Plattelandsgedachten over de grote wereld
Inhoud blog
  • Omdat wij verward zijn in verwarrende tijden.
  • Bioakoestiek of horen wat dieren vertellen.
  • Kijken en mijmeren in 2025
  • VERZET
  • Groen moet tegenmacht vorm geven
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    non sibi, sed aliis
    08-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietspaden in het Meetjesland, dorp na dorp (1).

    Fietsen in het Meetjesland: impressies Guido Steenkiste

    In de maand april van het jaar 2012 bezocht ik een aantal gemeenten(1) in het Meetjesland met het doel de fietspaden in kaart te brengen: We reden er rond, ook in sommige deelgemeenten, met als uitgangspunt de volgende Gordel van het Meetjesland : Maldegem, Knesselare, Nevele, Aalter, Waarschoot, Zomergem, en Lovendegem. We concentreerden ons op de centra en omgevingen van scholen. We nemen ons voor in het septembernummer ook St Laureins, Kaprijke, Assenede en Evergem te bezoeken.

    Om ons onderzoek te doen hebben wij een checklist ontwikkeld die je hierbij vindt. Al vlug bleek dat deze checklist in het algemeen bruikbare elementen bevatte maar lang niet bruikbaar was in de meeste van de centra. Immers in de meeste centra van de gemeenten zijn geen fietspaden aanwezig. Men heeft er het zogezegd “gemengd verkeer”. Vanuit de gedachte dat er toch niet vlug gereden wordt in de centra denken de gemeentebestuurders blijkbaar dat fietsers het verkeer nog meer afremmen zodat er geen fietspaden nodig zijn.

    In 2011 lanceerde Hilde Crevits nieuwe prijzen voor gemeenten die een tandje bijsteken om het fietsen comfortabeler en veiliger te maken. Hierbij gaf ze een aantal richtlijnen. Omdat ze relevant zijn voor ons onderzoek vatten we ze hier samen:

    Bij lage snelheden is gemengd verkeer het veiligst ( 20-30 km), bij hoge snelheden vrijliggende fietspaden.

    Fietsers zijn vooral kwetsbaar op kruispunten en rotondes.

    Fietsers op een dubbelrichtingsfietspad lopen hogere risico’s. Het risico is er 60% groter dan op een eenrichtingsfietspad.

    Er gebeuren minder ongevallen in straten waar fietsers in twee richtingen rijden en auto’s in één richting.

    Het aantal slachtoffers bij fietsers daalt minder vlug dan bij andere weggebruikers.

    Fietspaden

    Om geen misverstanden te laten bestaan ga ik uit van de definities die het vademecum fietsvoorzieningen van de Vlaamse Overheid geeft.

    Een fietspad maakt geen deel van de rijweg. Het kan vrijliggend zijn of aanliggend.

    Het aanliggende fietspad kan verhoogd zijn of gelijkgronds met de rijweg.

    Een vrijliggend fietspad ligt minstens 1 meter van de rijweg. Het kan niet door ander verkeer worden gebruikt.

    Een tweerichtingsfietspad wordt als dusdanig aangeduid.

    Een fietsweg is een in eigen bedding aangelegd tracé zoals de fietswegen op spoorwegbeddingen.

    Een fietssuggestiestrook is niet opgenomen in het verkeersreglement. Zij wordt uitgevoerd in een andere kleur of ander materiaal op plaatsen waar weinig ruimte is voor een fietspad. De strook kan ook door andere weggebruikers worden gebruikt.

    Gemengd verkeer

    Menging wordt nagestreefd in gebieden waar 30 km per uur de aangewezen snelheid is. De centra waar wij langsgingen behoren allemaal tot deze gebieden maar bieden hogere snelheden aan. Gemengd verkeer is voor fietsers een probleem als de snelheid van de andere weggebruikers te hoog is, de aanwezigheid van fietsers in het straatbeeld niet duidelijk is, de conflictpresentatie aan kruispunten onvoldoende is en/of er onvoldoende ruimte is voor een fietspad. Fietssuggestiestroken kunnen beschouwd worden als een menging van verkeersgebruikers. Maar ook hier staat het comfort en veiligheid van de fietser centraal en moet het ander verkeer afgeremd worden door ingrepen in de rijbaan.

    Onze vaststellingen en interpretaties per gemeente

    Maldegem

    We rijden Maldegem binnen via de Gentse Steenweg. Deze beschikt over twee vrijliggende fietspaden met bomen als afscherming. De fietspaden lopen tot aan het einde van de Mevr. Courtmanslaan. Dan begint het gemengd verkeer. Tot aan de Markt, en in het hele centrum, zijn geen specifieke aanduidingen voor fietsers. Er zijn geen suggestiestroken In de Westeindestraat liggen betonstrookjes langs de weg maar die zijn vol geparkeerd. Ook hier geen duidelijke fietsvoorzieningen. Vanaf nummer 125 in de Westeindestraat zijn de betonstroken vrij om te fietsen en aangeduid met vage witte strepen. Dit fietspad is aanliggend.

    De Bogaerdestraat en de Vakekerkweg kennen gemengd verkeer zonder duidelijke verwijzingen voor fietsers. Ook de kruispunten kennen geen specifieke maatregelen zoals een fietssluis. De Stationsstraat, duidelijk breed genoeg voor een fietspad, kent enkel parkeerplaatsen maar geen fietspad. Ook de volgende straten en verbindingen vertonen geen kenmerken van fietsvriendelijkheid: Nieuwstraat, Boudewijn Lippensstraat, en K. Andrieslaan.

    We hebben één Lijn bushalte gevonden waar geen overdekte fietsstalling was voorzien ( Harlingerhof)

    We kunnen besluiten dat in Maldegem fietssuggestiestroken veel zouden kunnen goedmaken. Ook aan kruispunten en overgangen kan veel verbeterd worden. Ten voordele van Maldegem dient gezegd dat er veel smalle straten zijn en dat éénrichtingsverkeer al één en ander comfortabeler maakt voor fietsers maar ook meer snelheid toelaat.

    Adegem ( deelgemeente Maldegem)

    Komende van Maldegem aan het Witte Huis de Canadezenlaan in. Breed genoeg maar geen fietsvoorzieningen. Er moeten toch veel kinderen vanuit die nieuwe wijken naar school fietsen. Maar geen fietsweg; Jammer.

    Adegem dorp kent fietssuggestiestroken. Ze lopen licht en zijn één fietser breed. Er is ook een fietssluis voorzien aan de Staatsbaan. De suggestiestrook wordt onderbroken aan zijstraten door hobbelige klinkers. Op de Spanjaardshoek eindigt de suggestie met twee goten. Onoordeelkundig aangelegd dus. De Molenstraat kent geen fietsstrook en de Hillesraat, toch ook breed genoeg is niet op fietsers voorzien. De Oude Staatsbaan kent twee betonstroken , telkens voor 1 fietser, die soms zeer geaccidenteerd zijn. Ze zijn afgelijnd maar daarmee is ook alles gezegd. Weinig fietscomfort op een lange vlugge weg. Op de Oude Staatsbaan vinden we bushaltes met fietsrekken maar een eind verder is er nog één ( De Root) zonder overdekte fietsbergplaats.

    We nemen Eeklo niet mee in dit overzicht omdat Eeklo vroeger werd gescreend door Mevr. Crevits en haar specifieke trilfietsen, maar kunnen er toch niet onderuit Eeklo voor de aanleg van Balgerhoeke voor de fietspaden een pluim te geven. Vrijliggende fietspaden waar het kan, aanliggend anders, van een zeer goede kwaliteit, met een klein minpuntje bij de overgang naar de expressweg waar nog een gootje ligt. De bushalte van de Lijn is voorbeeldig met een overdekte fietsstalling. Het oude gedeelte met de Pastoor Bontestraat vormt hier een uitzondering op. Er is veel verkeer aan de school en er zijn geen fietsvoorzieningen.

    Ursel ( deelgemeente Knesselare)

    Langs de Eeklose weg en de Middelweg liggen vrijliggend twee fietspaden. Achterstand in onderhoud is vast te stellen aan de vuile witte lijnen en de oneffenheden. Briel en Onderdale waar de school is gevestigd kennen geen fietspad, noch enige andere fietsvoorziening. Daar is nochtans plaats voor.

    Ursel dorp aan de kerk is verkeersvrij en biedt dus veel ruimte en comfort voor de fietser. Dit is echter een klein gebied. Verder in het dorp zijn er twee aanliggende fietspaden met plaats voor één fietser. De Lijn heeft er een bushalte zonder fietsbergplaats.

    De Kapelstraat heeft twee suggestiestroken van ongeveer 1 meter, maar wij zagen er geparkeerde auto’s op. De Vrekkemstraat heeft geen fietspad maar er is plaats voor een suggestiestrook. Via de St Joriswegel die een leuke doorsteek is, maar op sommige plaatsen zeer smal door gebrekkig onderhoud, eindigen we in de goot aan de kant van de Rozestraat. Ook bij de IIzeren Hand is er een hoogteverschil en bij de oversteek van de Middelweg aan de kant van het dorp is er ook werk aan de winkel.

    Knesselare

    Tussen Ursel en Knesselare is er één fietspad, tweerichtingsverkeer dus, aanliggend aan de weg. Dichter bij Knesselare gaat dit over in 2 fietspaden.

    De Lijn heeft aan de Maldegemse weg een niet overdekte fietsstalling. Die Maldegemse weg heeft aanliggend twee fietspaden. De Veldstraat die druk is, kent geen fietsvoorzieningen, De Plaats ook niet. In de Kloosterstraat ligt een fietspad dat aan de eisen voldoet maar aan de andere kant wordt fietsen moeilijker door dieper liggende opritten. De Kwadamstraat waar de sportzaal zich bevindt is smal en kent geen bijkomende fietsvoorziening.

    Het begin van de Hellestraat is smal, druk en niet fietsvriendelijk. Richting Beernem is er één vrijliggend fietspad aan beide zijden. De Kerkstraat is voor gemengd verkeer, druk, met veel parkeerplaatsen en asverschuivingen. Het Drieselken heeft veel parkeerplaatsen maar geen fietspaden, de Kouter is slordig, niet onderhouden met veel putten en de Maldegemse weg heeft twee suggestiestroken, die slecht onderhouden zijn. De oversteek Maldegemse weg- Veldstraat is moeilijk leesbaar voor fietsers wegens de specifieke aanleg van het kruispunt.

    De conclusie voor Knesselare kan zijn dat waar in Ursel toch een bepaalde mate van fietsvriendelijkheid is ingeschreven, dit voor Knesselare toch heel wat minder is. In het centrum is de fietser zowat vogelvrij.

    Maria- Aalter ( deelgemeente Aalter)

    De weg naar Maria- Aalter is voor fietsers een heerlijke weg zij het met tweerichtingsverkeer. Vrijliggend, breed, voor het grootste deel slingerend naast en in het bos, wens ik mij meer van dit soort fietspaden in het Meetjesland. Eén opmerking. Het overschrijden van de brug over de autoweg is niet te onderschatten vanwege het smalle karakter ervan, maar tevens omwille van begroeiing en één grote oneffenheid bij het terugkeren.

    Maria-Aalterdorp is heraangelegd. Het fietsen is er echter in het gemengd verkeer opgenomen. Even verder gaat men in beide richtingen weer over naar een breed zijpad. Het is onduidelijk waarom dit niet doorgetrokken is. Snelheid kon toch wel anders afgeremd worden. De Blekkervijverstraat heeft dan weer 2 brede losliggende fietspaden. De Aalterstraat aan de school heeft ook twee vrijliggende fietspaden, echter maar tot aan de Nieuwe Dreef waar het overgaat in 1 tweerichtingsfietspad naar Aalter.

    Aalter

    We komen Aalter binnen langs de Brouwerijstraat, een straatje met kasseitjes, zonder fietsvoorzieningen dus gemengd verkeer. Op de Markt geen duidelijkheid voor fietsers, ook niet naar de Lostraat toe waar vanaf Veilige Haven twee vrijliggende fietspaden zijn. De Bellemstraat is aangelegd in beter berijdbare kasseitjes en in het bredere gedeelte zijn er twee suggestiestroken aangelegd in een bochtig parcours rond de parkeerplaatsen. Verder naar Bellem toe zijn deze stroken weinig onderhouden en vertonen scheuren en putten. Vanaf de tunnel zijn ze er niet meer niettegenstaande Bellem ook Aalter is. Een erfenis uit het verleden wellicht.

    De Boomgaardstraat met bibliotheek kent geen fietsfaciliteiten niettegenstaande er wel ruimte is. De Weibroekdreef is aangelegd met 2 fietsstroken. De Dwarsstraat is een leuke doorsteek met een niet overdekte fietsenstalling. De St Gerolfkaai en de Maria Middelareslaan zijn uitgerust met een fietspad en aan de scholen zijn er twee fietspaden aanliggend.

    Bellem ( deelgemeente Aalter)

    Bellemdorp kent geen fietspad maar wel snel verkeer. Gemengd verkeer zal wel de uitleg zijn, maar die voldoet niet om ons comfortabel te voelen in Bellem. Ook aan de school in de Lotenhullestraat zijn er geen fietsvoorzieningen. De Mariahovelaan is voorzien van één vrijliggend fietspad dat blijkbaar ook dienst doet als voetpad. Het is aangelegd in aarde en keitjes, weinig onderhouden en toen wij er waren met plassen

    Conclusie:

    Aalter maakt geen goede beurt. Fietsen is er, enkele uitzonderingen daargelaten, weinig comfortabel, niet aangepast aan de tijd, weinig duidelijk en overzichtelijk.

    Hansbeke ( deelgemeente Nevele)

    In de Mariahovelaan stopt het fietspad in de richting Hansbeke. Hansbekedorp, benaderd vanaf het kanaal Gent- Brugge heeft 2 aanliggende fietspaden, maar in het dorp zelf is er weer sprake van gemengd verkeer. De Merendreestraat heeft geen fietspad, noch suggestiestrook en een overdekte fietsstalling aan het station. Vanaf de spoorweg richting Nevele zijn er weer 2 aanliggende fietspaden tot in Nevele. De Zandestraat, een smalle weg, met veel aangeduide fietsroutes ligt er zonder fietsvoorziening bij, net als de Reibroekstraat waar een suggestiestrook nuttig zou kunnen zijn. Hansbeke kent wel een leuke fietswegel die in de fietsroutes is opgenomen.

    Nevele

    We rijden Nevele binnen via De Akker. Er is geen fietspad, wel een overdekte fietsenbergplaats bij de Van der Cruyssenstraat. In Nevele staan veel provinciale fietswegwijzers, ook hier, maar als fietser moet je je weg zoeken. Gemengd verkeer weet u wel. De busplaats op de Markt heeft een overdekte fietsberging. De Cyriel Buyssestraat is breed met geparkeerde auto’s waartussen het slalommen is maar verder geen fietsfaciliteiten. Graaf van Hoornestraat kent geen fietspaden, noch suggestiestroken, ook Kerrebrouck niet. Nogal teleurstellend als fietser.

    Landegem ( deelgemeente Nevele)

    De brug waarmee we Landegem binnenrijden heeft 2 smalle fietsstroken, afgebakend met lijntjes en berijdbaar door één fietser. Het fietspad eindigt nog voor we het dorp binnenrijden want ook hier gemengd verkeer. Geen fietspaden, geen suggestiestroken, geen duidelijkheid voor fietsers. Ook de Kerkstraat kent geen fietsfaciliteiten. Komende van de richting Merendree loopt het fietspad in de

    omgeving van Landegemkerk over in een soort fietspad-voetpad dat dan plots ophoudt.

    De Stationsstraat tot Merendree is begiftigd met één fietspad, op sommige plaatsen versmald door betonblokken die er halfop rusten. Bij het binnenrijden van Merendree houdt het fietspad op.

    Merendree ( deelgemeente Nevele)

    Merendree dorp leeft ook met het gemengd verkeer, wel met wegels en verbindingen die het centrum en de school iets makkelijker bereikbaar maken. De Veldestraat is niet uitgerust voor fietsers terwijl dat wel zou kunnen. Van Merendree naar Beke is er geen fietspad voorzien, enkel op de brug van Merendree zijn lijntjes die een fietsstrook afbakenen.

    Coclusie

    Nevele huldigt duidelijk de principes van het gemengde verkeer zodat er weinig duidelijkheid en comfort is voor de fietser. Zou het een gemakkelijkheidoplossing zijn om andere functies beter te kunnen dienen?

    Zomergem

    Langs het Schipdonkkanaal benaderen we Zomergem. Aan de Stoktevijverbrug ligt er een rotstuk kasseien met plassen aan de kant, zonder fietsvoorziening, wat op sommige plaatsen leidt tot ingereden strookjes in het gras. De Stoktevijverstraat is een brede weg waar geen fietsfaciliteiten zijn, wel aan het kleuterschooltje van Ronsele snelheidsremmers en –begrenzing ( 50 en later 30 km) Maar iedereen dendert voort. Voorbij de school wordt het nog onduidelijker omdat er een voetpad en een andere strook ligt op sommige plaatsen. Waar moet ik hier als fietser zijn?

    Het kruispunt met de Daalmstraat is onduidelijk door de witte lijnen waar ik wel of niet mag overrijden.

    De Azaleastraat heeft twee nogal smalle fietssuggestiestroken waar plaats is voor een volwaardig fietspad of suggestiestrook ( 1,20 m) . De Luitenant Dobbelaerestraat kent geen voorzieningen, ondanks de fietsverwijsborden van de provincie. De Tennislaan is een brede straat die versmalt naar het zwembad. Ook hier geen fietsaanwijzingen, wel parkeerborden die toelaten op de berm, die een fietspad zou kunnen zijn, te parkeren. Gelukkig werd de Boer doorsneden zodat het snelle verkeer hier duidelijk niet meer de bovenhand krijgt. Maar ook hier zijn geen fietspaden, noch suggestiestroken te bekennen, wel twee overdekte fietsbergingsplaatsen die waarschijnlijk ook dienst doen voor de bushalte van de Lijn .

    De Markt kent éénrichtingsverkeer met een suggestiestrook van ongeveer één meter die uitdeint in de aanliggende straten en dan meestal ophoudt zoals in de Kerkstraat en het Steyaertplein. Op Rijvers hervat het fietspad dan, in twee richtingen, maar het is in geen al te beste staat. De inrit van de Kleitstraat is voor fietsers niet geregeld, is onoverzichtelijk, leidt naar een oversteekplaats met als bestemming een weinig onderhouden fietspad naar Oostwinkel.

    De Dreef kent twee fietssuggestiestroken naar de scholen. Zij zijn zeer hobbelig en er is op vele plaatsen ruimte voor een echt fietspad. Op het Motje zijn er twee aanliggende fietspaden echter onderbroken bij de overgang Motje Dreef aan de Azaleastraat.

    De Zandstraat kent geen fietsvoorzieningen, nochtans is er een school.
    De brug over het Schipdonkkanaal kent twee fietssuggestiestroken die er abominabel bijliggen.

    Korte Boeken en verder de Kruisstraat is dan weer een verademing tot Lovendegem met vrijliggende fietspaden afgescheiden van de rijweg met haagjes en hier en daar met lelijke plastiek paaltjes. ( Waarom?) Maar de Lijn bushalte net over het kanaal aan de Citroen garage is duidelijk geen overdekte fietsenbergplaats want het hek van de garage doet dienst als fietsaanhechtingsplaats.

    Ook Zomergem schiet duidelijk te kort in comfortabele en veilige fietsomgeving. In het centrum geldt nog het argument dat er weinig plaats is maar elders is dat helemaal anders. De verbinding met Lovendegem is dan weer een voorbeeld voor hoe het kan.

    Lovendegem

    Komende vanuit Zomergem is onze ontmoediging groot bij het binnenrijden van Lovendegem. Vanaf Vellare ( grote plas) liggen er twee strookjes asfalt te wachten, afgescheiden door streepjes van de rijweg. Op sommige plaatsen zijn ze overgroeid met gras, slecht onderhouden en hobbelig. De situatie verbetert dichter bij het nieuw aangelegde dorp. Maar daar is geen tweede strook meer. Blijkbaar houdt daar de dorpsvernieuwing op. Naar de Larestraat toe zijn er geen fietsvoorzieningen meer . Via de Diepestraat komen we in de Kerkstraat waar kasseien zijn gelegd, met een afwaterstrook in het midden. Die is best berijdbaar en eindigt op een plein waar het niet duidelijk is waar de fietser thuishoort. De Kasteeldreef , een mooie dreef die loopt van het kasteel tot aan het kanaal, is ook met kasseien belegd waar de fietser vogelvrij is. Onbegrijpelijk in de buurt van een school en zovele diensten. Het voetpad aan de huisrand lokt fietsers maar er wordt geverbaliseerd meldt men mij. Eens aan de Larestraat gekomen in de Kasteeldreef is er een klein fietspad voorzien waarvoor men over een boordsteen kan rijden. In de Kasteeldreef is duidelijk voor parkeren gekozen en niet voor een fietspad, waarvoor de ruimte wel aanwezig is.

    De Aspenvoordestraat kent dan weer geen fietsfaciliteiten, wel een bushalte zonder fietsbergplaats; Ook een groot deel van de Molendreef is voor het gemengd verkeer. Tot voorbij de scholen en het MPI want vanaf nummer 69 zijn er twee goede aanliggende en verhoogde fietspaden gelegd. De bushalte in de Molendreef heeft ook geen beschutte fietsparking.

    Lovendegem heeft duidelijk niet voor de fiets gekozen. Hij of zij verkeren constant op moeilijk berijdbaar domein of zijn gemengd met soms snel verkeer.

    Waarschoot

    We rijden Waarschoot binnen via de Lieve en de wegel tussen De Lieve en de Gastelstraat. Die wegel is aan herziening toe. Plassen, hobbelig, gevaarlijk op sommige plaatsen en in sommige bochten. Een prachtige wegel die geüpdatet moet worden. De Gastelstraat en Hovingen zijn brede straten zonder fietsvoorzieningen. De Leest kent twee fietsstroken afgelijnd op de weg. De Kerkstraat is nu gedeeltelijk in heraanleg. Op het dorp ziet het er veelbelovend uit als men de breedte aanhoudt en niet overgaat in de strookjes zoals ze nu nog zijn in de Kerkstraat en de Schoolstraat liggen. De Nijverheidsstraat is aangelegd met stukjes fietssuggestiestrook en lichte asverschuivingen. Een gemiste kans bij de heraanleg. De Nieuwstraat oogt dan weer beter met het éénrichtingsverkeer en het tweerichtingsverkeer voor fietsers. De Metaalstraat vraagt een identieke aanpak want nu is er weinig ruimte voor de fiets. De Stationsstraat is al decennia een voorbeeld voor de streek, alhoewel er maatregelen zouden moeten komen om het parkeren dicht bij de fietspaden te verhinderen. De Molenstraat heeft twee verhoogde aanliggende fietspaden;

    Het Hoekje is uitgerust met twee aanliggende verhoogde fietspaden maar de opritten verminderen het fietsplezier.Op de Rotonde aan de Bellebargie liggen er nog altijd goten waarover men moet springen en even verder werd het dubbel fietspad opgeheven na protest van de bewoners. Nu moeten fietsers een gevaarlijke weg over. De Akkerstraat kent twee aanliggende gelijkgrondse

    Scoringsformulier fietsen in het Meetjesland voorjaar 2012

    1. Gemeente…………………………………………………………………………..

    2. Straatnaam………………………………………………………………………….

    3. Fietspad ja- neen

    4. Fietssuggestiestrook breder dan 1,20 m bij snelheid lager dan 50 km/u: ja -neen

    5. Is er ruimte voor een fietspad ja- neen

    6. Voor een fietssuggestiestrook die aan voorwaarden 4 voldoen: ja -neen

    7. Het fietspad:

    • - oneffenheden max 5 mm over 3 meter : ja-neen
    • - aantal oneffenheden over 100 meter: ……………………
    • - aansluitingen kruispunten :
    • § effen,
    • § + 5 mm,
    • § regengoot,
    • § boordsteen
    • - Is er plaats voor 2 fietsers op het tweerichtingsfietspad : ja- neen
    • - Is er plaats voor 2 fietsers op het eenrichtingsfietspad: ja –neen
    • - Is het fietspad overgroeit aan de randen: ja-neen
    • - Is het fietspad afgelijnd en onderhouden: ja-neen
    • - Is er een afstand tussen weg en fietspad: ja –neen
    • § 25 cm tussenberm of hoogteverschil
    • § 50 cm tot bomen en borden
    • § 100 cm gesloten wagens
    • § Bij welke snelheden 30, 50, 70, 90 km per uur

    8. Voorzieningen

    - Zijn er overdekte fietsparkeerplaatsen bij het openbaar vervoer? Ja- neen

    9 Ontbreken er schakels in het fietspad: ja- neen

    - Het fietspad loopt niet door : ja- neen

    - Het fietspad versmalt: ja- neen

    - Het fietspad wordt even verder voortgezet.

    10. De veiligheid op kruispunten en /of oversteekplaatsen is goed, minder goed, niet gegarandeerd.

    fietspaden.

    Waarschoot heeft minder dan anderen gekozen voor het mengen van het verkeer. Aan de fietspaden kan echter nog gesleuteld worden.

    Naschrift

    Bij ons onderzoek is gebleken dat er duidelijk weinig aandacht is voor de fietsers in de centra. Gemengd verkeer is een doekje voor het bloeden gebleken want als fietser voel je je vogelvrij tussen geparkeerde en rijdende wagens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vele ouders hun kinderen niet met de fiets naar school laten rijden. Nochtans is dat een wissel op de toekomst als we er willen toe komen dat de auto in de garage blijft bij kleine verplaatsingen;

    In een aantal gevallen zijn schitterende fietspaden aanwezig. Dat blijkt het geval als er voldoende plaats is of in de planning ervoor wordt gekozen.

    Tenslotte wensen we nog te benadrukken dat dit onderzoek een momentopname is en vele persoonlijke indrukken bevat. Het is dus niet meer maar ook niet minder dan onze vaststelling ter plaatse. Die kan uiteraard aangevuld worden met andere waarnemingen die bijvoorbeeld op de dag van de Gordel kunnen gedaan worden door de deelnemers. Zo komen we tot een totaaloverzicht van gebruikers.

    Bijlage



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 09/06-15/06 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 25/11-01/12 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 16/08-22/08 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 19/10-25/10 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 01/07-07/07 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 26/11-02/12 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 23/12-29/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 05/11-11/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs