Enkele jaren geleden zijn we eens met een Mercedes Vito naar Spanje op vakantie getrokken. Een Mercedes Vito is eigenlijk een bedrijfsvoertuig,
maar het exemplaar dat wij hadden gehuurd, was omgebouwd voor personenvervoer.
En bovendien had de auto een verlengd chassis, zodat het in de praktijk een
klein busje was. Uitstekend geschikt voor onze doeleinden, want we waren met zeven
in ons gezelschap, en we hadden behoorlijk veel bagage mee voor die twee weken
vakantie.
Maar die verlengde auto was wel een beetje te groot voor onze
stuurmanskunst. En ook voor de plannen die we er mee hadden. Dat bleek onder
andere toen we een ondergrondse parkeergarage wilden inrijden: we zijn met
doodsangsten de wentelende helling naar verdieping "min 2" afgedaald, biddend en hopend dat we niet ergens klem zouden
blijven hangen. En het bleek nog een andere keer toen we per ongeluk in een
klein dorpje waren binnen gereden en terecht kwamen in smalle steegjes met loodrechte
bochten; we hebben toen écht gedacht dat we op één of ander kwalijk moment
volledig vast zouden komen te zitten en noch vooruit noch achteruit zouden
raken. Ik lig tot vandaag soms nog wakker van de vraag wat we dan zouden gedaan
hebben?
Ik vermoed dat het reusachtige containerschip "Ever Given" ook te groot was voor de stuurmanskunsten van de
kapitein. Hem is overkomen waar ik in mijn ergste nachtmerries van droom: hij
is compleet vast komen te zitten met zijn schip. Al begrijp ik niet goed hoe de
man er in geslaagd is dat schip dwars over het Suezkanaal te maneuvreren, want
er zijn daar geen bochten te bekennen: het is de hele tijd gewoon rechtdoor.
Naar het schijnt zou het schip uit koers geraakt zijn door de harde wind en een
stofstorm die de bemanning alle zicht ontnam. We zullen die uitleg dan maar
geloven, zeker? Al vermoed ik toch dat die kapitein de eerstvolgende jaren zo'n
oceaanreus niet meer onder zijn hoede zal krijgen...
Resultaat van het "ongeluk":
het Suezkanaal was volledig geblokkeerd, en er is een file ontstaan van minstens
250 schepen die geen kant uit konden. En de file zou weleens nog enkele dagen kunnen
aanslepen. Het gaat dan vooral over containerschepen, maar ook over
olietankers, autoschepen, enzovoort. Allemaal met goederen en grondstoffen voor
Europa: vermoedelijk minstens 30 miljoen ton aan geblokkeerde lading. Zodat mag
verwacht worden dat de Europese industrie binnen de kortste keren volledig zal
stilvallen bij gebrek aan grondstoffen, en dat veel winkels zonder stock zullen
komen te zitten.
Dit incident toont volgens mij vooral hoe kwetsbaar Europa wel is. Er
is maar één schip voor nodig om hier bij ons alles te laten stroppen en onze
industrie lam te leggen. Ik kan er niet goed bij dat onze vooruitziende leiders
daar niet aan gedacht hebben. Hebben ze de mogelijkheid zelfs niet eens
overwogen dat zoiets ooit wel een keer zou kunnen gebeuren? Blijkbaar niet,
want niemand heeft een antwoord klaar, of een alternatief. Behalve dan de lange
omweg maken rond de zuidpunt van Afrika, maar dan ben je vermoedelijk nog
onderweg als de file al opgelost is.
De totale waarde van wat de geblokkeerde schepen vervoeren, bedraagt
om en bij 8 miljard euro. Méér dan een tiende van de wereldhandel moet via het
Suezkanaal passeren. Je zou dus gaan denken dat men alle mogelijke voorzorgen
zou nemen om ervoor te zorgen dat daar niets kán mis lopen. Niet dus,
blijkbaar... Men kan onze wereldleiders veel eigenschappen toe dichten, maar "vooruitziendheid" is daar in elk geval
niet bij.
De kostprijs van het hele grapje wordt geraamd op vele honderden
miljoenen. Het laat zich al raden wie de rekening uiteindelijk zal betalen,
zeker?
Sommigen onder ons gaan het in elk geval voelen: wie een nieuwe fiets
besteld heeft, zal enkele weken extra geduld moeten hebben; of wie meubelen
besteld had die uit Azië komen, of een Chinese smartphone.
Misschien komen we binnenkort zelfs weer zonder toiletpapier te
zitten...
|