Onze samenleving kent een alsmaar groter wordende
globalisering. Dit zorgt ervoor dat kunst en cultuur anders ingevuld worden.
Zowel in onze samenleving als in de kunst stond autonomie centraal. Openheid is
de nieuwe norm. De participatiegedachte moet opnieuw worden gedefinieerd zonder
de autonomie volledig op te geven.
Vrij zwevende kunst
De kunst heeft zijn eigen productie-, distributie- en
receptieregels. We kunnen spreken van een vrij zwevende kunst. Kunst is niet
langer verbonden aan één bepaald wereldbeeld. In plaats van één religieuze,
politieke of economische elite wordt ze gedragen door meerdere.
On-maat
Onze samenleving is geëvolueerd naar een
netwerksamenleving. De kunstwereld wordt hierdoor beïnvloed. Er moeten nieuwe
verhoudingen worden gezocht tussen kunst en samenleving. Cultuur moet blijvend
worden uitgedaagd en bevraagd. Zowel de kwaliteit van kunst als de
kunstgeschiedenis moeten vanuit een andere hoek worden bekeken.
Participatie
Er moet op een andere manier worden omgegaan met het publiek.
De mensen moeten als actieve partners worden betrokken bij creatieve processen.
Geëngageerde autonomie
De klemtoon van de autonomie verschuift. We vinden de
autonomie niet langer bij de kwaliteit van het kunstwerk, maar bij de kritische
en zelfstandige houding van het individu.
Erweitertes Kunstbegriff
Letterlijk vertaalt betekent dit: verbreed kunstbegrip. De
basis voor elke samenleving is creativiteit. We vinden kunst terug in de kern
van iedere menselijke arbeid en collectieve activiteit. De voorstelling van
kust moet worden verrijkt en verruimt door het opzoeken van de eigen grenzen.
Kunst als openbare ruimte
De relaties tussen de verschillende culturen zijn
veranderd. De verhouding tussen kunst en de openbare ruimte moeten daardoor
worden herschikt. Kunstenaars hebben een creatieve expertise waarmee ze deze
sociale interacties kunnen weergeven.
Inter-esse
Inter-esse kan worden gedefinieerd als belanghebbende
betrokkenheid. Een artistieke praktijk die gekenmerkt wordt door inter-esse houdt
rekening met zijn sociale, urbane, politieke, ecologische en educatieve
context.
Resetting the stage
In de podiumkunsten is er een doorlichting nodig op alle
niveaus. Vernieuwing is noodzakelijk. Het publiek moet centraal staan, maar de
eigenheid en openheid van het theater moet beklemtoont worden. Het overvloedige
aanbod moet transparant gemaakt worden voor het publiek. Het is belangrijk dat
de theaters hun eigen media opmaken en verspreiden. Men moet zich concentreren
op het jonge publiek en het publiek ouder dan vijftig.
Speelruimte
Cultuur is de speelruimte waarin we vorm geven aan onze
identiteit, geschiedenis en verlangens. Door de globalisering zijn er in onze
samenleving meer culturele spelers dan voorheen. Kunst heeft hierin een
socialiserende rol. Vandaag blijven veel groepen en individuen buiten spel. We
moeten een nieuwe visie op cultuur opbouwen om iedereen zo veel mogelijk te
laten participeren.
|