Vorige week op bezoek geweest in de DDR op zoek naar "oldtimmers" en wat hier een bijna exoot is rijd daar nog rond. Tussen de Wolga's , Tatra's, en Wratburgs viel er een wagentje op, mede door zijn enorme "rook"ontwikkeling en zijn specefiek lawaai.De Trabant ! Blijkbaar is er ook een Trabant 'scene' waar je menig staaltje ziet van "tuning". Wist je dat de Trabant de eerste auto was met een volledig gerecycelde body. Het koetswerk is gemaakt uit 'DUROPLAST' een soort bakelit een voorloper van het polyester. Is er immers geen gezegde dat zegt : als je een trabant 'begraaft' en na jaren terug opgraaft is het nog altijd een Trabant ! Het wagentje werd gebouwd sinds 1957 en telt ongeveer 3.000.000 exemplaren. De oorspronkelijke motor was een twee-takt 600 cc. Pas in 1991 werd er een 'moderne' motor ingebouwd, een vier-takt , 1000 cc de zelfde als uit een VW-Polo. Heden ,dankzij de éénmaking van Duitsland, worden er geen "Traby's" meer gebouwd ! Het is zoiets als de Vw-Kever of de mini of de Fiat 500.....