Nav een aantal persartikels vandaag , wil ik alvast namens LDD-Herentals 3 fundamentele problemen in het voorliggende ontwerp voor Molenvest-Gildenlaan aankaarten :
1) de autobussen van De Lijn die nu langs de St-Jansstraat rijden, zouden in de toekomst via de Molenvest rijden
dit is onaanvaardbaar, omdat het wegdek van de Molenvest bestaat uit kassei, ook na de heraanleg blijft het een kasseirijbaan ...
daarover de zware autobussen van De Lijn op bepaalde momenten frequent laten passeren, zal zonder twijfel trillings- en geluidsoverlast veroorzaken
2) er zou een groot aantal parkeerplaatsen op de Molenvest verdwijnen
ipv uit te gaan van het effectief aantal geparkeerde auto's op een doordeweekse dag (Molenvest staat quasi altijd vol, ook 's avonds) , vertrekt het schepencollege van een lagere (puur theoretische) telling van het aantal parkeerplaatsen... en zelfs met die truc komen ze uit op een lager aantal beschikbare parkings na de heraanleg
de realiteit na deze heraanleg zal zijn opnieuw een voelbare daling van de parkeerfaciliteiten in het Herentalse centrum
3) de kostprijs van het hele project is buitensporig
bepaalde materiaalkeuzes, opties qua straatmeubilair, fontein of monument enz drijven de prijs hoog op... en leggen de kiem voor toekomstige permanent hoge (onderhouds)kosten
we mogen hier dan ook spreken van een schoolvoorbeeld van een prestigeproject
Ik roep het schepencollege dan ook op om een minder duur plan uit te werken, zonder autobussen en zonder verlies aan parkeerplaatsen.
Item van 24 september '08, Guy Paulis
|