De fruitwinkel van onze klas is aan uitbreiding toe. We willen liever een winkel zoals de xx, de piep, de xx, de piep en de xx. Alle nieuwe producten,
die we gedeeltelijk zelf meebrengen (en nog altijd mogen meebrengen), worden netjes gesorteerd en besproken. De winkel blijkt te klein maar door het inkrimpen van de poppenhoek krijgt de winkel extra ruimte. Er worden reclameplaten geschilderd en met brooddeeg kneden en creëren wij nog meer koopwaar. De nieuwe rekken worden letterlijk in de winkel gedragen en geschikt. In de afdeling bakkerij hebben we een oventje nodig en in de poppenhoek komt een zelfontworpen doos waarin alle aangekochte spullen die niet meer nodig zijn, in de juiste opening kunnen worden gedropt. Enkel de winkelbedienden mogen deze doos leegmaken en alle producten een nieuw leven geven in de leeg-gekochte winkel. We tekenen kaartjes met informatie over elk product en de juf maakt foto's van de perfect opgeruimde winkel zodat we weten hoe alles weer moet worden teruggezet.
Dankzij een prachtig geschenk van onze directeurs Bart en Pascal, geven we dit jaar godsdienst vanuit een andere invalshoek. Het vroegere braaf en stil luisteren tijdens de godsdienstmomentjes, is al vele jaren verleden tijd maar de nieuwe methode 'Sterretjes aan de hemel' staat voor 'echt beleven'.
In het eerste deeltje maken de kleuters kennis met Ridder Ferre die dankzij een heel speciale steen vertrouwen krijgt in zichzelf en anderen.
We gaan zelf aan de slag met bouwen in het zand en bouwen op een steen. Na het volgen van een stappenplan maken wij onze bevindingen met een tekening duidelijk. Alle tekeningen vormen samen één boek waarmee we in de boekenhoek nog dikwijls zullen terugblikken op deze leuke activiteit.
Met onze zelfgemaakte schattenstaart, wordt het heel eenvoudig om de wereld van thuis en onze omgeving, in ons klasje binnen te brengen en te verkennen!
Het begindraadje van een bol wol is niet zo eenvoudig te vinden. Gelukkig krijgen we hulp van de juf en de andere kleuters. We 'meten'/maken de woldraden zo lang als de tafel en knippen, soms met veel moeite, verschillende kleurtjes wol bij elkaar.
Vanaf nu kan het schattenstaartmoment beginnen! "Glitter glokus, schattenstaart, welk geheim heb jij bewaard? Toon de schat, ja, nu meteen! Dat is leuk voor iedereen."
Spinnen: We gaan op onderzoek in de schooltuin en in de klas. De meegebrachte spinnen tonen hoe knap ze vanaf een stok en met spinrag, met de poten wijd open naar beneden 'vallen' en weer omhoog kruipen. We maken zelf een spinnenweb en een spin aan een stok. Waarschijnlijk maak je op een onbewaakt moment nog wel eens kennis met die knutselspin!
Slakken: De slakken worden op heel verschillende manieren onthaald. Drie kleuters gaan met de voeten op de bank zitten als ik wat dichterbij de tentakels en tasters van de slak wil tonen. Twee kleuters springen wel tien keer recht om de slakken die "zomaar van het zwarte blad papier kruipen" te corrigeren.
Paraplu: Dan brengen we op maandag vol verwachting ons parapluutje mee naar school... en dan wil het niet meer regenen. Pas op donderdag kunnen we eindelijk fier door de regen stappen. We bezoeken alle klassen van het lager zonder op hun deur te moeten kloppen. Wij komen immers een kijkje nemen van buitenaf, door de ruiten! Op de speelplaats moeten de andere kleuters onder het afdak spelen en wij lekker niet. De juf zegt zelfs: "Niet onder het afdak, ga maar in de regen lopen!"
Een laatste zonnige dag die we niet zomaar voorbij laten gaan. We stappen samen met de tweede kleuterklas naar het speelpleintje om daar te klimmen, te klauteren, te picknicken, te glijden, te graven, te gooien, te rollen, te schommelen, te lopen, te springen,...
Maar we spelen er ook hondje want "dan moet je met een stok gooien en dan moet de hond (een andere kleuter) die terugbrengen"!
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien. De vele appeltjes zijn daar het resultaat van. Onze handen kriebelen om te gaan plukken en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag! In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
Met knijpers en picto's ontdekken wij alle hoekjes van de klas. In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs,
(en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen. Elke dag wordt een hoekje in de kijker gezet: de spelletjeshoek (ik word niet boos als ik verlies), de computerhoek (op het smartbord toont de juf eerst hoe de spelletjes werken), de poppenhoek (ja, die kleertjes moeten weer aan de kapstokjes), de winkel met de letter- en cijfertafel, de boekenhoek, de speelbak, de legotafel en de blokkenhoek worden van naderbij bekeken.
Welkom op onze klasblog!
Om de 'levende fantasie' van jullie kind een beetje aan de realiteit te koppelen,
zal ik op deze klasblog regelmatig wat foto's posten. Naargelang de activiteiten zullen sommige kleuters meer of minder dan anderen op de foto's staan. Ik doe mijn best om iedereen eens 'in the picture' te plaatsen maar vergeef me als dit bij bepaalde activiteiten een keertje niet gelukt is. Verwacht op deze blog geen fotografische hoogstandjes
want het 'spelen en leren' in de klas primeert,
op het poseren en nemen van foto's.
Gewoon een blik achter de schermen en sfeer opsnuiven!
Veel plezier!
Juf Marleen
(Er werden op 8 oktober nog enkele foto's toegevoegd.)
Na een heel jaartje van de avonturen van Pluk te hebben genoten, brengen we naast het boek ook op een meer creatieve manier, Pluk in de klas. We naaien de omtrek van Dikke Dollie, maken een collage, knutselen vingerpopjes, versieren de Petteflet, vouwen en meten Langhors, puzzelen een Plukprent,...
Vandaag brengt de juf een bankcontact mee.
Een goede oplossing voor het speelgeld dat anders overal terecht komt.
De kinderen halen in de winkel aan de bankcontact het gepaste geld af en
betalen ook onmiddellijk zodat het geld de winkel niet verlaat!
We maken een bankkaart en bedenken een nummer van vier cijfers.
Sporten is fijn!
We beslissen samen welke sporttakken
voor ons het beoefenen waard zijn.
Omdat winnen op deze leeftijd 'o zo belangrijk' is,
bedenkt de juf een systeem
waarbij iedereen eens kan winnen.
Een scorebord met telkens
anders samengestelde groepjes,
moet het verlies-leed verzachten.
Vraag maar aan je kleuter
om de picto's van de groepen
en de sporten te verklaren.
Iedereen kan eens winnen of verliezen... want dat is in het echte leven ook zo.
De kinderen van het eerste leerjaar en de kleuters van de derde kleuterklas spelen op woensdag 26 april samen voetbal. Dat lukt prima! Op het einde bespreken ze in een kring wat beter kon maar ook wat kei-goed was.
www.valkenvooriedereen.be
We volgen de slechtvalken op de voet (op de vleugel).
Elke dag zien we verandering: een eitje erbij,
een 'geboorte', het ringen, het voederen, ...
We knutselen zelf een valk en
dankzij het smartbord komen we heel wat te weten.