Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    26-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project Gent Sint-Pieters

    Is iemand van jullie al in het spoorwegstation van Luik (Liège Guillemins) geweest? Een prachtig gebouw, een architecturaal hoogstandje! Dat zal wel één en ander gekost hebben, vermoed ik. Wie zou dat dan betaald hebben? NMBS of Infrabel? Ik weet het eigenlijk niet. Ik weet wel dat de beide organisaties zwaar verlieslatend zijn, en alléén met subsidies kunnen overleven.

    Wij hebben dat dus betaald: u en ik. Al heeft niemand ons vooraf gevraagd of wij wel bereid waren ons geld uit te geven aan zo'n prestigieus gebouw. De journalisten van De Tijd hebben het uitgezocht. En hoeveel hebben wij betaald, dacht u? 610 miljoen euro, naar het schijnt. Nét iets méér dan de 150 miljoen euro die oorspronkelijk begroot waren geweest.
    Ook het station van Antwerpen-Centraal is een parel geworden. Echt fenomenaal! Het Amerikaanse weekblad "Newsweek" heeft het zelfs op plaats 4 gezet van de mooiste spoorwegstations ter wereld. Het heeft dan ook genoeg gekost, méér nog dan dat van Luik: 1,6 miljard euro voor het hele project. En ook dát hebben wij mogen betalen, u en ik. Want de spoorwegmaatschappijen hebben geen geld.

    Het station van Brugge is ook helemaal gerenoveerd. En Brussel-Noord ook. Het kan niet op!

    Dan kon Gent niet achterblijven, toch? Vandaar: het "Project Gent Sint-Pieters" dus. Geen volledig nieuw futuristisch station zoals dat van Luik, maar wel een grondige renovatie van het bestaande station en van de gehele stationsomgeving.
    Helaas is ook hierbij weer het budget compleet ontspoord: eind 2020 lag de kostprijs van de werken al zowat 20 miljoen euro boven het voorziene budget, en volgens het Rekenhof zou de totale kostprijs (voorlopig) op 85 miljoen euro uitkomen in plaats van de geraamde 58 miljoen. Daarom ook had de NMBS besloten om het te houden bij een "afgeslankte versie": alléén de perrons 8 tot 12 zouden volledig vernieuwd en overkapt worden, en de rest zou het moeten stellen met een beperkte opknapbeurt en een globale overkapping. Maar dat was buiten de burgemeester van Gent gerekend, want die vond dat er voor het drukste station van Vlaanderen toch wel een inspanning mocht gedaan worden om het station de uitstraling te geven die het verdient.
    En dus is er nu toch een "Fase 2" voorzien, waarbij de sporen 7 tot en met 1 zouden aangepakt worden. Die fase zou moeten starten in het derde kwartaal van 2021. Tenminste als de onderhandelingsprocedure voor de Openbare Aanbesteding niet al te lang meer zal aanslepen. Die fase zou nog eens vijf à zes jaar moeten duren. Tegen eind 2026 zou het station dan volledig "afgewerkt" zijn, zij het in een meer bescheiden versie dan het oorspronkelijk project. Dat is amper 20 jaar na de start. Het record van de Sagrada Familia in Barcelona zal dus niet gebroken worden: ook voor dat kunstwerk wordt de voltooiing verwacht in 2026, maar daar zijn ze al iets langer bezig. Het zal mij wel benieuwen wat het finale prijskaartje dan zal geworden zijn...

    Het moge duidelijk zijn: de NMBS/Infrabel gaat op een bijzonder spaarzame manier met ons belastinggeld om, en daar kunnen we alléén maar blij om zijn. Bij wijze van afsluiter wil ik dat graag illustreren met dit kleine weetje dat grotendeels aan de media-aandacht is ontsnapt... Het station van Bergen (of Mons) wordt op dit moment ook vernieuwd. De werken hadden eigenlijk in 2015 moeten afgerond zijn, maar nu wordt eerder gemikt op 2023. Maar het zal dan ook een echt architecturaal kunstwerk worden, net zoals dat van Luik. Door al die vertragingen is de kostprijs, ook hier, wel een klein beetje opgelopen. Vermoedelijk zal het finale budget ergens rond 324 miljoen euro draaien, terwijl de oorspronkelijke schatting eerder 170 miljoen was.Dat het station van Mons op een weekdag minder dan 10.000 opstappende reizigers heeft, terwijl dat er bijvoorbeeld in Gent Sint-Pieters meer dan 55.000 zijn, geeft aan dit verhaal toch wel een zekere absurde klank. Maar er is natuurlijk een geheel logische verklaring voor: Mons is de stad van PS-kopstuk en ex-premier Elio Di Rupo.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs