De technologische vooruitgang in onze auto's is werkelijk spectaculair
te noemen in de voorbije tien à vijftien jaar. De snufjes die je nu allemaal in
een personenwagen meekrijgt, zijn niet meer te vergelijken met wat in mijn oude "luxueus uitgeruste" Volvo voorzien
was.
Het zijn niet alléén de vele veiligheidsvoorzieningen die zich
vermenigvuldigd hebben, er zijn ook talloze gadgets
bijgekomen. Vooral om het comfort van de chauffeur te verhogen. En ook wel,
dacht ik toch, om ervoor te zorgen dat de bestuurder zijn/haar aandacht niet te
veel laat afleiden door één of ander toestel te willen of moeten gebruiken. Veel
van die gadgets kunnen nu zelfs
bediend worden door knoppen op het stuur, andere zitten in de boordcomputer en
worden via een simpel "aanraakscherm"
bediend.
Onder andere het onuitroeibare gebruik van een gsm tijdens het rijden,
zou hierdoor misschien kunnen verholpen worden. Zo hoopt men toch. Als een
telefoon in het dashboard ingebouwd is en met een simpel touchscreen kan bediend
worden, moet de bestuurder niet meer op zijn smartphone zitten kijken om een
oproep te beantwoorden of om iemand te bellen of een berichtje te sturen.
Maar wat blijkt nu? Het gebruik van die ultramoderne en
gebruiksvriendelijke aanraakschermen is gevaarlijker
dan rijden onder invloed van alcohol of drugs, en nóg gevaarlijker dan telefoneren
of berichtjes sturen met je gsm. Althans, dat is wat een Amerikaans/Britse
studie ons zou willen wijs maken. Men had ons eerder altijd voorgehouden dat
telefoneren of berichtjes lezen/sturen met een gsm zowat het gevaarlijkste is
wat je als bestuurder kan doen. Daarom schrijft men er dan ook heel zware
boetes voor uit. Nu zou dat opeens niet meer kloppen?
Ik zal er maar meteen aan toevoegen dat ik daar geen jota van geloof. Al
was het maar omdat de onderzoekers in die studie beweren dat de impact van
alcohol of drugs op ons reactievermogen wel vier tot vijf keer minder erg is
dan het gebruik van zo'n aanraakscherm: iemand die onder invloed is van alcohol
of cannabis zou 12 à 20% trager reageren op een onverwachte hindernis, en
iemand die een aanraakscherm gebruikt tot 55% trager. Daar durf ik toch aan te twijfelen. En wat men bovendien gemakshalve in
deze "studie" vergeet, is dat een
chauffeur maar sporadisch op zijn touchscreen bezig is, terwijl iemand die te
veel gedronken heeft, de hele rit lang onder invloed blijft. De conclusies zijn dus
compleet uit de context getrokken, en bewijzen nog maar eens alléén dátgene wat de
onderzoekers zich voorgenomen hadden te bewijzen...
Maar weet je wat? Als de auto in mijn plaats op de weg let, en
eventuele onverwachte hindernissen zélf detecteert, dan stelt het probleem zich
niet.
Ik zal dus in mijn volgende Volvo een aantal handige opties laten
voorzien. Zoals "adaptive cruise control":
dan past mijn auto zijn snelheid automatisch aan naargelang de snelheid van
mijn voorliggers, en dan maakt het niet uit als ik even niet oplet. Of het "city safety system" met "voetgangersdetectie", waardoor de wagen
automatisch remt als een voetganger vlak voor mijn neus de weg oversteekt; ook
als ik het zélf niet tijdig gezien heb omdat ik met mijn boordcomputer aan het
spelen was. Of de "lane assist"
voorziening, waardoor de auto vanzelf corrigeert als ik van mijn rijbaan dreig
af te wijken; wat wel zou kunnen gebeuren als ik een andere zender aan het
zoeken ben op de radio. Of het "collision
warning" systeem dat automatisch een noodremming uitvoert als je bij het
achteruitrijden opeens op een onverwachte hindernis zou botsen. Of de "dodehoekwaarschuwing", mét stuurhulp.
Kortom: mijn volgende Volvo zal grotendeels helemaal zelf moeten rijden.
Ik hoef hem alleen nog te starten en ervoor te zorgen dat hij op tijd en stond
afslaat bij een kruispunt. Maar voor de rest van de rit kan ik ongestoord met
het aanraakscherm spelen om een betere muziekzender te zoeken, of om iemand te
bellen, of om de files te checken... Dat ik dan niet voldoende op de weg let, kan
helemaal geen kwaad meer.
Ik vraag me nu wel af: als we binnenkort écht zelfrijdende auto's
zullen hebben, krijg je dan toch nog een boete als je "onder invloed" in de auto zit? Je bent dan tenslotte maar een
passagier, niet?
De "vooruitgang", die is
niet te stoppen, en we moeten allemaal mee. Ook al is het lang niet zeker dat "vooruitgang" altijd "verbetering" betekent...
|