Wat al enige tijd in het "oldtimer" midden als een gerucht rondging is nu werkelijkheid geworden ! Een goede zaak ? Dat moet nog blijken maar in ieder geval is het een stap voorwaarts qua veiligheid en misbruik van de "status" oldtimer ingeschreven voertuig. Dus vanaf 20 Mei ll. zijn oldtimers ook aan een periodieke keuring onderworpen.
Eerstdaags zal deze nieuwe,aangepaste wet in het Belgisch Staatsblad verschijnen wanneer Wallonië en Brussel ook zover zijn (we leven immers in België).Er zijn drie mogelijke situaties al naar gelang de leeftijd van het voertuig .Voertuigen 25 - 30 jaar oud een jaarlijkse keuring . Voertuigen vanaf 30 jaar tot 50 jaar deze voertuigen zijn voortaan onderworpen aan een periodieke oldtimerkeuring om de twee jaar. Voertuigen ouder dan 50 jaar om de 5 jaar. Op de vraag wanneer moet ik nu voor de eerste maal is het best eens te zien op de webstek van de BFOV daar kan je beslist een antwoord terug vinden. Wat mij nu persoonlijk raakt is de bepaling ; Wedstrijdvoertuigen van de categorie 2 (verboden tot het normale verkeer) worden uitgesloten. Een wedstrijdvoertuig categorie 2 kan niet als oldtimer worden ingeschreven !
Op 26 & 27 mei is het zover ; de Historic Grand Prix 2018 te Zolder ! Beslist een event dat de autoliefhebber verrast met een rijk gevuld programma.
Zo is er de tweede manche van de Belcar Historic Cup en de Belcar Youngtimer Cup.Verder een resem van races met als hoogte punt een race van diverse F1 'oldies' .
Dit gebeuren is beslist een hommage aan de hoogdagen van de Formule 1 op Zolder Circuit.
Ook is erop zondag een concours d'élégance met unieke, opmerkelijke exclusieve classic cars.(Inschrijven ,kan nog !)
Gratis parking voorzien voor diegenen die met hun oldtimer komen (volg de aanwijzingen van de stewards!)
Verder info en dergelijke op ; www.circuit-zolder.be
De 'Spa Classic' dat voor het eerst werd gereden in 2011 is nu uitgegroeid tot één van de belangrijkste Europese evenementen voor klassieke racewagens.
Vorig jaar tijdens ,de 7° editie ,wist de Spa Classic een 20.000 toeschouwers te verblijden met spannende races op het circuit van Spa- Franchorchamps.
Ook dit jaar wordt weer een groot aantal auto's verwacht, in 2017 waren er ongeveer 1200 old timers , diverse merkenclubs , te zien op en rond het circuit.
Dit jaar is het de bedoeling nog meer collectieauto's samen te brengen ! Dus op 19 & 20 Mei aanstaande is het beslist de moeite op en rond het circuit .
Meer info en tickets ; peterauto.peter.fr/en/spa-classic-2
Het kasteel van Edingen is de "place to be". Op zondag 13 mei a.s. gaat het domein open voor de mooiste 'oldtimers'. Het is een nationale meeting georganiseerd door de BFOV ( Belgische Federatie voor oldtimers. Dus de hekkens gaan open om 10h30 en u lid van de BFOV wordt er verwacht. Er is voor ieder deelnemend oldtimer een 'rallyplaat' voorzien en een souvenir ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van het BFOV. Elke bestuurder en zijn passagier ontvangen een welkomstdrankje op het domein. Naarst de 'rit' door de mooie landschappen rond het kasteel van Edingen is er animatie voorzien voor jong en oud. Catering voor de honger en de dorst is er volop ! Er zijn wel kostten , 15 per voertuig
op voorhand te betalen. Meer info ; www.bfov - fbva . be. Dus een moment om gelijk gezinden te ontmoeten, afspraken te maken en dergelijke.
Sinds 1923 bouwen de Belgen een mooie geschiedenis op in de bekendste race ter wereld de 24h van Le Mans. 101 piloten veroverden in 296 deelnames 12 zeges in het algemeen klassement, 24 podium plaatsen, 48 categorie zeges en één Dames cup. Klinkende namen zoals Ickx , Boutsen , van de Poele , Duez, Frère, Bianchi en de oudste ; Swaters.
Autoworld zet de "Belgen in Le Mans" in de spotlights met een tentoonstelling in samen werking met Automobile Club de l'Ouest en het museum van Le Mans.Enkele 'bolides' die er
staan (momenteel bevestigd) een Peugeot 905, een Argo -Porsche,een porsche 934 een Schelby 350GT. En de Mazda 787 B ( Le Mans 1991) die als enig Japans voertuig een overwinning behaalde.Dit is slechts een kleine opsomming van de tentoongestelde, iconische,bolides die ooit deelnamen en resultaten bereikten in de legendarische 24H.
Dus van 5 mei tot 1 juli is al dat moois te zien in Autoworld (Bx)
Door omstandigheden, de beurs hal te Brugge is niet meer , is Auto Retro uitgeweken naar Roeselare (expo gebouwen ) .
Wat voor de bezoeker een plus punt is qua bereikbaarheid en zeker een grote plus qua parking. Deze oldtimerbeurs gaat reeds voor de 38° maal door
met als thema : een retrospective van Renault Alpine & Lancia. De datum van het gebeuren is 28 en 29 april .De deuren zijn er open ,op beide dagen,
van 9h30 tot 18h30. Dus men ken er terecht voor een oldtimer te kopen, een oldtimer te verkopen, ook ruilen zou mogelijk zijn.Verder zijn er de 'klassieke'
standjes voor boeken , miniaturen en onderdelen . Ook zal het best de moeite wezen voor de enkele "special cars" te aanschouwen.
De Citroën 2PK heeft ondertussen de VW kever vervangen op de podia van Autoworld. Tijdens de maand April zullen de meest iconische modellen van de "geit" of nog anders genoemd "het lelijk eendje" er voorgesteld worden Tijdens de paasvakantie krijgen die nog het gezelschap van nog zeldzamer modellen zoals de 4x4 versies, afgeleide modellen waaronder de 2pk als bestelwagentje .Als "eye catcher" is de eerste 2pk ooit namelijk de TPV uit de officiële collectie van Citroën ! Er zullen ook een tal van 'kitcars' te zien zijn die gebruik maken van de eenvoudige mechaniek van de 2pk. De 2pk (in de Franse taal ; le deux chevaux ) is een verwijzing naar de fiscale pk's van het wagentje namelijk 2.
Het wagentje was na WO II de eerste populaire auto van Citroën . Het eerste model de TPV (Toute Petite Voiture) was ontwikkeld speciaal voor het gebruik op het Franse platteland. De man met het idee was dhr. Pierre-Jules Boulanger die de auto omschreef als "een paraplu op vier wielen" Verder moest het wagentje in staat zijn twee 'boeren' met een lading van 50kg te vervoeren en een voldoende laadruimte voor nog eens een schaap te transporteren...
De expositie gaat door in Autoworld te Brussel van 31 maart tot 29 april .
Zoals we het hebben over de paasklokken, de paashaas en de eieren die ieder jaar "komen" is het ook zo met de TAC. rally. Deze gaat door op 6 & 7 april a.s. en het is reeds de 45° maal. Het rally center bevindt zich in de Europahal te Tielt alwaar men de tickets kan kopen voor de diverse rally stages en er een programmaboekje kan aanschaffen met een timing, startlijst en verdere info.Kost prijs : 20 . De technische keuring van de deelnemende wagens vind er plaats vanaf 09h. de vrijdagmorgen . (Toegang gratis !) Zoals iedere internationale proef er één heeft is er ook de "shake-down" op woensdag 4 april van 19 tot 22 h. Het is Kp "de ratte" die hiervoor uitgekozen werd ,Start aan de Willekomstraat te Tielt. Toegangsprijs is hier 10.
Dit jaar zal ik erbij zijn als "Senior" van een team die de rally zal meerijden bij de "slowly's". Ik heb ooit nog aan de start gestaan met mijn Ford escort MK2 toen de wedstrijd nog deels "provenciaal" verreden werd. Met mijn Ford Escort MK1 heb ik er "00" wagen geweest (Nationaal) en ooit heb ik er rond gescheurd me een Porsche 911 tijdens de rally
toen de hoofdsponsor 'Matchbox' was. Geloof me de Kp "Poelberg" was mijn ding ! (De bij gaande picture is van 2017!)
Velen zullen zich de "Monkey" van Honda herinneren uit hun prille verleden . Ja, na de Honda Amigo en de Honda Dax was de Monkey best geliefd als
een brommertje die je beslist deed opvallen Nadeel aan het brommertje was dat het zo klein is.En als je best een bepaalde lengt had, lachwekkend als je
hiermee verplaatste. Onlangs werd de "Monkeybike" van John Lennon geveild. De Honda Z50A (monkeybike) is op een veiling in het National Motorcycle Museum in het Britse Solihull geveild en 'afgehamerd' op 57.500 pond ,omgerekend 67.000 euro ! Meteen een wereldrecord voor dit type brommertje. De monkey was ooit eigendom van John Lennon, die ermee rondreed in 'Tittenhurst Park Estate in Surrey , Het landgoed waar de bekende 'beatle' woonde van 1969 tot 1971. Bijgeleverd waren de eigendomspapieren en ook de originele nummerplaat op naam van John Lennon.
Vanaf vandaag, 21 maart tot en met zondag 25 maart is er reeds voor de 30° maal de beurs voor de oldtimer liefhebber ; Techno Classica Essen ( Duitsland).
Het is een beurs op wereld niveau voor Vintage, Classic en Prestige wagens, Autosport, Motorsport , Auto & Motor onderdelen , Restauratie en Clubs .
Dit alles over een oppervlakte van 120.000 m² met meer dan 200 Clubs , en 4 "open areas" (hopelijk regent het er niet ) Goed voor 1.250 exposanten komende uit 30
landen . Wat resulteert in 2.700 wagens te koop ! Anno 2017 was de beurs goed voor 185.000 bezoekers . Dus "Essen" is echt het "Mekka" voor de oldtimer -adept.
Je moet er wel eventjes voor naar Duitsland, maar het is echt de moeite . Het adres is ; Messe Essen / Nobertstr.2 / 45131 Essen / Germany. En wil je vooraf al iets "proeven"
bezoek dan op het world wide web : www.siha.de. Dit is pas een start van de lente anno 2018 !
'Tja ,hoe noem je eigenlijk een verzamelaar van 'oude' mopeds, bromfietsen ? Ben jij zo iemand die ooit met een Flandria, Superia, Puch , Vap, Yamaha ,Zundapp , Kreidler, Suzuki ,Honda , mobylette ,Sparta of Solex reed en nu nog heimwee heeft naar dat knetterend geluid . De geur van deTwee takt motoren en een rook ontwikkeling die best omschreven kan worden als een 'rookgordijn' die eventuele achtervolgers moest afschrikken. Wel dan is er op 18 maart 2018 ; RED BULL ALL THE WAY ! Een uitdagende tocht van 163 km. door de Vlaamse Ardennen. Een peleton van oude bromfietsen ( max. 50cc.) gaat er over de mooiste wegen ,steilste hellingen en de meest uitdagende kasseistroken .
De start is te Brugge en je komt aan (als je het overleeft) in Oudenaarde. Op/Aan de "oude kwaremont " is er de "Wheelie" proef, op de muur van Geraardsbergen moet de motor uit .(Wat best lastig kan worden). Op de koppenberg is er de "surplace" proef en de Paterberg zal het decor worden voor een heuse "Drag-race" .Dit alles wil je niet missen ? Schrijf je dan in op ; www.redbull.be/alltheway ! Let wel je moet dus ouder zijn dan 16 en je kan aan de start verschijnen met een bromfiets klasse B met een originele motorblok.
Prijzen : een onvergetelijke ervaring dus al de check-points halen en zoveel mogelijk punten behalen op de diverse proeven dan ga je mischien met een bolletjestrui naar huis en een best 'coole ' prijs voor de winnaar in elke categorie. Zowel tweetakt- als viertakt motoren zijn toegelaten. Scooters en e-bikes niet. er wordt een onderscheid gemaakt tussen oldtimers en niet oldtimers. Zelfs gewoon als toeschouwer een leuk moment dus !
Veruit van alle Belgische steden heeft Spa de oudste en grootste autosporttraditie. Volgens historici vond de eerst race die georganiseerd werd in ons land plaats in Spa anno 1896.
Sinds een tiental jaar organiseerde het Belgisch Kampioenschap rally in deze regio met zijn rijke geschiedenis echter geen "manche" meer. Om het opnieuw doen herleven van de traditie en om talrijke rally fans ,uit de vier hoeken van ons land, vonden de autoriteiten van Spa een ideale partner in DG Sport.En voila de Spa rally werd in 2015 herboren.
De rally maakt deel uit van het moderne Belgisch kampioenschap rally maar ook de historische voertuigen worden niet verwaarloosd. De Spa rally is duidelijk gepositineerd als een nieuwe standaard in het VHC ( snelheidswedstrijden voor Classics) en VHRS ( regelmatigheidswedstrijden voor Classics) in België.Dus op 9 & 10 maart a.s. zal de waterstad ,Spa,
weer zoemen,ronken . Meer info kan je beslist terugvinden op het world wide web onder de noemer: HEROCKSPA RALLY.COM.
Anno 1995 nam ik deel ,in de sneeuw met mijn Ford Escort MK1 bouwjaar 1969, en behaalde mijn eerste overwinning in mijn "Klasse", werkelijk een niet te evenaren ervaring !
Het Antwerp Classic Salon is er ! De deuren van Antwerp Expo gaan open op Vrijdag 2/3/2019 vanaf 14h. tot 20h. en op zaterdag en zondag 3&4 maart telkens van 9h. tot 18h. En laat je niets wijsmaken , kom gerust met je oldtimer ,hou oud of jong die ook is ! Dit kan perfect zonder dat je hiervoor de "Lage Emissie Zone " in moet inrijden. Antwerp Expo, waar het gebeuren plaatsvindt ligt buiten deze zone.Uit welke richting je ook komt ! De zone ligt immers binnen de ring rond Antwerpen,niet de ring zelf ! Het Antwerp Classic Salon is reeds 41 jaar dé ontmoetingsplaats voor de Belgische oldtimerclubs. Alle clubs stoppen veel energie in de aankleding van hun stand en halen de mooiste collectie wagens van hun leden naar Antwerp Expo. Het " Salon" verzamelt honderden exposanten met het meest diverse aanbod van auto en oldtimer gerelateerde zaken, niet alleen auto's maar ook boeken, literatuur, handleidingen, schaalmodellen, email-borden, vintage -en race kledij, lederwaren, jukeboxen, gereedschappen, automobilia, merk - en algemene onderdelen , rally - en race uitrusting en nog zoveel meer . Zowel nieuw als tweedehands. Tevens is er ook de gelegenheid contact te leggen met de diverse clubs, info,voorwaarden en dergelijke.Er is ook een stand van de Belgische Federatie Voor Oude voertuigen (BFOV) Mits vertoon van je lidkaart is er zelfs korting op de toegangsprijs .
Nu zijn nog steeds de olympische winter spelen aan de gang .Het Belgische team behaald mooie plaatsen doch geen goud,zilver of brons (op het moment van publicatie van dit schrijven). Maar we hebben wel een kampioen die best kan glijden ,springen en die een snelheid haalt tijdens afdalingen die nog nooit gezien zijn !Zondag laatst leden behaalde het Belgische team , Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, in hun Hyundai i20 de eindzege in de WRC rally van Zweden. Het duo beheerste de wedstrijd, met onder meer vijf beste tijden in de 19 kp's en waren altijd voorin te vinden . Thierry Neuville is na Sebastien Loeb (2004)en Sébastian Ogier (2013 ,2014,2016) pas de derde niet - Scandinaviër die de Zweedse wedstrijd wint .Werkelijk een uitzonderlijke prestatie, Neuville die hiermede zijn zevende WK-manche wint in zijn nog "prille" carrière op het wereldkampioenschap rally's. Momenteel staat hij op de eerste plaats hij neemt de koppositie over van vijfvoudig wereldkampioen Ogier.
Het weekend van 17&18 februari is het zeer druk voor de oldtimer liefhebber ! Er is de oldtimerbeurs 't Echappementje te Roeselare in het fabriekspand, Veldstraat 59.
Deze jaarlijkse ontmoeting gaat door telkens van 9 tot 18 uur zowel zaterdag als zondag. De ingangsprijs is er slechts 5 en je kan er auto's en moto's bewonderen. Of op schatten jacht gaan in het ruime aanbod onderdelen en documentatie. Een kleine 'beurs' maar " the place to be" voor de West- Vlaamse oldtimer liefhebber.
En dan is er ook Flanders Collection Car in Flanders Expo te Gent. Op deze internationale beurs vind je een gevarieerd aanbod van oldtimers, onderdelen , boeken ,miniaturen ,restauratie bedrijven , opslag bedrijven , verzekeringen en auto-en retromobilia . Blikvangers ; twee zeldzame Maserati's ( de Mistral Spyder en de Ghibli). Er is ook aandacht voor het zeventig jaar bestaan van de 2pk. Hier is er aandacht voor het model Sahara , slechts 694 van gebouwd ! Deuren zijn open van 9h30 tot 18h00 . Vergeet je parking niet te betalen aan de kassa bij binnen komst.
Er is de jaarlijkse editie van de Love Bugs Parade op zondag 11 februari aan staande . Ondertussen is het alweer de 10° editie. Er worden meer dan 300 VW -Kevers verwacht . Ook de busjes zijn er welkom (T1 en T2 combi's) . In de voormiddag is het verzamelen van al dat moois op de esplanade voor het Jubelpark te Brussel En om 14 uur is de start van een rit door de straten van Brussel en het Zoniënwoud. Het organiserend comitée vraagt de deelnemers een bijpassende out-fit aan te trekken. Aan het Jubelpark is ,zoals je al weet, Autoworld . Vanaf 3 feb. tot 25 maart is er een expo die een overzicht heeft van de voornaamste modellen die de "Kever" hun faam hebben gegeven. Van de allereerste VW 30 tot het laatste productiemodel uit de Puebla - fabriek uit Mexico.. Ook is er de Kever met dubbele achteruit ( ooit geassembleerd in de fabrieken van Vorst ) en enkele exemplaren van de "VW -Fun -Club" in een flower-power out-fit.
De doelstelling van dit evenement is "Jan met de pet " dichter bij de autosport te brengen en dit volledig ten voordele van een goed doel , het Kinderkankerfonds !
Meer dan 150 foto's worden geëxposeerd door een aantal, gekende , autosportfotografen en tevens heb je de kans deze aan te kopen. Er worden ook wedstrijdwagens tentoongesteld uit diverse autosporttakken.. Er zijn ook handtekensessies door verschillende piloten .Dit alles kan je beleven door een steunkaart te kopen van slechts 5 ! Deze kaart is tevens je "gratis" inkom en je neemt deel aan een tombola. Dus op 10 en 11 Februari aanstaande in het Leie Center (Meense steenweg ,93 B , te Kortrijk) Deuren gaan op beide dagen open om 10 uur.Verder info kan je terecht op : rmmagazine@outlook.be
De "Esplanade Meeting Ieper" is een GRATIS bijeenkomst voor de liefhebbers van oldtimers,young timers en exclusieve wagens heel vaak met hun eigen 'juweeltje'.
Het is tevens de ideale gelegenheid om uw plannen bekend te maken of "tips en trucks" uit te wisselen. Het evenementgaat telkens door op de eerste zondag van de maand ongeacht het weer ! Vanaf Maart tot en met Oktober telkens vanaf 9h30 tot 12h .Uitzondering op de regel is de maand augustus. Dan is er iets speciaals.
Ook kan je vooraf een "rondrit" downloaden om de "streek" te verkennen. Een ideale tip dus voor met je club eens de Westhoek te verkennen.
De kleine Britse constructeur Briggs Automotive Compagny (BAC) gaat er prat op de "snelste straatlegale auto van het autosalon" te presenteren.De BAC Mono staat in paleis 1 van het autosalon. Paleis 1 wordt ook wel het luxe paleis genoemd. Het is de plaats waar immers de Ferrari's, Bentleys en Rolls-Royce hun wagens showen. En tussen al dat moois staat de BAC Mono. Maar je zal als bezoeker deze bolide niet meteen terugvinden. De BAC Mono staat immers te blinken in een afgesloten ruimte. De stand schermt hem gewoon af om geïnteresseerden slechts mondjesmaat toe te laten om hen de kans te geven ongehinderd foto's te maken. De Mono is een eenzitter met centrale bestuurderspositie. De wagen zag eigenlijk het levenslicht in 2011.Hij beschikt over een 305 pk sterke 2.5 liter Cosworth motor en dat voor een gewicht van nog geen 600 kg. Dus goed voor een 'kleine' 525 pk.
Zijn prestaties zijn fenomenaal ; optrekken van 0 tot 100 km in amper 2.8 seconden ! de fabrikant belooft een top snelheid van 275 km/h. De banden van de BAC Mono zijn bovendien gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg.De wagen is in 2019 te koop in meer dan dertig landen waaronder Belgie. Nadeel is wel dat je geen "koffer" hebt en je moet er wel 120.000 voor over hebben.
De Volvo 262C van de "thin white duke" is zopas geveild voor een bedrag dat je eerder voor een supersportwagen verwacht. Het in 1981 aangekochte model is in Zwitserland ingeschreven op naam van David Robert Jones. De echte naam van David Bowie. De coupé werd ontworpen door Bertone en werd geleverd op 18 juni 1981.Het is wel een zeldzame auto, motorinhoud is een V6 van 2.8 liter waaraan een drietrapsautomaat gekoppeld is.De wagen had slechts 53.000km op de teller. verder was de wagen uitgerust met leer,airco, elektrische ruiten en een hifi-systeem van Blaupunkt. De wagen werdt "afgeklopt" op ongeveer 180.000 (160.735 pond).