Onze grootouders worden verwend met een zelfgemaakt sprookje. "Acarambawoelieweks is een vreselijke heks want ze maakt alle dieren bang. Op een dag komt de reus in het bos wonen en dan gebeurt er iets magisch..." Alle kleutertjes zorgen voor een spetterend optreden en daarna genieten de grootouders van gebak met koffie. De mama's en de papa's zijn natuurlijk ook uitgenodigd want zij zorgden voor al dat lekkers. Dankjewel!
Met dank aan directeur Pascal en mama Sigrid (Anouck) voor de foto's en de filmpjes.
De autobus brengt alle kleuters op donderdag 13 oktober, naar het Buggenhout Bos. We beleven daar 'herfst' in al zijn geuren en kleuren. Vanaf de middag genieten we op de kinderboerderij van onze picknick, van het sanitaire comfort, van rustig spelen en ontdekken we de dieren!
Als juf Els komt is het altijd feest!
Maandag- en donderdagvoormiddag neemt ze ons mee naar de turnzaal.
Daar mogen wij ons uitleven want juf Els voorziet een groot aanbod om heerlijk en gevarieerd te bewegen.
We maken van onze klas een indianenklas! Er wordt in de kring bedacht wat daarvoor nodig is en de juf tekent het op een groot blad papier: een totempaal, een tipi, boekjes, indianenmuziek, trommels, verkleedgerief, een bijl, verhaaltjes, vissen, heel veel pluimen, pijl en boog,
De blokkenhoek sluit zijn kastjes en maakt plaats voor een grote indianentent met toebehoren.
Na een verhaaltje over de indianenkindjes één, twee, drie, vier en vijf, kiezen ook onze kinderen een echte indianennaam. We bedenken eerst een dier of een ding en zoeken er dan nog een woordje bij dat iets vertelt over dat gekozen dier of ding. Opdat de juf onze nieuwe namen niet zou vergeten, schrijft ze voor elke indiaan zijn of haar naam op een kaartje. We knutselen een indianentooi, een krans met naam, een minitipi, een indiaantje en we weven een matje met stof en wol. Verder rijgen wij een dromenvanger die alle enge dromen vangt! Ook een lekkere zelfgemaakte snoepjestipi mag niet ontbreken en natuurlijk kleven we die snoepjes vast met eetbare lijm.
De hoeken van de klas worden aangevuld met gezelschapspellen en letterkaarten over indianen. In de groene bak komt een maquette en alles wordt aangevuld met mini-indiaantjes, tipis, paarden,
We zingen van: Arendsoog en Berentand komen uit Indianenland!
In grote boeken gaan we op zoek naar alles wat indianen doen. We staan natuurlijk even stil bij het feit dat niet alle indianen nu nog leven zoals wij ze spelen. De indianen in Amerika wonen in hutten of in huizen en dragen meestal kleren zoals wij.
Aan onze spellentafel volgen we steeds dezelfde richting zodat we altijd weten wie aan de beurt is.
Om echt te genieten van het indianenspelletje moeten kinderen over heel wat vaardigheden beschikken.
- beurt afwachten
- eerlijk zijn
- de dobbelsteen correct 'aflezen'
- evenveel tellen
- vooruit zien/tellen om het goed te laten uitkomen
- je doel in het oog houden
- tegen je verlies kunnen - stil zitten zodat de tafel niet beweegt en alles niet omver valt
Op woensdag en donderdag mogen alle mama's, papa's en ook de kleuters van juf Kim, een kijkje komen nemen in onze indianenklas. Wij leggen hen alles uit!
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien.
De vele appeltjes zijn daar het resultaat van.
Onze handen kriebelen om te gaan plukken
en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag!
In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
En dan is het tijd om te proeven!
Vóór de middag eten we warme appelmoes en na de middag smullen we van koude appelmoes.
Wie lust het? Wat vind je het lekkerst?
In de zandbak is er heel veel schaduw maar ook veel zand ... twee leuke dingen op een warme dag! We proberen tussen de anderen een plaatsje te zoeken om heerlijke taartjes te bakken. De juf moet proeven van zandsoep en frietjes met zand. Mmmm!
Met knijpers en picto's ontdekken wij alle hoekjes van de klas. In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs, (en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen.
Elke dag wordt een hoekje in de kijker gezet: de spelletjeshoek (ik word niet boos als ik verlies), de computerhoek (op het smartbord toont de juf eerst hoe de spelletjes werken), de poppenhoek (ja, die kleertjes moeten weer aan de kapstokjes), de winkel met de letter- en cijfertafel, de boekenhoek, de speelbak, de legotafel en de blokkenhoek worden van naderbij bekeken.
Ondertussen leren we de Barba's kennen. Ze houden allemaal van verschillende dingen, net als wij ... Er worden Barba's getekend en geknutseld en natuurlijk kiezen we de Barba die het beste bij ons past.
School beleven ...
maar dan helemaal anders.
Het hoeft niet ver te zijn
en ook niet spectaculair.
Gewoon een dagje 'anders'.
Anders ontdekken, anders zijn,
anders gezien worden!
www.valkenvooriedereen.be We volgen de slechtvalken op de voet (op de vleugel). Elke dag zien we verandering: een eitje erbij, een 'geboorte', het ringen, het voederen, ... We knutselen zelf een valk en dankzij het smartbord komen we heel wat te weten.