Haal die oldtimer uit de garage, blink hem op en geniet van het prachtige decor van de Ronde van Vlaanderen. Treed met je oldtimer in het zog van de wielrenners, 1 maand nadat zij op de Vlaamse bulten streden voor de overwinning van Vlaanderens Mooiste. Er zijn twee afzonderlijke trajecten van ongeveer 75km en een speciaal traject van 30km voor oldtimertractoren (ondervoorbehoud). Afspraak op zondag 1 mei 2011!
Het volgende is voorzien:
Start en registratie aan het Provinciaal Archeologisch Museum (PAM) te Velzeke (voor 1 maal dus niet in Oudenaarde!) tussen 10u en 14u. Parking is voorzien. Bij de registratie ontvangt u een pakket met ondere andere het roadbook, de autoplaat en een mooi aandenken. Hierna kan vrij gestart worden voor een tocht van 75km in de Vlaamse Ardennen, in het spoor van de Ronde. Al te slechte kasseiwegen worden vermeden.Op de middag is in het PAM een warme schotel met beenhesp voorzien voor slechts 15 per persoon. Reservatie vooraf is noodzakelijk. Elke deelnemer is echter vrij om zijn maaltijd te nuttigen waar hij wil. Picknick, frituur, restaurant... Het is een familie- en vriendenuitstap die wij voor U in de puntjes willen verzorgen, maar waarop elkeen zich vrij moet voelen.
Het inschrijvingsgeld bedraagt 15 per voertuig. Voor elke deelnemende wagen is een zeer mooie autoplaat voorzien.
Organisatie: Roeselaarse Oldtimersclub Four-wheels i.s.m. Centrum Ronde van Vlaanderen
Een ander stijl icoon is de Renault R4, en ja hoor blijkbaar is het niet alleen 'de bakker' of 'de Post' die met zoiets reed. It's a way off live . Op het programma van dit grote verjaardagsfeest van de R 4 :
- Een veertigtal autos tentoongesteld op 1800 m2 midden in het mooiste Belgische automuseum : Autoworld ! -Modellen die de Belgische autowereld hebben gekenmerkt maar ook een paar zeldzame stukken afkomstig van de collecties van Renault. - Een groot aantal infopanelen rijkelijk geïllustreerd met documenten uit die tijd -Kleine filmpjes besteed aan de Renault 4 evenals een mooie collectie publiciteiten toegewijd aan het model. - Miniaturen op alle schalen en ook zeer zeldzaam geworden collectors. -Een bijzondere plaats is voorbehouden aan de Renault 4 in de stripverhalen en een andere aan de 4L in de film. -En ten slotte, voor de echte liefhebbers, de exclusieve presentatie van het allerlaatste gekend model van de unieke speciale reeks uitgebracht in België in slechts 350 exemplaren : de Renault 4 Shopping
Een geniale zet, een unieke niet te missen tentoonstelling die zal plaatsvinden van 9 tot 24 april 2011 in de Autoworld te Brussel, Hoofdstad van Europa
Na het Antwerp -Classic- Salon kreeg ik een mailke van Carl Soete, en ik ben van mening dat het best zijn vermelding mag krijgen op mijn Blog.
"Ik ben nu eenmaal geboren met een passie om te creëren Zowel professioneel, als in mijn vrije tijd met reisschetsen, schilderijen, of meer uitgewerkte aquarellen.Deze site vertelt mijn verhaal over mijn voorliefde voor mooi design bij oude wagens. Hier geen technische uitleg maar mijn zienswijze over de uitgepuurde vorm, de spanning in de lijn, het oog voor details De website is interactief gemaakt zodat iedereen die zich registreert ook zijn mening (of aanvulling) kan toevoegen. Ik kijk al uit naar jullie reacties. "
Op 4en5 Juni 2011 is het weer zover , talrijke Italiaanse schonen zullen er aanwezig zijn op het jaarlijkse event SPA-ITALIA . De organisatoren beroemen er zich nu reeds op dat er zeker 100 exemplaren van De Tomaso aanwezig zullen zijn.Zoals deLongchamp, de Guara, de Mangusta en de Pantera. Tevens maken zij zich sterk dat er nog andere iconen zullen aanwezig zijn van het type GT. Het prototype P70 en de 505F1. Eigenaars,met hun bollide, komen naar ons befaamde circuit Spa/Franchorchamps met als gemeenschappelijke beweegredenen hun passie voor de 'geniale Argentijn'. Andere gasten met hun Lamborghini, alfa romeo, fiat lancia zijn er natuurlijk ook welkom. De voorverkoop voor toegangskaartjes eindigd eind deze maand!
