Guy PAULIS
Let's talk about ... FREEDOM !
Bezoek ook www.guypaulis.be
30-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbewoond woonwagenpark baadt in licht
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Stad Herentals investeerde reeds fors in een totaal nieuw woonwagenpark aan Heirenbroek.
De gloednieuwe weginfrastructuur is al sinds vele maanden kant-en-klaar. De openbare verlichting is ook al maanden geïnstalleerd en aangesloten op het net. En of ze werkt !
 
Al maanden en maanden brandt op het woonwagenpark elke straatlamp elke nacht, de hele nacht lang.
Bizar, want op en om het toekomstige woonwagenterrein is er geen enkele activiteit. Geen enkele bewoning, geen enkele passage. Zelfs geen kat.
En nog vreemder, in heel Herentals worden na 23u 's avonds een flink aantal straatlampen gedoofd, tot 6u 's morgens.
Omwille van besparingsredenen (zelfs op plaatsen waar een goede en permanente verlichting de veiligheid toch ten goede zou komen...).
Maar op een plaats waar niets of niemand iets heeft aan openbare verlichting, branden alle lampen volop, de hele nacht door. Nu al vele maanden lang.
 
Bewoners van de woonwijk iets verderop klagen al langer over inbraken in woningen en auto's ... zij vroegen herhaaldelijk om alle straatlampen in hun straten de hele nacht te laten branden ... tevergeefs.
Het gezond verstand is in Herentals ver zoek...
Op de volgende gemeenteraad vraag ik meer uitleg ivm deze kwestie.

Item van 30 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
17-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faillissement onderaannemer mag geen domino-effect hebben
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - Herentals stelt zich grote vragen ivm het meest recente nieuws over de werf Aarschotseweg / PrimaLux.
Het faillissement van onderaannemer Moens is een onverwacht en zeer spijtig voorval.
Maar het gaat hier slechts om een onderaannemer ... de eindverantwoordelijkheid voor een vlotte afwerking én voor de naleving van de fasering en timing berust toch bij de hoofdaannemer , en bij de administratieve en politieke opdrachtgevers !?
Er kan zeker begrip opgebracht worden voor kleine aanpassingen in timing ed, maar één en ander verschuiven naar 2009 (onvermijdelijk ten vroegste na de winter dan...) is onaanvaardbaar.
De hoofdaannemer moét het werk (laten) verrichten binnen de afgesproken fasering & timing; als het contract hieromtrent niet klaar en duidelijk zou zijn, hebben de administratieve en politieke opdrachtgevers ernstig tekortgeschoten.
 
LDD-Herentals noemt de huidige situatie eens te meer rampzalig voor de lokale handel in en om Herentals, en voor de reeds zwaar getroffen winkeliers langsheen de Aarschotseweg in het bijzonder.
Het kan toch niet dat het faillissement van een onderaannemer straks tot faillissementen van Herentalse handelaars zou leiden !?
LDD-Herentals roept àlle betrokken partijen (en dat betekent absoluut ook de Herentalse politici!) op om meteen àlles in het werk te stellen om de werken aan Aarschotseweg / PrimaLux alsnog binnen de afgesproken timing en volgens de aangekondigde fasering af te ronden, en hieromtrent glashelder te communiceren.

Item van 17 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
15-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwlustige particulieren alweer extra op kosten gejaagd
Klik op de afbeelding om de link te volgen
De Vlaamse Regering wil in de komende tien jaar zowat 45.000 bijkomende sociale woningen op de markt brengen. Een mooie doelstelling...  

Maar : om dat doel te bereiken wordt de private bouwsector "op bevel" ingeschakeld. Elke verkavelaar of projectontwikkelaar wordt verplicht minstens 20% van zijn grond in een nieuwe verkaveling voor te behouden voor sociale woningen. De plaatselijke huisvestingsmaatschappijen kunnen die grond dan kopen tegen een niet-marktconforme, geplafonneerde prijs, die de Vlaamse Regering vastlegt.

Voor Guy Paulis, voorzitter van Lijst Dedecker - regio Kempen, is dit een zuiver collectivistische ingreep. Als de privé-ontwikkelaars 20% van de grond in een verkaveling tegen een abnormaal lage prijs moeten afstaan aan de openbare huisvestingsmaatschappijen, worden ze verplicht dat verschil met de normale marktprijs te recupereren via de verkopen van de overige loten op de vrije markt. Dit betekent dat de Vlaamse Regering onder het mom van het wonen betaalbaar te maken, de private sector voor de kosten laat opdraaien, en een private doorsnee-woning in een nieuwe verkaveling gemiddeld zowat 15.000 euro duurder wordt.   Sociaal ?

Jonge tweeverdieners draaien op voor de meerkost

Volgens Kempens Lijst Dedecker-voorzitter Guy Paulis is dit niet alleen negatief voor de bestedingen in de bouwsector (minder mensen zullen kunnen bouwen...), maar heeft dit ook een rechtstreekse weerslag op de toekomstige werkgelegenheid in de bouwsector. De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) vreest ter zake dat op korte termijn 4000 jobs zullen sneuvelen door de regeringsplannen.

Het zijn opnieuw de hardwerkende tweeverdieners, die niet in aanmerking komen voor een sociale woning en dus zelf moeten bouwen, die dreigen de dupe te worden van de ultralinkse politiek van de Vlaamse Regering. De Kempen, waar de traditionele baksteen nog stevig in de maag zit en de bouwsector een grote werkgever is, wordt extra zwaar getroffen.

Keer op keer zorgen CD&V-sp.a-OpenVLD er met hun regeltjes voor dat de prijzen voor de gewone man drastisch verhogen. Ze lachen de mensen, met de koopkrachtproblematiek volop in de actualiteit, vierkant uit. Jonge tweeverdieners die het nu al bijzonder moeilijk hebben om een eigen woning te bouwen, zullen nu nog opdraaien voor een deel van de bouwkosten van de sociale woning van hun buurman. Naast de talloze steeds hogere belastingen die ze al moeten betalen...   Sociaal ?

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis




Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthaalruimte politie Molenvest
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Op de vorige politieraad van zone Neteland (op 11 juni '08) werd nogmaals uitvoerig gediscussieerd over de herinrichting van de onthaalruimte van het hoofdcommissariaat aan de Molenvest in Herentals.
De toen massaal aanwezige agenten in het publiek toonden aan dat dit hét item is dat hen sterk bezighoudt; het gaat over hun dagdagelijkse persoonlijke veiligheid en over hun directe werkomstandigheden, en zeker ook over de gevolgen die de inrichting heeft op hun omgang met burgers in het onthaal.
Het dossier circuleert al zeer geruime tijd, omdat er een duidelijk verschil in visie is tussen de plannen van het politiecollege (de 5 burgemeesters en de korpsleiding) en de verwachtingen van het personeel aan de basis. Dit leidde tot spanningen, oa geuit in een gezamenlijk schrijven van de 4 politievakbonden.
 
Op de politieraad van vanavond 15 oktober is er een nieuwe, en positieve, evolutie. Een begrotingswijziging 2008 is geagendeerd en ook de begroting 2009 staat op de dagorde.
Concreet ivm de ombouw van de onthaalbalie Molenvest betekent dit dat het ereloon voor het studie- en architectenbureau en de veiligheidscoördinatie meteen via een begrotingswijziging 2008 voorzien wordt, en toegewezen wordt aan hetzelfde bureau dat de originele verbouwingen in het oude Belgacom-gebouw begeleidde.
In de begroting 2009 wordt de eigenlijke som (onder de vorm van een lening) voorzien om de werken effectief in de loop van volgend jaar uit te voeren.
 
Intussen blijft onduidelijk of en in welke mate het politiecollege bij het tekenen van de plannen en het daadwerkelijk uitvoeren ervan tegemoet wil komen aan de mijns inziens terechte verzuchtingen van het politiepersoneel. Een onthaalruimte die 365 op 365, 7 op 7, 24 op 24 geopend is en waar zich soms onverwachte en levensgevaarlijke situaties kunnen voordoen, is nu eenmaal totaal onvergelijkbaar met een wachtzaaltje of loket in bijv een gemeentehuis.
Op de politieraad van 11/6 werd door de voorzitter-burgemeester verder en nader overleg voorgespiegeld, maar de agenten op de werkvloer die ik aansprak, vernamen tot op heden niets concreets meer ivm de evolutie van het dossier. Het is nochtans uiterst belangrijk dat bij overleg en inspraak élke agent betrokken wordt, zodat de uiteindelijke realisatie werkbaar is en gedragen wordt door alle politiemensen op de werkvloer.
Afwachten dus wat het studie- en architectenbureau op vraag van het politiecollege uitwerkt. Ik volg het dossier alvast verder op...

Item van 15 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
07-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toerismekantoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Het schepencollege hoopte dat Toerisme Vlaanderen de inrichting en uitrusting van het nieuwe infokantoor van de dienst toerisme op de Grote Markt voor 60% zou subsidiëren.
Intussen liet Toerisme Vlaanderen echter aan de Stad schriftelijk weten ... 0% te subsidiëren.
Toerisme Vlaanderen stelt bovendien duidelijk dat, wanneer Herentals zijn centrumfunctie in de cluster "Het Groene Neteland" wil waarmaken, een globalere aanpak genomen dient te worden van de toegankelijke inrichting van het toeristisch kantoor. (Het Groene Neteland is de toeristische samenwerking tussen Herentals en de gemeenten Herenthout, Olen, Grobbendonk, Kasterlee, Vorselaar)       De huidige inrichting is volgens Toerisme Vlaanderen niet functioneel, en het huidige meubilair is onvoldoende aangepast aan de behoefte van de toerist/bezoeker. Het kantoor is zelfs moeilijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en gezinnen met buggy's, zo vormen de lage etalagekasten een obstakel in de ruimte en hebben ze veeleer een museale functie, schrijft Toerisme Vlaanderen. Bovendien kadert het project niet in het toekomstig toeristisch onthaalactieplan Antwerpse Kempen, aldus Toerisme Vlaanderen, en net onze regio werd uitgekozen als pilootregio voor de implementatie van de nieuwe visie "toeristisch onthaal".
Blijkbaar beaamt het schepencollege deze beoordeling van Toerisme Vlaanderen, want het liet de periode verstrijken waarin beroep tegen de beslissing aangetekend kon worden bij de Vlaamse minister van Toerisme.
 
Hoe reageren de schepenen van Toerisme en Sociale Zaken op dit alles ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veldhoven
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Voor de zomer werd toegezegd dat er een studie gemaakt zou worden ivm de verkeerssituatie in en aanleg van Veldhoven, en het kruispunt met de Herenthoutseweg.
Als streefdatum voor meer nieuws werd toen 1 september '08 gesteld.
Tot vandaag kon ik echter niets vernemen.
 
Kan de schepen van Mobiliteit intussen een standpunt of plan toelichten ?

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Addernesten
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Graag een toelichting van de bevoegde schepen(en) over de actuele stand van zaken van het dossier ivm het gemeentelijk domein "Addernesten" .

Ter info: Addernesten is een gemeentelijk domein aan het einde van de Wuytsbergen waar de uitvoeringsdiensten opslagruimte ed ter beschikking zou krijgen; dit project wordt al geruime tijd aangekondigd.

Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 7 oktober '08, Guy Paulis



Reacties (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100€ elektriciteit betalen, voor 45€ levering
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Lijst Dedecker - regio Kempen zal dit najaar actie voeren rond uw elektriciteitsfactuur.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis vindt het onbegrijpelijk dat het BTW-tarief op elektriciteit (en ook gas of stookolie) in ons land nog steeds 21% bedraagt, in tegenstelling tot beduidend lagere percentages in vele andere Europese landen. De LDD-parlementsleden dienden al in januari '08 in de Kamer een voorstel van resolutie in om het vandaag geldende BTW-tarief te verlagen tot 6%.
Energie is immers een noodzakelijke basisbehoefte om menswaardig te leven, en is toch geen luxe die onderhevig dient te zijn aan een BTW-tarief voor luxeproducten.
Alleen de staatskas wordt nu beter van dat hoge tarief, ten koste van de reeds fel aangetaste koopkracht van de burger.
Een aandachtige blik op de componenten van een elektriciteitsfactuur leert dat niet enkel de federale overheid (die de BTW-inkomsten à 21% int) rijker wordt van uw energiegebruik. Op de factuur van een gewone klant met een doorsneeverbruik werd in 2007 ongeveer 30% aangerekend voor het aandeel in distributie van elektriciteit. De organisatie die ervoor zorgt dat elektriciteit tot bij de klant gebracht wordt via het midden- en laagspanningsnet, is Eandis. Een volledig gepolitiseerde verkwistingsmachine, waarvan de gemeenten via enkele intercommunales de ultieme aandeelhouders zijn. Het is duidelijk dat zij baat hebben bij distributietarieven die hoger liggen dan de werkelijke kost van distributie. Zo kunnen de gemeenten hun kas in het geniep spijzen...
Als we er rekening mee houden dat nog eens 4% van uw elektriciteitsfactuur naar transportkosten gaat (bovenop de distributietarieven), stellen we vast dat slechts 45% van wat u betaalt voor elektriciteit naar eigenlijke elektriciteitslevering gaat.
 
M.a.w. : voor elke 100 € die u als gewone burger aan elektriciteitsfacturen betaalt ... krijgt u voor slechts 45 € elektriciteit geleverd.
 
Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis wil dat deze gang van zaken stopt en wil als eerste stap volledige transparantie in de energiesector, en vooral omtrent de rol van alle overheden hierin.

Item van 7 oktober '08.



Reacties (0)
02-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Investeren in verkeersinfrastructuur redt mensenlevens
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lijst Dedecker - regio Kempen is tevreden dat Vlaams minister van Openbare Werken Crevits, in tegenstelling tot haar collega-minister Van Brempt, zuiniger wil zijn met flitspalen.

Kempisch LDD-voorzitter Guy Paulis : “De regering ging er tot nu toe steeds vanuit dat het aantal verkeersdoden daalde als je meer flitspalen plaatste. Maar er is helemaal geen rechtstreeks verband tussen beiden.” Zo staan er in Nederland op dit ogenblik 1478 flitspalen. Dat is 90,81 flitspalen per miljoen inwoners. In Vlaanderen staan er straks 1660, wat 217,7 flitspalen per miljoen inwoners is. Ongeveer drie keer zoveel flitspalen dus. Terwijl in Nederland het aantal verkeersslachtoffers echter beduidend lager ligt."

Paulis : “Het is de verkeersinfrastructuur die het aantal verkeersdoden doet dalen. Niet het aantal flitspalen. En net daar heeft de Vlaamse regering de afgelopen jaren gefaald. Ze heeft het verkeersnetwerk, in tegenstelling tot het openbare vervoer, stiefmoederlijk behandeld. Ze dacht dat door alleen te investeren in openbaar vervoer, ze alle verkeersellende kon oplossen.”

Het gevolg is nu dat Vlaanderen helemaal onderaan internationale lijstjes bengelt als het op investeringen in verkeersinfrastructuur aankomt. En dat terwijl Vlaanderen zijn positie van logistieke draaischijf van Europa wil behouden. Zonder meer investeringen in het wegennet zal dat echter niet lukken.

Guy Paulis : “De Vlaamse regering moet volop investeren in het verkeersnetwerk. Niet in flitspalen ! Hoeft het te verbazen dat daar echter helemaal niets van terug te vinden is in de beleidsverklaring van de Vlaamse regering vorige week !?”

Item van 2 oktober '08.




Reacties (0)
E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per maand
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 11--0001

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs