Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    30-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schipper mag ik over varen?

    Enkele jaren geleden zijn we eens met een Mercedes Vito naar Spanje op vakantie getrokken. Een Mercedes Vito is eigenlijk een bedrijfsvoertuig, maar het exemplaar dat wij hadden gehuurd, was omgebouwd voor personenvervoer. En bovendien had de auto een verlengd chassis, zodat het in de praktijk een klein busje was. Uitstekend geschikt voor onze doeleinden, want we waren met zeven in ons gezelschap, en we hadden behoorlijk veel bagage mee voor die twee weken vakantie.

    Maar die verlengde auto was wel een beetje te groot voor onze stuurmanskunst. En ook voor de plannen die we er mee hadden. Dat bleek onder andere toen we een ondergrondse parkeergarage wilden inrijden: we zijn met doodsangsten de wentelende helling naar verdieping "min 2" afgedaald, biddend en hopend dat we niet ergens klem zouden blijven hangen. En het bleek nog een andere keer toen we per ongeluk in een klein dorpje waren binnen gereden en terecht kwamen in smalle steegjes met loodrechte bochten; we hebben toen écht gedacht dat we op één of ander kwalijk moment volledig vast zouden komen te zitten en noch vooruit noch achteruit zouden raken. Ik lig tot vandaag soms nog wakker van de vraag wat we dan zouden gedaan hebben?

    Ik vermoed dat het reusachtige containerschip "Ever Given" ook te groot was voor de stuurmanskunsten van de kapitein. Hem is overkomen waar ik in mijn ergste nachtmerries van droom: hij is compleet vast komen te zitten met zijn schip. Al begrijp ik niet goed hoe de man er in geslaagd is dat schip dwars over het Suezkanaal te maneuvreren, want er zijn daar geen bochten te bekennen: het is de hele tijd gewoon rechtdoor. Naar het schijnt zou het schip uit koers geraakt zijn door de harde wind en een stofstorm die de bemanning alle zicht ontnam. We zullen die uitleg dan maar geloven, zeker? Al vermoed ik toch dat die kapitein de eerstvolgende jaren zo'n oceaanreus niet meer onder zijn hoede zal krijgen...

    Resultaat van het "ongeluk": het Suezkanaal was volledig geblokkeerd, en er is een file ontstaan van minstens 250 schepen die geen kant uit konden. En de file zou weleens nog enkele dagen kunnen aanslepen. Het gaat dan vooral over containerschepen, maar ook over olietankers, autoschepen, enzovoort. Allemaal met goederen en grondstoffen voor Europa: vermoedelijk minstens 30 miljoen ton aan geblokkeerde lading. Zodat mag verwacht worden dat de Europese industrie binnen de kortste keren volledig zal stilvallen bij gebrek aan grondstoffen, en dat veel winkels zonder stock zullen komen te zitten.

    Dit incident toont volgens mij vooral hoe kwetsbaar Europa wel is. Er is maar één schip voor nodig om hier bij ons alles te laten stroppen en onze industrie lam te leggen. Ik kan er niet goed bij dat onze vooruitziende leiders daar niet aan gedacht hebben. Hebben ze de mogelijkheid zelfs niet eens overwogen dat zoiets ooit wel een keer zou kunnen gebeuren? Blijkbaar niet, want niemand heeft een antwoord klaar, of een alternatief. Behalve dan de lange omweg maken rond de zuidpunt van Afrika, maar dan ben je vermoedelijk nog onderweg als de file al opgelost is.
    De totale waarde van wat de geblokkeerde schepen vervoeren, bedraagt om en bij 8 miljard euro. Méér dan een tiende van de wereldhandel moet via het Suezkanaal passeren. Je zou dus gaan denken dat men alle mogelijke voorzorgen zou nemen om ervoor te zorgen dat daar niets kán mis lopen. Niet dus, blijkbaar... Men kan onze wereldleiders veel eigenschappen toe dichten, maar "vooruitziendheid" is daar in elk geval niet bij.

    De kostprijs van het hele grapje wordt geraamd op vele honderden miljoenen. Het laat zich al raden wie de rekening uiteindelijk zal betalen, zeker?

    Sommigen onder ons gaan het in elk geval voelen: wie een nieuwe fiets besteld heeft, zal enkele weken extra geduld moeten hebben; of wie meubelen besteld had die uit Azië komen, of een Chinese smartphone.
    Misschien komen we binnenkort zelfs weer zonder toiletpapier te zitten...


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs