de kinderen en jongeren naar de voorstelling gaan kijken, volgen ze een workshop die hen een beter inzicht biedt.

     

    Welke functies herken je?

    1)    Cultuuroverdracht: de jongeren worden begeleid in het begrijpen van de voorstellingen.

    2)    Cultuurbemiddeling: Moosse zorgt ervoor dat er een brug wordt gebouwd tussen de makers van de voorstellingen en jongeren in onze samenleving.

    3)    Cultuurbeleving: door de workshops worden kansen geboden aan jongeren om de cultuur te beleven.

     

    Welke interventiestrategie komt op de voorgrond?

    Cultuurconsumptie staat hier sterk op de voorgrond. De jongeren en kinderen worden zoveel mogelijk betrokken bij cultuur, bij de voorstellingen en de workshops.

     

    Kunstenfestival Watou

    Elke zomer wordt in Watou het kunstenfestival georganiseerd. Kunstenaars van erg uiteenlopende disciplines komen er hun werk tentoonstellen. De werken worden tentoongesteld op verschillende locaties doorheen het dorp. Ieder jaar wordt een ander thema aangebracht. In 2016 was dit het thema ‘over de kracht van mededogen’.

     

    Op welke manier werkt deze organisatie/project aan de essentie van de culturele functie van het sociaal-cultureel werk?

    Door het festival is het mogelijk om kunst op een andere manier te beleven. Veel mensen staan niet open voor een museumbezoek of een bezoek aan een tentoonstelling, maar wel voor een leuke wandeling door een gezellig dorpje. Alle kunstdisciplines worden er vertegenwoordigd waardoor er voor iedereen wat is.

     

    Benaderen ze cultuur smal of breed?

    Cultuur wordt breed benaderd. In plaats van één discipline is het mogelijk om kennis te maken met theater, dans, beeldhouwwerken, schilderijen … .

     

    Gaat de aandacht naar het product of naar het proces?

    De aandacht gaat naar het product. De kunstwerken zijn toegankelijk voor de bezoekers.

     

    Welke functies herken je?

    1)    Cultuurspreiding: kunstwerken van alle mogelijke kunstdisciplines worden tentoongesteld.

    2)    Cultuurbeleving: bezoekers kunnen de kunstwerken beleven op een andere manier. De context maakt het aangenaam.

     

    Welke interventiestrategie komt op de voorgrond?

    We hebben te maken met cultuurconsumptie: de bezoekers komen in aanraking met verschillende vormen van cultuur tijdens hun bezoek. 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs