Wie van auto's houdt en van weinig geld uitgeven kiest voor een jonge oldtimer of een 'youngtimer'genoemd. Youngtimers zijn wagens die meer dan vijfentwintig jaar geleden in het verkeer gebracht werden (dus voor 1988) . Een erg aanlokelijk aspect is ongetwijfeld dat deze wagens van een mechanische eenvoud zijn. ( zonder allerlei electronica). Voorbeeld hiervan is dat als je de motorkap opent zie je naast de motor je eigen schoenen !! Terwijl de hedendaagse wagens volgestouwd zitten met airco's en turbo's. Wie beslist tot aanschaf van zo'n youngtimer gaat vlug de vaststellen dat een 'engelse sleutel' en een 'amerikaanse schroeven draaier' (hamer) volstaat om het "ding" aan de praat te houden . Eigenlijk behoeft zo'n youngtimer alleen een beetje liefelijke zorg en dan heb ik het nog niet over het 'vintage gevoel' waar de mogelijke eigenaar mee kan rond rijden.
De picture is van een Simca 1301, een 'echte' youngtimer.
Wie kent er niet Ever Meulen, geboren in 1946 te Kuurne (W-Vl.) als Eddy Vermeulen. Wie kent er niet de "cartoons" in het weekblad 'Humo' of zijn 'covers' voor het blad 'The New Yorker' of zelfs te platenhoezen die hij ontwierp voor 'Raw' of zelfs de postzegel die hij creeerde. Onlangs is er een boekje verschenen 'Automotiv'. Een 'must have' item . Het is een gebundeld werk waar de auto een prominente plaats bekleed. Ook ontwierp hij zijn eigen 'mobiel' namelijk de Nislov . Een wagen nogal "extreem" van vorm en helemaal asymetrisch. De wagen is gebouwd in een ware straatversie maar die is nooit toegelaten geweest tot de openbare weg. Er is wel een maquette ervan gegoten in brons. Nu is deze automobiel "freak" ook bekroond met de Henry Van De Velde 'award' voor zijn loopbaan .
Deze Belgische droomwagen wordt gebouwd in Luik! Het is als het ware een heropstanding van het merk Imperia . En deze geeft zelfs een 'groen tintje'. Het CO2 uitstoot is slechts van de orde van 50gr/Km. Nochthans is deze 'retro' ogende auto snel . Van 0 tot 100km/u in 4 seconden en een topsnelheid van 216km/h. Als krachtbron is er een 1.6 benzinemotor die 212 pk levert en wordt bijgestaan door een elektromotor die er nog maar eens een kleine 136pkbijperst. Qua verbruik ,met verbrandingsmotor, is slechts 1.9 Liter benzine (Volgens de constructeur) En als men volledig 'electrisch' rijd geeft men een actieradius van ongeveer 70 kilometer. Het prijskaartje van deze bolide is vanaf 94.490 (BTW in) Wel diend men bij bestelling een voorschotje te betalen van een 10.000. 'Tja deze IMPERIA GP is best een "koopje" en dromen is nog niet aan perken gelegd.
Anno 2000 werden 41 miljoen auto's geproduceerd, zes jaar later al 50 miljoen en in 2012 werden er voor het eerst 60 miljoen verkocht ! Daarmee werden de limieten van 'vlot' rijden bereikt. Snelheidsbeperkingen treden overal in om toch maar 'vlot' met de wagen te rijden. Dus gaan we mischien teruggrijpen naar de "Locomotive Act". Deze ,van oorsprong Engelse wet, dateert van in de beginperiode van de auto als transportmiddel (1865) Die wet bepaalde dat elke automobilist iemand moest meevoeren in zijn auto. Deze persoon moest ,gewapend met een rode vlag, mee 'marcheren,lopen' voor de wagen zodoende allen te verwittigen dat er een automobiel gebruik maakte van de openbare weg. De snelheid was beperkt tot drie (3) kilometer per uur in stad en zes (6) kilometer per uur buiten de stad.
Voor we naar het autosalon in Brussel gaan om een nieuwe wagen aan te schaffen is het mischien raadzaam eens uit te rekenen wat die nieuwe 'bolide' eigenlijk gaat kostten . Hierbij dienen we rekening te houden met : 1/ het aantal jaren dat we de wagen wensen te houden . 2/ de belasting op de inverkeersstelling. 3/ het gemiddelde verbruik van de wagen . 4/ de benzine of diesel prijs aan de pomp . 5/de kostprijs van de verzekering voor die nieuwe bolide. 6/ de intrestvoet . 7/de prijs van een onderhoud. 8/de waardevermindering van de wagen . 9/ de wederverkoopwaarde. Met andere woorden er komt heel wat rekenwerk bij!
Nu zijn we in een periode beland tussen kerst en nieuw, een periode waar de meesten onder ons gaan "shoppen" en kaartjes versturen met de al dan niet gemeende, klassieke, wensen. Wel ik heb ook zo'n wens voor 2013. Als je regelmatig ,hier op het blog komt, weet je dat ik alle mogelijke info zoekt over de wagentjes die ooit geproduceerd zijn door Flandria. Zowel de "tweezitter" als de "Brom mobiel" Dus opnieuw mijn oproep : weet je iets of heb je mogelijks een goede 'tip' : laat het me weten !
Het is de periode van het jaar waar we ieder iets geven of toewensen al dan niet gemeend. Met dit berichtje probeer ik dit dan ook !
De wensen voor 2013 Dat we het hele jaar gezond en veilig mogen rondrijden. Dat we niet meer "geflitst" worden. Dat we weinig "pannes" mogen krijgen. Dat de automobielinspektie "slimmer" wordt. Dat de olieprijzen stabiel of veel minder worden Maar voooral een gezond 2013 !!!
Het is in 2013 dat Auto-Retro voor de 33°maal doorgaat in het beursgebouw te Brugge. Deze uitgave geeft als 'onderwerp' : De VW-kever en 60 jaar Mecedes SL. Deze internationale, kleinschallige autobeurs gaat door op 26&27 januari 2013. En dit telkens van 9h30 tot 18h30. De bezoeker weze gewaarschuwd, parkeer uw voortuig op plaats daar voorzien,en betaal, want ieder jaar maken de mannen (parkeerwachters) er een zaak van zoveel mogelijk "zwart-parkeerders" een ' souvenirke ' te geven ! Op deze "beurs" kan je dus terecht voor het kopen,verkopen,ruilen van miniaturen en onderdelen en alles wat betrekking heeft tot auto-moto.
Van 11 tot 20 januari 2013 gaat terug het autosalon door in Brussel. Het is reeds aan zijn 91° editie toe. Dus wie iets wil zien over de "groene" oplossingen van de diverse autoconstructeurs : allen daarheen ! Opmerkelijk is dat na een lange afwezigheid ,10 jaar, er opnieuw tweewielers te zien zullen zijn.Geen mot's of scooters maar de rasechte fiets! Onder het peterschap van onze belgische 'fiets legende' ,Eddy Merckx is er gedurende enkele dagen een 'salon' in het salon. Met de naam van 'Fiets & Zo '. Deze tentoonstelling geeft als doel de mensen duidelijk te maken dat de fiets terug is van weggeweest (?) voor competitie,ontspaning en vooral dat het een "groene" oplossing is voor onze mobiliteit.
Dat is vanzelfsprekend als je niet ver van je werk woont.
Een navigatie-rit als in de tijd van "toen".Op zaterdag 15 December 2012 een ritje van ongeveer een 130 tal kilometertjes in de Vlaamse Ardennen. U krijgt 60% ingetekende kaart (1/25.000) en 40% situatietekeningen (Bol/pijl , visgraat) voorgeschoteld. Deze organisatie staat enkel open voor wagens die al 25 jaar rondtoeren ,oldtimer dus. Het maximum aantal deelnemers is vastgepind op 35 'Teams'. Het inschrijvingsgeld (10) kan ter plaatse worden betaald. Er is vrije "start" van 16h. tot 17h. Het 'zenuwstelsel " ,de plaats voor inschrijving en dergelijke is in Café de"Trap-Op" gelegen te St.maria -Horebeke (Heerweg 45). Dit is de N8 (Oudenaarde-Brakel) Voor meer info: tel. Julien op 0478/690.418 of snauwaertbavo@telenet.be
Na de tweede wereldoorlog introduceert Citroën de 2CV .Een tweecylinder met 600cc. en een maximumsnelheid van 110Km/h (als de wind meezit ).Met dit model verraste Citroën de complete automobielindustrie. Dit model had geen 'luxe' en werd toch een wereldsucces. In 14 jaar tijd werden er meer dan 1 miljoen stuks van verkocht. Het eerste prototype werd al gebouwd in 1936 maar in de 'kast' opgeborgen wegens de nakende oorlog. Op basis van de 2PK zouden later andere versies volgen zoals : de Dyane,de Mehari de Ami en de Acadiane. Wist U dat de meeste modellen van Citroën gedurende 54 jaar in Vorst werden gebouwd. Deze herfst is het precies 60 jaar geleden dat het eerst tweepeekaatje van de montageband reed. Nu neemt het zijn plaats in tussen andere iconen zoals daar zijn : De VW kever, de Fiat 500 en de Mini of de Renault 4c.
Dit museum gekoppeld aan een motel, café gelegen aan de Groenedijkstraat te Oudenburg (W-Vl.) kan iedereen komen genieten van ruim honderd motorfietsen,scooters en bromfietsen. De meest zelzame modellen vanaf het begin van de twintigste eeuw. Ook attributen zoals helmen,jassen,olie- en benzinepompen e.d. Deze bieden tesamen een overzicht van een stuk geschiedenis van de gemotoriseerde tweewieler. Wil je meer weten over de Solex of de 'pastoorsbromfietsen' dan is een bezoek aan deze site het wel waard.
Waar ? Groenendijkstraat 5A te 8460 Oudenburg Wanneer ? Maandag tot en met vrijdag ,enkel op afspraak . De zaterdag van 14-17h en de zondag van 10 tot 17h. Contact : 050/599056 of www.oldtimermotorenmuseum.be
Het is nog altijd boekenbeurs in A. Dus een automobiel gerelateerd boekje : Speed Queens. (Marvano) Het racecircuit is in de 21° eeuw een mannenbastion, vol snelle mannen en auto's. Dames,vrouwen krijgen daarin slechts een 'rol' als pitspoezen en ' decor' . In de jaren 20 en 30 van vorige eeuw speelden vrouwen wel degelijk een rol in de wereld van de Grand Prix's. Namen zoals Helié Nice , Lucy O'Reilly,Kay Petre,Violette Morris en Elly Beinhorn waren zo een voorbeeld van de emancipatie van de vrouw. In het boekje Speed Queens lees je hun levensverhalen, vol vintage foto's en opgeluisterd met tekeningen van Marvano
Het boekje werd uitgegeven door ; the house of books.
Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dit verhaal wordt in het boek op een toegankelijke, leuke en kleurrijke wijze verteld. Via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal. Het boek neemt de lezer mee op reis door de tijd langs verschillende thema's zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar fijn en de Vrouw en de Auto. Deze uitgave zal voor velen een herkenning en een bron van verassing zijn. Naast bekende autoreclames zijn er ook vele campagnes uit het buitenland te zien, zoals de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.
Ik heb mijn exemplaar gekocht bij de Standaard Boekhandel voor een 17 euroookes .
Deze show gaat reeds voor de 45° maal door in de Griga Hallen te Essen ,Duitsland. Net op tijd voor wat 'schopping' te doen voor een sinterklaasgeschenk, vervroegde kerstmis of een nieuwjaars cadooke. Deze beurs gaat door van 01/12 tot 09/12. En is een beurs voor iedereen.Tuning,accesoires, clubs en zelf complete wagens ! Dit jaar staat Porsche centraal,immers het is reeds 50 jaar geleden dat de eerste Porsche aan het brede publiek voorgesteld werdt.