Het was alweer enige tijd geleden dat ik deze beurs bezocht had. Veel moois, vele dure dingen . dat is opgevallen de connectie met de beurs in Essen (D.)
En dat het duur was hoeft dus geen uitleg ,alle mooie dingen zijn immers niet goedkoop. Wat me ook opviel dat er bijna geen 'normale' fordjes aanwezig waren . Wel een capri gezien en een 'dikke' ford Escort Mk1 gezien . Verder een Ford Sierra (cosworth) te koop,een toekomstige klassieker mischien? Old-timers zijn er voor ieders beurs en blijkbaar is voor sommigen de geldbuidel groter dan voor anderen , maar tja dat is ook logisch niet? Maar ik blijf erbij, een Fordje kan ook een oldtimer zijn . Het hoeft niet altijd een Jaguar, Mercedes of Porsche te zijn. Wel stond er een delegatie Dafjes en een hoopje Wratburgs. Verder allerlei standjes met 'hebbedingetjes'
Ik heb me bij de stand van het BVOF, de nieuwe (2011), oldtimergids aangeschaft en die staat werkelijk vol met allerhande tips en adressen. Wat heb ik verder aan dat bezoek overgehouden : voornamelijk de 'lust' om verder te bouwen, restaureren van mijn Fordjes........en het adres van de verdeler in Wervik van het poetsprodukt "AutoGlym"
Op 8Mei 2011 Is er het Antwerp Classic Cars Event op de Gerlachekaai in één van de 19eeuwse loodsen. Daar worden de wagens voorgesteld en opgeladen die deelnemen aan de TOUR AMICAL 2011 naar Marokko. Onder de ongeveer 80 classic cars, waaronder verscheidene van voor bouwjaar 1950, die zullen deelnemen is er alvast één wagen die beslist diend vermeld te worden, namelijk een Peugeot van bouwjaar 1911. Verder zal het BFOV aanwezig zijn waar men van de gelegenheid kan gebruiken zijn wagen te laten 'keuren' voor het bekomen van een FIVA paspoort. Voor de hopelijk talrijke opkomst van Oldtimers zal er een speciale parking voorzien worden, om toegang te verkrijgen tot deze is het best vooraf contact op te nemen met de organisatie. Tevens wordt er een Classic Car Beurs georganiseerd . Alle inlichtingen ; www.acce.be
De derde editie van de Brussels Love Bugs Parade vond plaats op zondag 13 februari met vertrek aan de Esplanade van het Jubelpark in Brussel. De parade wordt elk jaar groter, aan deze derde editie namen honderd Volkswagen kevers deel.
De Love Bugs Parade wordt stilaan een traditie voor de liefhebbers van de Volkswagen Kever. Zelfs de sneeuw tijdens de voorbije editie kon de liefhebbers van de Volkswagen kevers niet deren. Voor de editie 2011 werd het aantal toegelaten deelnemers opgetrokken tot 100 Love Bugs.
Deze derde editie van de Love Bugs Parade wilde tevens de Afrika-raid, die in 1950 georganiseerd werd door D'Ieteren, opnieuw onder de aandacht brengen. Toen reed een Kever van Brussel naar Léopoldville (Belgisch Congo) en terug. De wagen doorkruiste daarbij de Sahara!
Zoiets zouden de liefhebbers van "The Blue Oval" ook eens moeten organiseren, liefhebbers ????
Wat een weer, letterlijk en figuurlijk : om weg te waaien. Ondertussen ben ik begonnen te sleutelen aan mijn Tarragon. Ik ontbreek diverse onderdelen van de achterbrug. En wat ik opmerkte was dat deze achterbrug niet 'recht' ligt !! Dus alles los,ja t'is een hobby hé.
Terwijl ik druk bezig was met mijn autooke kreeg ik een tel. van een ex-member van mijn service crew, hij was met z'n autooke naar de technische controle geweest en daar viel het verdict: afgekeurd !!! Hij moest (dringend) een nieuwe achtervering hebben. Veren en schokbrekers . Nu weet iedereen die een aanhanger is van het 'the blue logo' dat dat niet rap te vinden is voor een XR2. Dus eventjes rondgebeld naar mijn 'connecties' en gevonden. Mijn vriend gecontacteerd die al op van de zenuwen was,hij had graag een volledig kampioenschap gereden dit jaar en in het weekend was de eerste rit, dat ik ze gevonden had en dat ik hem wel wilde helpen met de montage van deze. Kortom het geeft ons een kleine 45 minuten gekost en Geertje kon weer rijden.....
Typisch voor een autosporter (niet professioneel) ; de week voor de proef vaststellen dat er nog 'vanalles' moet gebeuren.
Flanders Collection Car is reeds 25 jaar lang een beurs voor collectiewagens, oldtimers,classic cars, onderdelen voor deze en boeken over deze. Werkelijk een beurs voor alle segmenten die in het 'wereldje' van de oldtimer liefhebber,bezitter horen. Dit jaar zijn er dan ook enkele showstanden : Maserati / Opel / vooroorlogse wagens.
Waar : Flanders Expo (St-Denijs Westrem) Wanneer : 12 en 13 februari telkens van 9h30 tot 18h30. Toegangsprijs : 13euro ( Kortingsbon verkrijgbaar via de website)
We zijn goed op weg in 2011, het autosalon van Brussel is gedaan en als men het nieuws op de VRT mag geloven is het een succes geweest. Met andere woorden er zijn er velen die zich bekeerd hebben tot de "Heilige Koe" . Velen hebben dus een nieuwe wagen , velen hebben dus een financiering . De 'Dakar' monster rallye is ook gedaan en onze belg :Loix geeft een tweede plaats kunnen rijden in de Rallye van Monte-Carlo.
Zoals iedere zich zelf respecterende club, heeft ook de Ford Historic Club zijn nieuwjaarsreceptie, en zoals het hoort kan men zich lid maken voor 2011. En met een glas in de hand kan men kennismaken en uitermate lang doorbomen met andere verslaafden van het blauwe logo. Alle informatie is te vinden op hun web-stek.
Het is weer zover ,het autosalon te Brussel. Eigenlijk is het een salon voor bedrijfsvoertuigen maar je kan er veel wagens zien die kunnen gebruikt worden als bedrijfswagen. Verder heeft is er een speciaal aandachtspunt bijgekomen namelijk de 'groene' wagen. Hybride of Elektrisch ,wat je voorkeur dan ook mag zijn. Veel particulieren schaffen zich een bedrijfswagen ,lees lichte vracht, aan voor iets goedkoper te kunnen rijden maar ik denk dat er dit jaar een beperking zal komen . België geeft geld nodig ! Niet te min ,als wagen liefhebber is het eens de moeite de verschillende contsucteurs gaan bezoeken . Want is het zo niet ; mijn wagen,mijn vrijheid ? Na de baksteen , in de maag en de auto in het hart, zijn dit de eerste dingen waarvoor de belg het meest overgeeft ! Na zijn gezin natuurlijk.
Op het laatste weekend van januari 2011 snijdt Auto Retro Brugge een nieuw thema aan: "Cars & Stars". Legendarische automobielen uit onvergetelijke films en tv-series zullen ditmaal de blikvanger zijn op de centrale themastand in de Beurshalle. Wie herinnert zich niet de auto's uit "Magnum", "Hawai-Five-O", The Avengers (De Wrekers), "Miami-Vice", "Knight-Rider" en andere? En vedetten zoals The Saint met zijn onafscheidelijke Volvo 1800 Sport? Louis de Funès met de zwarte Citroën DS Pallas of 2 pk, of James Bond met een of andere Lotus of Aston Martin met bijzondere capaciteiten. Zonder de T-Ford van Laurel en Hardy te vergeten, waarmee ze ontelbare fratsen beleefden in het begintijdperk van de stomme film. Dat de auto een niet meer weg te denken hoofdrol in de animatie op het kleine en grote scherm heeft gespeeld, zal je hier met eigen ogen kunnen ervaren. Dit en nog veel meer worden dus de trekpleisters waaraan het publiek mooie herinneringen van op het scherm kan ophalen.
Beursgebouw Brugge (Hauwerstraat, nabij 't Zand) Openingsuren zijn van 9u30 tot 18u30
Wie regelmatig mijn blog bezoekt weet het al , ik ben een autoliefhebber en mijn hart gaat vooral uit naar het oldtimergebeuren. In den beginne van dit blog was ik op zoek naar allerhande info betreffende het Flandria wagentje, een prototype ooit gebouwd in de werkhuizen Claeys-Flandria te Zedelgem. Het wagentje is voorgesteld aan het publiek gedurende het auto-salon van 1955 te Brusssel. Dus aan het begin van dit 'nieuwe jaar' vraag ik opnieuw of er iemand enige tips , meer info kan bezorgen over dit uniek stuk automobiel geschiedenis . Alle mail's worden zeker beantwoord !
Ik wens iedereen en in het bijzonder de oldtimerfanaat een succesvol 2011, veel zon(voor de cabrio rijders), veel km's, weinig pannes(defekten) en vooral een goeie gezondheid !
'tJa als je een wagenliefhebber bent is het soms een verslaving . Ik omschrijf mezelf als een autoliefhebber,vooral oudere wagens (old-timers) kunnen mij bekoren. En als de wagen het merk Ford draagt ben ik al helemaal verkocht. Nu had ik via een advertentie een 'enig' fordje opgemerkt. Een Tarragon genaamd. Dit is een 'kitcar ' uit de jaren tachtig gebouwd op ,rond en met onderdelen van een escort Mk1/Mk2. Dus net na-kerstmis staat hij bij mij thuis. Nog één er bij, mijn schuur wordt te klein... Prettig meegenomen is dat er slecht 35 van die wagentjes ooit gebouwd zijn,hoeveel er nu nog 'bollen' is een vraag! In ieder geval ga ik er niet direkt mee rijden eerst moet mijn Mk2 afgewerkt worden, maar ja nu is het van Koud Hé !!!
Zoals alles in België zal er weer een 'hoop' problemen wezen bij het toekennen van de 'nieuwe' nummerplaten. Van de federatie "BFOV" heb ik een mailtje gekregen ter verduidelijking van hoe,wie ,wanneer en wat. Dus neem eens een kijkje op de site van de 'BFOV' het zal u een pak minder 'kopzorgen' geven.
Eindelijk kunnen we kennismaken met de 'nieuwe' nummerplaten in België ! Sinds deze maand kan men,moet men de nieuwe nummerplaat dragen op uw voertuig,zelfs de voorste nummerplaat diend bij een 'officiele' handelaar gemaakt te worden. Ook is het gedaan met zelf de nummerplaat af te halen,alles gaat nu via de post.... Met die nieuwe nummerplaten is het voor sommige een dure aangelegenheid , zeker als men iets wil dat persoonlijk is. Ergens gelezen dat het kan oplopen tot 1.000 !!! Tja ,als België geld nodig geeft....... Ben benieuwd hoe men zal reageren met eventuele aanvragen voor een chassisnr. Ik wacht nu al een paar maanden op een verdict maar blijkbaar zijn ze daar ingesneeuwd. Tja ,ambetenaren doen hun best hé. Tussen alle stakingen ,weersveranderingen en regeringswissels door........
Een winterband is een band die gemaakt is van een zachter rubber dan een gewone band. Daarnaast heeft een winterband zogenaamde lamellen waardoor het profiel beter ingrijpt op de ondergrond. Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het rubber van de winterbanden minder snel hard. Hierdoor houdt de auto een betere grip op de weg.
Wettelijk is een winterband gemarkeerd met de codering M + S of M & S. Dit is echter een achterhaalde codering voor Mud en Snow.Waar ouderwetse winterbanden alleen in sneeuw goed presteerden heeft een moderne koudweerband onder de 7 graden op zowel nat als droog wegdek meer grip.
Het rijden op winterbanden is in Nederland en België niet verplicht. In landen als Duitsland en Oostenrijk wel. De verplichting geldt vaak alleen voor 'winterse' omstandigheden.
Vroeger had men die keuze niet, je kocht banden bij de banden boer en rijden maar....
Zoals in vorig berichtje vermeld is het inderdaad de maand van de 'Lijstjes' zo heb ik er eentje gevonden en ik dacht zo dit moet ik zeker aan jullie meegeven. Het gezegde is 'Rome zien en sterven' en dit lijstje komt aardig in de buurt. 1/ HIGHWAY 89 in the USA door Arieona,Utah,Idaho ,Wyoming en Montana. 2/ DENALI HIGHWAY in Alaska 3/ RUTA 40 in Argentinië bijna 5000km parallel aan het Andes gebergte. 4/ NUBURGRING in Duitsland, racebaan die soms wordt opengesteld voor het publiek. 5/ Van DAVOS naar STELVIO in Zwitserland en Italië een zigzagweg door de Alpen. 6/ E6 in Noorwegen van Oslo tot de Noordkaap. 7/ Col de TURINI bergweg in Zuid-Frankrijk,gekend door rally minded people. 8/ A18 Snaefell Mountain Road op Isle of Man, beroemde route gebruikt tijdens Isle of Mann TT en de Manx Rallye 9/ B4560 in Wales, een route met machtige 'vergezichten' 10/ Atlas Mountains in Marokko, bochtige weg van Marrakech naar Ouarzazate. Alles een beetje ver weg ,maar dromen mag men toch hé