Met een tentoonstelling van meer dan 40 voertuigen toont Autoworld een stuk geschiedenis van RENAULT. Deze geeft heel wat gemeen met de Franse gebeurtenissen in de voorbije eeuw. Het begon in 1898 met de bouw van de eerst renault door Louis Renault. Echt "basic" hij bouwde zijn eerste voertuig in een werkplaats achter zijn ouders thuis.
De kleine eencilinderwagen met een Dion-Bouton motor had toen al enkele opmerkelijke eigenschappen voor die tijd zoals een buizenchassis , stuur,cardanas en een drieversnellingsbak. Dus heel wat dat nu nog steeds in uw wagen terug te vinden is. En wie kent niet de R4 ,het werkpaardje !
Bent U een Renaullt -Fan ? Dan moet je zeker eens gaan zien in Auto World te Brussel, De Tentoonstelling is er van 13 juli tot 2september.
Openings uren en verdere info ; ' surf 'naar de webstek van Autoworld .
Iedereen in het oldtimer midden geeft wel ooit gehoord van de legendarische autocollectie van de Familie Mahy.
Ooit is de verzameling gestart door Ghislain Mahy in het "wintercircus" te Gent. Na het overlijden van Ghislain en strubbelingen met de stad Gent.Werd de collectie "opgesplitst " onder toeziend oog van de zoon (Ivan). Een deel vond onderdak in Auto World te Brussel en het grootste deel in Mahy Mobiles in Leuze.
Nu was de collectie die in een loods stond vlakbij het museum in Leuze zodanig opgestapeld dat de kleinzoon (Michel)besloot over te gaan tot een veiling van enkele wagens.
Reden , het bedrag verkregen door de veiling zal een begin zijn voor verdere restauratie van enkele wagens die nog steeds in bezit zijn van de VZW Mahy. en tevens de mogelijkheid bieden de huidige collectie 'mooier' ten toon te stellen. Er was voor iedereen wel iets te zien op de veiling gaande van een DAF 44 anno 1972 tot een Delhaye Decapotable bouwjaar 1948. Mijn persoonlijke voor keur was een LASALLE..(Openingsbod slechts 6000)
Meer info betreffende het museum en dergelijke ; www.mahymobiles.be
Op 30 juni is het weer zover ! De uitdaging om 163 kilometers over de mooiste hellingen, wegeltjes en kasseistroken te 'snorren' dwars door Vlaanderen met je bromfietsje !
Men start op de parking van "La Brugeoise" Vaartdijkstraat 5 te 8200 Brugge en de aankomst is voorzien op de Markt van Oudenaarde.Dwars door Vlaanderen betekent ook dat je met je "bromfiets" over de gekende plaatsen gaat zoals ; de Oude Kwaremont, de Koppenberg en de Paterberg. Het is niet zomaar een tour tochtje maar op de bekendste Vlaamse hellingen wacht je nog een fikse uitdaging. Zoals aan de Oude Kwaremont tover je een wheelie uit je moped en op de Muur van Geraardsbergen moet de motor uit. Op de Koppen berg moet je zolang mogelijk "surplacen" en de Paterberg vormt het decor voor een heuse dragrace. De beloning , als je alle checkpoints haalt en zoveel mogelijk punten scoort tijdens de challenges op de hellingen een bolletjes trui en een "coole" prijs voor de winnaars in elke categorie
Nog vragen / inschrijven stuur dan een mailtje naar allteway@redbull.be
De komende dagen zal het weer volop sfeer zijn in de Katten stad . Vanaf 21 - 23 juni gaat er immers de Ypres Rally door en ook opnieuw "in stad" de Ypres Historic Rally.
Voor de eerste keer sinds 1999 zal de Historic Rally opnieuw te gast zijn in Ieper! Niet enkel voor een passage op het podium, maar met een eigen servicepark en een podium vlakbij de Menenpoort.Het service park bevindt zich langs de kasteelgracht en de Leopold III laan, net buiten de 'vesten'.Het podium / hergroepering bevinden zich vlakbij de Menenpoort. Vrijdag avond opent de Historic Rally , om 17h40 ,met eerst een rit richting Zonnebeke met een hergroepering op het domein van het Paschendaele museum.
De plaats voor wagens en deelnemers te zien , in stilstand , Het echte rally geweld start pas om 19h20 in Langemark en een doortocht in Dikkebus. Zaterdag volgen nog 10 klassementsproeven . Goed voor 164 km tegen de tijd ! Er zal dus heel wat te beleven vallen in Ieper -Stad immers de beide podia's liggen amper 250 meter van elkaar.
De Menenstraat is de verbinding tussen de Renties Ypres Rally (de moderne) en de Ypres Historic Rally ( de Historics) Verdere info te vinden op de webstek van Targa Florio.
De Dymaxion is ontworpen de Amerikaanse uitvinder Buckminster Fuller anno 1933.De wagen werd tijdens de wereldtentoonstelling van Chicago aan het publiek voorgesteld als het transportmiddel van de toekomst. De aerodynamische carrosserie van de Dymaxion werd ontworpen met het oog op een hogere brandstof efficiëntie en een hoge topsnelheid.
Het voertuig heeft een licht scharnierend chassis , een V8 motor, is voorwiel aangedreven en maar drie wielen. De besturing van het voertuig gebeurde via het achterwiel. Zodat het voertuig zichzelf in een krappe cirkel kon "draaien" Fuller merkte tijdens diverse tests al een beperking op bij het gebruik van zijn "auto" De besturing via het achterwiel was enkel geschikt bij zeer lage snelheden. Bij hogere snelheden waren er allerlei effecten op de 'romp' van de wagen er was sprake van "lift" en de turbulentie maakte het voertuig on bestuurbaar. Dit resulteerde dat enkel getraind personeel deze wagen mocht besturen. Kort na de voorstelling van deze futuristische wagen craschte een prototype waarbij de bestuurder van de Dymaxion werd gedood. Gevolg de productie werd gestopt en alles verdween , voedsel dus voor de Auto archeolgie
Classic Car Engineering Europe (CCEE) is een specialist in onderdelen voor Triumph Spitfire. Ze leveren nieuwe, indien gewenst gereviseerde, onderdelen voor de Triumph modellen vooral voor de Spitfire.
Maar je kan er ook terecht voor andere Triumph modellen en zelfs voor MG's. Naast het leveren van onderdelen kunnen zij ook in hun werkplaats onderdelen monteren,problemen oplossen,en dergelijke. Alle onderdelen die er te koop zijn ,zijn British Motor Heritage approved ! Alle revisies worden dan ook in Engeland uitgevoerd, daar is immers de kennis en de materialen voor een goede revisie nog voorhanden. Tevens is CCEE gespecialiseerd in elektronische ontstekingen voor bijna alle klassieke wagens.
Zie eens op hun site ; www.CCEE.nl. . Al enkele jaren gebruik ik CCEE en op mijn vragen krijg ik zeker binnen de 24h. een antwoord.Verder zijn alle leveringen altijd volledig en stipt !
Wat al enige tijd in het "oldtimer" midden als een gerucht rondging is nu werkelijkheid geworden ! Een goede zaak ? Dat moet nog blijken maar in ieder geval is het een stap voorwaarts qua veiligheid en misbruik van de "status" oldtimer ingeschreven voertuig. Dus vanaf 20 Mei ll. zijn oldtimers ook aan een periodieke keuring onderworpen.
Eerstdaags zal deze nieuwe,aangepaste wet in het Belgisch Staatsblad verschijnen wanneer Wallonië en Brussel ook zover zijn (we leven immers in België).Er zijn drie mogelijke situaties al naar gelang de leeftijd van het voertuig .Voertuigen 25 - 30 jaar oud een jaarlijkse keuring . Voertuigen vanaf 30 jaar tot 50 jaar deze voertuigen zijn voortaan onderworpen aan een periodieke oldtimerkeuring om de twee jaar. Voertuigen ouder dan 50 jaar om de 5 jaar. Op de vraag wanneer moet ik nu voor de eerste maal is het best eens te zien op de webstek van de BFOV daar kan je beslist een antwoord terug vinden. Wat mij nu persoonlijk raakt is de bepaling ; Wedstrijdvoertuigen van de categorie 2 (verboden tot het normale verkeer) worden uitgesloten. Een wedstrijdvoertuig categorie 2 kan niet als oldtimer worden ingeschreven !
Op 26 & 27 mei is het zover ; de Historic Grand Prix 2018 te Zolder ! Beslist een event dat de autoliefhebber verrast met een rijk gevuld programma.
Zo is er de tweede manche van de Belcar Historic Cup en de Belcar Youngtimer Cup.Verder een resem van races met als hoogte punt een race van diverse F1 'oldies' .
Dit gebeuren is beslist een hommage aan de hoogdagen van de Formule 1 op Zolder Circuit.
Ook is erop zondag een concours d'élégance met unieke, opmerkelijke exclusieve classic cars.(Inschrijven ,kan nog !)
Gratis parking voorzien voor diegenen die met hun oldtimer komen (volg de aanwijzingen van de stewards!)
Verder info en dergelijke op ; www.circuit-zolder.be
De 'Spa Classic' dat voor het eerst werd gereden in 2011 is nu uitgegroeid tot één van de belangrijkste Europese evenementen voor klassieke racewagens.
Vorig jaar tijdens ,de 7° editie ,wist de Spa Classic een 20.000 toeschouwers te verblijden met spannende races op het circuit van Spa- Franchorchamps.
Ook dit jaar wordt weer een groot aantal auto's verwacht, in 2017 waren er ongeveer 1200 old timers , diverse merkenclubs , te zien op en rond het circuit.
Dit jaar is het de bedoeling nog meer collectieauto's samen te brengen ! Dus op 19 & 20 Mei aanstaande is het beslist de moeite op en rond het circuit .
Meer info en tickets ; peterauto.peter.fr/en/spa-classic-2
Het kasteel van Edingen is de "place to be". Op zondag 13 mei a.s. gaat het domein open voor de mooiste 'oldtimers'. Het is een nationale meeting georganiseerd door de BFOV ( Belgische Federatie voor oldtimers. Dus de hekkens gaan open om 10h30 en u lid van de BFOV wordt er verwacht. Er is voor ieder deelnemend oldtimer een 'rallyplaat' voorzien en een souvenir ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van het BFOV. Elke bestuurder en zijn passagier ontvangen een welkomstdrankje op het domein. Naarst de 'rit' door de mooie landschappen rond het kasteel van Edingen is er animatie voorzien voor jong en oud. Catering voor de honger en de dorst is er volop ! Er zijn wel kostten , 15 per voertuig
op voorhand te betalen. Meer info ; www.bfov - fbva . be. Dus een moment om gelijk gezinden te ontmoeten, afspraken te maken en dergelijke.
Sinds 1923 bouwen de Belgen een mooie geschiedenis op in de bekendste race ter wereld de 24h van Le Mans. 101 piloten veroverden in 296 deelnames 12 zeges in het algemeen klassement, 24 podium plaatsen, 48 categorie zeges en één Dames cup. Klinkende namen zoals Ickx , Boutsen , van de Poele , Duez, Frère, Bianchi en de oudste ; Swaters.
Autoworld zet de "Belgen in Le Mans" in de spotlights met een tentoonstelling in samen werking met Automobile Club de l'Ouest en het museum van Le Mans.Enkele 'bolides' die er
staan (momenteel bevestigd) een Peugeot 905, een Argo -Porsche,een porsche 934 een Schelby 350GT. En de Mazda 787 B ( Le Mans 1991) die als enig Japans voertuig een overwinning behaalde.Dit is slechts een kleine opsomming van de tentoongestelde, iconische,bolides die ooit deelnamen en resultaten bereikten in de legendarische 24H.
Dus van 5 mei tot 1 juli is al dat moois te zien in Autoworld (Bx)
Door omstandigheden, de beurs hal te Brugge is niet meer , is Auto Retro uitgeweken naar Roeselare (expo gebouwen ) .
Wat voor de bezoeker een plus punt is qua bereikbaarheid en zeker een grote plus qua parking. Deze oldtimerbeurs gaat reeds voor de 38° maal door
met als thema : een retrospective van Renault Alpine & Lancia. De datum van het gebeuren is 28 en 29 april .De deuren zijn er open ,op beide dagen,
van 9h30 tot 18h30. Dus men ken er terecht voor een oldtimer te kopen, een oldtimer te verkopen, ook ruilen zou mogelijk zijn.Verder zijn er de 'klassieke'
standjes voor boeken , miniaturen en onderdelen . Ook zal het best de moeite wezen voor de enkele "special cars" te aanschouwen.
De Citroën 2PK heeft ondertussen de VW kever vervangen op de podia van Autoworld. Tijdens de maand April zullen de meest iconische modellen van de "geit" of nog anders genoemd "het lelijk eendje" er voorgesteld worden Tijdens de paasvakantie krijgen die nog het gezelschap van nog zeldzamer modellen zoals de 4x4 versies, afgeleide modellen waaronder de 2pk als bestelwagentje .Als "eye catcher" is de eerste 2pk ooit namelijk de TPV uit de officiële collectie van Citroën ! Er zullen ook een tal van 'kitcars' te zien zijn die gebruik maken van de eenvoudige mechaniek van de 2pk. De 2pk (in de Franse taal ; le deux chevaux ) is een verwijzing naar de fiscale pk's van het wagentje namelijk 2.
Het wagentje was na WO II de eerste populaire auto van Citroën . Het eerste model de TPV (Toute Petite Voiture) was ontwikkeld speciaal voor het gebruik op het Franse platteland. De man met het idee was dhr. Pierre-Jules Boulanger die de auto omschreef als "een paraplu op vier wielen" Verder moest het wagentje in staat zijn twee 'boeren' met een lading van 50kg te vervoeren en een voldoende laadruimte voor nog eens een schaap te transporteren...
De expositie gaat door in Autoworld te Brussel van 31 maart tot 29 april .
Zoals we het hebben over de paasklokken, de paashaas en de eieren die ieder jaar "komen" is het ook zo met de TAC. rally. Deze gaat door op 6 & 7 april a.s. en het is reeds de 45° maal. Het rally center bevindt zich in de Europahal te Tielt alwaar men de tickets kan kopen voor de diverse rally stages en er een programmaboekje kan aanschaffen met een timing, startlijst en verdere info.Kost prijs : 20 . De technische keuring van de deelnemende wagens vind er plaats vanaf 09h. de vrijdagmorgen . (Toegang gratis !) Zoals iedere internationale proef er één heeft is er ook de "shake-down" op woensdag 4 april van 19 tot 22 h. Het is Kp "de ratte" die hiervoor uitgekozen werd ,Start aan de Willekomstraat te Tielt. Toegangsprijs is hier 10.
Dit jaar zal ik erbij zijn als "Senior" van een team die de rally zal meerijden bij de "slowly's". Ik heb ooit nog aan de start gestaan met mijn Ford escort MK2 toen de wedstrijd nog deels "provenciaal" verreden werd. Met mijn Ford Escort MK1 heb ik er "00" wagen geweest (Nationaal) en ooit heb ik er rond gescheurd me een Porsche 911 tijdens de rally
toen de hoofdsponsor 'Matchbox' was. Geloof me de Kp "Poelberg" was mijn ding ! (De bij gaande picture is van 2017!)
Velen zullen zich de "Monkey" van Honda herinneren uit hun prille verleden . Ja, na de Honda Amigo en de Honda Dax was de Monkey best geliefd als
een brommertje die je beslist deed opvallen Nadeel aan het brommertje was dat het zo klein is.En als je best een bepaalde lengt had, lachwekkend als je
hiermee verplaatste. Onlangs werd de "Monkeybike" van John Lennon geveild. De Honda Z50A (monkeybike) is op een veiling in het National Motorcycle Museum in het Britse Solihull geveild en 'afgehamerd' op 57.500 pond ,omgerekend 67.000 euro ! Meteen een wereldrecord voor dit type brommertje. De monkey was ooit eigendom van John Lennon, die ermee rondreed in 'Tittenhurst Park Estate in Surrey , Het landgoed waar de bekende 'beatle' woonde van 1969 tot 1971. Bijgeleverd waren de eigendomspapieren en ook de originele nummerplaat op naam van John Lennon.
Vanaf vandaag, 21 maart tot en met zondag 25 maart is er reeds voor de 30° maal de beurs voor de oldtimer liefhebber ; Techno Classica Essen ( Duitsland).
Het is een beurs op wereld niveau voor Vintage, Classic en Prestige wagens, Autosport, Motorsport , Auto & Motor onderdelen , Restauratie en Clubs .
Dit alles over een oppervlakte van 120.000 m² met meer dan 200 Clubs , en 4 "open areas" (hopelijk regent het er niet ) Goed voor 1.250 exposanten komende uit 30
landen . Wat resulteert in 2.700 wagens te koop ! Anno 2017 was de beurs goed voor 185.000 bezoekers . Dus "Essen" is echt het "Mekka" voor de oldtimer -adept.
Je moet er wel eventjes voor naar Duitsland, maar het is echt de moeite . Het adres is ; Messe Essen / Nobertstr.2 / 45131 Essen / Germany. En wil je vooraf al iets "proeven"
bezoek dan op het world wide web : www.siha.de. Dit is pas een start van de lente anno 2018 !
'Tja ,hoe noem je eigenlijk een verzamelaar van 'oude' mopeds, bromfietsen ? Ben jij zo iemand die ooit met een Flandria, Superia, Puch , Vap, Yamaha ,Zundapp , Kreidler, Suzuki ,Honda , mobylette ,Sparta of Solex reed en nu nog heimwee heeft naar dat knetterend geluid . De geur van deTwee takt motoren en een rook ontwikkeling die best omschreven kan worden als een 'rookgordijn' die eventuele achtervolgers moest afschrikken. Wel dan is er op 18 maart 2018 ; RED BULL ALL THE WAY ! Een uitdagende tocht van 163 km. door de Vlaamse Ardennen. Een peleton van oude bromfietsen ( max. 50cc.) gaat er over de mooiste wegen ,steilste hellingen en de meest uitdagende kasseistroken .
De start is te Brugge en je komt aan (als je het overleeft) in Oudenaarde. Op/Aan de "oude kwaremont " is er de "Wheelie" proef, op de muur van Geraardsbergen moet de motor uit .(Wat best lastig kan worden). Op de koppenberg is er de "surplace" proef en de Paterberg zal het decor worden voor een heuse "Drag-race" .Dit alles wil je niet missen ? Schrijf je dan in op ; www.redbull.be/alltheway ! Let wel je moet dus ouder zijn dan 16 en je kan aan de start verschijnen met een bromfiets klasse B met een originele motorblok.
Prijzen : een onvergetelijke ervaring dus al de check-points halen en zoveel mogelijk punten behalen op de diverse proeven dan ga je mischien met een bolletjestrui naar huis en een best 'coole ' prijs voor de winnaar in elke categorie. Zowel tweetakt- als viertakt motoren zijn toegelaten. Scooters en e-bikes niet. er wordt een onderscheid gemaakt tussen oldtimers en niet oldtimers. Zelfs gewoon als toeschouwer een leuk moment dus !
Veruit van alle Belgische steden heeft Spa de oudste en grootste autosporttraditie. Volgens historici vond de eerst race die georganiseerd werd in ons land plaats in Spa anno 1896.
Sinds een tiental jaar organiseerde het Belgisch Kampioenschap rally in deze regio met zijn rijke geschiedenis echter geen "manche" meer. Om het opnieuw doen herleven van de traditie en om talrijke rally fans ,uit de vier hoeken van ons land, vonden de autoriteiten van Spa een ideale partner in DG Sport.En voila de Spa rally werd in 2015 herboren.
De rally maakt deel uit van het moderne Belgisch kampioenschap rally maar ook de historische voertuigen worden niet verwaarloosd. De Spa rally is duidelijk gepositineerd als een nieuwe standaard in het VHC ( snelheidswedstrijden voor Classics) en VHRS ( regelmatigheidswedstrijden voor Classics) in België.Dus op 9 & 10 maart a.s. zal de waterstad ,Spa,
weer zoemen,ronken . Meer info kan je beslist terugvinden op het world wide web onder de noemer: HEROCKSPA RALLY.COM.
Anno 1995 nam ik deel ,in de sneeuw met mijn Ford Escort MK1 bouwjaar 1969, en behaalde mijn eerste overwinning in mijn "Klasse", werkelijk een niet te evenaren ervaring !
Het Antwerp Classic Salon is er ! De deuren van Antwerp Expo gaan open op Vrijdag 2/3/2019 vanaf 14h. tot 20h. en op zaterdag en zondag 3&4 maart telkens van 9h. tot 18h. En laat je niets wijsmaken , kom gerust met je oldtimer ,hou oud of jong die ook is ! Dit kan perfect zonder dat je hiervoor de "Lage Emissie Zone " in moet inrijden. Antwerp Expo, waar het gebeuren plaatsvindt ligt buiten deze zone.Uit welke richting je ook komt ! De zone ligt immers binnen de ring rond Antwerpen,niet de ring zelf ! Het Antwerp Classic Salon is reeds 41 jaar dé ontmoetingsplaats voor de Belgische oldtimerclubs. Alle clubs stoppen veel energie in de aankleding van hun stand en halen de mooiste collectie wagens van hun leden naar Antwerp Expo. Het " Salon" verzamelt honderden exposanten met het meest diverse aanbod van auto en oldtimer gerelateerde zaken, niet alleen auto's maar ook boeken, literatuur, handleidingen, schaalmodellen, email-borden, vintage -en race kledij, lederwaren, jukeboxen, gereedschappen, automobilia, merk - en algemene onderdelen , rally - en race uitrusting en nog zoveel meer . Zowel nieuw als tweedehands. Tevens is er ook de gelegenheid contact te leggen met de diverse clubs, info,voorwaarden en dergelijke.Er is ook een stand van de Belgische Federatie Voor Oude voertuigen (BFOV) Mits vertoon van je lidkaart is er zelfs korting op de toegangsprijs .