Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    08-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 - Dinsdag 08-09-2015 – Lumes

    Vandaag blijven we hier liggen en gaan we een kleine fietstocht maken.  We reden over het nieuwe fietspad tot in Charleville-Mézières, rond de meander in de Maas, door Mezières en Villers-Semeuse terug naar Lumes. 


                           

    De barrage in Charleville, allemaal balkjes naast elkaar die          Kunst op le Place Ducale.

    het debiet te regelen en die handmatig geplaatst worden!


    Het was toch een tochtje van 20 km. Namiddag werd het een beetje fris tot rond 16:00 uur toen de zon er terug door kwam.  S’Avonds kwam de Frya (NL) nog aan de steiger liggen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 - Maandag 07-09-2015 – Malmy - Lumes

    We waren vanmorgen al redelijk vroeg wakker maar moesten toch tot 09:00 uur wachten eer de sluizen in werking gingen. Het werkvolk dat aan de dijken ging werken arriveerde al te 08:00 uur met een vrachtwagen aan de kade om te laden maar ze waren een kraan vergeten dus moesten ze nog wachten maar ondertussen waren wij dus wakker.

    Vandaag varen we naar Lumes en moeden daarvoor door de sluizen 3 – Malmy, sluis 4, de tunnel en 5 – St Aignan, sluis 6 Pont-a-Bar en sluis 7 – Meuse en kwamen te 11:45 uur dus op de Maas. Van hieruit moeten we nog door sluis 40 - Dom-le-Mesnil.  Vanaf hier gaat het weer goed vooruit en te 12:10 uur lagen we vast aan de steiger van Lumes die we weer helemaal alleen hebben.  Na het eten zijn we over de nieuwe fietspad die ze vorig jaar op de Maasoever aangelegd hebben terug gereden naar Pont-a-Bar en met de auto terug.  Het fietspmad is nu vermoedelijk klaar van aan de Belgische grens tot Sedan, daar hebben we ze vorig jaar eraan zien werken. We reden dan nog eens langs de Cora te Villers-Semeuse en van daaruit naar de steiger.  S’namiddags zijn er nog twee huurboten bij komen liggen.  De eerste had moeite met het maneuvreren, het was duidelijk hun “eerste keer” zodat we ze hebben helpen aanleggen.  Het bleek een Belgisch koppel uit Wallonië te zijn die voor de eerste keer een boot voor vier dagen gehuurd hadden in Pont-a-Bar.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 - Zondag 06-09-2015 – Le Chesne - Malmy

    Deze morgen na het ontbijt te 09:25 uur vertrokken.  We gaan vandaag tot net voor sluis  Malmy, zo een 17 km met sluis 1 – Sauville en sluis 2 – La Cassine.  Vanaf nu tot aan de grens moeten we de afstandsbediening voor de sluizen gebruiken die we aan sluis 27 – Semuy ontvangen hebben, dus alles gaat vanaf hier (normaal) zonder tussenkomst van het personeel van het VNF. 

                               

    Verkeersslachtoffer nr…..            De laverie van St Aignan en opze ligplaats in Malmy.


    Hopelijk hebben we nergens panne en moeten we dan niet bellen.  We lagen te 12:00 uur vast aan de kade in Malmy.  Hier is een losplaats van het VNF en er is een kade met drie palen, wel zonder voorzieningen.  Toen we in de late namiddag de auto gingen ophalen moesten we nog halt houden voor de wielerkoers Chalons-en-Champagne – Sedan die we onderweg tegen kwamen.  Geen bekende renners gezien.  Ook geen Belgische volgwagens daarom denk ik dat er geen Belgische renners aan deelnamen.


                                 

    De berg waar de tunnel van St Aignan onderdoor gaat.   Het romaanse kerkje van Malmy.


    Nadien de auto gaan plaatsen in Pont-a-Bar zodat we die morgen daar kunnen ophalen eenmaal we in Lumes gearriveerd zijn.

    Aanvankelijk wilden wij hem in Frise zetten en van Le Chesne naar daar moesten we over de D33, een heel mooie weg om met de auto te doen en zeker met een moto, maar geen om te fietsten.  Op dat mooie maar stevig traject zijn we toch drie maal over een groot hoogteverschil gereden zodat we deze weg niet met de fiets gaan doen. Daarom hebben we de wagen maar in Pont-a-Bar gaan zetten.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 - Vrijdag 04-09-2015 – Attigny – Le Chesne

    Deze morgen wilden we vroeg vertrekken gezien we vandaag de 27 sluizen van de trap van Montgon gaan doen.  Ik was al vroeg naar de bakker gegaan en toen we gedaan hadden met het ontbijt hoorde ik de motor van de grote Franse boot die achter ons lag aanslaan en een rookwalm uitslaan.  Wanneer ik de waterbus ging vullen informeerde ik naar het eventueel vertrek van hun.  Zij gingen binnen  10 minuten vertrekken en gezien wij nog niet klaar waren besloten we dan maar achter hun te gaan.  Wanneer ik terug op de boot kwam kwamen er nog twee boten uit de richting van Rethel. 


            

    Links kanaal – rechts Aisne.   In sluis nr ……..               Zo zijn er hier 26 van.


    Twee Nederlanders waarvan de achterste blijkbaar pech had gezien hij door de eerste gesleept werd. Die zullen dan nog voor ons de sluizentrap opgaan.  Een kwartier nadat de Franse boot vertrokken was gingen wij ook op pad.  We moesten eerst door de sluizen 5 – Attigny en sluis 27 – Rilly waarna we op de Aisne kwamen die we hier moeten oversteken naar sluis 26 – Semuy.  Hier ontvingen we de afstandsbediening die we later in Givet terug moeten geven als we Frankrijk verlaten.  Van hieruit ging het door  sluis 25 tot en met sluis 1 tot in Le Chene. Onderweg kruisten we drie pleziervaarders. Deze sluizen hebben een gemiddeld verval van 3 meter zodat we ongeveer 75 meter hoger zaten dan deze morgen.  Het ging redelijk vlot maar toch hadden we 3 sluizen waar iets mankeerde zodat die niet werkten en we hulp moesten inroepen.  Al bij al waren we te 16:20 uur door de laatste sluis en lagen we om 16:30 uur vast. Hier is ook water en elektriciteit, een bakker en een kleine supermarkt dichtbij, wat moet je nog meer hebben. De twee Nederlandse jachten die deze morgen als eerste vertrokken liggen hier ook, de grote Franse boot is blijkbaar doorgevaren.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 - Donderdag 03-09-2015 – Rethel - Attigny

    We vertrokken vanmorgen nog in de mist.  De zon brak later door maar het was toch redelijk fris in vergelijking met de vorige dagen.  We moesten door sluis 9 –Biermes, sluis 8 – Thugny, sluis 7 – Seuil en sluis 6 – Givry voor we te 12:35 uur in Attigny arriveerden.  Er lag alleen de grote Franse boot waar we in Asfeld hadden bij gelegen en die ons gisteren in Rethel voorbij gevaren was. 

                     

    Ligplaats Attigny.                      Oude glorie – Citroen.        Kiosk Rethel.


    Na het middageten zijn we met de fiets terug naar Asfeld gereden om de auto weer te recuperen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 – Asfeld – Rethel / 2

                                      

    Detail van het altaar.           Paneel “de geboorte” en “het laatste avondmaal”.  Grondplan.  


    Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend interieur.  Het is gebouwd in Barok-stijl,  de ruimte die in een “normale” kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde vorm.  Het gebouw is uitgevoerd in een soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen. Gebouwd anno 1683.  Als je in de buurt komt zeker eens gaan kijken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 – Asfeld – Rethel

    Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.  We passeren sluis 13 – Asfeld, sluis 12 – Pargny, sluis 11 – Nanteuil, sluis 10 – Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de kade in Rethel aanleggen.  Er liggen een Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang liggen.  Een ervan herrinneren wij ons nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.  Na het eten zijn we met de fiets weer terug gereden naar Asfeld.  Van Rethel ging het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny, Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.  Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om het plaatsje te verkennen. 

                   

    Mistige morgen.     Enkele leuke kereltjes onderweg.   Ruimte te over !

     

                

    De kerk te Asfeld.                     Het interieur.                           Het houten altaar.

        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 – Berry-au-Bac – Asfeld

    Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.  Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2 –Condé, en sluis 1 – Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.  Hier moeten we door sluis 14 – Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het dorp aanleggen.  We lagen te 12:10 uur vast. 


                               

    De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele foto’s van het monument van de tankslag.


    Na het eten zijn we met de fiets terug naar Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.  We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt, Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.  Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 - Maandag 31-08-2015 – Bourg-et-Comin – Berry-au-Bac

    Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar Soissons om de auto op te halen.  We reden  door het visvijvergebied ten zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naar  St Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves richting Vailly-sur-Aisne.  Daar staken we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne, Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de auto stond.  We arriveerden er te 10:45 uur en hadden 29 km gedaan.  Met de auto terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur vertrokken met de boot.  Het is ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt werd.  Het is 19 km varen naar Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed vooruit.  We zijn vandaag vier vrachtschepen tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen en of laden.  Dit was weer een druk stuk kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de afstandsbediening terug afgeven.  Gezien we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we vertrokken. 


              

    Het monument en de tanks boven op de berg tussen Berry-au-Bac en Laon.


    Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een reservesleutel maar dat is dan de laatste.   Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.  Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in ! Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.  Onderweg terug met de auto nog gepasseerd aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Zondag 30-08-2015 – Soisson – Bourg-et-Comin

    Wakker geworden rond 07:30 uur met weer een stralende zon die opkwam.  Vandaag gaan we eerst de was doen eer we verder gaan.  Het wassalon in de buurt dat wij eerst op het oog hadden bleek nu een droogkuis geworden te zijn. Effe gegoogled en we vonden er een in een zijstraat van de ringweg. Het was een grote met 16 wasautomaten en 8 droogkasten en er was maar één machine bezet toen we er arriveerden dus hadden we op één na alle machines voorhanden en ging het goed vooruit.

                                  

    Een van de bruggen over de Aisne.        Graansilo’s.          Dorpje langs de Aisne.


    Eenmaal die was gedaan nog wat inkopen gedaan en te 13:00 uur vertrokken we.  We passeerden vandaag sluis 9 –Villeneuve, de dubbelle sluis 8-7 – Celles, sluis 6 Audebert, sluis 5 – Cys-la-Commune en sluis 4 – La Cendrérie voor we te 17:35 uur te Bourg-et-Comin aanlegden.  De kleine steiger was al bezet, er lagen er weer enkele die een meter of 6 uit mekaar lagen.  Aan de schipper van de laatste boot gevraagd naar voor aan te schuiven maar die verrekte het.  (Ik zal hem in mijn gebeden gedenken de dag dat hij eens ergens aankomt waar ik lig !)  We zijn dan maar aan de kade voor de beroepsvaart gaan liggen waar al drie vrachtboten lagen maar waar nog een 40 meter beschikbaar was. Al bij al was dit nog goed gezien we nu gratis water konden tanken.  Het is nog te warm om de auto op te halen.  We gaan dit morgen voormiddag maar doen en dan zien we wel of we dan nog door varen. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Zaterdag 29-08-2015 – Soisson

    Voormiddag markt in Soissons. Het was heet vandaag. Alleen maar in de schaduw gebleven. Kim, Dirk en Kara zijn gaan kanovaren terwijl wij op Hendrikje pasten.  S’Avonds pizza gehaald.  Rond 19.30 uur is ons bezoek vertrokken en te 23.30 uur kregen wij een berichtje dat ze veilig thuis aangekomen waren. Het was deze avond straatfeest op het pleintje waar vroeger de passerelle over de Aisne lag en we konden de muziek goed horen.  Het muziek stopte te 24:00 uur maar te 02:30 uur zat er nog een groepje jong volk op de bank ter hoogte van de boot.


                         

    Opa en Hendrik.     Spelevaren op de Aisne.    De kade in Soissons by night.


    Uiteindelijk zijn die toch vertrokken en konden we verder slapen.  Het was wel nog warm aan boord en duurde het lang eer we weer konden slapen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 - Vrijdag 28-08-2015 – Soisson

    Het is vandaag eindelijk terug droog.  Voormiddag zijn we een stadswandeling gaan maken die ons langs een aantal belangrijke gebouwen in de stad voerde.


             

    De ruine van de abbaye in Soissons. 


                 

    Tijdens de stadswandeling kom je van alles tegen.


    Na de middag hebben babysit gespeeld en s’ avonds BBQ gehouden.







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 - Donderdag 27-08-2015 – Vic-sur-Aisne - Soisson

    We zijn deze morgen al vroeg vertrokken gezien Kim, Dirk, Kara en Hendrik vandaag naar Soisson komen en wij nog 19 km met twee sluizen moeten doen.  De bakkers waren hier deze morgen gesloten maar de Proxi was al open maar ze hadden nog geen baguettes.  Het is ondertussen ook beginnen regenen en volgens het weerbericht gisterenavond zal het de hel dag regenen !  We passseerden de sluis 11 – Fontenoy en sluis 10 – Vauxrot en lagen te 10:45 vast aan de kade in Soisson.

     

               

    Hendrik, 6 maand.   Kara en Oma.


    Er liggen vandaag vier boten maar we hebben nog plaats vooraan.  Na het aanleggen de boot buiten nog een proper gemaakt gezien er vannacht weer veel prul van de bomen gevallen is en dat de afvoeren verstopt. Te 12:30 uur arriveerde het bezoek.  Het is echter blijven regenen zodoende dat we pas s’avonds effe naar de stad gegaan zijn om iets te eten.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 - Woensdag 26-08-2015 – Vic-sur-Aisne

    Vandaag hebben we nog eens een echte luie dag gepakt.  Niets gedaan buiten wat lezen, wat administratie bijhouden, gegeten en afgewassen.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 - Dinsdag 25-08-2015 – Vic-sur-Aisne

    Deze voormiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen in Noyon omdat de fiets van Annie kapot was.  Ze heeft de laatste dagen zo hard gefietst dat de velf gebarssten is !.  De fietsenmaker is hier met verlof en de dichtstbijzijnde is in Soisson, zodus ging ik alleen op pad. Van Vic-sur-Aisne naar Noyon is 25 km en daar zittten twee serieuze hellingen.  Eerst meost ik van een hoogte van 39 m naar 151 m tot boven op het plateau tussen de Aine en de Oise.  Boven op het hoogste punt had ik rondom een mooi panorama. 


                  

    Zo gaat het snel vooruit. La butte des Zouaves. In het bos in Carlepont.Canal latéral a l’Oise.


    Hier was een boer het veld aan ’t omploegen, achter zijn traktor hing een ploeg met acht (!) scharen. De velden zijn hier ook zo groot hé.  Verderop trof ik het monument aan dat ter ere van de “Zouaves” die sneuvelden in de oorlog werd opgericht.  Deze groep soldaten (uit Algerije denk ik) hielden hier deze heuvel in handen in oorlog. Vervolgens ging het bergaf richting Carlepont, verderop door een groot bos richting Sempigny.  Eenmaal dit dorp voorbij moest ik over de Oise en over het Canal latéral à l’Oise voor ik in Noyon arriveerde.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 - Maandag 24-08-2015 – Choisy-au-Bac - Vic-sur-Aisne

    Deze morgen de starter nog eens gedemonteerd.  Het hoofdcontact heeft de laatste dagen weer wat kuren vertoond en dat moet opgelost worden.  Het blijkt dat de schroef die de contactpunten vast houd soms wat lost.  Het contact terug juist gezet, starter gemonteerd en hij is weer van de eerste keer vertrokken.  Te 09:40 uur vertrokken naar sluis 15 – Carandeau.  Hier kregen we weer een afstandsbediening voor de sluizen tot Berry-au-Bac.  We passeerden ook nog sluis 14 – Hérant, sluis 13 – Couloisy en 12 – Vic-sur-Aisne.  Na deze sluis is aan de rechteroever een mooie ligplaats met water en elektriciteit. De laatste sluis moest weer tegenwerken.  We gingen binnen, de deuren gingen dicht maar er kwam geen water binnen. De muurtelefoon werkte niet dus moesten we weer bellen.


               

    Onderweg langs de Aisne.     Sluis Hérant.                    Chateau Vic-sur-Aisne.


    Na een tiental minuten konden we dan naar boven en te 13:10 uur lagen we vast op de ligplaats.  Vlak nadat we de elktriciteit hadden aangesloten barststen er enkele felle buien los.  Er ligt een bootje en na onze aankomst arriveerde nog een kleine Duitse pleziervaarder.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 - Zondag 23-08-2015 – Choisy-au-Bac

    Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.  Onderweg nog een tijd onder een brug geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte het met regenen.  Na het eten hebben we nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de l’Armistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.


             

    Compiegne.                        De Oise te Compiegne.    Waterstanden.


    Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.  De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere maatschappij Wagon Lits.  In het museum staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn Soisson – Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.   Het museum werd in 1929 opgericht maar het werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield. 


                     

    Aan het museum Clarière de l’Armistice.                 Duits of Brits 75 mm kanon.


    De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en werd in  1945 bij een bombardement vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude foto’s, uit de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te zien.  Buiten  is ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en enkele kanonnen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 – Noyon – Choisy-au-Bac

    Vandaag lang geslapen ! Het was  bijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis 18 - Noyon in te slippen.  Gezien die boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten dan hadden we van hem geen last.  Na de sluis ingelicht te hebben  gingen we dus vooraan in de kuip.  Gezien we hier verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 – Pont-l’Eveque waar net een vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons onze maat van de vorige sluis.  Eenmaal uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la l’Oise. Van hieruit ging het verder naar sluis 3 – Bellerive.  Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.  Dan verder naar sluis 4 Janville waar we weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.  Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.  De tocht was vandaag 24 km lang.

    (Geen foto’s, kaartje vergeten in fototoestel te steken).

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 – Languevoisin – Noyon

    Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar de tunnel van Libermont.  Toen we daar nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.

              

    Door de tunnel van Libermont.   Druk vandaag.            Noyon, Hotel de ville. 


    Het door de tunnel varen verliep achter het vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.  Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1 km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door sluizen 16 –Campagne en 17 – Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen hebben we dan maar voor sluis 18 – Noyon vlak bij de stad aangelegd.  Te 14:45 uur lagen we vast. 


                                 

    De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi, biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.


    Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto maar deze avond na het avondeten halen.  We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.  We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst (lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het niet verder was. S’Avonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het was weer een heerlijk weertje vanavond.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 – Peronne - Langevoisin

    Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.  Wanneer we net vertrokken waren zagen we een vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met deze worden.  Gelukkig was hij alleen en konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).  Het schutten duurde een kwartiertje.  Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch wachten en hem eerst binnen laten. 

                                            

    Splitsing Canal de Nord en Somme.  Oude steenbakkersoven.  Canal du Nord thv Langevoisin. 


    Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven tot sluis 14 –Epénancourt.  Hier hebben we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor vandaag.  Namiddag zijn we dan met de fiets de auto gaan ophalen in Peronne.  Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het kanaal liggen.

    Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om een bakker te zoeken.  Ik heb geen bakker gevonden, volgens een “local” moet je daarvoor naar nesle, het dorp verderop.  Wel een werf gevonden waar ze 7 windmolens aan het zetten zijn.


                                 

    Aertssen.                 Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m diameter !


    Twee staan er al recht en voor de 3e en de 4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.  De molens komen uit Denemarken en worden hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !  Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m doormeter ! De “voet” van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond liggen zijn ze wel indrukwekkend.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs