Wie regelmatig mijn blog bezoekt weet het al , ik ben een autoliefhebber en mijn hart gaat vooral uit naar het oldtimergebeuren. In den beginne van dit blog was ik op zoek naar allerhande info betreffende het Flandria wagentje, een prototype ooit gebouwd in de werkhuizen Claeys-Flandria te Zedelgem. Het wagentje is voorgesteld aan het publiek gedurende het auto-salon van 1955 te Brusssel. Dus aan het begin van dit 'nieuwe jaar' vraag ik opnieuw of er iemand enige tips , meer info kan bezorgen over dit uniek stuk automobiel geschiedenis . Alle mail's worden zeker beantwoord !
Ik wens iedereen en in het bijzonder de oldtimerfanaat een succesvol 2011, veel zon(voor de cabrio rijders), veel km's, weinig pannes(defekten) en vooral een goeie gezondheid !
'tJa als je een wagenliefhebber bent is het soms een verslaving . Ik omschrijf mezelf als een autoliefhebber,vooral oudere wagens (old-timers) kunnen mij bekoren. En als de wagen het merk Ford draagt ben ik al helemaal verkocht. Nu had ik via een advertentie een 'enig' fordje opgemerkt. Een Tarragon genaamd. Dit is een 'kitcar ' uit de jaren tachtig gebouwd op ,rond en met onderdelen van een escort Mk1/Mk2. Dus net na-kerstmis staat hij bij mij thuis. Nog één er bij, mijn schuur wordt te klein... Prettig meegenomen is dat er slecht 35 van die wagentjes ooit gebouwd zijn,hoeveel er nu nog 'bollen' is een vraag! In ieder geval ga ik er niet direkt mee rijden eerst moet mijn Mk2 afgewerkt worden, maar ja nu is het van Koud Hé !!!
Zoals alles in België zal er weer een 'hoop' problemen wezen bij het toekennen van de 'nieuwe' nummerplaten. Van de federatie "BFOV" heb ik een mailtje gekregen ter verduidelijking van hoe,wie ,wanneer en wat. Dus neem eens een kijkje op de site van de 'BFOV' het zal u een pak minder 'kopzorgen' geven.
Eindelijk kunnen we kennismaken met de 'nieuwe' nummerplaten in België ! Sinds deze maand kan men,moet men de nieuwe nummerplaat dragen op uw voertuig,zelfs de voorste nummerplaat diend bij een 'officiele' handelaar gemaakt te worden. Ook is het gedaan met zelf de nummerplaat af te halen,alles gaat nu via de post.... Met die nieuwe nummerplaten is het voor sommige een dure aangelegenheid , zeker als men iets wil dat persoonlijk is. Ergens gelezen dat het kan oplopen tot 1.000 !!! Tja ,als België geld nodig geeft....... Ben benieuwd hoe men zal reageren met eventuele aanvragen voor een chassisnr. Ik wacht nu al een paar maanden op een verdict maar blijkbaar zijn ze daar ingesneeuwd. Tja ,ambetenaren doen hun best hé. Tussen alle stakingen ,weersveranderingen en regeringswissels door........
Een winterband is een band die gemaakt is van een zachter rubber dan een gewone band. Daarnaast heeft een winterband zogenaamde lamellen waardoor het profiel beter ingrijpt op de ondergrond. Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het rubber van de winterbanden minder snel hard. Hierdoor houdt de auto een betere grip op de weg.
Wettelijk is een winterband gemarkeerd met de codering M + S of M & S. Dit is echter een achterhaalde codering voor Mud en Snow.Waar ouderwetse winterbanden alleen in sneeuw goed presteerden heeft een moderne koudweerband onder de 7 graden op zowel nat als droog wegdek meer grip.
Het rijden op winterbanden is in Nederland en België niet verplicht. In landen als Duitsland en Oostenrijk wel. De verplichting geldt vaak alleen voor 'winterse' omstandigheden.
Vroeger had men die keuze niet, je kocht banden bij de banden boer en rijden maar....
Zoals in vorig berichtje vermeld is het inderdaad de maand van de 'Lijstjes' zo heb ik er eentje gevonden en ik dacht zo dit moet ik zeker aan jullie meegeven. Het gezegde is 'Rome zien en sterven' en dit lijstje komt aardig in de buurt. 1/ HIGHWAY 89 in the USA door Arieona,Utah,Idaho ,Wyoming en Montana. 2/ DENALI HIGHWAY in Alaska 3/ RUTA 40 in Argentinië bijna 5000km parallel aan het Andes gebergte. 4/ NUBURGRING in Duitsland, racebaan die soms wordt opengesteld voor het publiek. 5/ Van DAVOS naar STELVIO in Zwitserland en Italië een zigzagweg door de Alpen. 6/ E6 in Noorwegen van Oslo tot de Noordkaap. 7/ Col de TURINI bergweg in Zuid-Frankrijk,gekend door rally minded people. 8/ A18 Snaefell Mountain Road op Isle of Man, beroemde route gebruikt tijdens Isle of Mann TT en de Manx Rallye 9/ B4560 in Wales, een route met machtige 'vergezichten' 10/ Atlas Mountains in Marokko, bochtige weg van Marrakech naar Ouarzazate. Alles een beetje ver weg ,maar dromen mag men toch hé
Ik ben nog 'altijd'bezig aan mijn Fordje (Escort Mk2) en zie nu al uit wanneer ik er mee de weg op kan. In mijn maibox kreeg ik het programma toegestuurd van de vrienden van KHC. Waarschijnlijk zal ik daar de eerste km's doen met mijn escortje. Ik geef jullie dan ook hun programma . Inlichtingen via hun website of je mag me gerust mailen....
29 januari 2011 : Winter + Darkness rit (Start in Frankrijk aankomst in België) 24 April 2011 : 10° internationale Gapers Tour te Kemmel 3 juli 2011 : Summer Gapers Tour te Ieper 3 September 2011 : 2° Euro-balade in samenwerking met Legend Car Organisation (Fr.)
Hopelijk zie ik jullie op één van deze evenementen.......
Anno 1952 en 1953 werd de autosnelweg ter hoogte van Jabbeke afgesloten voor een poging het wereldrecord 'snelheid' te doorbreken . Dit gebeurde met een Jaguar C-Type. Men klokte 152 mijl per uur of op zijn europees 245km/u !!!! Het jaar daarop verbeterde een Pegasso dat rekord, wat niet paste in de Britse leefwereld van Jaguar. Dus kreeg Norman Dewis de opdracht de Jaguar opnieuw van stal te halen en het rekord opnieuw op naam van de Britse autobouwer te plaatsen. Norman gooide het windscherm van de wagen af en verving deze door een perspexbubbel en nam het besluit ; rijden maar ! Zij relaas: Het was een perfekte ochtend, zonder wind wat mist boven de velden. Ik zweettte me te pletter in de 'bubbel' Had een akelig gevoel( omdat ik nooit op eigen kracht uit de 'cockpit' kon ontsnappen) Ik had geen keuze dus ik ging snel zeer snel. Het record werd gezet op 172 mijl per uur (277km/h). Op een publieke weg ! Een record dat nooit meer werd verbeterd! De politie had gezien hoe de auto 'lift' kreeg en een beetje zigzaggend voorsnelde. Men besloot een punt te zetten achter de snelheidsrecords in Jabbeke.
Het zijn weer van die dagen, boekenbeurs, 1 november, halloween e.d. Tijdens mijn speurtocht naar boeken over het "automobiel" ontdekte ik ; De blijde intrede van de automobiel in België. geschreven door Donald Weber , een kleine 'must' om te lezen en plaatjes te kijken. Daaruit putte ik het volgende; Een 'mijlpaal' in de geschiedenis van het automobiel was het jaar 1899. De Belg van poolse afkomst, Camille Jenatzy, doorbrak met zijn elektrisch aangedreven (!) automobiel voor het eerste maal in de geschiedenis de magische grens van de 100km/h. Dus zowat een eerste lid van -les barons du cent à l'heure-. Anno 1902 vestigde een andere Belg, Baron Pierre de Caters, een wereldrecord ,snelheid was nu 120km/h. Nog eens twee jaar later, in 1904, werd het record op 150km/h. gebracht. Ergens anders in het boek lees ik volgende zinssnede : Het automobilisme is een geestesziekte. En ze heeft een erg fraaie naam : snelheid. "Den automobiel" leverde ook toen al verkeersdoden op, deze werden voor het eerst geregistreerd in 1912/1913, en het aantal was dan 83 !
Ik ben dus gestart met de opbouw, restauratie van mijn Mk2. Het eerste wat men doet is eens zien wat men zo nogal in voorraad heeft. Daar ik reeds verschillende escorts afgebroken heb betekent dit dus een massa onderdelen allerhande. Maar zoals steeds is dat wat ik dacht te hebben ,verkocht,verdwenen of afgevoerd. Kennelijk is dit bij velen zo . Denken dat je dat hebt en blijkt dat je het ooit had. Pech dus. Het is een hobby,een levenswijze. Ook wat me weer opvalt is dat je op het internet alles kan kopen. Maar van kopen wordt je alleen maar armer! Dus 'surf' ik iedere dag op het www. ,speurend naar onderdelen. Nieuw ,tweedehands ,nooit gebruikt, verkeerde aankoop e.d. Wat ik geleerd heb van het web, geloof nooit de bijgevoegde picture ! Bied ,en zie : het item staat al enkele maanden te koop en wanneer ik een bod uitbreng is het plots 'geactiveerd' want de prijs stijgt ! Maar we zijn toch dankbaar voor het www. want hier en daar vind je nog iets . De prijs , afwachten !
Het is een pak werk ,het rijklaar maken van mijn Mk2. Spuiten,elektrische bekabeling,ander motor. Het voorbije weekend bezig geweest te zien wat ik zoal nog heb van onderdelen. Niet veel maar toch genoeg om een paar vierkante meter mee te vullen. Terwijl ik bezig was aan het nazien van de elektrische kabels en het uitbouwen van de heater box heb ik toch zo'n idee gekregen wat ik zoal nodig heb. Het wordt dus een zilvergrijze Mk2 met RS velgen. Een stevige motor erin met een dubbele carb. met een KN luchtfilter. Een Rol-Kooi, anti -dive kit,strut-bar ,quick-shift en kuipzetels erin, Britax-gordels zijn een must !Vering en remmen komen ook aan de beurt. Het verbouwen zal wel een tijdje duren maar de winter staat toch voor de deur. Enne een mens moet zich toch ergens mee bezighouden !
Het "Fordvirus" slaat weer toe ! Na lang onderhandelen,kijken,prijs vergelijken en dromen , heb ik me deze week een "nieuwe" Ford aangeschaft. Dus veel werk in het vooruitzicht. Het wagentje is een tweedeurs(gezocht door menig Ford liefhebber) en origineel een 1100cc,4- bak . Mijn plan is nu de wagen te verbouwen naar hetgene wat ik ooit wilde. Roll-kooi,kuipzetels, anti -dive kit,5-bak,pinto-motor. En dus ergens mijn afdruk op de wagen na-laten. Het eerste werk wordt de wagen "Hard" te maken. Dus alles eruit en de eventuele roest wegwerken. Klaarmaken dus voor het opnieuw in kleur zetten.... Zoals aan het begin van deze blog ik mijn Mk1 herbouwde, begin ik nu aan een Mk2. Menig persoon vraagt zich dus af of het werkelijk een ziekte is maar wanneer je eenmaal met een Ford 'paradeerd' en de blikken ziet van anderen en bovenal kan zeggen: dat heb ik gemaakt, waarop men vol ongeloof je aankijkt. Dat doet het hem !
Echt iets voor de "Tuf-Tuf" - club. Gisteren was het op het nieuws.Zowel nationale radio als TV. (B) Op het internet kon je er ook al niet naarst kijken en in sommigen kranten kreeg het ook enkele lijntjes. Een gefrustreerd weggebruiker wist zijn woede te koelen op een flitspaal. Nadat hij "geflitst" werd nam hij wraak door de flitspaal af te zagen en daarna de camera in het omhulsel mee te nemen en ergens te begraven. Doch hij werd gevat en veroordeeld tot 69.992 euro inbegrepen de gerechtskostten. Veel duurder dus dan een boete. De man werd waarschijnlijk 'verlinkt' door de "buren "die hij wakker maakte door het lawaai terwijl hij bezig was de paal door te zagen. Als men eventjes 'googeld' op afbeeldingen van flitspalen kan men diverse "in memoriam" flitspalen zien die ook op een akelige manier zijn bewerkt. Ergens heb ik bewondering voor die man en waarschijnlijk velen met mij.....
Wij, gebruikers van oude wagens,old-timers, worden krijgen vaak het verwijt dat we groot verontreinigers zijn. De B.F.O.V gaf hierop een antwoord in de vorm van een kleine milieugids. Een kleine uitgave doch die ieder die de liefde voor een wagen bezit best wel kan lezen. Zodoende dat hij menig ,anti -oldtimer' gebruiker kan van antwoord dienen. Hierna som ik enkele "antwoorden "op die mijn gedachten over het onderwerp samenvatten. - Oude voertuigen worden minder frequent en met meer aandacht gebruikt. - Oude voertuigen nemen niet deel aan de problematiek van het massaverkeer. - Er is een enorm verschil tussen oldtimers en tweedehands voertuigen. - Ze zijn lichter dan hedendaagse wagens,dit geeft zijn gevolg in het benzineverbruik.(soms) - Het vermogen en de maximale snelheid van old-timers ligt meestal lager.(soms) - Oldtimers zijn niet uitgerust met energievretende accessoires zoals stuurbekrachtiging,airco, electrische ruiten of electrisch verstelbare zetels. Kortom het milieu gidsje zou iedere oldtimer liefhebber moeten lezen,zo doende is hij gewapend tegen diverse aantijgingen. En het spreekwoord zegt toch ; een verwittigd man is er twee waard !
Dinsdag , 7 september 2010 "Vrouw past niet in nieuwe sportwagen door grote boezem". De 37-jarige Rebecca Kelly uit Wales heeft een streng dieet gevolgd om in haar nieuwe Japanse sportwagen te passen. Door haar omvangrijke boezem met cupmaat 110H kreeg ze de veiligheidsgordel niet omgegord. "Ik denk dat ik te graag eet." Bekende ze in het Britse Tabloid The Sun. Maar had ze niet voldoende ruimte kunnen creëren door gewon de overtollig geworden airbags te verwijderen,vragen wij ons af...
Auto's omvatten een groot medium. We hebben nieuwe wagens,oude wagens,speciale wagens,race en rallye wagens, dure en goedkope wagens. Iedreen is met "wagens" bezig, ze brengen ons van punt A naar punt B, ongeacht het weer,de afstand en de dag waarop we wensen ze te gebruiken. Nog anderen knutselen aan wagens,ontwerpen ze, vervaardigen ze. Sommigen maken er een film ,over anderen maken er een lied over, Sommigen schilderen ze zelfs of maken schilderijen over wagens. Wel zo iemand is mijn vroegere collega rallye -rijder ;Luc Crop. En zoals men zegt auto's liefhebben is een microbe in je leven waar je zomaar niet vanaf geraakt.Luc zegde co-piloot zijn vaarwel en ging werken aan een gezin. Doch zijn grote liefde bleef bestaan. Van fotograferen ,dromen maakte hij schilderijen. Schilderijen van wagens. Oud en nieuw, race-bollides,rallye wagens ,oude glorieën kortom alles wat hij mooi vond als het maar met een wagen te maken had. Erg leuk, we kunnen hem catalogeren onder de noemer auto-mobilia. Tot eind september 2010 stelt hij zijn werken tentoon in het casino van Middelkerke. Als je van het medium houd ,ga eens zien en een babbel met de kunstenaar is zo meegenomen.
Gisteren ,zaterdag, was het dan zover de eerste eurobalade schoot uit zijn startblokken. Waarom die naam?wel we begonnen in Frankrijk en eindigen in België. Dus hebben we twee landen van Europa.... Ik weet het kritiek is gemakkelijk maar een echt old-timer event vond ik het niet. Men kan wel veel kwijt onder de noemer 'special cars' maar toch een citroën Xantia en een Jeep vind ik toch nikskes speciaal zunne. Na de middag was het ietsje beter maar toch..... Prachtig weer en een mini die zijn wiel verloor, maakte voor mij de dag goed. Organisatie geef ik een 7/10 maar ja ,je doet het maar hé. Nu gaan we deftig sleutelen voor de komende rit : "navigation by darkness" Een akelige of veelbelovende naam is het niet ???
Een organisatie waar er best wat meer publiciteit mag rond gemaakt worden. Het is dan wel uitsluitend voor diegenen die een Oldtimer bezitten van een Brits merk maar toch het is niet de bedoeling van de organisatie(KHC) iets in te richten voor de 'upper-class'. Kortom ik nam deel! Waarschijnlijk als enige Belg maar mijn Engels is verstaanbaar. Prachtige rit, historische locaties,lekker eten in het hotel en leuke engelanders. Die hebben blijkbaar allemaal familie die de verschrikking meemaakte in "Flanders Fields". En natuurlijk het bijwonen van de "Last Post" in de Menenpoort was iets speciaals. Het was Belgisch weder dus voor de cabrio rijders niet ideaal. We zijn gelukkig gespaard gebleven van een regenbui doch het was wel frisjes. Voor mij was het werkelijk top wanneer we op zondag kennismaakten in Mesen met de club aldaar . Allemaal race car's, echt van die oude 'bakken' ......
Dat we een klein landje zijn weten we allemaal. We mogen dan ook zo klein zijn maar een auto-geschiedenis hebben we! Nu nog rijdende,werkende auto's van eigen fabrikaat hebben we zoveel niet meer.De enige autoconstucteur ,waar ik nog van weet, is Gillet( later daar over meer). En al dat overige moois ,enigszins industriele archeologie, kunnen we voor een gedeelte nog terugvinden in auto musea. Na enig 'gegoogle' vond ik er slechts een vijftal,verspreid over gans België. De meest gekende(?) is AUTOWORLD te vinden in Brussel ( Jubelpark) Eigenlijk is het meeste van de ons beroemde verzamelaar MAHY die ook een museum heeft te Leuze-en Hauinaut. Een derde kunnen we terug vinden langs de N8 van Ieper naar Veurne, namelijk het Automuseum BOSSAERT. Uitraard mag het museum van ons Nationaal Circuit : Spa-Franchorchamps niet ontbreken .Dit is terug te vinden in de abdij van Stavelot. En "last but no least" is de jongste, het ABARTH-Museum te Lier; Opgericht door Guy Moerenhout. De oudere garde van rallye en circuit piloten zullen zich waarschijnlijk deze naam nog herinneren. Eigenlijk hebben we geen reusachtige verzamelingen die te bezichtigen zijn. Wel hebben we een heel resem aan clubs,oldtimer liefhebbers dus.Mocht er iemand geroepen zijn om een 'nieuw' museum uit de grond te stampen in de omgeving van Brugge, ik wil best mijn steentje bijdragen.....