Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
08-09-2015
Dag 121 - Dinsdag 08-09-2015 â Lumes
Vandaag blijven we hier liggen en gaan we een kleine
fietstocht maken.We reden over het
nieuwe fietspad tot in Charleville-Mézières, rond de meander in de Maas, door
Mezières en Villers-Semeuse terug naar Lumes.
De barrage in Charleville, allemaal balkjes naast elkaar
dieKunst op le Place Ducale.
het debiet te regelen en die handmatig geplaatst worden!
Het was toch een tochtje van 20 km. Namiddag werd het een
beetje fris tot rond 16:00 uur toen de zon er terug door kwam.SAvonds kwam de Frya (NL) nog aan de
steiger liggen.
We waren vanmorgen al redelijk vroeg wakker maar moesten
toch tot 09:00 uur wachten eer de sluizen in werking gingen. Het werkvolk dat
aan de dijken ging werken arriveerde al te 08:00 uur met een vrachtwagen aan de
kade om te laden maar ze waren een kraan vergeten dus moesten ze nog wachten
maar ondertussen waren wij dus wakker.
Vandaag varen we naar Lumes en moeden daarvoor door de
sluizen 3 Malmy, sluis 4, de tunnel en 5 St Aignan, sluis 6 Pont-a-Bar en
sluis 7 Meuse en kwamen te 11:45 uur dus op de Maas. Van hieruit moeten we
nog door sluis 40 - Dom-le-Mesnil.Vanaf hier gaat het weer goed vooruit en te 12:10 uur lagen we vast aan
de steiger van Lumes die we weer helemaal alleen hebben.Na het eten zijn we over de nieuwe fietspad
die ze vorig jaar op de Maasoever aangelegd hebben terug gereden naar
Pont-a-Bar en met de auto terug.Het
fietspmad is nu vermoedelijk klaar van aan de Belgische grens tot Sedan, daar
hebben we ze vorig jaar eraan zien werken. We reden dan nog eens langs de Cora
te Villers-Semeuse en van daaruit naar de steiger.Snamiddags zijn er nog twee huurboten bij komen liggen.De eerste had moeite met het maneuvreren,
het was duidelijk hun eerste keer zodat we ze hebben helpen aanleggen.Het bleek een Belgisch koppel uit Wallonië
te zijn die voor de eerste keer een boot voor vier dagen gehuurd hadden in
Pont-a-Bar.
Deze morgen na het ontbijt te 09:25 uur vertrokken.We gaan vandaag tot net voor sluisMalmy, zo een 17 km met sluis 1 Sauville
en sluis 2 La Cassine.Vanaf nu tot
aan de grens moeten we de afstandsbediening voor de sluizen gebruiken die we
aan sluis 27 Semuy ontvangen hebben, dus alles gaat vanaf hier (normaal)
zonder tussenkomst van het personeel van het VNF.
Verkeersslachtoffer nr ..De laverie van St Aignan en opze ligplaats in Malmy.
Hopelijk hebben we nergens panne en moeten we dan niet
bellen.We lagen te 12:00 uur vast aan
de kade in Malmy.Hier is een losplaats
van het VNF en er is een kade met drie palen, wel zonder voorzieningen.Toen we in de late namiddag de auto gingen
ophalen moesten we nog halt houden voor de
wielerkoers Chalons-en-Champagne Sedan die we onderweg tegen kwamen.Geen bekende renners gezien.Ook geen Belgische volgwagens daarom denk ik
dat er geen Belgische renners aan deelnamen.
De berg waar de tunnel van St Aignan onderdoor
gaat.Het romaanse kerkje van Malmy.
Nadien de auto gaan plaatsen in Pont-a-Bar zodat we
die morgen daar kunnen ophalen eenmaal we in Lumes gearriveerd zijn.
Aanvankelijk wilden wij hem in Frise zetten en van Le
Chesne naar daar moesten we over de D33, een heel mooie weg om met de auto te
doen en zeker met een moto, maar geen om te fietsten.Op dat mooie maar stevig traject zijn we toch drie maal over een
groot hoogteverschil gereden zodat we deze weg niet met de fiets gaan doen. Daarom
hebben we de wagen maar in Pont-a-Bar gaan zetten.
Dag 117 - Vrijdag 04-09-2015 â Attigny â Le Chesne
Deze morgen wilden we vroeg vertrekken gezien we
vandaag de 27 sluizen van de trap van Montgon gaan doen.Ik was al vroeg naar de bakker gegaan en
toen we gedaan hadden met het ontbijt hoorde ik de motor van de grote Franse
boot die achter ons lag aanslaan en een rookwalm uitslaan.Wanneer ik de waterbus ging vullen
informeerde ik naar het eventueel vertrek van hun.Zij gingen binnen10
minuten vertrekken en gezien wij nog niet klaar waren besloten we dan maar
achter hun te gaan.Wanneer ik terug op
de boot kwam kwamen er nog twee boten uit de richting van Rethel.
Links kanaal rechts Aisne. In sluis nr ..Zo zijn er hier 26 van.
Twee Nederlanders waarvan de achterste blijkbaar pech
had gezien hij door de eerste gesleept werd. Die zullen dan nog voor ons de
sluizentrap opgaan.Een kwartier nadat
de Franse boot vertrokken was gingen wij ook op pad.We moesten eerst door de sluizen 5 Attigny en sluis 27 Rilly
waarna we op de Aisne kwamen die we hier moeten oversteken naar sluis 26
Semuy.Hier ontvingen we de
afstandsbediening die we later in Givet terug moeten geven als we Frankrijk
verlaten.Van hieruit ging het
doorsluis 25 tot en met sluis 1 tot in
Le Chene. Onderweg kruisten we drie pleziervaarders. Deze sluizen hebben een
gemiddeld verval van 3 meter zodat we ongeveer 75 meter hoger zaten dan deze morgen.Het ging redelijk vlot maar toch hadden we 3
sluizen waar iets mankeerde zodat die niet werkten en we hulp moesten
inroepen.Al bij al waren we te 16:20
uur door de laatste sluis en lagen we om 16:30 uur vast. Hier is ook water en
elektriciteit, een bakker en een kleine supermarkt dichtbij, wat moet je nog
meer hebben. De twee Nederlandse jachten die deze morgen als eerste vertrokken
liggen hier ook, de grote Franse boot is blijkbaar doorgevaren.
Dag 116 - Donderdag 03-09-2015 â Rethel - Attigny
We vertrokken vanmorgen nog in de mist.De zon brak later door maar het was toch
redelijk fris in vergelijking met de vorige dagen.We moesten door sluis 9 Biermes, sluis 8 Thugny, sluis 7
Seuil en sluis 6 Givry voor we te 12:35 uur in Attigny arriveerden.Er lag alleen de grote Franse boot waar we
in Asfeld hadden bij gelegen en die ons gisteren in Rethel voorbij gevaren
was.
Detail van het altaar.Paneel de geboorte en het laatste avondmaal.Grondplan.
Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend
interieur.Het is gebouwd in
Barok-stijl,de ruimte die in een
normale kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde
vorm.Het gebouw is uitgevoerd in een
soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen.
Gebouwd anno 1683.Als je in de buurt
komt zeker eens gaan kijken.
Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 â Asfeld â Rethel
Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.We passeren sluis 13 Asfeld, sluis 12
Pargny, sluis 11 Nanteuil, sluis 10 Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de
kade in Rethel aanleggen.Er liggen een
Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de
schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang
liggen.Een ervan herrinneren wij ons
nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.Na het eten zijn we met de fiets weer terug
gereden naar Asfeld.Van Rethel ging
het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny,
Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om
het plaatsje te verkennen.
Mistige morgen.Enkele leuke kereltjes onderweg.Ruimte te over !
De kerk te Asfeld.Het interieur.Het houten altaar.
Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 â Berry-au-Bac â Asfeld
Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2
Condé, en sluis 1 Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.Hier moeten we door sluis 14
Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het
dorp aanleggen.We lagen te 12:10 uur
vast.
De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele fotos
van het monument van de tankslag.
Na het eten zijn we met de fiets terug naar
Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt,
Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.
Dag 113 - Maandag 31-08-2015 â Bourg-et-Comin â Berry-au-Bac
Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar
Soissons om de auto op te halen.We
redendoor het visvijvergebied ten
zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naarSt Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves
richting Vailly-sur-Aisne.Daar staken
we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne,
Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de
auto stond.We arriveerden er te 10:45
uur en hadden 29 km gedaan.Met de auto
terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur
vertrokken met de boot.Het is
ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt
werd.Het is 19 km varen naar
Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed
vooruit.We zijn vandaag vier vrachtschepen
tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen
en of laden.Dit was weer een druk stuk
kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de
afstandsbediening terug afgeven.Gezien
we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We
hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we
vertrokken.
Het monument en de tanks boven op de berg tussen
Berry-au-Bac en Laon.
Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een
reservesleutel maar dat is dan de laatste.Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had
ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet
te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide
gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij
aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in !
Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu
nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.Onderweg terug met de auto nog gepasseerd
aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte
van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste
veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.
Dag 112 - Zondag 30-08-2015 â Soisson â Bourg-et-Comin
Wakker geworden rond 07:30 uur met weer een stralende
zon die opkwam.Vandaag gaan we eerst
de was doen eer we verder gaan.Het
wassalon in de buurt dat wij eerst op het oog hadden bleek nu een droogkuis
geworden te zijn. Effe gegoogled en we vonden er een in een zijstraat van de
ringweg. Het was een grote met 16 wasautomaten en 8 droogkasten en er was maar
één machine bezet toen we er arriveerden dus hadden we op één na alle machines
voorhanden en ging het goed vooruit.
Een van de bruggen over de Aisne.Graansilos.Dorpje langs de Aisne.
Eenmaal die was gedaan nog wat inkopen gedaan en te
13:00 uur vertrokken we.We passeerden
vandaag sluis 9 Villeneuve, de dubbelle sluis 8-7 Celles, sluis 6 Audebert,
sluis 5 Cys-la-Commune en sluis 4 La Cendrérie voor we te 17:35 uur te
Bourg-et-Comin aanlegden.De kleine
steiger was al bezet, er lagen er weer enkele die een meter of 6 uit mekaar
lagen.Aan de schipper van de laatste
boot gevraagd naar voor aan te schuiven maar die verrekte het.(Ik zal hem in mijn gebeden gedenken de dag
dat hij eens ergens aankomt waar ik lig !)We zijn dan maar aan de kade voor de beroepsvaart gaan liggen waar al
drie vrachtboten lagen maar waar nog een 40 meter beschikbaar was. Al bij al
was dit nog goed gezien we nu gratis water konden tanken.Het is nog te warm om de auto op te
halen.We gaan dit morgen voormiddag
maar doen en dan zien we wel of we dan nog door varen.
Voormiddag markt in Soissons. Het was heet vandaag.
Alleen maar in de schaduw gebleven. Kim, Dirk en Kara zijn gaan kanovaren
terwijl wij op Hendrikje pasten.SAvonds pizza gehaald.Rond
19.30 uur is ons bezoek vertrokken en te 23.30 uur kregen wij een berichtje dat
ze veilig thuis aangekomen waren. Het was deze avond straatfeest op het
pleintje waar vroeger de passerelle over de Aisne lag en we konden de muziek
goed horen.Het muziek stopte te 24:00
uur maar te 02:30 uur zat er nog een groepje jong volk op de bank ter hoogte
van de boot.
Opa en Hendrik.Spelevaren op de Aisne.De kade in
Soissons by night.
Uiteindelijk zijn die toch vertrokken en konden we
verder slapen.Het was wel nog warm aan
boord en duurde het lang eer we weer konden slapen.
Dag 109 - Donderdag 27-08-2015 â Vic-sur-Aisne - Soisson
We zijn deze morgen al vroeg vertrokken gezien Kim,
Dirk, Kara en Hendrik vandaag naar Soisson komen en wij nog 19 km met twee
sluizen moeten doen.De bakkers waren
hier deze morgen gesloten maar de Proxi was al open maar ze hadden nog geen
baguettes.Het is ondertussen ook
beginnen regenen en volgens het weerbericht gisterenavond zal het de hel dag
regenen !We passseerden de sluis 11
Fontenoy en sluis 10 Vauxrot en lagen te 10:45 vast aan de kade in Soisson.
Hendrik, 6 maand.Kara en Oma.
Er liggen vandaag vier boten maar we hebben nog
plaats vooraan.Na het aanleggen de
boot buiten nog een proper gemaakt gezien er vannacht weer veel prul van de
bomen gevallen is en dat de afvoeren verstopt. Te 12:30 uur arriveerde het
bezoek.Het is echter blijven regenen
zodoende dat we pas savonds effe naar de stad gegaan zijn om iets te eten.
Deze voormiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen in
Noyon omdat de fiets van Annie kapot was.Ze heeft de laatste dagen zo hard gefietst dat de velf gebarssten is
!.De fietsenmaker is hier met verlof
en de dichtstbijzijnde is in Soisson, zodus ging ik alleen op pad. Van
Vic-sur-Aisne naar Noyon is 25 km en daar zittten twee serieuze hellingen.Eerst meost ik van een hoogte van 39 m naar
151 m tot boven op het plateau tussen de Aine en de Oise.Boven op het hoogste punt had ik rondom een
mooi panorama.
Zo gaat het snel vooruit. La butte des Zouaves. In
het bos in Carlepont.Canal latéral a lOise.
Hier was een boer het veld aan t omploegen, achter
zijn traktor hing een ploeg met acht (!) scharen. De velden zijn hier ook zo
groot hé.Verderop trof ik het monument
aan dat ter ere van de Zouaves die sneuvelden in de oorlog werd
opgericht.Deze groep soldaten (uit
Algerije denk ik) hielden hier deze heuvel in handen in oorlog. Vervolgens ging
het bergaf richting Carlepont, verderop door een groot bos richting
Sempigny.Eenmaal dit dorp voorbij
moest ik over de Oise en over het Canal latéral à lOise voor ik in Noyon
arriveerde.
Dag 106 - Maandag 24-08-2015 â Choisy-au-Bac - Vic-sur-Aisne
Deze morgen de starter nog eens gedemonteerd.Het hoofdcontact heeft de laatste dagen weer
wat kuren vertoond en dat moet opgelost worden.Het blijkt dat de schroef die de contactpunten vast houd soms wat
lost.Het contact terug juist gezet,
starter gemonteerd en hij is weer van de eerste keer vertrokken.Te 09:40 uur vertrokken naar sluis 15
Carandeau.Hier kregen we weer een
afstandsbediening voor de sluizen tot Berry-au-Bac.We passeerden ook nog sluis 14 Hérant, sluis 13 Couloisy en
12 Vic-sur-Aisne.Na deze sluis is
aan de rechteroever een mooie ligplaats met water en elektriciteit. De laatste
sluis moest weer tegenwerken. We gingen
binnen, de deuren gingen dicht maar er kwam geen water binnen. De muurtelefoon
werkte niet dus moesten we weer bellen.
Onderweg langs de Aisne.Sluis Hérant.Chateau Vic-sur-Aisne.
Na een tiental minuten konden we dan naar boven en te
13:10 uur lagen we vast op de ligplaats.Vlak nadat we de elktriciteit hadden aangesloten barststen er enkele
felle buien los.Er ligt een bootje en
na onze aankomst arriveerde nog een kleine Duitse pleziervaarder.
Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk
moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.Onderweg nog een tijd onder een brug
geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een
restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte
het met regenen.Na het eten hebben we
nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de
lArmistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.
Compiegne.De Oise te Compiegne.Waterstanden.
Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de
plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere
maatschappij Wagon Lits.In het museum
staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel
gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn
Soisson Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van
uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.Het museum werd in 1929 opgericht maar het
werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield.
Aan het museum Clarière de lArmistice.Duits of Brits 75 mm kanon.
De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en
werd in1945 bij een bombardement
vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude fotos, uit
de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te
zien.Buitenis ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het
officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de
wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en
enkele kanonnen.
Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 â Noyon â Choisy-au-Bac
Vandaag lang geslapen ! Het wasbijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een
vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis
18 - Noyon in te slippen.Gezien die
boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten
dan hadden we van hem geen last.Na de
sluis ingelicht te hebbengingen we dus
vooraan in de kuip.Gezien we hier
verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het
verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 Pont-lEveque waar net een
vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons
onze maat van de vorige sluis.Eenmaal
uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la lOise. Van hieruit ging
het verder naar sluis 3 Bellerive.Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.Dan verder naar sluis 4 Janville waar we
weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit
een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we
linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie
kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.De tocht was vandaag 24 km lang.
(Geen fotos, kaartje vergeten in fototoestel te steken).
Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 â Languevoisin â Noyon
Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar
de tunnel van Libermont.Toen we daar
nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die
richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem
waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit
de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.
Door de tunnel van Libermont.Druk vandaag.Noyon, Hotel de ville.
Het door de tunnel varen verliep achter het
vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1
km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door
sluizen 16 Campagne en 17 Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen
hebben we dan maar voor sluis 18 Noyon vlak bij de stad aangelegd.Te 14:45 uur lagen we vast.
De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi,
biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.
Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto
maar deze avond na het avondeten halen.We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de
rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst
(lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het
niet verder was. SAvonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het
was weer een heerlijk weertje vanavond.
Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 â Peronne - Langevoisin
Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.Wanneer we net vertrokken waren zagen we een
vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met
deze worden.Gelukkig was hij alleen en
konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).Het schutten duurde een kwartiertje.Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd
of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar
uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch
wachten en hem eerst binnen laten.
Splitsing Canal de Nord en Somme.Oude steenbakkersoven.Canal du Nord thv Langevoisin.
Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven
tot sluis 14 Epénancourt.Hier hebben
we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor
vandaag.Namiddag zijn we dan met de
fiets de auto gaan ophalen in Peronne.Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het
kanaal liggen.
Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om
een bakker te zoeken.Ik heb geen
bakker gevonden, volgens een local moet je daarvoor naar nesle, het dorp
verderop.Wel een werf gevonden waar ze
7 windmolens aan het zetten zijn.
Aertssen.Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m
diameter !
Twee staan er al recht en voor de 3e en de
4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.De molens komen uit Denemarken en worden
hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de
molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m
doormeter ! De voet van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en
zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond
liggen zijn ze wel indrukwekkend.