Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
01-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flits
De federale politie heeft nieuwe "speeltjes" ... flitscamera's vermomd in containers.
Van veraf lijken ze sterk op een doorsnee afvalbak of een signalisatieblok.
Hoe dit kadert in sensibiliseringsacties en snelheidspreventie, zullen wel alleen de liefhebbers van verborgen flitscamera's en andere heimelijke Big Brother-toestanden begrijpen.

Een gewaarschuwd automobilist...









Reacties (0)
30-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbewoond woonwagenpark baadt in licht
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Stad Herentals investeerde reeds fors in een totaal nieuw woonwagenpark aan Heirenbroek.
De gloednieuwe weginfrastructuur is al sinds vele maanden kant-en-klaar. De openbare verlichting is ook al maanden geïnstalleerd en aangesloten op het net. En of ze werkt !
 
Al maanden en maanden brandt op het woonwagenpark elke straatlamp elke nacht, de hele nacht lang.
Bizar, want op en om het toekomstige woonwagenterrein is er geen enkele activiteit. Geen enkele bewoning, geen enkele passage. Zelfs geen kat.
En nog vreemder, in heel Herentals worden na 23u 's avonds een flink aantal straatlampen gedoofd, tot 6u 's morgens.
Omwille van besparingsredenen (zelfs op plaatsen waar een goede en permanente verlichting de veiligheid toch ten goede zou komen...).
Maar op een plaats waar niets of niemand iets heeft aan openbare verlichting, branden alle lampen volop, de hele nacht door. Nu al vele maanden lang.
 
Bewoners van de woonwijk iets verderop klagen al langer over inbraken in woningen en auto's ... zij vroegen herhaaldelijk om alle straatlampen in hun straten de hele nacht te laten branden ... tevergeefs.
Het gezond verstand is in Herentals ver zoek...
Op de volgende gemeenteraad vraag ik meer uitleg ivm deze kwestie.

Item van 30 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
17-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faillissement onderaannemer mag geen domino-effect hebben
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - Herentals stelt zich grote vragen ivm het meest recente nieuws over de werf Aarschotseweg / PrimaLux.
Het faillissement van onderaannemer Moens is een onverwacht en zeer spijtig voorval.
Maar het gaat hier slechts om een onderaannemer ... de eindverantwoordelijkheid voor een vlotte afwerking én voor de naleving van de fasering en timing berust toch bij de hoofdaannemer , en bij de administratieve en politieke opdrachtgevers !?
Er kan zeker begrip opgebracht worden voor kleine aanpassingen in timing ed, maar één en ander verschuiven naar 2009 (onvermijdelijk ten vroegste na de winter dan...) is onaanvaardbaar.
De hoofdaannemer moét het werk (laten) verrichten binnen de afgesproken fasering & timing; als het contract hieromtrent niet klaar en duidelijk zou zijn, hebben de administratieve en politieke opdrachtgevers ernstig tekortgeschoten.
 
LDD-Herentals noemt de huidige situatie eens te meer rampzalig voor de lokale handel in en om Herentals, en voor de reeds zwaar getroffen winkeliers langsheen de Aarschotseweg in het bijzonder.
Het kan toch niet dat het faillissement van een onderaannemer straks tot faillissementen van Herentalse handelaars zou leiden !?
LDD-Herentals roept àlle betrokken partijen (en dat betekent absoluut ook de Herentalse politici!) op om meteen àlles in het werk te stellen om de werken aan Aarschotseweg / PrimaLux alsnog binnen de afgesproken timing en volgens de aangekondigde fasering af te ronden, en hieromtrent glashelder te communiceren.

Item van 17 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
15-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwlustige particulieren alweer extra op kosten gejaagd
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Vlaamse Regering wil in de komende tien jaar zowat 45.000 bijkomende sociale woningen op de markt brengen. Een mooie doelstelling...  

Maar : om dat doel te bereiken wordt de private bouwsector "op bevel" ingeschakeld. Elke verkavelaar of projectontwikkelaar wordt verplicht minstens 20% van zijn grond in een nieuwe verkaveling voor te behouden voor sociale woningen. De plaatselijke huisvestingsmaatschappijen kunnen die grond dan kopen tegen een niet-marktconforme, geplafonneerde prijs, die de Vlaamse Regering vastlegt.

Voor Guy Paulis, voorzitter van Lijst Dedecker - regio Kempen, is dit een zuiver collectivistische ingreep. Als de privé-ontwikkelaars 20% van de grond in een verkaveling tegen een abnormaal lage prijs moeten afstaan aan de openbare huisvestingsmaatschappijen, worden ze verplicht dat verschil met de normale marktprijs te recupereren via de verkopen van de overige loten op de vrije markt. Dit betekent dat de Vlaamse Regering onder het mom van het wonen betaalbaar te maken, de private sector voor de kosten laat opdraaien, en een private doorsnee-woning in een nieuwe verkaveling gemiddeld zowat 15.000 euro duurder wordt.   Sociaal ?

Jonge tweeverdieners draaien op voor de meerkost

Volgens Kempens Lijst Dedecker-voorzitter Guy Paulis is dit niet alleen negatief voor de bestedingen in de bouwsector (minder mensen zullen kunnen bouwen...), maar heeft dit ook een rechtstreekse weerslag op de toekomstige werkgelegenheid in de bouwsector. De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) vreest ter zake dat op korte termijn 4000 jobs zullen sneuvelen door de regeringsplannen.

Het zijn opnieuw de hardwerkende tweeverdieners, die niet in aanmerking komen voor een sociale woning en dus zelf moeten bouwen, die dreigen de dupe te worden van de ultralinkse politiek van de Vlaamse Regering. De Kempen, waar de traditionele baksteen nog stevig in de maag zit en de bouwsector een grote werkgever is, wordt extra zwaar getroffen.

Keer op keer zorgen CD&V-sp.a-OpenVLD er met hun regeltjes voor dat de prijzen voor de gewone man drastisch verhogen. Ze lachen de mensen, met de koopkrachtproblematiek volop in de actualiteit, vierkant uit. Jonge tweeverdieners die het nu al bijzonder moeilijk hebben om een eigen woning te bouwen, zullen nu nog opdraaien voor een deel van de bouwkosten van de sociale woning van hun buurman. Naast de talloze steeds hogere belastingen die ze al moeten betalen...   Sociaal ?

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis




Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthaalruimte politie Molenvest
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op de vorige politieraad van zone Neteland (op 11 juni '08) werd nogmaals uitvoerig gediscussieerd over de herinrichting van de onthaalruimte van het hoofdcommissariaat aan de Molenvest in Herentals.
De toen massaal aanwezige agenten in het publiek toonden aan dat dit hét item is dat hen sterk bezighoudt; het gaat over hun dagdagelijkse persoonlijke veiligheid en over hun directe werkomstandigheden, en zeker ook over de gevolgen die de inrichting heeft op hun omgang met burgers in het onthaal.
Het dossier circuleert al zeer geruime tijd, omdat er een duidelijk verschil in visie is tussen de plannen van het politiecollege (de 5 burgemeesters en de korpsleiding) en de verwachtingen van het personeel aan de basis. Dit leidde tot spanningen, oa geuit in een gezamenlijk schrijven van de 4 politievakbonden.
 
Op de politieraad van vanavond 15 oktober is er een nieuwe, en positieve, evolutie. Een begrotingswijziging 2008 is geagendeerd en ook de begroting 2009 staat op de dagorde.
Concreet ivm de ombouw van de onthaalbalie Molenvest betekent dit dat het ereloon voor het studie- en architectenbureau en de veiligheidscoördinatie meteen via een begrotingswijziging 2008 voorzien wordt, en toegewezen wordt aan hetzelfde bureau dat de originele verbouwingen in het oude Belgacom-gebouw begeleidde.
In de begroting 2009 wordt de eigenlijke som (onder de vorm van een lening) voorzien om de werken effectief in de loop van volgend jaar uit te voeren.
 
Intussen blijft onduidelijk of en in welke mate het politiecollege bij het tekenen van de plannen en het daadwerkelijk uitvoeren ervan tegemoet wil komen aan de mijns inziens terechte verzuchtingen van het politiepersoneel. Een onthaalruimte die 365 op 365, 7 op 7, 24 op 24 geopend is en waar zich soms onverwachte en levensgevaarlijke situaties kunnen voordoen, is nu eenmaal totaal onvergelijkbaar met een wachtzaaltje of loket in bijv een gemeentehuis.
Op de politieraad van 11/6 werd door de voorzitter-burgemeester verder en nader overleg voorgespiegeld, maar de agenten op de werkvloer die ik aansprak, vernamen tot op heden niets concreets meer ivm de evolutie van het dossier. Het is nochtans uiterst belangrijk dat bij overleg en inspraak élke agent betrokken wordt, zodat de uiteindelijke realisatie werkbaar is en gedragen wordt door alle politiemensen op de werkvloer.
Afwachten dus wat het studie- en architectenbureau op vraag van het politiecollege uitwerkt. Ik volg het dossier alvast verder op...

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
07-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toerismekantoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het schepencollege hoopte dat Toerisme Vlaanderen de inrichting en uitrusting van het nieuwe infokantoor van de dienst toerisme op de Grote Markt voor 60% zou subsidiëren.
Intussen liet Toerisme Vlaanderen echter aan de Stad schriftelijk weten ... 0% te subsidiëren.
Toerisme Vlaanderen stelt bovendien duidelijk dat, wanneer Herentals zijn centrumfunctie in de cluster "Het Groene Neteland" wil waarmaken, een globalere aanpak genomen dient te worden van de toegankelijke inrichting van het toeristisch kantoor. (Het Groene Neteland is de toeristische samenwerking tussen Herentals en de gemeenten Herenthout, Olen, Grobbendonk, Kasterlee, Vorselaar)       De huidige inrichting is volgens Toerisme Vlaanderen niet functioneel, en het huidige meubilair is onvoldoende aangepast aan de behoefte van de toerist/bezoeker. Het kantoor is zelfs moeilijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en gezinnen met buggy's, zo vormen de lage etalagekasten een obstakel in de ruimte en hebben ze veeleer een museale functie, schrijft Toerisme Vlaanderen. Bovendien kadert het project niet in het toekomstig toeristisch onthaalactieplan Antwerpse Kempen, aldus Toerisme Vlaanderen, en net onze regio werd uitgekozen als pilootregio voor de implementatie van de nieuwe visie "toeristisch onthaal".
Blijkbaar beaamt het schepencollege deze beoordeling van Toerisme Vlaanderen, want het liet de periode verstrijken waarin beroep tegen de beslissing aangetekend kon worden bij de Vlaamse minister van Toerisme.
 
Hoe reageren de schepenen van Toerisme en Sociale Zaken op dit alles ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veldhoven
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Voor de zomer werd toegezegd dat er een studie gemaakt zou worden ivm de verkeerssituatie in en aanleg van Veldhoven, en het kruispunt met de Herenthoutseweg.
Als streefdatum voor meer nieuws werd toen 1 september '08 gesteld.
Tot vandaag kon ik echter niets vernemen.
 
Kan de schepen van Mobiliteit intussen een standpunt of plan toelichten ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Addernesten
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Graag een toelichting van de bevoegde schepen(en) over de actuele stand van zaken van het dossier ivm het gemeentelijk domein "Addernesten" .

Ter info: Addernesten is een gemeentelijk domein aan het einde van de Wuytsbergen waar de uitvoeringsdiensten opslagruimte ed ter beschikking zou krijgen; dit project wordt al geruime tijd aangekondigd.

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100€ elektriciteit betalen, voor 45€ levering
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - regio Kempen zal dit najaar actie voeren rond uw elektriciteitsfactuur.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis vindt het onbegrijpelijk dat het BTW-tarief op elektriciteit (en ook gas of stookolie) in ons land nog steeds 21% bedraagt, in tegenstelling tot beduidend lagere percentages in vele andere Europese landen. De LDD-parlementsleden dienden al in januari '08 in de Kamer een voorstel van resolutie in om het vandaag geldende BTW-tarief te verlagen tot 6%.
Energie is immers een noodzakelijke basisbehoefte om menswaardig te leven, en is toch geen luxe die onderhevig dient te zijn aan een BTW-tarief voor luxeproducten.
Alleen de staatskas wordt nu beter van dat hoge tarief, ten koste van de reeds fel aangetaste koopkracht van de burger.
Een aandachtige blik op de componenten van een elektriciteitsfactuur leert dat niet enkel de federale overheid (die de BTW-inkomsten à 21% int) rijker wordt van uw energiegebruik. Op de factuur van een gewone klant met een doorsneeverbruik werd in 2007 ongeveer 30% aangerekend voor het aandeel in distributie van elektriciteit. De organisatie die ervoor zorgt dat elektriciteit tot bij de klant gebracht wordt via het midden- en laagspanningsnet, is Eandis. Een volledig gepolitiseerde verkwistingsmachine, waarvan de gemeenten via enkele intercommunales de ultieme aandeelhouders zijn. Het is duidelijk dat zij baat hebben bij distributietarieven die hoger liggen dan de werkelijke kost van distributie. Zo kunnen de gemeenten hun kas in het geniep spijzen...
Als we er rekening mee houden dat nog eens 4% van uw elektriciteitsfactuur naar transportkosten gaat (bovenop de distributietarieven), stellen we vast dat slechts 45% van wat u betaalt voor elektriciteit naar eigenlijke elektriciteitslevering gaat.
 
M.a.w. : voor elke 100 € die u als gewone burger aan elektriciteitsfacturen betaalt ... krijgt u voor slechts 45 € elektriciteit geleverd.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis wil dat deze gang van zaken stopt en wil als eerste stap volledige transparantie in de energiesector, en vooral omtrent de rol van alle overheden hierin.

Item van 7 oktober '08.



Reacties (0)
02-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Investeren in verkeersinfrastructuur redt mensenlevens
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lijst Dedecker - regio Kempen is tevreden dat Vlaams minister van Openbare Werken Crevits, in tegenstelling tot haar collega-minister Van Brempt, zuiniger wil zijn met flitspalen.

Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis : “De regering ging er tot nu toe steeds vanuit dat het aantal verkeersdoden daalde als je meer flitspalen plaatste. Maar er is helemaal geen rechtstreeks verband tussen beiden.” Zo staan er in Nederland op dit ogenblik 1478 flitspalen. Dat is 90,81 flitspalen per miljoen inwoners. In Vlaanderen staan er straks 1660, wat 217,7 flitspalen per miljoen inwoners is. Ongeveer drie keer zoveel flitspalen dus. Terwijl in Nederland het aantal verkeersslachtoffers echter beduidend lager ligt."

Paulis : “Het is de verkeersinfrastructuur die het aantal verkeersdoden doet dalen. Niet het aantal flitspalen. En net daar heeft de Vlaamse regering de afgelopen jaren gefaald. Ze heeft het verkeersnetwerk, in tegenstelling tot het openbare vervoer, stiefmoederlijk behandeld. Ze dacht dat door alleen te investeren in openbaar vervoer, ze alle verkeersellende kon oplossen.”

Het gevolg is nu dat Vlaanderen helemaal onderaan internationale lijstjes bengelt als het op investeringen in verkeersinfrastructuur aankomt. En dat terwijl Vlaanderen zijn positie van logistieke draaischijf van Europa wil behouden. Zonder meer investeringen in het wegennet zal dat echter niet lukken.

Guy Paulis : “De Vlaamse regering moet volop investeren in het verkeersnetwerk. Niet in flitspalen ! Hoeft het te verbazen dat daar echter helemaal niets van terug te vinden is in de beleidsverklaring van de Vlaamse regering vorige week !?”

Item van 2 oktober '08.




Reacties (0)
26-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demeester&Vanvelthoven, CD&V-sp.a zelfbedieningsshow
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het bezoek van Wivina Demeester (CD&V) en Louis Vanvelthoven (sp.a) aan een aantal Kempische schepencolleges ivm het Ijzeren Rijn-dossier, is een sterk staaltje volksverlakkerij.
 
Het door de federale regering aangestelde duo "bemiddelaars" bezocht bijvoorbeeld zopas het Herentalse schepencollege, met lege handen. En het uit dezelfde partijen samengestelde Herentalse schepencollege heeft ook geen enkel concreet plan om de effecten van de uitbouw van de Ijzeren Rijn voor de regio te milderen.
Dat de realisatie van de Ijzeren Rijn, een sterker ontwikkelde spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrindustriegebied, levensnoodzakelijk is om de met vrachtwagens dichtslibbende E313 te redden van het totale verkeersinfarct, is een vaststaand feit. Nu de Vlaamse regering recent het belangrijke dossier van de noord-zuidverbinding door de Kempen in een hogere versnelling zette, is een vlottere (vracht)verkeersdoorstroming in west-oostelijke richting een logische volgende stap.
Er moet echter voldoende aandacht zijn voor de lasten, die de Kempen gegarandeerd zullen dragen door de Ijzeren Rijn. Extra vertragingen voor het wegverkeer aan de spooroverwegen zullen een zware tol leggen op de leefbaarheid van de verschillende gemeenten langs de spoorlijn. Indien de regering compensatiegeld op tafel zou leggen om bijkomende bruggen en tunnels te bouwen op bepaalde plaatsen, zullen ook deze werken op hun beurt een jarenlange overlast veroorzaken. Op korte en zelfs middellange termijn zal de Ijzeren Rijn dus voor de hele Kempische regio eerder een grote last dan een lust zijn; daardoor zijn spijkerharde flankerende en compenserende maatregelen voor de streek cruciaal.
 
Helaas is het resultaat van de bemiddelingsopdracht van Demeester&Vanvelthoven op dit ogenblik gelijk aan 0. Althans voor de Kempen. Want Wivina Demeester heeft haar trofee al binnen, de plannen voor een Grote Ring rond Antwerpen (die haar thuisgebied regio Zoersel bedreigen) zitten intussen in de diepste lade. En Louis Vanvelthoven heeft de vaste regeringsbelofte op zak voor een nieuw logistiek centrum, met een pak extra tewerkstelling, in zijn eigen Lommel.
Politieke zelfbediening op z'n smalst !

Item van 26 september '08.



Reacties (0)
24-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molenvest / Gildenlaan
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Nav een aantal persartikels vandaag , wil ik alvast namens LDD-Herentals 3 fundamentele problemen in het voorliggende ontwerp voor Molenvest-Gildenlaan aankaarten :
 
 
 1) de autobussen van De Lijn die nu langs de St-Jansstraat rijden, zouden in de toekomst via de Molenvest rijden
        dit is onaanvaardbaar, omdat het wegdek van de Molenvest bestaat uit kassei, ook na de heraanleg blijft het een kasseirijbaan ...
        daarover de zware autobussen van De Lijn op bepaalde momenten frequent laten passeren, zal zonder twijfel trillings- en geluidsoverlast veroorzaken
 
 2) er zou een groot aantal parkeerplaatsen op de Molenvest verdwijnen
        ipv uit te gaan van het effectief aantal geparkeerde auto's op een doordeweekse dag (Molenvest staat quasi altijd vol, ook 's avonds) , vertrekt het schepencollege van een lagere (puur theoretische)              telling van het aantal parkeerplaatsen... en zelfs met die truc komen ze uit op een lager aantal beschikbare parkings na de heraanleg
        de realiteit na deze heraanleg zal zijn opnieuw een voelbare daling van de parkeerfaciliteiten in het Herentalse centrum
 
 3) de kostprijs van het hele project is buitensporig
        bepaalde materiaalkeuzes, opties qua straatmeubilair, fontein of monument enz drijven de prijs hoog op... en leggen de kiem voor toekomstige permanent hoge (onderhouds)kosten
        we mogen hier dan ook spreken van een schoolvoorbeeld van een prestigeproject
 
 
 Ik roep het schepencollege dan ook op om een minder duur plan uit te werken, zonder autobussen en zonder verlies aan parkeerplaatsen.

Item van 24 september '08, Guy Paulis



Reacties (0)
18-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wet Dedecker moet verruimd worden, maar ook beter toegepast worden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lijst Dedecker - Herentals is verheugd dat federaal minister Laruelle de dagvergoeding voor de “Wet Dedecker” wil verdubbelen. De minister sluit daarmee aan bij een wetsvoorstel dat LDD al enkele maanden geleden ingediend heeft, om de vergoeding voor zelfstandigen die schade lijden door openbare werken op te trekken en makkelijker toe te kennen.  Merkwaardiger is dat de sp.a nu ook plots het licht ziet, en deze verruiming van de wet steunt. Het was nochtans dezelfde sp.a die zich indertijd met klem verzette tegen een oorspronkelijke dagvergoeding van 62 euro i.p.v. de huidige 44, en die toen zelfs tegen de wet heeft gestemd.

Veel dossiers geweigerd door fout van gemeenten

Gemeenteraadslid Guy Paulis: “De sp.a weet duidelijk niet meer van welk hout pijlen maken, en belooft nu aan iedereen cadeautjes, zelfs aan de zelfstandigen. Maar voor de Wet Dedecker uitgebreid wordt, moet ook toegezien worden dat de wet goed toegepast wordt. Zo blijkt uit een antwoord van minister Laruelle op een parlementaire vraag van 11/08/'08 dat sinds de invoering van de wet op 01/01/'07, er 165 dossiers zijn geweigerd. Uit bijna alle dossiers blijkt dat de gemeenten fouten maakten, hetzij bij de opmaak, hetzij bij de begeleiding van de zelfstandigen. Zo werd voor 43 dossiers de verzendingsdatum niet gerespecteerd, 36 dossiers werden te laat (na de aanvang van de werken) opgestuurd, bij 35 dossiers ontbraken er gegevens, voor 28 dossiers ontving men geen hinderattest, voor 27 dossier ontving men enkel het hinderattest en geen aanvraagformulier en voor 24 dossiers ontving men een foutief formulier. Slechts bij 26 van de geweigerde dossiers betrof het een onverenigbaarheid met de wet op zich.”

Lijst Dedecker - Herentals stelt bovendien vast dat in 20 % van de geweigerde gevallen (33 dossiers) de gemeenten via administratieve fouten rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de weigering van de dossiers. Zo is er een geval bekend in het West-Vlaamse Gistel waar een zelfstandige alle formaliteiten correct vervulde, maar de gemeentebediende te laat het hinderattest afleverde, waardoor het dossier van de zelfstandige geweigerd werd. De gemeente erkende haar fout bij het Participatiefonds, maar dat bleef onwrikbaar in het dossier, en de zelfstandige was de enige dupe van het wanbestuur. Daarnaast stelt LDD-Herentals ook vast dat in 106 van de geweigerde dossiers de gemeente rechtstreeks of onrechtstreeks gefaald heeft in de begeleiding van de zelfstandigen.

Wet moet efficiënter worden

Guy Paulis: “Er zijn dus nog meer ingrijpende maatregelen nodig om de zelfstandigen die hinder ondervinden bij wegeniswerken daadwerkelijk bij te staan. Enkel het huidige LDD-wetsvoorstel  gaat daar echt op in, niet alleen door de vergoeding te verhogen, maar ook de voorwaarden van de toekenning te versoepelen. Zo kunnen ook de zaken die open blijven, maar toch een zwaar verlies lijden, met het LDD-voorstel ook vergoed worden, want het zijn niet alleen de zaken die dicht gaan dielijden onder openbare werken.

Item van 18 september '08.




Reacties (0)
12-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Even tussendoor...

De werken aan het viaduct van Boirs slepen zeer lang aan, een Vlaming schildert z'n commentaar...

Item van 12 september '08.




Reacties (0)
05-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadshekwerk plet kind op kermis
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Woensdagnamiddag waaiden op de Herentalse kermis een aantal stukken hekwerk om. Een 9-jarig meisje (Michelle Brems) raakte geplet onder de hekkens. De grootmoeder die het kind begeleidde kon erger voorkomen. Het meisje werd overgebracht naar de spoeddienst van het Herentalse ziekenhuis St-Elisabeth. Het kind liep verwondingen op aan de rug en ontsnapte duidelijk als bij wonder aan veel erger. De metalen hekkens hebben immers vlijmscherpe punten en wegen als lood. De ouders van het kind klagen de Stad Herentals aan; volledig terecht wat mij betreft.
Ongelooflijk dat dit kon gebeuren op de Grote Markt van onze stad. En de "windstoot" woensdagnamiddag was toch zeer relatief, er was helemaal geen abnormale windsnelheid. Wat wijst op onzorgvuldige en in elk geval ondoordachte plaatsing van de metalen hekkens-"verfraaid"-met-zeilen. De hekkens waren niet eens aan elkaar vastgesnoerd en sommige elementen waren naast de bevestigingsvoeten geplaatst. Overigens bevestigen getuigen én de politie dat de hekkens eerder die dag al herhaaldelijk omver tuimelden; enkel snelle reflexen van mensen vermeden toen al erger.
Omdat er een heel aantal oningevulde plaatsen zijn op de septemberkermis (ondanks dat de kramen van de Hof-parking op de Grote Markt bijgeplaatst werden, en er in allerijl nog vervangende attracties aangetrokken werden) vond de Stad er niets beters op dan de open plekken "op te vullen" met bouwwerfafsluitingen (type Heras-hekwerk, metalen hekkens op voet). Aan deze metalen rasterhekkens werden ondoorzichtige zeilen bevestigd.
Bedoeling was en is blijkbaar om te verhullen dat er zoveel pijnlijk lege plekken zijn op de kermis.
Schaamlapjes.
Wel van een zwaar kaliber. En onstabiel.
 
Woensdagnamiddag liep het al bij al "goed" af. Al houdt het kind er een gehavende rug en nare kermisherinneringen op na.
Maar met wisselvallig en winderig weer voorspeld voor de komende dagen, valt er geen risico te nemen.
Daarom roep ik het schepencollege op om die hekkens onmiddellijk te verwijderen, of minstens stabieler te maken.
 
Triest trouwens dat het schepencollege er telkens als de kippen bij is om privé-organisatoren 1001 veiligheidseis op te leggen, en te verplichten in de meest vergezochte maatregelen te voorzien. Maar de eigen kermis op het centrale plein van de stad wordt blijkbaar veel minder of niet onder de veiligheidsloupe genomen.
I.p.v. steeds verenigingen en vrijwilligers op kosten en stang te jagen, zou het Herentalse schepencollege beter zorgen voor essentiële veiligheid op de septemberfoor. Die overigens ook zonder ongevallen al niet tot veel vrolijkheid aanzet, met een ongezien laag aantal en weinig gevarieerde kramen. 

Item van 5 september '08, Guy Paulis



Reacties (0)
26-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wateroverlast
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De voorbije zomermaanden waren regenachtig, helaas.
Toch stelt het KMI dat er helemaal geen sprake is van abnormale hoeveelheden hemelwater. Zeker voor onze regio blijkt alles perfect conform de langjarige waarnemingen.
In Herentals waren er de afgelopen maanden evenwel op een aantal plaatsen, en bij herhaling, wateroverlastproblemen.
Twee locaties trekken specifiek de aandacht.
De Veldstraat/Bevrijdingsstraat deelde naar traditie weer in de wateroverlast. En dit is problematisch. Want jarenlang werd vanuit de Stad beloofd en gegarandeerd dat de grote rioleringswerken Vossenberg-Ekelstraat-Vogelzang een definitieve oplossing zouden betekenen voor de problemen in de Veldstraat/Bevrijdingsstraat. Nu de rioleringswerken achter de rug zijn en alles operationeel is, blijkt het gunstig effect van de uitgevoerde ingrepen op het wateroverlastprobleem nihil. Opnieuw staan kelders onder water, overstromen beide straten, opritten, tuinen enz. De riolering stuwt het water omhoog ipv af te voeren. Bijkomende angst in deze straten is dat momenteel het onbebouwde KTA-domein nog dienst doet als "overstromingsgebied" bij hevige regenval, maar wat als straks deze terreinen verhard en bebouwd worden !? Welke oplossingen schuift het schepencollege eerlang voor deze straten naar voor ?
De andere locatie is de Ernest Claesstraat. Vroeger altijd bij de probleemstraten bij onweersbuien, was deze straat de laatste tijd enigszins geholpen met de ingrepen ter hoogte van de ring. Zoals door velen voorspeld, hebben de werken aan het kruispunt PrimaLux deze positieve ontwikkeling totaal gekeerd. De Ernest Claesstraat werd nu opnieuw meermaals zwaar slachtoffer van wateroverlast. Opnieuw het klassieke verhaal : kelders onder water, overstromen straat, opritten, tuinen enz. Wat met de toestand in deze straat, zal er snel ingegrepen worden om de situatie op het einde van de straat te normaliseren en zo mogelijk te perfectioneren ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 26 augustus '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporthal Noorderwijk
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Graag meer informatie vanwege het schepencollege over de meest recente stand van zaken in het eerder aangekondigde dossier "aankoop Sporthal Noorderwijk".

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 26 augustus '08, Guy Paulis



Reacties (0)
19-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzet tegen de nattevingerpolitiek van Etienne Schouppe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Guy Paulis, regiovoorzitter van Lijst Dedecker - Kempen verzet zich nav nieuwe voorstellen tegen de nattevingerpolitiek van staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V).

Er bestaat in ons land immers helaas geen instituut voor ongevalanalyse die de werkelijke oorzaken van ongevallen moet onderzoeken.

Zo zijn bij bijna 50% van alle ongevallen op de autosnelwegen vrachtwagens betrokken, en die mogen amper 90 km/u rijden. Van die camions zijn er dan nog vier van de tien uit het buitenland, die niet weten dat men hier bij regenweer niet mag inhalen. Slechts 8% van de dodelijke ongevallen gebeurt op onze autosnelwegen. Sinds 2006 is dit aantal zelfs met 19% verminderd. Een vermindering die op andere wegen niet te zien is.Het is CD&V'er Schouppe echter duidelijk alleen om de boetes te doen, met nieuwe flitspalen op de autosnelwegen wil hij het gat in de schatkist snel en gemakkelijk vullen.

Daarom moet blijkbaar de snelheid omlaag, om de pakkans te verhogen. Alleen in Vlaanderen, niet in Wallonië. De Kempen is al rijkelijk bedeeld met flitsapparatuur her en der, nu straks ook nog langs de E34 en de E313 !?

LDD: 130 km/u bij droog weer

Als Schouppe 110 km/u wil bij "slechte weersomstandigheden" (wat dit ook zij???) dan moet hij volgens LDD-Kempen bij droog weer de snellheid optrekken naar 130 km/u; analoog aan Frankrijk overigens. 

Schouppe is staatssecretaris van immobiliteit

Elke nieuwe verkeersminister wil zich profileren, en maakt een amalgaam van verkeersregels. Etienne Schouppe zou beter zijn energie steken in oa het oplossen van het fileprobleem, het gevaar bij wegeniswerken, de slechte staat van onze autostrades
en dergelijke. Lijst Dedecker - regio Kempen vraagt een échte minister van mobiliteit, en  niet één van “immobiliteit” . 

Item van 19 augustus '08, Guy Paulis




Reacties (0)
17-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproep aan De Lijn-voorzitter Jos Geuens om stuur radicaal om te gooien
Klik op de afbeelding om de link te volgen

"Stijgende overheidsdotatie houdt De Lijn gezond" . Met deze titel kondigt een trotse De Lijn-voorzitter Jos Geuens (sp.a) zopas de nochtans fundamenteel ongezonde financiële situatie aan. Lijst Dedecker - regio Kempen stelt vast dat de Vlaamse overheid in de afgelopen 10 jaar haar steun aan de openbare busmaatschappij De Lijn bijna verdrievoudigd heeft, tot 733 miljoen € in 2007.     Dat betekent dat de belastingbetaler instaat voor 86% van de kosten van De Lijn. "Gezonde" financiële situatie !? Per ritje en per reiziger legt de overheid zo maar eventjes 1,52 € bij . Elke dag opnieuw.

Lijst Dedecker - regio Kempen wees al eerder op de schijnargumenten om het openbaar vervoer als enig redmiddel voor te stellen voor een ontbrekend mobiliteitsbeleid. "Gratis" bestaat niet, en het is altijd de belastingbetaler die opdraait voor de kosten. Bovendien hebben de gratis-bussen (remember Stevaert) de mobiliteit geen snars vooruit geholpen. De eenzijdige prioriteit die voortdurend aan het "openbaar" vervoer gegeven wordt door aparte busbanen, uitgebreide stelplaatsen, en massa’s overtollige en bovendien zeer vervuilende bussen, werken de mobiliteit meer tegen dan ze te bevorderen. Over de economische onzin van een belbus, met een gemiddelde van amper 2 (twee) reizigers per dag in onze regio, wordt dan nog gezwegen. Voor Lijst Dedecker - regio Kempen kan het privévervoer veel van de noden opvangen. De belbusdiensten kunnen perfect door taxibonnen vervangen worden. En door het privatiseren van het gewone busvervoer kan de dienstverlening voor het publiek veel verbeterd worden.

Een normale concurrentie kan volgens Lijst Dedecker - regio Kempen het gemeenschappelijk vervoer snel opwaarderen. Als dit gemeenschappelijk vervoer dan nog gericht wordt op concentratiepunten die met de wagen gemakkelijk te bereiken zijn, zoals grote parkeerterreinen rond de steden, zou er van een echt mobiliteitsbeleid sprake zijn. Maar dan zal de Vlaamse Regering eerst van haar collectivistische "gratismania" moeten afgeraken. Vandaag zitten met gedeputeerde Jos Geuens, minister Kathleen Van Brempt en gedelegeerd bestuurder Ingrid Lieten 3 hardcore Stevaert-volgelingen aan het stuur bij De Lijn, en rijdt het Vlaamse mobiliteitsbeleid volle gas richting ravijn...   LDD-Kempen roept alvast Kempenaar Jos Geuens op om de koers radicaal te wijzigen !

Item van 17 augustus '08, Guy Paulis




Reacties (0)
08-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemiste kans voor Herentals
Klik op de afbeelding om de link te volgen De Vlaamse Regering van CD&V/N-VA, sp.a en OpenVld zette zopas het licht op groen voor de realisatie van bijkomende golfinfrastructuur in Keerbergen, Beringen, Schilde, Knokke-Heist en Sint-Gillis-Waas. De drie totaal nieuwe 18 holes-terreinen in Schilde, Knokke-Heist en Sint-Gillis-Waas moeten hun multifunctionele terreinen openstellen voor een breed publiek. Ze dienen democratische prijzen te hanteren, en ook wandelaars, fietsers, vissers en andere recreanten moeten kunnen genieten van de open en natuurrijke omgeving. Daarnaast worden de bestaande golfterreinen in Beringen (Millennium Golf) en Keerbergen (Golf Club), na gunstig advies van de Raad van State, geregulariseerd.

Intussen wacht kamp A en de Witbos Golf Club nog steeds op meer duidelijkheid. Het mooie domein (gelegen op grondgebied Herentals en Westerlo, op de grens met Olen) is nu stedenbouwkundig gelegen in militair gebied. Het is geweten dat de militaire overheid het domein wenst te verkopen (recent bevestigd door minister van Defensie De Crem, CD&V). De eigenlijke golfinfrastructuur ligt voor een groot stuk op Herentals' grondgebied, maar de totale oppervlakte van kamp A biedt zeker ruimte aan ook andere bestemmingen.

Zoals de Vlaamse Regering vandaag aantoont, is er een breed maatschappelijk draagvlak om rondom een democratische golfclub een dynamische recreatieve en/of ambachtelijk-residentiële omgeving uit te bouwen.

Lijst Dedecker - Herentals wil dan ook versneld duidelijkheid omtrent Witbos Golf Club, en kamp A in het algemeen. Zodat een kans als vandaag niet gemist wordt in de nabije toekomst !

Item van 8 augustus '08, Guy Paulis




Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs