"Stijgende overheidsdotatie houdt De Lijn gezond" . Met deze titel kondigt een trotse De Lijn-voorzitter Jos Geuens (sp.a) zopas de nochtans fundamenteel ongezonde financiële situatie aan. Lijst Dedecker - regio Kempen stelt vast dat de Vlaamse overheid in de afgelopen 10 jaar haar steun aan de openbare busmaatschappij De Lijn bijna verdrievoudigd heeft, tot 733 miljoen in 2007. Dat betekent dat de belastingbetaler instaat voor 86% van de kosten van De Lijn. "Gezonde" financiële situatie !? Per ritje en per reiziger legt de overheid zo maar eventjes 1,52 bij . Elke dag opnieuw.
Lijst Dedecker - regio Kempen wees al eerder op de schijnargumenten om het openbaar vervoer als enig redmiddel voor te stellen voor een ontbrekend mobiliteitsbeleid. "Gratis" bestaat niet, en het is altijd de belastingbetaler die opdraait voor de kosten. Bovendien hebben de gratis-bussen (remember Stevaert) de mobiliteit geen snars vooruit geholpen. De eenzijdige prioriteit die voortdurend aan het "openbaar" vervoer gegeven wordt door aparte busbanen, uitgebreide stelplaatsen, en massas overtollige en bovendien zeer vervuilende bussen, werken de mobiliteit meer tegen dan ze te bevorderen. Over de economische onzin van een belbus, met een gemiddelde van amper 2 (twee) reizigers per dag in onze regio, wordt dan nog gezwegen. Voor Lijst Dedecker - regio Kempen kan het privévervoer veel van de noden opvangen. De belbusdiensten kunnen perfect door taxibonnen vervangen worden. En door het privatiseren van het gewone busvervoer kan de dienstverlening voor het publiek veel verbeterd worden. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een normale concurrentie kan volgens Lijst Dedecker - regio Kempen het gemeenschappelijk vervoer snel opwaarderen. Als dit gemeenschappelijk vervoer dan nog gericht wordt op concentratiepunten die met de wagen gemakkelijk te bereiken zijn, zoals grote parkeerterreinen rond de steden, zou er van een echt mobiliteitsbeleid sprake zijn. Maar dan zal de Vlaamse Regering eerst van haar collectivistische "gratismania" moeten afgeraken. Vandaag zitten met gedeputeerde Jos Geuens, minister Kathleen Van Brempt en gedelegeerd bestuurder Ingrid Lieten 3 hardcore Stevaert-volgelingen aan het stuur bij De Lijn, en rijdt het Vlaamse mobiliteitsbeleid volle gas richting ravijn... LDD-Kempen roept alvast Kempenaar Jos Geuens op om de koers radicaal te wijzigen !
Item van 17 augustus '08, Guy Paulis
|