Severus Snape: You sent for me, Headmistress? Dolores Umbridge: Ah, yes. The time has come for answers, whether he wants to give them or not. Have you bought the Veritaserum? Severus Snape: I'm afraid you have used up all my stores interrogating students, the last of it on Miss Chang. Unless you wish to poison Potter - and I assure you, I would have the greatest sympathy if you did - I cannot help you.
Harry keert voor zijn vijfde jaar terug naar Zweinstein. Tot zijn verbazing ontdekt hij er dat een groot deel van de tovenaarsgemeenschap niets gelooft van de tieners recente confrontatie met de boosaardige Heer Voldemort. Zijn integriteit staat op de helling. Als kers op de taart heeft de minister van Toverkunst, Cornelis Droebel, een nieuwe leerkracht Verweer Tegen De Zwarte Kunsten aangesteld, de valse professor Dorothea Omber. Maar professor Ombers ministerieel goedgekeurde opleiding defensieve toverkunst slaagt er niet in de jonge tovenaars voor te bereiden op een confrontatie met de zwarte magie die hen bedreigt. Op aansporen van zijn vrienden Hermelien en Ron besluit Harry het heft in eigen handen te nemen. Tijdens een geheime ontmoeting met een klein groepje studenten dat zichzelf de Strijders van Perkamentus noemt, leert Harry hen hoe ze zich kunnen verdedigen tegen de zwarte kunsten. Hij bereidt de dappere leerling-tovenaars voor op de waanzinnige strijd die hen te wachten staat.
Voor mij is deze film weer een beetje een tegenvaller. Ik kan enkel blijven besluiten dat de boeken meer voldoening geven dan de films. Geen van de karakters is echt overtuigend en het verhaal blijft zwak.
Categorie:in the picture Tags:harry,potter,and,the,order,of,the,phoenix
Interessante links
- www.cinebel.be Informatie over bioscopen. Wat is er in de zalen, wat wordt verwacht, trailers en extra's, wedstrijden enzoverder enzomeer
- www.imdb.com Enorme filmdatabase met informatie over oude en nieuwe films.
- www.vlaamsefilm.be Informatie en overzicht van de laatste nieuwe vlaamse films
- www.scenaristengilde.be Informatie en online verzamelplaats van vlaamse scenaristen
-www.vaf.be Site van het vlaams audiovisuele fonds. met informatie over de vlaamse film en mogelijkheden tot subsidie aanvragen voor als je zelf met film bezig bent. Eveneens mogelijkheid tot deelname aan een aantal interessante ateliers (na selectie).
-www.simplyscripts.com Databank met scenario's van films. Bevat scenario's van vrij recente films meestal in PDF formaat.
-www.dailyscript.com Databank met scenario's van allerhande films en tv series. Meestal in PDF formaat
-www.fivikaska.be Website van de studenten van Film & Video Kunst en Sounddesign aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, DKO.
-www.archive.org/index.php Op deze site kan je gratis en volledig legaal een paar oude klassiekers downloaden. Een aanrader voor degenen die diep in onze filmgeschiedenis willen duiken.
-www.5min.com Aanbod educationele video's. Onder de tab video bovenaan kan je allerlei filmpjes vinden die betrekking hebben op het maken van film.
Voldemort: Harry! I'd almost forgotten you were here, standing on the bones of my father. I'd introduce you, but rumor has it you're almost as famous as me these days.
Harry kan niet wachten tot hij terug mag naar Hogwarts om aan zijn vierde schooljaar te beginnen. Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Weasley op spectaculaire wijze bij de Dursleys opgehaald: hij mag mee naar de finale van het WK Quidditch tussen Ierland en Bulgarije! Harry weet dan nog niet dat er dat jaar op Hogwarts een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen, probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren. Ondertussen zijn er allerlei tekenen die er op wijzen dat Voldemort, met behulp van duistere tovenaars, weer aan kracht begint te winnen. De angst dat 'Hij Die Niet Genoemd Mag Worden' opnieuw zal toeslaan, wordt steeds groter...
Geen slechte film, al blijft het boek nog altijd beter. Maar toch kan deze film je enigzins meeslepen in het Potter avontuur.
Het is het derde jaar dat Harry Potter naar Zweinstein gaat. Er ligt een dreiging over Zweinstein en zijn leerlingen : de gevaarlijke moordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de gevangenis van Azkaban. Harry moet de komst van de Dementors beheren die gestuurd werden om de leerlingen van Zweinstein te beschermen en hen op de hoogte te brengen van het verschrikkelijke verhaal van Sirius Zwarts en zijn verleden...
Voor mij de eerste Potter film uit de reeks die me weet te bekoren. Hij bevat spanning, actie, een beetje romantiek en de karakters lijken iets meer tot leven te komen dan in de vorige twee films.
Categorie:in the picture Tags:Harry,Potter,and,The,prisoner,of,azkaban
01-07-2010
De perfecte logline
De perfecte logline
De Perfecte Logline Door Wim Blaauboer
Wat staat er op de cover van je script of synopsis? Je naam, de titel én de logline. De logline en vervolgens de synopsis moeten ervoor zorgen dat je script daadwerkelijk gelezen wordt. Zo ziet een producent de logline: LOGLINE = . Een trailer haalt je over om de film te gaan zien, je logline is weer de trailer voor je synopsis of script. Aan de hand van je logline kan de producent ook bepalen of je verhaal goed in elkaar zit. Producenten, lezers of dramaturgen trekken alleen tijd uit om je script te lezen als de logline hen nieuwsgierig weet te maken. Daarom is een goede logline zo belangrijk.
Wat is een logline? Een logline is een beschrijving van je verhaal in een, twee of drie zinnen. Een logline is iets anders dan een tagline. De tagline staat als onderschrift onder de titel op de filmposter, en dient ertoe om meer mensen naar de bioscoop te krijgen. In space no-one can hear you scream, was de beroemde tagline voor de film ALIEN.
Voorbeelden van loglines: Een komisch portret van de jonge, straatarme Shakespeare die verliefd wordt op een vrouw en geïnspireerd wordt tot het schrijven van ROMEO EN JULIA. (SHAKESPEARE IN LOVE) Een briljante wiskundige wordt gedwongen zn leven nogmaals onder de loep te nemen als blijkt dat hij aan schizofrenie lijdt. Uiteindelijk overwint hij al het leed en wint hij de Nobelprijs. (A BEAUTIFUL MIND) Een ambitieuze FBI-agente roept de hulp in van een gestoorde ex-psychiater om een wrede seriemoordenaar op te sporen. (SILENCE OF THE LAMBS)
Hoe moet het niet? Maak van je logline geen complete samenvatting van je film. Probeer de verhaallijn ook niet in één zinnetje te proppen. Dat is misschien geschikt voor de tv-gids, maar niet voor je logline. Schrijf niet alleen iets over de plot. Zeg ook niet dat het verhaal opwindend is, fantastisch of een geheide kaskraker. Vermijd het gebruik van clichés: schrijf dus niet dat ze zich in het avontuur storten of dat de vonken ervan afvliegen etc. In de logline is geen plaats voor de details van je script, maar je mag ook geen belangrijke informatie weglaten. Noem de naam van je hoofdpersonage niet in de logline.
Hoe dan wel? Hoe schrijf je dan wel een goeie logline? Kijk op de hoezen van videos en dvds. Kijk in de tv-gids. Raadpleeg het internet: www.IMDB.com. Let wel: vaak lijkt de logline hier meer op een slechte synopsis. Kijk ook op de site www.inktip.com, waar schrijvers hun scripts kunnen promoten door middel van loglines. Werkt erg inspirerend en soms ook op de lachspieren. Geen leuker leed dan schrijversleed. Vaak geldt voor loglines: - Men beperkt zich tot een samenvatting van hun film. - Men kan ook deze drie vragen beantwoorden: Wie is het hoofdpersonage en wat wil hij of zij? Wie, de antagonist, of wat houdt hem of haar daarbij tegen? Wat maakt jouw verhaal uniek? - Men verzint een logline waarin ze zowel de externe als de interne verhaallijn benadrukken. Dit lijkt nog het meest op dat korte zinnetje uit de tv-gids.
Nogmaals, het is beter om jezelf niet tot de plot te beperken. Benadruk waarom jouw script zo uniek is, en waarom de kijkers zich goed in de held zullen kunnen inleven. Beperk jezelf tot maximaal drie zinnen. En gebruik de tegenwoordige tijd. Hoe krijg je dit nu allemaal in drie zinnen gepropt? Probeer terug te halen wat je precies dacht toen je aan je film zat te schrijven. Misschien had je er wel een trailer voor in je hoofd. Als je daaraan denkt, worden die zinnetjes vanzelf een stuk levendiger.
Er moet heel veel informatie in die logline van een, twee of drie zinnen staan: genre, conflict, personage, handeling, locatie, tijd, een crisis die moet worden opgelost, de mogelijke transformatie die je personage zou kunnen doormaken en het commercieel potentieel. En dat allemaal in maximaal 25 woorden in de tegenwoordige tijd, zodat je logline in één adem uitgesproken kan worden. Daarnaast moet het natuurlijk knetteren! Benadruk de unieke elementen van je verhaal waardoor mensen zich in de situatie kunnen inleven en kunnen meeleven met je hoofdpersonage. Gebruik woorden die iets oproepen. Liefde, dood, seks, avontuur, mysterie en romantiek doen het altijd goed. Ik zal nu drie verschillende, maar elkaar ook deels overlappende, manieren bespreken om tot een logline te komen.
Wie, wat en hoe? Een vorm waarin jij je logline kunt gieten is: Een verhaal over een personage (gebruik hierbij karaktertrekken, geen eigennamen) dat een probleem heeft en iets moet bereiken waardoor hij dat probleem kan oplossen.
In dit geval vertelt de logline iets over: 1. Wie de hoofdpersoon is en wat hij moet doen. (De aanleiding waarom de hoofdpersoon aan zijn reis/zoektocht moet beginnen) 2. Hoe de hoofdpersoon dit aanpakt. (Wat is zijn of haar actieve handeling?) 3. Wat er voor vreselijks gebeurt als de hoofdpersoon hier niet in slaagt. (Wat wil hij of zij?)
De logline van THE FUGITIVE: Een vooraanstaand chirurg wordt ten onrechte veroordeeld voor de moord op zn vrouw, ontsnapt uit de gevangenis en jaagt op de werkelijke moordenaar. Kortom: Wie, wat, hoe. Wie is de hoofdpersoon, wat is zn probleem en hoe lost hij dat op. Voor THE FUGITIVE: Wie: Een vooraanstaand chirurg. Wat: Ten onrechte veroordeeld voor de moord op zn vrouw. Hoe: Hij ontsnapt om de werkelijke moordenaar te vinden.
Gebruik actieve werkwoorden in je logline. Film is niets anders dan het laten zien van de handelingen van personages. Probeer ook beeldend te schrijven, zodat de lezer de film al voor zich ziet. Een archeoloog moet de Ark des Verbonds vinden voor de Nazis hem in handen krijgen en hem gebruiken om de hele wereld te onderwerpen. (RAIDERS OF THE LOST ARK)
Uit het volgende voorbeeld blijkt hoe je van een saaie logline een beeldende logline kunt maken, door hem specifieker te maken. Saaie logline: Een vrouw wil haar zus vermoorden. Intrigerende logline: Een door jaloezie verteerde vrouw wil haar zus vermoorden, omdat die getrouwd is met de man waar zij van houdt.
De vier Us: Copywriter Michael Masterson kwam met deze regel, die net zo goed werkt voor loglines. De methode heet 'De vier U's', van de vier aspecten die uitmaken of een reclametekst werkt. Die vier Us zijn: 'Uniek,' 'Uitbetalend,' 'Urgent' en 'Ultra-Specifiek.' Bijna alle geslaagde reclameslogans hebben die vier Us in zich, en ze werken ook voor loglines. Het is 1945, WO II. Op de Filippijnen leidt een luitenant een reddingsoperatie tot achter de vijandelijke linies om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden.
Uniek? Er zijn meer oorlogsfilms waarin mensen gered moeten worden. Denk maar aan SAVING PRIVATE RYAN. Op zich is dit gegeven dus niet voldoende om producenten in een staat van grote opwinding te brengen. Maar het zijn de details die het hem doen: 500 krijgsgevangenen, de Filippijnen, 1945 en achter de vijandelijke linies. Ineens spitst het verhaal zich toe. Misschien wordt dit toch niet zon doorsnee-oorlogsfilm.
Uitbetalend? Dat mag je letterlijk opvatten. Wordt dit script een kassucces? Waarschijnlijk wel. De Amerikanen hadden bij het verschijnen van deze logline net de oorlog in Afghanistan achter de rug. En dat is geen toeval. Weten wat je wanneer moet verkopen, dat is de truc. Miramax betaalde er in 2002 een flink bedrag voor.
Urgent? Reken maar. In 24 woorden wordt hier net genoeg van de plot onthuld om te weten dat dit een spannend drama wordt. 500 krijgsgevangenen in handen van de vijand. Zullen ze gered worden?
En Ultra-specifiek? Ook hier zijn het de details die het m doen. De Filippijnen in 1945. Een luitenant. Een bevrijdingsoperatie achter vijandelijke linies. 500 krijgsgevangenen. Het is lastig om te bepalen wat er wel en niet in een logline moet. Maar bovenstaande logline is wel een goed voorbeeld. Er staat precies genoeg in om een idee te krijgen van de plot en het conflict. Niet te veel en niet te weinig.
De externe en de interne verhaallijn: Met een logline kun je ook vaststellen of je verhaal goed in elkaar zit. Zie het volgende voorbeeld: Een verlegen, eenzaam jongetje vindt een buitenaards wezen. Hij zal moedig genoeg moeten zijn om het op te nemen tegen de autoriteiten en het wezen terug naar zn thuisplaneet te helpen." (ET.) Bij deze logline komen zowel de externe als de interne verhaallijn aan bod.
De externe verhaallijn is de achtergrond waartegen het verhaal van de held (de subjectieve verhaallijn) zich afspeelt. In "ET" draait de externe verhaallijn om de vraag of de jongen het wezen naar zijn ruimteschip kan brengen. De interne verhaallijn is het verhaal van de held: Het verlegen jongetje dat al zijn moed bij elkaar moet rapen om ET te kunnen redden, en dat daarbij zichzelf behoedt voor een eenzaam en angstig leven.
Kortom: Het is nog een hele klus om een goede logline te schrijven. Hopelijk kun je met de tips uit dit artikel een heel eind verder komen. Regels zijn er om gebroken te worden, het gaat erom dat een logline intrigeert. Wat maakt je verhaal uniek? Mijn schrijfmaat Marc Veerkamp bedacht deze logline voor onze politieke comedy: Willem van Oranje maakte van Nederland een republiek, Willem Drees maakte van Nederland een verzorgingsstaat, Dick Helling maakt van Nederland een tropisch paradijs.
Tot slot nog een paar goede loglines als uitsmijter: In het door de Nazis bezette Marokko ziet een verlopen casinohouder zijn voormalige geliefde terug. De moed van haar huidige echtgenoot dwingt hem te kiezen tussen zijn cynisme, zijn gevoelens voor de vrouw en zijn vaderlandsliefde.(CASABLANCA.) Een vrouw uit New York keert een week voor haar huwelijk terug naar haar ouderlijk huis in Alabama om in het reine te komen met haar verleden. Maar zoals het klokje thuis tikt . (SWEET HOME ALABAMA)
Na een lange schoolvakantie bij de verschrikkelijke familie Dursley, staat Harry Potter op het punt om zijn tweede schooljaar aan te vangen in Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus- Pocus. Als hij zijn trein mist die hem naar school moest brengen, besluit Harry een vliegende auto te nemen... alvorens te pletter te vliegen tegen een boom in het Womping-bos. Dit is echter niets in vergelijking met hetgeen onze vriend nog te wachten staat : betoverde gangen die alleen Harry hoort fluisteren, geheimzinnige inscripties op de muren van de school die een meer dan 50 jaar oud mysterie bevatten. Wat betekent dit allemaal ? Harry, Hermeline en Ron zullen alles doen wat in hun vermogen ligt om dit geheim te ontraadselen. Zelfs op gevaar voor hun eigen leven af...
De tweede film in de Harry Potter rij vind ik wederom een teleurstselling. Er is geen spanning in het verhaal en het lijkt of een aantal belangrijke gebeurtenissen uit het boek zijn op een rijtje gezet. Een aantal scenes in het verboden bos voelen zelfs heel erg nep aan, en een aantal acteerprestaties zijn ook twijfelachtig. Meeslepen doet de film me niet, in tegenstelling tot het boek wat opnieuw weer meer een aanrader is dan de film.
Categorie:Top of flop? Tags:harry,potter,and,the,philosophers,stone
25-06-2010
Harry Potter and The Philosopher's Stone
Harry Potter leeft met zijn onkel en zijn tante, die hem verachten. Maar op zijn elfde leert hij dat zijn ouders tovenaars waren, en hij wordt uitgenodigd op de toverschool van Hogwart, waar hij de kunst kan aanleren.
Na het lezen van het boek vind ik de film toch een beetje tegenvallen. Het is mooi gemaakt allemaal, maar mist toch de meeslepende magie van het boek. Misschien er te veel geknipt en geselecteerd. Hij blijft wel het bekijken waard, maar als je graag leest is het boek toch meer de moeite.
In het Los Angeles van 1962 heeft George, een Britse professor van 52 jaar, moeite zijn leven weer op de rails te krijgen na de dood van zijn partner. George leeft in het verleden zonder oog te hebben voor de toekomst. Bijgestaan door zijn beste vriendin Charley probeert hij zich staande te houden. De 48 jarige Charley heeft echter haar eigen problemen met de toekomst en het verval van haar schoonheid. De jonge Kenny is een student van George die worstelt met zijn identiteit. Hij bemerkt in George een gelijkgestemde, en achtervolgt hem...
Mooie film, veel meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk. De moeite om te zien.