Detail van het altaar.Paneel de geboorte en het laatste avondmaal.Grondplan.
Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend
interieur.Het is gebouwd in
Barok-stijl,de ruimte die in een
normale kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde
vorm.Het gebouw is uitgevoerd in een
soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen.
Gebouwd anno 1683.Als je in de buurt
komt zeker eens gaan kijken.
Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 â Asfeld â Rethel
Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.We passeren sluis 13 Asfeld, sluis 12
Pargny, sluis 11 Nanteuil, sluis 10 Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de
kade in Rethel aanleggen.Er liggen een
Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de
schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang
liggen.Een ervan herrinneren wij ons
nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.Na het eten zijn we met de fiets weer terug
gereden naar Asfeld.Van Rethel ging
het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny,
Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om
het plaatsje te verkennen.
Mistige morgen.Enkele leuke kereltjes onderweg.Ruimte te over !
De kerk te Asfeld.Het interieur.Het houten altaar.
Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 â Berry-au-Bac â Asfeld
Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2
Condé, en sluis 1 Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.Hier moeten we door sluis 14
Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het
dorp aanleggen.We lagen te 12:10 uur
vast.
De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele fotos
van het monument van de tankslag.
Na het eten zijn we met de fiets terug naar
Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt,
Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.
Dag 113 - Maandag 31-08-2015 â Bourg-et-Comin â Berry-au-Bac
Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar
Soissons om de auto op te halen.We
redendoor het visvijvergebied ten
zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naarSt Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves
richting Vailly-sur-Aisne.Daar staken
we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne,
Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de
auto stond.We arriveerden er te 10:45
uur en hadden 29 km gedaan.Met de auto
terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur
vertrokken met de boot.Het is
ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt
werd.Het is 19 km varen naar
Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed
vooruit.We zijn vandaag vier vrachtschepen
tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen
en of laden.Dit was weer een druk stuk
kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de
afstandsbediening terug afgeven.Gezien
we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We
hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we
vertrokken.
Het monument en de tanks boven op de berg tussen
Berry-au-Bac en Laon.
Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een
reservesleutel maar dat is dan de laatste.Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had
ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet
te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide
gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij
aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in !
Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu
nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.Onderweg terug met de auto nog gepasseerd
aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte
van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste
veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.
Dag 112 - Zondag 30-08-2015 â Soisson â Bourg-et-Comin
Wakker geworden rond 07:30 uur met weer een stralende
zon die opkwam.Vandaag gaan we eerst
de was doen eer we verder gaan.Het
wassalon in de buurt dat wij eerst op het oog hadden bleek nu een droogkuis
geworden te zijn. Effe gegoogled en we vonden er een in een zijstraat van de
ringweg. Het was een grote met 16 wasautomaten en 8 droogkasten en er was maar
één machine bezet toen we er arriveerden dus hadden we op één na alle machines
voorhanden en ging het goed vooruit.
Een van de bruggen over de Aisne.Graansilos.Dorpje langs de Aisne.
Eenmaal die was gedaan nog wat inkopen gedaan en te
13:00 uur vertrokken we.We passeerden
vandaag sluis 9 Villeneuve, de dubbelle sluis 8-7 Celles, sluis 6 Audebert,
sluis 5 Cys-la-Commune en sluis 4 La Cendrérie voor we te 17:35 uur te
Bourg-et-Comin aanlegden.De kleine
steiger was al bezet, er lagen er weer enkele die een meter of 6 uit mekaar
lagen.Aan de schipper van de laatste
boot gevraagd naar voor aan te schuiven maar die verrekte het.(Ik zal hem in mijn gebeden gedenken de dag
dat hij eens ergens aankomt waar ik lig !)We zijn dan maar aan de kade voor de beroepsvaart gaan liggen waar al
drie vrachtboten lagen maar waar nog een 40 meter beschikbaar was. Al bij al
was dit nog goed gezien we nu gratis water konden tanken.Het is nog te warm om de auto op te
halen.We gaan dit morgen voormiddag
maar doen en dan zien we wel of we dan nog door varen.
Voormiddag markt in Soissons. Het was heet vandaag.
Alleen maar in de schaduw gebleven. Kim, Dirk en Kara zijn gaan kanovaren
terwijl wij op Hendrikje pasten.SAvonds pizza gehaald.Rond
19.30 uur is ons bezoek vertrokken en te 23.30 uur kregen wij een berichtje dat
ze veilig thuis aangekomen waren. Het was deze avond straatfeest op het
pleintje waar vroeger de passerelle over de Aisne lag en we konden de muziek
goed horen.Het muziek stopte te 24:00
uur maar te 02:30 uur zat er nog een groepje jong volk op de bank ter hoogte
van de boot.
Opa en Hendrik.Spelevaren op de Aisne.De kade in
Soissons by night.
Uiteindelijk zijn die toch vertrokken en konden we
verder slapen.Het was wel nog warm aan
boord en duurde het lang eer we weer konden slapen.
Dag 109 - Donderdag 27-08-2015 â Vic-sur-Aisne - Soisson
We zijn deze morgen al vroeg vertrokken gezien Kim,
Dirk, Kara en Hendrik vandaag naar Soisson komen en wij nog 19 km met twee
sluizen moeten doen.De bakkers waren
hier deze morgen gesloten maar de Proxi was al open maar ze hadden nog geen
baguettes.Het is ondertussen ook
beginnen regenen en volgens het weerbericht gisterenavond zal het de hel dag
regenen !We passseerden de sluis 11
Fontenoy en sluis 10 Vauxrot en lagen te 10:45 vast aan de kade in Soisson.
Hendrik, 6 maand.Kara en Oma.
Er liggen vandaag vier boten maar we hebben nog
plaats vooraan.Na het aanleggen de
boot buiten nog een proper gemaakt gezien er vannacht weer veel prul van de
bomen gevallen is en dat de afvoeren verstopt. Te 12:30 uur arriveerde het
bezoek.Het is echter blijven regenen
zodoende dat we pas savonds effe naar de stad gegaan zijn om iets te eten.
Deze voormiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen in
Noyon omdat de fiets van Annie kapot was.Ze heeft de laatste dagen zo hard gefietst dat de velf gebarssten is
!.De fietsenmaker is hier met verlof
en de dichtstbijzijnde is in Soisson, zodus ging ik alleen op pad. Van
Vic-sur-Aisne naar Noyon is 25 km en daar zittten twee serieuze hellingen.Eerst meost ik van een hoogte van 39 m naar
151 m tot boven op het plateau tussen de Aine en de Oise.Boven op het hoogste punt had ik rondom een
mooi panorama.
Zo gaat het snel vooruit. La butte des Zouaves. In
het bos in Carlepont.Canal latéral a lOise.
Hier was een boer het veld aan t omploegen, achter
zijn traktor hing een ploeg met acht (!) scharen. De velden zijn hier ook zo
groot hé.Verderop trof ik het monument
aan dat ter ere van de Zouaves die sneuvelden in de oorlog werd
opgericht.Deze groep soldaten (uit
Algerije denk ik) hielden hier deze heuvel in handen in oorlog. Vervolgens ging
het bergaf richting Carlepont, verderop door een groot bos richting
Sempigny.Eenmaal dit dorp voorbij
moest ik over de Oise en over het Canal latéral à lOise voor ik in Noyon
arriveerde.
Dag 106 - Maandag 24-08-2015 â Choisy-au-Bac - Vic-sur-Aisne
Deze morgen de starter nog eens gedemonteerd.Het hoofdcontact heeft de laatste dagen weer
wat kuren vertoond en dat moet opgelost worden.Het blijkt dat de schroef die de contactpunten vast houd soms wat
lost.Het contact terug juist gezet,
starter gemonteerd en hij is weer van de eerste keer vertrokken.Te 09:40 uur vertrokken naar sluis 15
Carandeau.Hier kregen we weer een
afstandsbediening voor de sluizen tot Berry-au-Bac.We passeerden ook nog sluis 14 Hérant, sluis 13 Couloisy en
12 Vic-sur-Aisne.Na deze sluis is
aan de rechteroever een mooie ligplaats met water en elektriciteit. De laatste
sluis moest weer tegenwerken. We gingen
binnen, de deuren gingen dicht maar er kwam geen water binnen. De muurtelefoon
werkte niet dus moesten we weer bellen.
Onderweg langs de Aisne.Sluis Hérant.Chateau Vic-sur-Aisne.
Na een tiental minuten konden we dan naar boven en te
13:10 uur lagen we vast op de ligplaats.Vlak nadat we de elktriciteit hadden aangesloten barststen er enkele
felle buien los.Er ligt een bootje en
na onze aankomst arriveerde nog een kleine Duitse pleziervaarder.
Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk
moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.Onderweg nog een tijd onder een brug
geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een
restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte
het met regenen.Na het eten hebben we
nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de
lArmistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.
Compiegne.De Oise te Compiegne.Waterstanden.
Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de
plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere
maatschappij Wagon Lits.In het museum
staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel
gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn
Soisson Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van
uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.Het museum werd in 1929 opgericht maar het
werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield.
Aan het museum Clarière de lArmistice.Duits of Brits 75 mm kanon.
De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en
werd in1945 bij een bombardement
vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude fotos, uit
de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te
zien.Buitenis ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het
officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de
wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en
enkele kanonnen.
Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 â Noyon â Choisy-au-Bac
Vandaag lang geslapen ! Het wasbijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een
vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis
18 - Noyon in te slippen.Gezien die
boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten
dan hadden we van hem geen last.Na de
sluis ingelicht te hebbengingen we dus
vooraan in de kuip.Gezien we hier
verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het
verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 Pont-lEveque waar net een
vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons
onze maat van de vorige sluis.Eenmaal
uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la lOise. Van hieruit ging
het verder naar sluis 3 Bellerive.Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.Dan verder naar sluis 4 Janville waar we
weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit
een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we
linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie
kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.De tocht was vandaag 24 km lang.
(Geen fotos, kaartje vergeten in fototoestel te steken).
Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 â Languevoisin â Noyon
Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar
de tunnel van Libermont.Toen we daar
nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die
richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem
waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit
de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.
Door de tunnel van Libermont.Druk vandaag.Noyon, Hotel de ville.
Het door de tunnel varen verliep achter het
vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1
km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door
sluizen 16 Campagne en 17 Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen
hebben we dan maar voor sluis 18 Noyon vlak bij de stad aangelegd.Te 14:45 uur lagen we vast.
De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi,
biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.
Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto
maar deze avond na het avondeten halen.We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de
rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst
(lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het
niet verder was. SAvonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het
was weer een heerlijk weertje vanavond.
Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 â Peronne - Langevoisin
Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.Wanneer we net vertrokken waren zagen we een
vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met
deze worden.Gelukkig was hij alleen en
konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).Het schutten duurde een kwartiertje.Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd
of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar
uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch
wachten en hem eerst binnen laten.
Splitsing Canal de Nord en Somme.Oude steenbakkersoven.Canal du Nord thv Langevoisin.
Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven
tot sluis 14 Epénancourt.Hier hebben
we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor
vandaag.Namiddag zijn we dan met de
fiets de auto gaan ophalen in Peronne.Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het
kanaal liggen.
Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om
een bakker te zoeken.Ik heb geen
bakker gevonden, volgens een local moet je daarvoor naar nesle, het dorp
verderop.Wel een werf gevonden waar ze
7 windmolens aan het zetten zijn.
Aertssen.Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m
diameter !
Twee staan er al recht en voor de 3e en de
4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.De molens komen uit Denemarken en worden
hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de
molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m
doormeter ! De voet van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en
zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond
liggen zijn ze wel indrukwekkend.
Te 09:00 uur vertrokken we voor het laatste deel van
het Canal de la Somme, van Cappy naar Peronne.We gingen bijna in sneltreinvaart door de sluis 9 Frise Inferieure,
sluis 8 Frise Superieure, sluis 7 Sormont en door de bruggen 2
Eclusier-Vaux en 1 Feuillières. Aan sluis Sormont namen we afscheid van de
vriendelijke sassenier die ons de voorbije maand verschillende malen van dienst
was aan de sluizen en bruggen. Te 11:45 uur kwamen we terug op het Canal du
Nord en te 12:10 lagen we vast aan de kade in Peronne.
In sluis Frise.Het meer ter hoogte Clery/Somme.Vaux.
Er ligt een vrachtschip waarvan de schipper zijn boot
aan het schilderen is en een Franse pleziervaarder. Terwijl wij zaten te eten
kwam de vrouw van deze boot van de winkel en is die boot ook vertrokken.Gezien Annie wat stijf was van de rit van
gisteravond zal ik alleen de auto gaan ophalen.Ik stippelde een route uit van Peronne, over de andere oever van
de Somme langs de dorpjes Clery-sur-Somme, Hem-Monacu, Curlu, langs Le hameau
de Fargny, Vaux, Eclusier-Vaux, Suzanne en zo terug naar Cappy.In deze dorpjes, met uitzondering in Suzanne,waren we nog niet geweest en vond ik weer
een paar mooie plaatsjes. In Clery-sur-Somme een mooi groot meer, Le Hameau de
Fragny is een mooie grote hoeve langs het meer iets verderop. In Hem-Monacu
weer een groot kerkhof en net voor Suzanne weer een mooi panorama op de
watermassas. Toen ik na 24 km in Cappy verrtrok met de auto passeerde ik op de
plaats waar in WO I op het grote veld voor het kasteeltje van Cappy het
vliegveld van de Duitsers was.Hier zou
Manfred van Richthofen, alias De Rode Baron voor veel van zijn vluchten in de
buurt zijn opgestegen.Bij zijn
allerlaatste vlucht zou hij hier ook vertrokken zijn.
Vaux.Aan het oude vliegveld
in WO I in Cappy.
Op de hoek van wat nu een groot graanveld op de top
van de heuvel is staat een paneel die de bezoekers hierop attent maakt.Onderweg naar de boot passeerde ik in
Biaches ook het grote Franse oorlogskerkhof uit de buurt.Het is namiddag nog warm geworden en deze
avond is het nog lekker op ons terras.
Weer met regen wakker geworden. We varen verder
(terug eigenlijk) naar Cappy.We
vertrokken te 09:30 uur. Het blijft de hele voormiddag miezerig. We moesten
terug door de sluizen 13 Silly-Laurette, sluis 12 Méricourt, sluis 11 Froissy
en daar moesten we wachten tot na de middagrust.Te 13:50 uur gingen we door sluis Froissy en later door sluis 10
Cappy en door de ophaalbrug Cappy waarna we te Cappy zijn gaan liggen.
Onderweg naar Corbie.Het Australisch gedenkteken.
Deze avond hebben we de auto opgehaald in
Corbie.We reden ditmaal langs een
andere weg als een maand geleden.We
reden aanvankelijk langs het kanaal tot Froissy, van daaruit via de D329
(natuurlijk moest dat weer bergop) richting Proyard tot ter hoogte van
Chuignolles.Van daaruit ging het over
de D71 bergaf naar Méricourt dan naar Sally-Laurette waar we over de Somme
reden, verder langs Sally-le-Sèc, Vaux-sur-Somme en zo naar Corbie.Later reden we met de autoterug naar Cappy.
Gezien we al terug een eind voorbij Amiens zitten en
we nog graag de Sité Soutterain de Naours gingen bezoeken zijn we vandaag met
de auto naar Naours gereden.Het is 24
km en het gaat nogal bergop en bergaf zodat we in totaal 48 km zouden moeten doen
daarom namen we de auto. Het is een ondergronds dorp dat uitgegraven is in een
voormalige steengroeve vanaf de 12e eeuw. Toen de streek geteisterd
werd door invallen van de Noormannen werd door de dorpelingen beslist
ondergronds te gaan en werd in de groeve in totaal 900 m galerijen en 300
kamers uitgegraven.
De kerk van Naours.De Feestzaal.Het schoorsteensysteem.
Tevens werden er een aantal publieke ruimten
waaronder een heuse kapel met drie beuken en een feestzaal uitgegraven.De kamers zijn ongeveer drie op 7 meter
groot en er was hierin plaats voor een gezien met hun inboedel.Het vee ging ook ondergronds en werd in
stallingen ondergebracht. De site is voorzien van zes schoorstenen die allemaal,
om ontdekking door vijanden, uitmonden in de schoorsteen van het molenaarshuis
dat tegen de berg stond.De site ligt
ongeveer 33 meter onder de grond. Later kwam het in onbruik maar eind de jaren
1880 werd het ondergronds dorp op initiatief van de Abt van Amiens met behulp
van de dorpelingen opgeruimd en werd het zelfs in die tijd een toeristische
plaats.
De ingang van de site, de kapel, nog een grote
ruimte.et binnenwerk van de
molen.
In WO I werd de site door het Britse leger gebruikt
als ziekenhuis en in WO II door de duitsers als commandopost en
munitieopslagplaats. Rond de sitde ligt een park met een kleine speeltuin en
boven in het park is een touwenparkours in de bomen aangelegd.Boven op de berg staan de twee oude
windmolens.Het is een leuke site om
eens te bekijken als je in de buurt komt (tussen Amiens en Doulens , Picardië).
We hadden de fietsen mee genomen en na het bezoek hebben we nog een fietstocht
van 24 km gemaakt in de buurt van Naours. We reden van Naours via Havernes,
Cabnalpes, Hallois/ Pernois, Aoignas, Fiefles, Montrelet, Bonneville en Le
Rosel terug naar Naours.Het zijn
allemaal leuke kleine dorpjes die ofwel langs een kleine beek ofwel boven op de
top van een heuvel liggen.Het stuk
tussen Fiefles en Bonndeville was het steilste en daar moesten we effe van de
fiets.We arriveerden te 18:30 uur
terug aan het startpunt en een half uur later terug in Corbie.
Deze nacht heeft het weer geregend nu is het droog
maar bewolkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt was het weer tijd om te
vertrekken. Sluis 10 Amiens was stipt om 10:00 uur klaar.Hier gaan we terug 4 meter omhoog dus dat
duurt een tijdje zodat we de voorziene 1:30 uur om naar de sluis16 Lamotte te varen en er voor 12:00 uur aan
te komen nodig gaan hebben.
Amiens,
Port dAmont.Zonder woorden.Lang geleden ..Sluis Corbie
in zicht.
We arriveerden ook hier weer stipt op tijd en zullen
boven de sluis vastleggen aan de picnicplaats om onze middag te eten.We moesten dan weer 45 minuten varen voor
sluis 15 Daours en daarna nog 50 minuten naar sluis 14 - Corbie die al open
stond toen wij de hoek om kwamen varen.Te 15:15 uur lagen we vast op net dezelfde plaats als waar we onze boot
achterlieten de laatste keer toen we naar huis gingen. Het ligt hier weer goed
vol. Na het aanleggen ons bakje koffie en daarna is Annie de stad ingegaan.
Dag 97 - Zaterdag 15-08-2015 â Picquiny - Amiens
Deze nacht heeft het opnieuw hard geregend en deze
morgen was het weer grijs maar droog.We vertrokken te 09:35 uur richting Amiens.Ik had de bediening van sluis 19 Ailly/Somme tegen 10:45 uur
besteld maar we waren er al vroeger en we moesten wachten op een boot die ons
tegemoet kwam zodat we pas te 11:10 uur binnen konden.
Amiens in zicht.Amiens Port Aval.
Deze sluis konden we weer in één keer nemen.Vervolgens verder naar sluis 18 Montieres
die reeds bij onze aankomst open stond en waar we te 12:00 uur binnen
gingen.
Gezien de sluis moest gespoeld worden in verband
met de aanwezige drijvende soepgroenten duurde het tot 12:30 uur eer we boven
waren en konden uitvaren. Van hieruit was het nog een half uurtje tot aan de
ligplaats Amiens - Port Aval.We gaan
nu hier eens liggen, hier is geen elektriciteit en water maar ik denk dat we
hier geen last gaan hebben van het uitgangsleven zoals aan Amiens - Port Amont waar we aan de kade lagen en enkele nachten veel herrie gehad hebben.
Nog een mooi straatje, een scheve kerktoren, het belfort en het oude theater.
Namiddag hebben we nog eens een wandeling gemaakt
door de stad en enkele plaatsjes gezien waar we nog niet geweest waren.