Verdere info vind je terug op : www.siha.de Of tel naar Philippe Bacquart 03/647 23 82
De editie 2012 van de OILibya Rally van Marokko is best een succes! Meer dan 250 ingeschreven deelnemers aan deze apés Dakar rallye-raid. Deze raid staat voor iedereen open. Elk type wagen was er welkom ; auto's, vrachtwagens, moto's, quads e.d. Voor ieder wat wils dus. Deze editie ging door van 12 tot 20 oktober 2012. Er was een sterke Belgische delegatie present onder meer een Iltis van anno 1986 (ontwikkeld door Kronos en goed voor 135pk). De Iltis is goed bekend bij militairen. Van oorsprong is het een duitse wagen destijds ontworpen door Audi op vraag van Volkswagen. De wagen werd reeds in de jaren 70 gebouwd ondermeer door het Canadese Bombardier Inc De meeste modellen hadden een benzinemotor , 4cylinder, van 1784 cc en goed voor 75 pk. De wagen was goed gekend bij de Belgische strijdkrachten die er in 1984, 2500 exemplaren bestelde.
Vorige week op bezoek geweest in de DDR op zoek naar "oldtimmers" en wat hier een bijna exoot is rijd daar nog rond. Tussen de Wolga's , Tatra's, en Wratburgs viel er een wagentje op, mede door zijn enorme "rook"ontwikkeling en zijn specefiek lawaai.De Trabant ! Blijkbaar is er ook een Trabant 'scene' waar je menig staaltje ziet van "tuning". Wist je dat de Trabant de eerste auto was met een volledig gerecycelde body. Het koetswerk is gemaakt uit 'DUROPLAST' een soort bakelit een voorloper van het polyester. Is er immers geen gezegde dat zegt : als je een trabant 'begraaft' en na jaren terug opgraaft is het nog altijd een Trabant ! Het wagentje werd gebouwd sinds 1957 en telt ongeveer 3.000.000 exemplaren. De oorspronkelijke motor was een twee-takt 600 cc. Pas in 1991 werd er een 'moderne' motor ingebouwd, een vier-takt , 1000 cc de zelfde als uit een VW-Polo. Heden ,dankzij de éénmaking van Duitsland, worden er geen "Traby's" meer gebouwd ! Het is zoiets als de Vw-Kever of de mini of de Fiat 500.....
Ja, dat bestaat ook, mensen die hun lieveling vast leggen op doek. Carl Soete is zo'n kunstenaar . Zijn "liefde" is het design bij wagens. Hier geen technische uitleg maar een ,vaak , gedetailleerde weergave van wat hij "ziet". Beslist eens de moeite om te "zien"!
Contact opnemen met de kunstenaar : www.oldtimerart.be
Reeds voor de derde keer organiseert KHC samen met Legend Car Organisation (Fr.) een "EUROBALADE" Deze is gepland voor Zaterdag 20/10/2012 . Er wordt gestart in Ploegsteert, vanaf 8h 45. Ploegsteert is een gekende plaats voor het auto-sport-minded publiek en ligt tussen Ieper en Armentères (Fr.) De aankomst is in Kemmel ,ook een gekende plaats. Het betreft een rondrit van een 170 tal km's waarvan er zeker 100 gereden worden in Frankrijk. Het route-boek, "rallyplaat", ontbijt , "drankstop"in de voormiddag. De warme maaltijd is voorzien te Lo-Reninge. Er is ook een "drank"stop in de namiddag en bij aankomst( rond 17h30) krijgen de deelnemers nog een drankje. Het is dus een zoektocht met Foto's,letters en straatnamen. GEEN snelheids rallye dus !! Graag vooraf inschrijven en betalen !!!
Een samenspraak tussen BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen) en TOURING resulteerde in een nieuwigheid die menig Oldtimer eigenaar zal interesseren en hem/haar begeleiden in de aankoop/verkoop van een 'Oud Voertuig'. Iedere oldtimer eigenaar zal zijn voertuig kunnen laten controleren (Op Afspraak). Bijvoorbeeld de motorcompressie, koppeling ,chassis, versnellingsbak en 'lekken' hetzij van olie,water, rem of brandstof ! Deze controles zullen gebeuren in aanwezigheid van de eigenaar van het voertuig. Op het eind hiervan wordt hem/haar een lijst van eventueel uit te voeren werken gegeven.