Sir Frank Williams is een icoon, een naam in de Formule 1. In 1977 richtte de voormalige Britse autorijder het Formule 1-team Williams op. Williams veroverde 9 wereldtitels bij de constructeurs en leverde 7 keer de individuele wereldkampioen. Sir Frank raakte in 1986 verlamd bij een auto-ongeluk, een tragisch ongeval op het circuit van Imola, en zat sindsdien in een rolstoel, maar hij bleef zijn team nog geruime tijd leiden. Toen zij dochter Claire vorig jaar als laatste van de Williams-dynastie de renstal verliet werd het team overgenomen door een Amerikaanse Investeringsgroep , Dorliton Capital. Vrijdag 28 november 2021 , werd de 79-jarige Frank opgenomen in het ziekenhuis. Hij overleed er in het bijzijn van zijn familie.
Met 16 wereldtitels heeft hij van Williams één van de meest succesvolle Formule 1-teams gemaakt.
Deze gaat door van 26 november tot en met 5 december 2021.Het jaarlijkse reisje naar de Essen Motor Show in Duitsland, net over de grens, kan dus opnieuw gepland worden ! De show wordt dit keer weer uitgebreider dan die van 2019. Op vier buiten terreinen kun je er terecht voor 'koopjes'. Binnen , over veertien ruimtes verspreid, oneindig veel auto's in alle mogelijke maten en prijzen. Het meest boeiende is toch wanneer een stand bestaat uit een combinatie van oud historisch materiaal en het allernieuwste op de markt. Doordat de laatste Essen Motor Show 2019 moest worden afgelast vanwege de Corona- pandemie, is de anticipatie in de auto industrie en 'scene' nu des te groter geworden. Als Europa's grootste en meest toonaangevend evenement voor sportieve voertuigen omvat het productassortiment van de Essen Motor Show 2021 sportwagens, tuning en lifestyle, verder een pak motorsport en klassieke auto's. En van zelfs sprekend is er het entertainment , niet te onderschatten, verzorgd door de Motorsport Arena met ietwat speciale shows. Meer info over wat ,waar en hoe zie de website : www.essen-motorshow.de. Hierop vind je ook de laatste corona maatregels in verband met je mogelijks bezoek.
Van vrijdag 19 tot en met zondag 21 november brengt Interclassics Brussel een eerbetoon aan de succesvolste Belgische Coureur allertijden; Jacky Ickx.
Tijdens de zesde editie van deze oldtimerbeurs in Brussels Expo zijn de meest iconische wagens uit de imposante racegeschiedenis van Ickx te zien waaronder de Porsche 911 - "935 Paris Dakar" bolides en de Lotus Cortina waar het allemaal mee begon. Beide wagens markeren dus een belangrijk moment in zijn carrière. Mister Ickx staat dus bekend als een multitalent waardoor de collectie vele raceklassen beslaat ; Formule 1 , 24h van Le Mans, touringcars , Paris Dakar ontbreken dus niet in Brussels Interclassics . Naast de Ickx expositie belicht Interclassics ook de geschiedenis van het Britse automerk Elva. Onbekend bij het grote publiek , echter was dit de voorloper van het succesvoll merk McLaren. In samenwerking met Minister van Staat , Guy Verhofstadt ( Elva kenner en rijder/verzamelaar) en McLaren Brussles wordt de korte maar boeiende historie gepresenteerd tijdens deze beurs die plaatsvind in Brussels Expo.
Voor u zou gaan zie eerst naar de Corona maatregels nodig op de web stek van Interclassics Brussel
De stekker auto is het Nederlandse woord, synoniem, voor de elektrische auto. Nu we volop bezig zijn met de "Climate Change" is voor ons oldtimer liefhebbers
de vraag of we ooit nog met onze bolides de straat op kunnen zonder gevaar in de boeien geslagen te worden en veroordeeld te worden om onze schadelijke bijdrage aan het opwarmen van onze planeet... Ik heb eens rond 'gesurft" op het www-net. op zoek naar de duurste, de goedkoopste en de langzaamste elektrische auto die momenteel te koop zijn . Ook het bereik heb ik eens na gelopen . Met bereik bedoelen ze hoeveel Km's je kan afleggen met een volle tank (Lees batterij i.p.v. tank).
De absolute nummer 1 is de Tesla Roadster die pas volgend jaar op de markt kom en dus een prijs opgave vanaf 215.000 euro .(zie afbeelding). De goedkoopste is de Smart EQ For Four en die kost je "slechts" 17.995 euro. Opnieuw op nr. 1 is de Tesla Model S, een fullsize, volledig elektrische vijfdeurs. Dit model heeft het predicaat van ' de op twee na' snelste productiewagen ooit geproduceerd en heeft de grootste actieradius , 575 Km. De Smart EQ For Four is de actieradius slechts 130 km. Qua tops snelheid is het opnieuw een Tesla , de roadster Spacex . Elon Musk de eigenaar van het merk, claimt dat de auto in 1.1 seconden van 0 naar 96 km/h sprint ! De langzaamste elektrische wagen is de Citroën C-Zero dit wagentje geeft 15.9 seconden nodig voor een "sprint" van 0 tot 100 km/h.
De extra editie van Auto Gids ; 100 jaar Spa-Franchorchamps ligt in de winkel ! Kostprijs 9,9 €. Of nog makkelijker bestel deze 'special' on line via de webshop van Auto Gids. Deze editie is enkel beschikbaar in België , zolang de voorraad strekt !
Het is een boekje vol verhalen, mythes, drama en veel racegenot geschreven over 150 pagina's, uitgegeven op dik kwaliteitspapier. De auteurs gingen praten met buurtbewoners, medewerkers, archivarissen en 'gladiatoren', ze doken in oude kaften en vergeelde landkaarten een uitgebreide geschiedenis over 16 pagina's , van de 19° eeuw tot heden. Een wandeltocht over de oude omloop, en een ontmoeting met een buutbewoner die het allemaal vanop de eerste rij meemaakte. 10 memorabele momenten uit 100 jaar Spa-Franchorchamps, De Knipperlichtrelatie tussen het circuit en de Formule 1. De spannendste 24 H. ooit (1992, met een fotofinish aan de meet.
Grote en kleine helden ; de beroemdste rijders en de mensen achter de schermen. De snelste GP voor motoren uit de geschiedenis (1977). En nog veel meer ; grote en kleine weetje , Faits divers, cijfers, onuitgegeven foto's en enkele persoonlijke memoires....
Door "corona" word deze tentoonstelling in Auto World met een jaar verschil terug op de agenda geplaatst !
Oorspronkelijk was Mazda een producent van kurkproducten . Het eerst voertuig dat Mazda produceerde was een soort motorfiets met drie wielen. Achterop was een open bak gemonteerd. De eerste echte auto was de Mazda R360 anno 1960 . Het was een coupé met vier zitplaatsen, twee deuren en een motor met 16 pk,356 cc en luchtkoeling. Mazda is een pionier in rotatie motoren (Wankel motoren) , een innovatie die veel andere automobiel merken onmogelijk achten voor diverse redenen. Vanaf 1967 werd deze technologie gebruikt door Mazda in hun productie van seriewagens zoals de Mazda Cosmo Sports. Ook wat weign betreft, blijft het merk niet achter. In 2016 werd de Mazda MX-5 Miata de meest geproduceerde roadster uit de gehele wereld ; meer dan een miljoen exemplaren ! Anno 2020 bracht Mazda reeds een 100% elektrische wagen op de markt. Als eerbetoon aan dit dynamisch automerk zet Autoworld de geschiedenis van Mazda in de kijker met een retrospectieve tentoonstelling.
Van 16/10 /2021tot 13/12/2021. Verder info e.d. via de webstek van Autoworld Bx.
De SSC Tuatara is de opvolger van de Ultimate Aero die tussen 2007 en 2010 het World Record voor de snelste productie wagen in handen had.
SSC en Bugatti wisselden enkele malen van 'titel' als snelste wagen ooit totdat het Zweedse sportwagenmerk Koenigsegg met de Agera Rs een topsnelheid behaalde van maar liefst 457.94 km/h. Een reactie van Bugatti kon niet uitblijven en vorig jaar behaalde een prototype van Bugatti een snelheid van 490.48 Km/h. Dit record wer niet aanvaard daar men de wagen niet op deze snelheid in twee richtingen te laten rijden ! Dus om het officiële record te verbreken diende SSG slechts sneller te zijn dan de 457.94 km/h bereikt door de Agera. Het werd 552 km/h ! Het Amerikaanse bedrijf, voorheen Skelby Supercars Inc. wil het wereld snelheids record op hun naam met de 2.200 Pk (!) sterke Tuatra. De Ultimate Aero had er slechts 1.750 Pk. De Wagen speciaal ontworpen ,de SSC Tuatara mag dus de titel dragen van de hoogste topsnelheid bereikt door een " productie wagen" De wagen is verkrijgbaar voor ietsje meer dan 1,7 miljoen Euro !
Het wereldsnelheidsrecord op land voor "auto's " heeft een lange geschiedenis. Sinds de uitvinding van de automobiel heeft men geprobeerd zo snel mogelijk met deze van A naar B te gaan . Het eerste record ooit opgetekend en wereld wijd bekend gemaakt ( via de krant, er was geen internet !) dateert van 18-12-1898 door een Mr. Gaston de Chasseloup -Laubat met als voertuig een Jeantaud Electric (!) en was gezet op : 63,158 km/h.
Nu in de tijd van internet, chips, en dergelijke staat het snelheidsrecord op de naam ven een Engelse Heer genaamd Andy Green met een snelheid van 1223,657 Km/h. gevestigd op 27/2/1997 met een voertuig genaamd , de Trust SSC. Dit was de eerste keer dat een voertuig de geluidsbarrière doorbrak ! Deze record breker is een voertuig dat is aangedreven door twee enorme straalmotoren en heeft geen aangedreven wielen . Het traditionele record ,dus met wielen aangedreven, staat sinds 1964 op naam van Dhr. Donald Campbell met de zijn 'machine' genaamd de Bluebird CN7 met een snelheid van 644 km/h !
De Italiaan Carlo Abarth (1908 -1979) verwierf grote faam met "racetuning" voor Fiat-modellen. Daarnaast kocht hij ook wagens van onder andere Porsche, Alfa Romeo en Simca , die hij ombouwde naar een Abarth versie van het model. Een Abarth versie is gestroomlijnder, heeft een opgedreven motor en is herkenbaar door de uitlaat van de wagen , zijn vormgeving en het geluid. De allerduurst Abarth is een Porsche ! Er werden er slechts 22 van gemaakt.
Er is geen grotere collectie van Abarths ter wereld dan in Lier nabij Antwerpen (B.) namelijk het Abarth Works Museum .De kleine tentoon stellings ruimte is slechts een opener voor de rest van de belevenis. In de hangar vinden je er een honderdtal Abarths terug , maar ook Autobianch's ,Fiats, Lancia's, Lada's, Polski Fiats en enkele Moskovitchs terug Bouwjaren van 1936 tot heden. Een 250 wagens in totaal die neit afgeschermd zij en die echt van dichtbij te bewonderen zijn. 80% van de wagens rijdt nog. De beheerder ; Guy Moerenhout, is overigens een voormalig tuner en rally rijder. Naast de voertuigen heeft hij ook nog een collectie boeken en documenten over Abarth verzameld in een grote bibliotheek die vooral gewijd is aan Italiaanse wagens.
Het Abarth Works Museum is open van 9-12 & 14 -18 uur iedere dag en op zaterdag van 10 tot 16h.
Deze 'auto' is gemaakt naar een schets gemaakt in 1478 . De 'auto' is een kar, compleet met zijn innerlijke werking. Deze is van extreem belang aangezien het een 'kar' weergeeft die het allereerste zelfrijdend voertuig ooit ter wereld, wat bevestigd dat Leonardo da Vinci de uitvinder is van de vroegste vorm van wat men auto kan noemen. De schets van Da Vinci is een driewieler met open dak, die kan bewegen zonder te worden geduwd of getrokken. Historici leiden af dat Leonardo da Vinci zijn 'auto' ontwierp voor theatergebruik. De vraag of de schets echt zou werken als deze zou worden 'vertaald' naar een echte weergave, werd onlangs beantwoord door een team van ingenieurs, computerontwerpers en schrijnwerkers, werkend onder het Instituut en Museum van de geschiedenis van de wetenschap, te Florence (It.) De inspanning die in 2006 werd voltooid, was het resultaat van verschillende pogingen die in de vorige eeuw werden ondernomen om het voertuig te bouwen. Het prototype beweegt echt en is een zeer krachtige machine ! In feite is de Mars Rover geïnspireerd op Leonardo da Vinci's automobile .
Leonardo da Vinci (1452 -1519) Hij was een architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige , scheikundige, anatomist , schrijver, schilder en beeldhouwer.
Hij wordt gezien als de 'homo universalis' en een waar genie !
(Mars Rover is een voertuig gestuurd naar de planeet Mars om de oppervlakte nader te onderzoeken. Anno 2021 rijden er op Mars een achttal van deze wagentjes rond.)
De Gentse familie Mahy beschikt over één van de grootste collecties oldtimers ter wereld, decennia lang verzameld in het 'Wintercircus' te Gent.
Heden is een gerestaureerd deel van deze collectie te bezichtigen in een tweetal musea in België ( Autoworld Brussel & Mahy Mobiles / Leuze en Hainaut )
Het andere gedeelte de 'reserve' genaamd bestaat uit meer dan 600 wagens en is tot op vandaag nooit getoond aan een breed publiek...
Voor het eerst wordt deze ontsloten. Van de 600 authentieke auto's zijn er een 50-tal in beeld gebracht en uitgelicht in het fotoboek ; Mahy - a Family of cars .
Het boek bevat dus foto's van 50 wagens, topstukken, samen met hun verhaal. Verhalen van glorie en verlies, van hachelijke ritten over beroerde wegen en schoonheid.
Verhalen zoals die worden verteld door de diverse generaties van de familie Mahy.
Het boek is te verkrijgen tijdens de Expo of via de website van Uitgeverij Lannoo (Kostprijs 39.99 €)
De Expo gaat door op de Vynckier Site Gent / Nieuwe vaart 51-53 /9000 Gent.
Dagelijks van 10 tot 18u./ Online reservatie aanbevolen !
De najaar tentoonstelling van Autoworld ( 03/09/2021-28/11/2021) staat in het teken van de honderste verjaardag van ons 'nationale' circuit ; Spa -Francorchamps.
Meer dan 45 racewagens en motoren, stuk voor stuk modellen die een belangrijke rol hebben gespeeld of zelfs races hebben gewonnen, worden er tentoongesteld. Er werd er voor gekozen om de zones " Sport & Competition" en de zone "Design Story" op de eerste verdieping om te toveren tot een 'paddock' waar de bezoeker zich kan onderdompelen in de geschiedenis van het Ardense Circuit. Dat niet zelden, en terecht, het mooiste ter wereld wordt genoemd. De tentoonstelling werd opgebouwd rond drie thema's die het circuit een internationale uitstraling geven ; De Formule 1 , De 1000km/Spa -6 Hours en uiteraard de 24Uur race. Daarnaast is er een overzicht van alle winnaars op schaal 1/43.Nu de corona maatregelen iets versoepeld zijn best een aanrader!
De Franse autobouwer zit in zwaar weer en wordt hard getroffen door de "Corona crisis" maar heeft wel enorme plannen met hun dochter onderneming Alpine.
Onder meer een plaatsje veroveren in de formule 1 (wat aardig lukt) en de sportwagen Alpine een nieuw leven te geven. De legendarische auto bouwer die in de vorige eeuw furore maakte in de rally sport met de A110 , nu keert deze terug met een herinterpretatie van deze Rally Legende. En hoe ! Centraal achterin ligt een 1.8 liter - turbo motor gekoppeld aan een sequentiële zes versnellingsbak. Tussen de aangedreven achterwielen steekt een sperdifferentieel en het piekvermogen bedraagt meer dan 300pk. De rally-competitie versie zou in diverse rally's zijn te zien vanaf begin 2021. Het prijskaartje; zo'n 150.000 . Team FJ, verdeler en partner van Alpine Rally Signatech, toonde een Alpine A110 Rally R-GT als deelnemer in de WRC Ypres Rally. Getooid in de kleuren van het Alpine Centre Brussels en bestuurd door het duo Marc Duez / Jacques Castelein. 47 jaar na de titel in 1973 keert de Alpine terug in het Wereldkampioenschap Rally (WRC).
Anno 1936 stopt voor het gebouw van de Franse Automobiel Club te Parijs een modderige Citroën 11cv. Eruit stapt ene Francois Lecot die zojuist 400.000 Km. gereden geeft binnen één jaar., een Record dat pas in 2003 zal gebroken worden . In die tijd iets ongezien. Immers in die tijd was er nog maar weinig sprake van Autostrades maar meer slingerende en drukke wegen en asfalt en beton was nog niet zoveel in gebruik. Iedere dag reed hij van Rochtaillée ,waar hij woonde en een wegrestaurant uitbaatte , naar Monte-Carlo en terug. Dit herhaalde hij nauwgezet iedere dag, 366 dagen lang .Aan de Citroën waren wat aanpassingen gedaan, zoals een dubbel gaspedaal, zodat Francois van been kon wisselen, Extra schijnwerpers en een extra benzine tank van 65 liter die gemonteerd was waar normaal de achterbank zit. S'nachts werd het onderhoud van de wagen gedaan zodat de volgende dag Francois weer de weg op kon. Dit was een publiciteit die zeer welkom was voor Citroën immers het model was pas voorgesteld aan het publiek. Na zijn overlijden in 1959 tijdens het opruimen van zijn woning vond de familie een oud militair paspoort. Daarin had een Officier geschreven ; Korporaal Lecot wordt niet in staat geacht om een voertuig te leren besturen . Lecot was een veteraan in de autosport, al eerder reed hij lange-afstand races
zoals de 24H van Le Mans anno 1925 en de Rally van Warschau naar Parijs in 1930.
Ferdinand Porsche ontwikkelde voor de Duitse Motorfabrikant Zündapp een auto bekend als de Porsche Type 12. anno 1931/1932 .Hoewel diverse grote namen bij dit project zoals NSU en Zündappe betrokken waren was Zündapp die erop stond een watergekoelde 5- cylinder stermotor achterin te plaatsen. Porsche zou echter de voorkeur geven een een 'flat -four" motor zoals in zijn latere creatie de Volkswagen Kever. Verder had het Type 12 een in het chassis geïntegreerde carrosserie maar ook een opmerklelijke aerodynamische vorm voor zijn tijd. Waarvan wordt aangenomen dat ze zijn geïnspireerd op de ontwerpen van de Russische wagen ; TATRA. In 1932 waren er drie prototypes gebouwd met drie verschillende motoren. Er wordt aangenomen dat al deze prototypes werden vernietigd tijdens WOII. Een replica van het Type 12 met de kleine stermotor van Zündapp en het later afgeronde front ,een bijdrage van NSU, .Is te zien in het Museum Industrielkultur in Nürnberg (D.)
De allereerste 12-Cilinder Ferrari met midden motor werd op 4 Maart 1963 aan de pers, media onthuld op het circuit van Monza (It.) De ontwerper Pininfarina gaf de auto een prachtige schone, scherpe lijn met een rolbeugel annex vleugel direct geplaatst achter de "cock-pit" . Het duurde dan ook niet lang voordat de 250P.zijn naam op het circuit vestigde. Met de meest prestigieuze overwinningen op diverse circuits. Sebring, Le Mans en de Nürburgring om er maar enkele te noemen. Wat resulteerde in een Wereld titel in de Klasse ; Sport -Prototype. De motor was dus een V12 , 2953 cc. Goed voor een maximaal vermogen van 393 pk. bij een toerental van 7500 Tpm. Wat resulteerde in een topsnelheid van 290 Km/h
13 - 15 augustus ,2021. Het eerste WRC - optreden voor België - Het 35° land dat een Wereld Kampioenschap Organiseert voor volgende categorieën van toegelaten wagens: WRC /WRC2/WRC3/Junior WRC . Met als start plaats Ieper (B) . Goed voor 20 etappes ( 295,78 km) Smalle en bochtige asfaltweggetjes die worden omzoomd door sloten en palen, met veel krappe kruispunten. Grote inkepingen in bochten zorgen ervoor dat modder en puin op de weg word geworpen, waardoor de omstandigheden glad worden zelfs bij mooi weder. Compacte routes met weinig tijd om op adem te komen. Kortom de Renties Ypres Rally belooft spanning en spektakel vanaf de eerste klassementsproef vrijdagmiddag 13 augustus tot de finish op het circuit van Spa-Franchorchamps op zondag 15 augustus.
De wereldtoppers komen allen aan de start in Ieper. Een fantastisch gevarieerd start veld van 108 teams waar onder alle wereld toppers die de strijd moeten aangaan met de 'lokale' favoriet Thierry Neuville ( Hyundai i20 Coupé WRC)
Anno 1960 is diesel nog een vrij onbekende brandstof. Toch beginnen diverse automerken zich te interesseren voor deze verleidelijke technologie die zuinig en betrouwbaar is. Racen tegen benzineauto's was echter uitgesloten, daarvoor waren ze simpelweg te traag. Om toch het trage imago van zich af te schudden, besloot Peugeot daarom meer te gaan racen "tegen de klok". Om dit motortype onder de aandacht te brengen ontwikkelt Peugeot een recordwagen met dieselmotor op basis van de 404 Cabriolet. Peugeot besloot een 404 Cabrio te "tunen". De wagen kreeg een deel van zijn dak terug, een heel klein deel om precies te zijn. Om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken, zat de 'coureur' onder een soort koepeltje en was de wagen verder zo glad mogelijk gehouden ( zonder bumpers en deurgrepen). De gewone, standaard 404 Diesel was allesbehalve snel . Maar met de 2.2 diesel motor ingebouwd haalde de wagen een snelheid van 160km/h. Dit was de gemiddelde snelheid die een vijftal coureurs in 72 uur aflegden op het circuit van Montlhery (Fr.), Non Stop en zonder enig probleem . In totaal wist Peugeot in 1965 , 40 verschillende records te breken met deze 404 'special'. Zouden ze toen ooit hebben durven dromen dat Peugeot in 2009 de 24H.van Le Mans zou winnen met een diesel auto ?
De Franse Grand Prix van 1954, Reims ,was de introductie van deze aerodynamische Mercedes W196. Deze bolide was een volledig nieuw gebouwde race wagen, in aluminium, met een stroomlijn met een gesloten behuizing voor de wielen. Juan Manuel Fangio en Karl Kling claimden de race voor Mercedes mat een 1& 2 plaats.
En ene Hans Herrman zette er de snelste ronde neer , met een derde deelnemende Mercedes W196. Dezelfde casco werd later nog eens gebruikt. Tijdens de Britse Grand Prix van 1954 op Silverstone en de Italiaanse Grand Prix op Monza anno 1954 en 1955. Vandaar de naam Mercedes Benz W196 Monza. Telkens met Fangio aan het stuur. Deze drie GP's zijn de enige races die in de geschiedenis van de Formule 1 zijn gewonnen door een bolide met "gesloten" wielen. De motor was een " 2-traps" supercharged 1.5 liter V8 en gaf 278 pk bij 8250 tr/min .Onlangs werd het enige exemplaar die in " prive handen" is geveild voor een recordsom voor ietsje meer dan 25miljoen Euro.
Devin Enterprises was een Amerikaanse autofabrikant die actief was van 1955 tot 1964 . Devin Ets. stond vooral bekend om het produceren van hoogwaardige carrosserieën van glasvezel die als kits werden verkocht. Maar ze produceerden ook auto accessoires en complete auto's. Het bedrijf werd opgericht door Bill Devin en begon succes te boeken met als eerste de Devin -Panhard met fiberglas body. Daarna was het maar een kleine stap naar het bouwen van carrosseriën van glasvezel die worden gebruikt om het gewicht van wagens te verminderen voor meer vermogen te ontwikkelen ( Gewicht / Pk) en snelheid. Het mooie van deze Devlin Triumph komt eigenlijk van een Ermini Tipo 357 Sport een Italiaanse auto uit 1955 (Scaglierie carrosserie, 1100 cc motor) Hiervan werd een mal gebruikt die later de glasvezel carrosserie werd van de Devin/Triumph