Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
26-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demeester&Vanvelthoven, CD&V-sp.a zelfbedieningsshow
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het bezoek van Wivina Demeester (CD&V) en Louis Vanvelthoven (sp.a) aan een aantal Kempische schepencolleges ivm het Ijzeren Rijn-dossier, is een sterk staaltje volksverlakkerij.
 
Het door de federale regering aangestelde duo "bemiddelaars" bezocht bijvoorbeeld zopas het Herentalse schepencollege, met lege handen. En het uit dezelfde partijen samengestelde Herentalse schepencollege heeft ook geen enkel concreet plan om de effecten van de uitbouw van de Ijzeren Rijn voor de regio te milderen.
Dat de realisatie van de Ijzeren Rijn, een sterker ontwikkelde spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrindustriegebied, levensnoodzakelijk is om de met vrachtwagens dichtslibbende E313 te redden van het totale verkeersinfarct, is een vaststaand feit. Nu de Vlaamse regering recent het belangrijke dossier van de noord-zuidverbinding door de Kempen in een hogere versnelling zette, is een vlottere (vracht)verkeersdoorstroming in west-oostelijke richting een logische volgende stap.
Er moet echter voldoende aandacht zijn voor de lasten, die de Kempen gegarandeerd zullen dragen door de Ijzeren Rijn. Extra vertragingen voor het wegverkeer aan de spooroverwegen zullen een zware tol leggen op de leefbaarheid van de verschillende gemeenten langs de spoorlijn. Indien de regering compensatiegeld op tafel zou leggen om bijkomende bruggen en tunnels te bouwen op bepaalde plaatsen, zullen ook deze werken op hun beurt een jarenlange overlast veroorzaken. Op korte en zelfs middellange termijn zal de Ijzeren Rijn dus voor de hele Kempische regio eerder een grote last dan een lust zijn; daardoor zijn spijkerharde flankerende en compenserende maatregelen voor de streek cruciaal.
 
Helaas is het resultaat van de bemiddelingsopdracht van Demeester&Vanvelthoven op dit ogenblik gelijk aan 0. Althans voor de Kempen. Want Wivina Demeester heeft haar trofee al binnen, de plannen voor een Grote Ring rond Antwerpen (die haar thuisgebied regio Zoersel bedreigen) zitten intussen in de diepste lade. En Louis Vanvelthoven heeft de vaste regeringsbelofte op zak voor een nieuw logistiek centrum, met een pak extra tewerkstelling, in zijn eigen Lommel.
Politieke zelfbediening op z'n smalst !

Item van 26 september '08.



Reacties (0)
24-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molenvest / Gildenlaan
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Nav een aantal persartikels vandaag , wil ik alvast namens LDD-Herentals 3 fundamentele problemen in het voorliggende ontwerp voor Molenvest-Gildenlaan aankaarten :
 
 
 1) de autobussen van De Lijn die nu langs de St-Jansstraat rijden, zouden in de toekomst via de Molenvest rijden
        dit is onaanvaardbaar, omdat het wegdek van de Molenvest bestaat uit kassei, ook na de heraanleg blijft het een kasseirijbaan ...
        daarover de zware autobussen van De Lijn op bepaalde momenten frequent laten passeren, zal zonder twijfel trillings- en geluidsoverlast veroorzaken
 
 2) er zou een groot aantal parkeerplaatsen op de Molenvest verdwijnen
        ipv uit te gaan van het effectief aantal geparkeerde auto's op een doordeweekse dag (Molenvest staat quasi altijd vol, ook 's avonds) , vertrekt het schepencollege van een lagere (puur theoretische)              telling van het aantal parkeerplaatsen... en zelfs met die truc komen ze uit op een lager aantal beschikbare parkings na de heraanleg
        de realiteit na deze heraanleg zal zijn opnieuw een voelbare daling van de parkeerfaciliteiten in het Herentalse centrum
 
 3) de kostprijs van het hele project is buitensporig
        bepaalde materiaalkeuzes, opties qua straatmeubilair, fontein of monument enz drijven de prijs hoog op... en leggen de kiem voor toekomstige permanent hoge (onderhouds)kosten
        we mogen hier dan ook spreken van een schoolvoorbeeld van een prestigeproject
 
 
 Ik roep het schepencollege dan ook op om een minder duur plan uit te werken, zonder autobussen en zonder verlies aan parkeerplaatsen.

Item van 24 september '08, Guy Paulis



Reacties (0)
18-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wet Dedecker moet verruimd worden, maar ook beter toegepast worden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lijst Dedecker - Herentals is verheugd dat federaal minister Laruelle de dagvergoeding voor de “Wet Dedecker” wil verdubbelen. De minister sluit daarmee aan bij een wetsvoorstel dat LDD al enkele maanden geleden ingediend heeft, om de vergoeding voor zelfstandigen die schade lijden door openbare werken op te trekken en makkelijker toe te kennen.  Merkwaardiger is dat de sp.a nu ook plots het licht ziet, en deze verruiming van de wet steunt. Het was nochtans dezelfde sp.a die zich indertijd met klem verzette tegen een oorspronkelijke dagvergoeding van 62 euro i.p.v. de huidige 44, en die toen zelfs tegen de wet heeft gestemd.

Veel dossiers geweigerd door fout van gemeenten

Gemeenteraadslid Guy Paulis: “De sp.a weet duidelijk niet meer van welk hout pijlen maken, en belooft nu aan iedereen cadeautjes, zelfs aan de zelfstandigen. Maar voor de Wet Dedecker uitgebreid wordt, moet ook toegezien worden dat de wet goed toegepast wordt. Zo blijkt uit een antwoord van minister Laruelle op een parlementaire vraag van 11/08/'08 dat sinds de invoering van de wet op 01/01/'07, er 165 dossiers zijn geweigerd. Uit bijna alle dossiers blijkt dat de gemeenten fouten maakten, hetzij bij de opmaak, hetzij bij de begeleiding van de zelfstandigen. Zo werd voor 43 dossiers de verzendingsdatum niet gerespecteerd, 36 dossiers werden te laat (na de aanvang van de werken) opgestuurd, bij 35 dossiers ontbraken er gegevens, voor 28 dossiers ontving men geen hinderattest, voor 27 dossier ontving men enkel het hinderattest en geen aanvraagformulier en voor 24 dossiers ontving men een foutief formulier. Slechts bij 26 van de geweigerde dossiers betrof het een onverenigbaarheid met de wet op zich.”

Lijst Dedecker - Herentals stelt bovendien vast dat in 20 % van de geweigerde gevallen (33 dossiers) de gemeenten via administratieve fouten rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de weigering van de dossiers. Zo is er een geval bekend in het West-Vlaamse Gistel waar een zelfstandige alle formaliteiten correct vervulde, maar de gemeentebediende te laat het hinderattest afleverde, waardoor het dossier van de zelfstandige geweigerd werd. De gemeente erkende haar fout bij het Participatiefonds, maar dat bleef onwrikbaar in het dossier, en de zelfstandige was de enige dupe van het wanbestuur. Daarnaast stelt LDD-Herentals ook vast dat in 106 van de geweigerde dossiers de gemeente rechtstreeks of onrechtstreeks gefaald heeft in de begeleiding van de zelfstandigen.

Wet moet efficiënter worden

Guy Paulis: “Er zijn dus nog meer ingrijpende maatregelen nodig om de zelfstandigen die hinder ondervinden bij wegeniswerken daadwerkelijk bij te staan. Enkel het huidige LDD-wetsvoorstel  gaat daar echt op in, niet alleen door de vergoeding te verhogen, maar ook de voorwaarden van de toekenning te versoepelen. Zo kunnen ook de zaken die open blijven, maar toch een zwaar verlies lijden, met het LDD-voorstel ook vergoed worden, want het zijn niet alleen de zaken die dicht gaan dielijden onder openbare werken.

Item van 18 september '08.




Reacties (0)
12-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Even tussendoor...

De werken aan het viaduct van Boirs slepen zeer lang aan, een Vlaming schildert z'n commentaar...

Item van 12 september '08.




Reacties (0)
05-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadshekwerk plet kind op kermis
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Woensdagnamiddag waaiden op de Herentalse kermis een aantal stukken hekwerk om. Een 9-jarig meisje (Michelle Brems) raakte geplet onder de hekkens. De grootmoeder die het kind begeleidde kon erger voorkomen. Het meisje werd overgebracht naar de spoeddienst van het Herentalse ziekenhuis St-Elisabeth. Het kind liep verwondingen op aan de rug en ontsnapte duidelijk als bij wonder aan veel erger. De metalen hekkens hebben immers vlijmscherpe punten en wegen als lood. De ouders van het kind klagen de Stad Herentals aan; volledig terecht wat mij betreft.
Ongelooflijk dat dit kon gebeuren op de Grote Markt van onze stad. En de "windstoot" woensdagnamiddag was toch zeer relatief, er was helemaal geen abnormale windsnelheid. Wat wijst op onzorgvuldige en in elk geval ondoordachte plaatsing van de metalen hekkens-"verfraaid"-met-zeilen. De hekkens waren niet eens aan elkaar vastgesnoerd en sommige elementen waren naast de bevestigingsvoeten geplaatst. Overigens bevestigen getuigen én de politie dat de hekkens eerder die dag al herhaaldelijk omver tuimelden; enkel snelle reflexen van mensen vermeden toen al erger.
Omdat er een heel aantal oningevulde plaatsen zijn op de septemberkermis (ondanks dat de kramen van de Hof-parking op de Grote Markt bijgeplaatst werden, en er in allerijl nog vervangende attracties aangetrokken werden) vond de Stad er niets beters op dan de open plekken "op te vullen" met bouwwerfafsluitingen (type Heras-hekwerk, metalen hekkens op voet). Aan deze metalen rasterhekkens werden ondoorzichtige zeilen bevestigd.
Bedoeling was en is blijkbaar om te verhullen dat er zoveel pijnlijk lege plekken zijn op de kermis.
Schaamlapjes.
Wel van een zwaar kaliber. En onstabiel.
 
Woensdagnamiddag liep het al bij al "goed" af. Al houdt het kind er een gehavende rug en nare kermisherinneringen op na.
Maar met wisselvallig en winderig weer voorspeld voor de komende dagen, valt er geen risico te nemen.
Daarom roep ik het schepencollege op om die hekkens onmiddellijk te verwijderen, of minstens stabieler te maken.
 
Triest trouwens dat het schepencollege er telkens als de kippen bij is om privé-organisatoren 1001 veiligheidseis op te leggen, en te verplichten in de meest vergezochte maatregelen te voorzien. Maar de eigen kermis op het centrale plein van de stad wordt blijkbaar veel minder of niet onder de veiligheidsloupe genomen.
I.p.v. steeds verenigingen en vrijwilligers op kosten en stang te jagen, zou het Herentalse schepencollege beter zorgen voor essentiële veiligheid op de septemberfoor. Die overigens ook zonder ongevallen al niet tot veel vrolijkheid aanzet, met een ongezien laag aantal en weinig gevarieerde kramen. 

Item van 5 september '08, Guy Paulis



Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs