Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    04-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DT-Regel

    In principe zouden vanaf volgend schooljaar (2021-2022) de nieuwe "eindtermen" in de tweede graad van het secundair onderwijs van kracht moeten worden (en vanaf het schooljaar 2023-2024 ook in de derde graad). Maar de kans is groot dat de invoering van de nieuwe eindtermen zal moeten uitgesteld worden, want de koepel van het Katholiek Onderwijs is naar het Grondwettelijk Hof gestapt om de vernietiging, of in elk geval de opschorting, te vragen van die eindtermen zoals ze onlangs in het Vlaams Parlement goedgekeurd werden.

    Die "eindtermen", dat is eigenlijk een samenvatting van wat een leerling minimaal zou moeten kennen en weten op het einde van het schooljaar. De bestaande eindtermen dateren van de jaren 1990, en zijn dus voor veel lesvakken compleet achterhaald. Ze zijn duidelijk ook niet ambitieus genoeg, als je bedenkt dat Vlaanderen jaar na jaar achteruit boert in de internationale ranking van het onderwijsniveau: onze leerlingen raken steeds meer achterop, zowel in talen als in wetenschappen of wiskunde. Bovendien stelt men vast dat heel veel leerlingen uit het onderwijs stappen met een groot tekort aan zelfs maar een basiskennis om in het gewone leven te kunnen functioneren: ze begrijpen veel financiële termen en instrumenten niet, ze begrijpen niet hoe politiek werkt, ze weten niet hoe ze met de overheid kunnen communiceren, ze kunnen soms niet eens hun facturen interpreteren, enzovoort...

    De nieuwe eindtermen zijn beter aangepast aan de moderne maatschappij. En ze zijn ook een stuk ambitieuzer dan de oude: de lat wordt een heel stuk hoger gelegd.

    "Iedereen gelukkig!" zou ik denken.
    Maar niet dus. Volgens het Katholiek Onderwijs zijn ze "te gedetailleerd" en (vooral) "niet haalbaar". Ik weet niet helemaal zeker wat ze daarmee precies bedoelen. Zijn de eindtermen "niet haalbaar" voor de leraars, in de (korte) tijd die ze hebben om de leerstof te onderwijzen? Wordt het onderwijs te zwaar voor de leerkrachten? Het zou kunnen. Misschien vinden de leerkrachten dat hun job nu al te lastig is?
    Maar ik neem aan dat de onderwijskoepels vooral het welzijn van de leerlingen op het oog hebben, en dat ze dus bedoelen dat die nieuwe eindtermen te ambitieus zijn voor de leerlingen: "te hoog gegrepen"? En daarmee komen we eigenlijk precies terug waar het begonnen is: het onderwijsniveau in Vlaanderen ligt bedroevend laag, nét omdat we véél te weinig van de leerlingen verwachten! De nadruk ligt al héél lang vooral op "het welbevinden". Met als gevolg dat heel veel leerlingen uit het secundair onderwijs komen zonder de nodige basiskennis om in het leven te stappen, laat staan om aan het hoger onderwijs te beginnen. Blijkbaar vindt het Katholiek Onderwijs dat nog altijd geen probleem? En willen zij de leerlingen in het secundair onderwijs liever "met zachtheid" blijven behandelen en vooral niet té "veeleisend" zijn.

    Een nieuw element in die hele discussie spitst zich nu toe op de noodzaak van een correcte spelling. Er gaan stemmen op om ook daar niet al te streng meer in te zijn. Onder andere Kristien Hemmerechts, docent "Creatief Schrijven", vindt het niet zo belangrijk dat jongeren correct zouden leren schrijven. Want "dat verlamt het creatief denken". Ze stelt ook vast dat jongeren daar minder aandacht voor hebben, en dus moeten we het, volgens haar, dan ook maar minder streng gaan beoordelen. Waarmee ze eigenlijk impliceert dat alles waar de jongeren hun voeten aan vegen, op de schop mag. Jongeren vinden elementaire beleefdheid niet meer nodig? Dan laten we dat maar vallen. Jongeren vinden het niet meer nodig om zich aan snelheidsbeperkingen te houden? Dan laten we die maar vallen.

    De noodzaak is er natuurlijk veel minder dan vroeger. Elke tekstverwerker corrigeert heel veel fouten automatisch. (En de meeste jongeren schrijven sowieso al in een soort "sms-taaltje"...)  Waarom zou je dan nog correct moeten leren schrijven? Maar dat is met alles zo. Rekenen hoef je niet meer te leren, want de computer doet dat wel voor jou. Geschiedenis moet je niet meer leren, want je vindt alles op het internet. Nadenken hoef je niet meer te leren, want anderen doen dat wel voor jou en zetten alles op Facebook of Twitter.

    Ik geef toe dat ik misschien licht overdreven reageer. Dat ligt aan mijn aangeboren allergie voor "dt-fouten". Ik begrijp best dat iedereen wel eens een "dt-fout" maakt; de regels zijn ook niet bepaald eenvoudig. Het is zeker ook helemaal niet mijn bedoeling om een "sneer" te geven naar wie af en toe een dt-fout maakt, want al bij al is het zo goed als niet te vermijden. Dat zeg ook Dominiek Sandra, professor Taalkunde aan de UA: "Jammer voor ons worden we relatief weinig met een dt-probleem geconfronteerd. Op de 100 werkwoordvormen die we schrijven, zijn er maar 8 van het type word/wordt en maar 11 van het type gebeurt/gebeurd. We zijn te weinig getraind in het spellen van werkwoordvormen en laten ons misleiden door de vorm die we het meest tegenkomen in teksten."

    Maar dat men in het onderwijs dan toch tenminste zou proberen om de jongeren correct te leren schrijven! Of is dat ook al té veel gevraagd?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs