Drie Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.
Scenarioschrijven Dag 10 en 11: Pagina's 90-120 (het einde !)
Voor sommige mensen kan dit het makkelijkste deel zijn van het scenarioschrijven, voor anderen is het veruit het moeilijkste. Je hele script moet naar deze slotakte hebben gewerkt. Het is tijd om naar bed te gaan. Al de problemen, obstakels en conflicten die je naar je hoofdpersoon hebt gegooid moeten nu worden opgelost. Normaal gesproken zal er een zeer warme, oprechte scène tussen twee of meer karakters ontstaan. Als je een actie film schrijft is dit waar de held eindelijk het kwade overwint en het evenwicht in de wereld herstelt.
Een Engelse aristocratische dame reist af naar Australië en ontmoet daar een ruwe bolster. Ze slaat met tegenzin de handen ineen met hem om het land te redden dat ze heeft geërfd. Samen leggen ze honderden kilometers af over het mooiste, doch meest meedogenloze terrein ter wereld. Uiteindelijk komen ze in Darwin terecht, dat wordt gebombardeerd door de Japanse strijdkrachten die eerder Pearl Harbor hebben aangevallen.
Deze film heeft het allemaal: wat actie, romantiek, humor en spanning. Bovendien is hij technisch zeer goed gemaakt. De sfeer van de beginscènes roepen direct een sprookjesachtig gevoel op. In het geheel heb ik me niet echt geërgerd aan deze film. Het enige minpunt is dat hij met zijn 2u45 minuten wel heel erg lang duurt. Op een gegeven ogenblik had ik echt iets van: 'en nu afronden'. Zelf vond ik de film eigenlijk gedaan toen de stieren op de boot geladen waren en hun grote oversteek dus geslaagd was. Nog een heel vervolg er aan breien vond ik er wat over. Maar al bij al toch knappe film.
Uw hoofdpersoon moet zichzelf terug herpakken. Tijden zijn hard, zo hard dat ze je hoofdpersoon eigenlijk al vernietigd zouden hebben eerder in je script. Maar nu is er een positieve evolutie. Het kan een onverwachte verandering zijn, maar in ieder geval gaat je hoofdpersonage nu hard vooruit en slaat ongenadig toe. Misschien heeft hij/zij een vriend of romantische partner gevonden die hen helpt met een geweldige deal. Misschien is het iemand die hem/haar wijze woorden toespreekt of zelfs helpt bij de actie. Je kan hier nog enkele kleine wendingen inbouwen omdat je nu snel vaart maakt op weg naar de oplossing van je script
Niets kan je hoofdpersonage nu nog stoppen. Hun doel is heel duidelijk en wees maar zeker dat ze dit zullen realiseren! De belemmeringen en conflicten blijven komen, harder en sneller, en je hoofdpersonage blijft worstelen. Het kan zijn dat op dit punt je hoofdpersonage een vreemde plaats moet betreden. Ga naar een onverwachte plaats, waarvan niemand ooit dacht dat ze daar zouden komen. Dit kan je letterlijk of figuurlijk doen. Het gaat er hard aan toe nu. Zo hard dat tegen het einde van je huidige werk je karakter is gebroken, geslagen en bijna klaar is om op te geven.
Genoeg is genoeg, het is tijd voor verandering ... of toch een soort van. Je staat op het punt het midden van je script te bereiken en dit is waar je hoofdpersonage langzaam moet veranderen. Het hoofdpersonage moet tegelijkertijd willen veranderen, maar er eveneens weerstand tegen bieden. Belemmeringen en conflicten beginnen harder te worden voor je hoofdpersoon, maar je personage begint ze meer overtuigend aan te pakken . Dit is ook het punt waar je hoofdpersonage steeds meer gericht is op het bereiken van zijn/haar doel.
Vandaag is dé dag. Vandaag gebeurt er iets groots! U bepaalt zelf wat het is, maar een grote gebeurtenis of actie zal uw hoofdpersoon op weg zetten naar wat hij/zij wilt en nodig heeft. Het is veel om te doen in één dag, maar eenmaal je in de flow bent van het schrijven kan je dit soort gebeurtenissen beter in één keer op papier zetten. Op dit punt moet je beslissen wat er met je karakter is gebeurt, hoe dit van invloed zal zijn en wat hij/zij hieraan zal doen.
Op dit punt hoef je niet terug te gaan om alles al te gaan bewerken. Gebruik deze dag om jezelf onder te dompelen in je script zoals je het tot nu toe geschreven hebt. Probeer een beter begrip van je karakters te ontwikkelen en van de wereld waarin zij leven.
Na een vliegtuigcrash, wordt Claire Summers aangewezen om de vijf overlevenden te begeleiden. Sommige van hen beweren dat het ongeluk is veroorzaakt door een explosie, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent dat. Een van de overlevenden is Eric en Claire ontdekt dat ze speciale gevoelens voor hem heeft. Net als hun professionele relatie overgaat in een romance, verdwijnen de overige overlevenden en Claire beseft dat Eric haar laatste hoop is.
Wanneer je je verwacht aan een bloedstollende thriller, heb je het helemaal mis. Het eerste uur is de film meer een voorspelbaar liefdesverhaaltje, en net wanneer het een beetje spannend lijkt te worden is alles maar een soort van droom geweest en is de film ineens gedaan. Niet echt 'my piece of cake', maar er zal wel een publiek voor zijn.
Categorie:in the picture Tags:walz,with,bashir,making,of
Walz with Bashir
Ari, een Israëlische regisseur, heeft midden in de nacht een afspraak in een bar met een vriend die wordt gekweld door terugkerende nachtmerries waarin hij stelselmatig wordt achtervolgd door een meute van 26 honden. 26, precies het aantal honden dat hij heeft moeten doden tijdens de Libanese oorlog in het begin van de jaren '80!
De volgende dag komt voor het eerst een herinnering uit die periode bij Ari naar boven. Een stilzwijgend, kwellend beeld: hijzelf, als jonge soldaat, baadt zich samen met twee kameraden in de buurt van Beiroet. Hij ervaart dan de vitale behoefte om de waarheid te ontdekken over die fractie geschiedenis en van zichzelf. Om daarin te slagen besluit hij om over de hele wereld enkele van zijn vroegere wapenbroeders te gaan interviewen.
Hoe dieper Ari in zijn geheugen graaft, hoe meer vergeten beelden naar boven komen.
Prachtige documentaire gemaakt in animatievorm. Moet je eigenlijk gewoon gezien hebben.
Anonymous soldier: What to do? What to do? why don't you tell us what to do? Ari Folman: Shoot! Anonymous soldier: On who? Ari Folman: How should I know on who? just shoot! Anonymous soldier: Isn't it better to pray? Ari Folman: Pray and shoot!
Nu je de eerste 10 pagina's van je script hebt geschreven is het tijd om te werken aan de volgende 20 pagina's. In de eerste 10 pagina's heb je al veel gedaan van de "set-up" van je script, de kijker weet wie uw held is en zijn doelstellingen. De volgende twintig pagina's moeten nu gericht worden op het verhaal en verbeteren van je karakters. Stuur je hoofdpersoon op een reis naar het keerpunt van het script
Als laatste in de onderverdeling van de thrillers hebben we het HOW CATCH them genre. Dit onderscheidt zich enigzins van de drie andere genres daar we hier niet vanuit verschillende basisvragen kunnen vertrekken. Er is maar één vraag die gesteld kan worden en die is: hoe pakken we onze misdadigers?
Dit genre komt meestal voor in films over seriemoordenaars. We maken, meestal in het begin, kennis met een misdaad, veelal moord. En gaan dan samen met een onderzoeksteam speuren naar de dader. Al snel wordt de misdaad herhaald en de druk op onze onderzoeker verhoogt. De noodzaak om onze misdadiger op te pakken wordt groter en groter naarmate de film vordert. Soms is de onderzoeker op de hoogte van de identiteit van de verdachte, soms ook niet. Veelal is de kijker wel op de hoogte van zijn identiteit, daar dit de spanning verhoogt. Je kan situaties creëren waarin verdachte en onderzoeker elkaar kruisen zonder dat beiden daarvan op de hoogte zijn enz. De how catch them is zeker een aanpak die, als hij goed is uitgevoerd, leidt naar bloedstollende thrillers.
Een voorbeeld van de how catch them is The Silence of the Lambs.
Peter Klaven is een succesvolle makelaar die trouwplannen maakt met zijn droomvrouw Zooey. Tot zijn schrik komt hij er achter dat hij eigenlijk geen goede vriend heeft die hij als getuige kan vragen. Peter gaat onmiddellijk aan de slag om dit recht te zetten. Hij stort zich in een aantal bizarre en potsierlijke man-dates, tot hij Sydney Fife, ontmoet, een charmante, eigenzinnige vent met wie hij meteen al goed kan opschieten. Maar hoe hechter hun band wordt, hoe slechter Peters relatie met Zooey wordt en hij moet steeds vaker kiezen tussen thuis bij zijn verloofde blijven of lekker gaan stappen en bier drinken met zijn nieuwe beste vriend. Uiteindelijk moet hij noodgedwongen kiezen tussen zijn verloofde en zijn maatje
Laat ik het even kort en krachtig houden: verspil hier tijd noch geld aan.
De term HOWdunit is op zich al genoeg om te weten waar het over gaat. In de HOWdunit vragen we ons af hoe de misdaad is gepleegd.
HOE is deze moord gepleegd? HOE is dit schilderij gestolen? HOE werd dat kind ontvoerd? ....
De grote hamvraag is dus HOE.
Net zoals bij de andere genres kan je weer dezelfde basisvragen stellen. Alleen krijgen we hierbij andere antwoorden. Dit genre wordt wel gebruikt bij het schrijven van thrillers, maar is meestal niet de hoofdlijn. Bij deze films weten we meestal wie de misdaad heeft gepleegd, en soms ook waarom. Bvb een schilderij dat gestolen wordt in opdracht. Als je dit type van scenario's wilt schrijven moet je een quasi onmogelijke opdracht hebben. Om even een voorbeeld te schetsen: een diamant die gestolen wordt uit een streng bewaakte kluis. Het lijkt onmogelijk om deze te bemachtigen, maar met het juiste plan slaagt ons hoofdpersonage er uiteindelijk toch in. De film kan een overzicht zijn van het plan, te beginnen bij het bekend worden van het doel: het stelen van de diamant en te eindigen met het behalen van dit doel. Waarbij de film ons toont hoe ons hoofdpersonage in zijn opzet geslaagd is. Het kan ook zijn dat we eerst kennis maken met de misdaad. De diamant is reeds uit de kluis verdwenen en dan op zoek gaan naar hoe de dader in zijn opzet geslaagd is, en meestal gaan we hier dan ook tegelijkertijd op zoek naar de dader. De film Flawless is hier een voorbeeld van.
Een recente film die gebruik maakt van de howdunit techniek is Ocean's Eleven.