Speciaal voor jullie heb ik het trailertje dat ik destijds gemaakt heb op YouTube geplaatst.
En ja, ik had een grote cast in gedachten. Denk je iemand te herkennen stuur gerust een lijstje met acteurs door die jij denkt dat ik gecast heb. Via de knop e-mail mij kan je altijd contact opnemen.
Het moet ergens in de winter en vroege lente van 2005-2006 geweest zijn dat ik mijn eerste scenario begonnen ben. Ik volgde toen een cursus theaterkostuumontwerp aan de KASKA DKO waar ik ontdekte dat ik eigenlijk niets gaf om de kostuums, maar een verhaal wou vertellen. Dat heeft me over de streep getrokken om te gaan schrijven. Ambitieus, naïef dat ik was dacht ik direct voor Amerika te gaan schrijven. Voor Belgïe? Nee, sorry te klein voor mij. Dus volle moed begon ik aan men eerste scenario. Ik had toen geen enkel boek over scenarioschrijven gelezen, noch enige cursus gevolgd.
Het verhaal werd 'The Big Plan - no woman allowed' gedoopt. De pitch luidt als volgt: 'A charming thief is helped escape from prison to kill the current President'. Zo dat is het in één zin. Ziet er goed uit niet? Toen het verhaal geschreven was heb ik voor elk karakter een pop geboetseerd en een animatiefilmpje gemaakt dat een trailer voor mijn film moest voorstellen. Allemaal leuk en wel, maar het ding moet natuurlijk verkopen. Buiten het trailertje had ik ook nog een filmpje over mezelf, Belgïe en het maken van de trailer op een DVD gezet. Het scenario netjes afgeprint en in een kaftje gestoken en op de titelpagina prijkt een mooie foto van mijn karakters met daarvoor een transparant vel met de titel op. Heel zeker dat dit een prachtig scenario was ging het de post op, richting Amerika. En nu maar wachten op dat verlossende telefoontje.
Save the cat The last book on screenwriting you'll ever need ISBN:9781932907001
Save the cat is een zeer leuk boek voor iedereen die scenario's wilt schrijven. Het boek gaat niet zozeer in op de structuur van een scenario en de hele technische kant, maar houdt zich meer bezig met inzicht in 'wat is een goed scenario'. Het laat je op een andere manier naar een scenario kijken. En wat mij betreft.... het boek werkt. Tijdens het lezen kreeg ik spontaan zin om terug aan de slag te gaan. En het bracht met tot inzichten die ik tot nu toe nog niet gehad heb. Na het lezen van dit boek heb ik weer echt het gevoel iets geleerd te hebben, en daar doe je het tenslotte toch voor. Dus wat mij betreft zeker weer een boek dat je in de kast moet hebben.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:save,the,cat,scenario
18-06-2009
Lezen, lezen, lezen
Een gouden tip die ik je nu al wil geven is dat je zoveel mogelijk boeken ivm scenarioschrijven en filmmaken dient te lezen. Want scenarioschrijven is een vak. Het is niet zomaar een verhaaltje neerpennen en voila hier is het. Nee, een scenario moet aan bepaalde eisen voldoen en er zijn bepaalde trukjes die je kansen tot verkoop verhogen. En hoewel ik in het begin ook moeite had om het te geloven, het is dus wel degelijk een vak. Dus lees zoveel mogelijk boeken die je maar kan vinden over het vak scenarioschrijven. Onder de rubriek gelezen en goedgekeurd heb ik een overzicht staan van boeken die ik reeds gelezen heb, aangevuld met een beknopte, persoonlijke mening. Ondertussen heb ik weer bijna een boek uit, en na het lezen van de vorige boeken dacht ik het zo onderhand wel allemaal te weten. Maar nee, ik heb weer veel ontdekt, en waarschijnlijk valt er nog veel te ontdekken. Het probleem is dat ik bij elk boek een soort 'aha erlebnis' krijg, van nu weet ik het helemaal, maar bij een volgend denk, dit is nog beter. Ik heb me dus voorgenomen om het, naar mijn mening, beste van alle boeken eens te gaan bundelen in een schema zodat ik een overzicht heb van technieken die ik wil gaan gebruiken bij de verdere ontwikkeling van mijn scenario's. Naast vakboeken is het ook aan te raden om zoveel mogelijk scenario's te lezen van reeds verfilmde films. Tussen de linken maar pagina staat een verwijzing naar een website waar je veel scenario's van films kunt terugvinden. Als je dan nog in de mogelijkheid bent de film zelf te bezien en eventueel te analyseren, ben je goed bezig. Waarom vertel ik dat je best ook zo veel mogelijk boeken over filmmaken zelf leest, je schrijft nu toch eenmaal een verhaal en je hoeft toch niets te weten over hoe een camera werkt en wat goede camerastanden en -kaders zijn? Ook dat dacht ik in het prille begin, maar ik moet toegeven: ik was fout (en dat is niet evident om te zeggen dat geef ik toe). Ja, jij moet vooral je verhaal vertellen, maar het is zeer zeker interessant om te weten wat technisch mogelijk is en wat er nodig is om iets op film te zetten. Dus als je voor de Vlaamse/Belgische markt wilt schrijven schrap dan maar ineens die wilde achtervolgingsscènes en grote ontploffingen, want dat is simpelweg veel te duur gezien de Vlaamse/Belgische budgetten en als je iets meer leert over het filmmaken zelf zal je dit ook wel begrijpen. Wat heb ik gedaan? Ik ben september 2008 gestart aan het deeltijds kunstonderwijs aan de Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen (in het vervolg kortweg KASKA DKO genoemd, dat bespaart me weer een paar seconden werk). Heb je zelf geen tijd/zin om die cursus aan te vatten? Geen nood, ik zal je hier een beetje begeleiden en je deel laten uitmaken van mijn lijdensweg.
Ik besef net dat ik mezelf nog niet echt heb voorgesteld op dit blog. Dus laat ik daar maar eens dringend werk van maken. Mijn naam is Cindy Willems, ik ben 32 jaar en woonachtig in Turnhout. Waarom ik dit blog opgestart heb? Eigenlijk vrij simpel: omdat ik interesse heb in film. Zomaar interesse? Nee, er is meer. Ik ben, en het woord alleen al bezorgt me rillingen, maar ik ben een wannabe scenariste. Zo daar staat het zwart op wit dit keer. Een WANNABE scenariste. En als ik het zo in het groot zie staan, vind ik het best wel eng. Maar ik heb ondertussen geleerd dat het soms nodig is je angsten onder ogen te zien om verder te komen. Langs deze weg zou ik jullie graag mee op sleeptouw nemen langs de lange weg die een wannabe scenariste moet afleggen om uiteindelijk, hopelijk, als volwaardig scenariste over de brug te komen. Want er komt heel wat bij kijken om dat woordje wannebe weg te schrappen. En hoe meer ik het hier typ en hoe meer ik het lees, is het best een grappig woord aan het worden. Gevaarlijk, want wannebe en ik mogen zeker geen vriendjes worden. Ik ben nu ongeveer twee jaar voorzichtig de eerste stappen aan het zetten in de filmwereld en ik zal jullie in volgende artikels een beetje meer onthullen over hoe ver ik ondertussen al geraakt ben. Zeker is, dat het een hobbelige weg is met veel ups en vooral veel downs. En dat doorzettingsvermogen één van de krachtige eigenschappen is die een scenariste moet bezitten. Gelukkig ben ik een vrij koppig steenbokje dat als ze eenmaal haar zinnen ergens op heeft staan zeker ambitieus genoeg is om door te zetten. Of het harde werk ook de moeite gaat lonen zal de toekomst uitwijzen.
Orson Welles 6 mei 1915 (Kenosha, VS) - 10 oktober 195 (Hollywood, VS)
Orson Welles werd geboren op 6 mei 1915 in Kenosha in de VS. Welles groeit op als een mooi, getalenteerd kind met interesse voor muziek, magie en schilderen. Wanneer de jonge Welles 9 jaar oud is sterft zijn moeder en op 15 jarige leeftijd komt ook zijn vader te overlijden. Hierop brengt Welles zijn verdere jeugd door als beschermeling van een dokter. Wanneer hij in 1931 afstudeert aan de Todd School in Woodsctock probeert hij acteur te worden, eerst in Ierland, dan in Engeland en ten slotte in New York. Zijn karakteristieke, diepe stem leidde hem echter de radiowereld binnen. In 1937 sticht hij, samen met acteur John Houseman, het Mercury Theater. En het daaropvolgende jaar produceerde het paar de beroemde Halloween uitzending van H.G.Wells' 1898 roman, The War of the Worlds. Welles is niet echt in een categorie onder te brengen, want hij werkte zowel als acteur, scenarist en regisseur en heeft een lange lijst films op zijn naam staan. Bij het grote publiek is Welles vooral bekend voor zijn meesterwerk Citizen Kane. In 1975 ontvangt hij van het American Film Institute een prijs voor zijn levenswerk. Welles is dan reeds 60 jaar oud. Hieronder het allerlaatste interview dat Welles zal geven. Opgenomen tijdens de Merv Griffin show in 1985. Welles sterft 2 uur na het interview op 70-jarige leeftijd.
Persoonlijke quotes:
Everybody denies that I am genius - but nobody ever called me one.
I'm not very fond of movies. I don't go to them much.
I started at the top and worked down.
My doctor told me to stop having intimate dinners for four. Unless there are three other people.
Female reporter: If you could've found out what Rosebud meant, I bet that would've explained everything. Thompson: No, I don't think so; no. Mr. Kane was a man who got everything he wanted and then lost it. Maybe Rosebud was something he couldn't get, or something he lost. Anyway, it wouldn't have explained anything... I don't think any word can explain a man's life. No, I guess Rosebud is just a... piece in a jigsaw puzzle... a missing piece.
Bruno: Why do you wear pajamas all day? Shmuel: The soldiers. They took all our clothes away. Bruno: My dad's a soldier, but not the sort that takes people's clothes away.
15 jaar na Daens is Stijn Coninx terug met een grootse film. "Sur Sourire" is het meeslepende verhaal van een fascinerend historisch personage, Jeannine, een Belgisch meisje dat in 1961 uitgroeide tot een wereldster door als kloosterzuster de hit "Dominique, nique, nique " te schrijven en te zingen.
Het drama van deze jonge vrouw, die de artiestennaam "Sur Sourire" meekreeg, is de liefde; Jeannine Deckers probeert wanhopig aan anderen de liefde te geven die ze zelf nooit kreeg van haar harde moeder. Ze hecht zich aan Annie, maar wanneer deze laatste meer toenadering zoekt, vlucht ze. Wanneer de situatie thuis onhoudbaar wordt, ziet ze haar intrede in een klooster als enige uitweg. Ze componeert er "Dominique" en wordt door de kerk gebruikt om haar tanende imago te verjongen. Het liedje wordt een wereldhit. Gesterkt door haar succes, laat ze het kloosterleven achter zich en waagt haar kans Soeur Sourire is een eigentijds, meeslepend tijdsbeeld van de jaren 60, aan de hand van het leven van de meest onwaarschijnlijke superster ooit.
Om in de goede sfeer te komen serveren we u alvast een fragment uit de film Dominique - the singing nun (USA 1966) (merk op dat de tekst van het liedje naar het Engels vertaald is)
U heeft het alvast vernomen, maar de film van onze eigenste Stijn Coninx flopt. De eerste maand lokte hij 'slechts' 55.000 bezoekers naar de Belgische cinemazalen. En in Frankrijk, waar de film een week eerder in première ging, stelt hij met zijn 150.000 kijkers eveneens teleur. In Dag Allemaal bedenkt Stijn zich dat zijn film 'misschien niet sexy genoeg is'. En geeft hij toe ontgoocheld te zijn. Collega Robbe De Hert maakt zich, in hetzelfde weekblad, een week eerder al de bedenking dat Stijn de film helemaal ondersteboven heeft gedraaid. Laten we even Robbe zelf citeren: "Soeur Sourire was trouwens ook een project van mij, aanvankelijk toch, maar ook die film heb ik nooit mogen maken (De Hert doelt met die andere film op Daens). En waarom heeft Stijn een aantrekkelijke griet als Cécile De France gekozen voor een hoofdrol? Soeur Sourire was een mottige, helemaal geen sympathieke! Ook daar neemt hij een loopje met de waarheid." Nieuwsgierig dat ik ben, vraag ik me ook ineens af wat die Amerikaanse film destijds gedaan heeft. Maar vele film- en boxoffice pagina's later heb ik enkel ontdekt dat het een low budget film was. Maar of het een top of een flop was vind ik nergens terug. Moest jij het ergens terugvinden, geef gerust een seintje. En omdat we er niet genoeg van krijgen hier de originele versie:
Categorie:in the picture Tags:Soeur,Sourire,singing,nun
13-06-2009
Kortgeknipt
Kort Geknipt is een kort kortfilmfestival voor en door de studenten film- en video aan het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen. Op 26 september 2009 schotelen wij u het beste uit het DKO voor in een aangenaam en gevarieerd programma van ongeveer 2 uur.
Ben je student aan het DKO dan is er goed nieuws, je kan je vanaf nu inschrijven voor de wedstrijd. Zowel documentaire als fictiefilms maken een kans. Heb je geen film in je schuif liggen dit jaar? Dan is kort geknipt nog steeds op zoek naar jou hulp. Er zijn voor diverse functies nog personen nodig om alles in goede banen te begeleiden.
Geen film in de la en geen zin om te werken? Ook dan heb je nog geen reden om weg te blijven, want kom dan gewoon genieten van wat Kort geknipt je dit jaar voorschotelt.
Categorie:Filmfestival/cursussen ea Tags:kort geknipt
12-06-2009
Scenarioschrijven
Scenarioschrijven Handboek ISBN: 90-5350-466-X
Scenarioschrijven een handboek is een naslagwerk van onze eigenste Patrick Cattrysse. Van zijn hand zijn er meerdere, nederlandstalige, scenarioboeken verschenen. Het kan dus niet uitblijven dat je minstens één exemplaar van hem in handen hebt als je ook maar iet of wat geïnteresseerd bent in scenario. In het niet al te lijvige boek krijgen we meer te weten over de constructie van een script, redactie van het script, de preproductie fase,, handelingen en structuur, ontwikkelen van personages, vertelstrategieën van een fictiefilm. Spijtig genoeg (?) heb ik dit boek niet lang na de handleiding voor scenaristen gelezen en ik voelde mij eigenlijk een beetje bedrogen. Alles wat in de groene bijbel staat, staat er bij Cattrysse ook in, alleen beknopter. En ik ga hier zeker niet beweren dat het een slecht boek is, maar ik moet zeggen dat de handleiding voor scenaristen toch mijn voorkeur wegdraagt tegenover dit boek. Maar voor al degenen die fan zijn van dunne, vlot leesbare boeken heeft dit werk zeker een streepje voor op de handleiding voor scenaristen. Desalniettemin een interessant boek om te hebben.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:handleiding,scenario,scenarioschrijven
Creating characters
Creating characters a writer's reference to the personality traits that bring fictional people to life ISBN: 0-7864-2031-6
Dit boek is een heel leuk naslagwerk als je aan de slag wilt met het creëeren van je karakter. Het is niet direct een boek om van a tot z te lezen maar meer een hulpmiddel dat je doet nadenken over je karakter. Eigenlijk kan je het meer omschrijven als een werkboek. Het stelt vragen zoals: -wat wilt het karakter juist wel of juist niet? - waar heeft je karakter schrik van? - wat is zijn/haar job? - waar gelooft hij/zij in? - wat zijn zijn gewoontes, sterke punten en zwakheden? enz. Bij elk hoofdstuk krijg je mogelijke antwoorden. bvb waar houdt je karakter wel of niet van? Mogelijkheden hier zijn: mensen, muziek, huishoudelijke taken, natuur, ontdekkingstochten enz. Je kan dus uit dit boek oneindig veel inspiratie halen en karakters samenstellen waarmee je aan de slag kunt. Zeer interessant werk dus als je wilt schrijven.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:characters,scenario,scenarioschrijven
Overhearing film dialogue
Overhearing film dialogue ISBN: 9780520221-83
Over het schrijven van dialogen zijn er weinig boeken in de handel te vinden. Overhearing film dialogue is er eentje van. Het eerste deel bestaat uit een vrij lange introductie welke handelt over de studie van het filmisch spreken. Daarna krijgen we meer uitleg over de functies van dialoog, structurele en stilistische variabelen en de integratie van dialoog in de film. Dit alles is een vrij lastige klus om door te nemen. En, tenzij je interesse hebt in deze achtergrond natuurlijk, niet bijster interessant te noemen. Het tweede deel echter leert ons meer over het gebruik van dialoog in westerns, komedies, gangster films en drama's. Dit deel bevat veel praktische en nuttige tips over het gebruik van dialoog in genoemde genres. Gezien er weinig van dit soort boeken op de markt is, en het toch wel interessante tweede deel, is dit boek zeker de moeite om op de plank te hebben staan.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:dialoog,scenario,scenarioschrijven
Creating Unforgettable Characters
Creating Unforgettable Characters a practical guide to character development in: films, TV series, advertisements, novels and short stories ISBN: 978-0-8050-1171-5
Met dit boek weet ik het niet zo goed. Ben het een keertje beginnen lezen, dan na een hoofdstuk terug weggelegd, dan later weer terug in begonnen. Het weet me op één of andere manier niet te boeien, je moet je er echt doorheen sleuren. En eerlijk gezegd weet ik nu al niet meer over wat het juist ging. Ik heb er echt niets van onthouden. Het boek bevat vooral veel praktische voorbeelden uit films, maar ik heb niet de indruk dat dingen echt besproken worden, ze worden bij wijze van spreke meer aangehaald. Er staan voorbeelden in van scripts en dialogen en er wordt wel iets bij gezegd, maar niets interessant naar mijn mening. Een zware opdracht om door te gaan. Naar mijn mening bescheiden niet echt de moeite om in de kast te hebben.
Categorie:gelezen en (goed)gekeurd Tags:creating,characters,scenarioschrijven,scenario
Handleiding voor scenaristen
Handleiding voor scenaristen - scenariocursus ISBN: 9789071778063
Voor de meesten die een beetje met scenarioschrijven bezig zijn, zijn de namen: Bloch, Fadiman en Peyser misschien geen onbekenden. Dit boek bundelt dan ook bijna een volledige scenariocursus gegeven door deze 3 goeroes. Het is één van de weinige nederlandstalige naslagwerken die je op de markt vindt, en laat je zeker niet ontmoedigen door zijn volume. Eigenlijk alles wat je moet weten over het vak scenarioschrijven komt aan bod in het eerste deel. In het tweede deel worden dan weer een heleboel vragen beantwoordt van de aanwezige cursisten. Dit boek noemt niet voor niets de 'groene bijbel van het scenarioschrijven'. Gewoon een must have als je geïnteresseerd bent in scenarioschrijven.