Men
blijft onverstoord herhalen dat vliegen veilig is. Veiliger zelfs dan
autorijden. Want het aantal vliegtuigongelukken is relatief gezien véél lager
dan het aantal auto-ongelukken. Of zoals een reizigersorganisatie het zo mooi
verwoordt: "Vliegen is de veiligste
methode om je te vervoeren. De statistieken bewijzen het: transport met het
vliegtuig is veiliger dan het reizen met bijvoorbeeld de auto, de trein of het
vliegtuig." (Dat laatste begrijp ik wel niet zo goed. Ik vermoed dat het een
lapsus was...) En ze gaan nog verder: "De
kans dat je omkomt door een vliegongeluk, is één op de 11 miljoen, becijferde
de Amerikaanse Harvard University. De kans is groter dat je het leven laat door
een blikseminslag of een aanval van een haai. Het Britse weekblad The Economist
heeft uitgerekend dat je 14.716 jaar lang dagelijks van Londen naar New York
moet vliegen voordat je eens een keer in de Atlantische Oceaan plonst. Vliegen
is zelfs veiliger dan thuisblijven, bleek uit een onderzoek van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat. In de privésfeer, in en om het huis, gebeuren nou
eenmaal meer ongelukken."
Kortom: wie zich écht veilig wil voelen, die moet
gewoon blijven vliegen...
Okee, het is wel waar dat een paar jaar geleden op enkele weken tijd
twee vliegtuigen van het type Boeing 737
MAX naar beneden zijn gedonderd, en dat daarna alle vliegtuigen van dat
type héél lang aan de grond hebben moeten blijven. Wat trouwens vliegtuigbouwer
Boeing bijna aan de rand van de afgrond heeft gebracht. Want ze kregen hun vliegtuigen
niet meer verkocht. En wie er al besteld had, hoefde die niet meer zo nodig.
Maar zie: de specialisten van Boeing hebben hun speeltje in orde gekregen, en
de luchtvaartautoriteiten hebben alles grondig nagekeken. En het vliegtuig is
weer heel en al veilig bevonden. Dus zijn ze al weer van stal gehaald. Onder
andere TUI Fly heeft er in ons land
al een eerste vakantievlucht mee op uit gestuurd: "De eerste 737 MAX van TUI Fly vertrok woensdag 17 februari om 9.40 uur
in Brussel om 118 reizigers naar de Spaanse plaatsen Alicante en Malaga te
brengen." Ik moet eerlijk bekennen: mij zouden ze niet op dat vliegtuig
gekregen hebben.
(Terloops: Hoezo een
"vakantievlucht?" Ik dacht dat niet-essentiële reizen verboden waren tot in
april?)
Bij de Boeing 737 ging het om fouten in de software, waardoor het
vliegtuig met de neus naar beneden geduwd werd. Dat software en automatisering
een steeds belangrijkere rol spelen in het vliegverkeer, is ook niet direct een
grote geruststelling: ik weet uit ervaring dat elk computerprogramma, hoe
grondig en uitgebreid het ook getest werd, foutjes vertoont. Foutjes die
misschien nooit zullen opgemerkt worden en die dus onschuldig zijn, maar ook
foutjes die eerder niet opgemerkt werden maar op een dag fatale consequenties
kunnen hebben. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de hedendaagse auto's. Die
zitten vol met gesofisticeerde elektronische snufjes en worden voor een groot
deel "gestuurd" door intelligente
software. Zo heb je bij Volvo bijvoorbeeld een systeem dat "City Safety" heet: "City Safety is een automatische remtechnologie die helpt bij het
verminderen of vermijden van verkeersongevallen bij snelheden tot 50 km/u."
Ik geloof dat best, maar ik ga het toch niet moedwillig uittesten op een
overstekende voetganger...
Maar het is niet alléén de software die mij zorgen baart. Waar ik ook
héél erg bezorgd over ben, is dat vliegtuigen dezer dagen stukken lijken te
verliezen. Terwijl ze in de lucht zijn!
Op 20 februari hebben ze in Maastricht stukken van de ontplofte motor
van een Boeing 747 op hun dak
gekregen. De motor is kort na het opstijgen ontploft, vermoedelijk omdat er een
ongewenst object in die motor werd gezogen. De brokstukken zijn op
geparkeerde auto's terecht gekomen. Gelukkig bleef het bij twee lichtgewonde
slachtoffers op de grond. En gelukkig kon het gehavende vliegtuig, met de drie
resterende motoren, iets verder weer veilig aan de grond gezet worden.
Een dag later was het alweer prijs. Dit keer een Boeing 777. Boven Denver, USA. Ook hierbij was een motor kort na
het opstijgen in brand gevlogen, door een nog onbekende oorzaak. Ook hierbij
zijn brokstukken van de motor in een woonwijk terecht gekomen. Gelukkig zonder
slachtoffers. En het vliegtuig is met de ene resterende motor veilig geland.
Ik ben dus niet meer zo zeker of vliegtuigen écht wel zo veilig zijn
als beweerd wordt. Twee zo'n incidenten op twee dagen tijd lijkt me toch iets
té veel van het goeie. En dat vliegtuigen stukken verliezen terwijl ze in de
lucht zijn, is géén teken van een betrouwbare technologie, denk ik zo.
Ondertussen is men er wél in geslaagd om een ruimtetuig naar Mars te
sturen en het daar, volautomatisch, veilig te laten landen. Een knap staaltje
technologie en een indrukwekkend staaltje vernuftige software. Maar het nut
daarvan ontgaat mij een beetje. Ik zou toch liever hebben dat men er eerst voor
zou zorgen dat vliegtuigen hier op Aarde veilig en wel kunnen opstijgen en
landen, en hun reis kunnen voltooien zonder brokstukken te verliezen...
|