Voor de meeste mensen is de impact van deze "corona-crisis" op ons leven beperkt gebleven tot de sociale
ontberingen (zoals het gemis aan "echt"
contact, de fysieke afwezigheid van vrienden en familie, de beperkingen in
ontspanningsmogelijkheden, het gevoel "opgesloten"
te zijn). Maar materiële ontberingen hebben we er niet door gekend.
Althans niet diegenen onder ons die gewoon aan het werk konden blijven
en bij wie de inkomsten zijn blijven binnen vloeien als voorheen. Als er aan
onze "materiële situatie" al iets
veranderd is, dan is het vermoedelijk eerder dat we méér gespaard hebben. Omdat
we tóch de hele tijd in ons kot gebleven zijn.
Dat geldt jammer genoeg niet
voor diegenen die door de corona-crisis (al dan niet tijdelijk) zonder werk
zijn gevallen.
De corona-maatregelen hebben er in elk geval voor gezorgd dat mensen
die vroeger in tijdelijke jobs werkten (in de horeca, of als poetshulp, of als
klusjesman), dat nu niet meer kunnen, en uiteindelijk op straat geraakt zijn.
Zo is er bijvoorbeeld het verhaal van Alexei,
een Poolse alleenstaande man. Alexei is al jarenlang in België. Hij verdient
geld met klusjes in de bouw. "U moet niet
denken dat wij allemaal bedelen", zegt hij, "ik heb vaak een inkomen." Maar het is geen vast inkomen, en niet
genoeg om een huur van te betalen. Nu zijn er geen klussen. En dus geen
inkomen. "Wegens het virus." En dus
moest hij de voorbije barre windermaanden op straat overnachten.
Dat is trouwens een wereldwijd fenomeen: over de hele wereld ziet men
dat de kansarmen, die met klusjes de kost probeerden te verdienen, nu in die
ellende en uitzichtloze armoede getuimeld zijn.
De "gelukkigen" onder hen
die zonder werk gevallen zijn, zijn zij die dan toch nog kunnen rekenen op hun
werkloosheidsuitkering.
Of dat is althans de theorie. Want de realiteit blijkt in veel
gevallen toch nét iets minder rooskleurig. Zéker voor die werklozen die moeten
betaald worden door de Hulpkas: "Sinds de
start van de coronacrisis worden de vakbonden en de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen
(kortweg HVW, de overheidsinstelling die hetzelfde doet als de vakbonden voor
mensen die geen lid zijn van een vakbond) bedolven onder de aanvragen voor werkloosheidsuitkeringen. Vooral
bij die Hulpkas zijn de vertragingen bij de uitbetaling schrijnend. Volgens
federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) gaat het om duizenden nog
te behandelen dossiers voor november en december."
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het komt dat de vakbonden er
wél vrij goed in slagen om de werkloosheidsvergoedingen tijdig uit te betalen, terwijl de
Hulpkas dat niet kan. Het zou misschien een beetje kort door de bocht zijn om
het personeel van de Hulpkas van onwil of luiheid te beschuldigen. Laat ons het
er bij houden dat ze schandelijk onderbemand zijn. Ik vermoed dat de overheid
andere prioriteiten heeft dan te zorgen voor een redelijke uitbetalingstermijn
van werkloosheidsvergoedingen?
Terwijl de werkloosheidsvergoedingen daardoor soms maandenlang op zich
laten wachten, blijven de maandelijkse kosten wél consequent doorlopen: huur,
elektriciteit, bijdragen voor de zorgverzekering, enzovoort. En als die kosten
niet betaald (kunnen) worden, wegens geen inkomsten, dan komen daar al gauw
nalatigheidsintresten bovenop, boetes, administratieve kosten. En uiteindelijk
verschijnt er zelfs een deurwaarder. Voor ze het weten, zitten die mensen in
een neerwaartse spiraal waar ze zonder hulp niet meer uit geraken. Terwijl ze
daar zélf geen enkele schuld aan hebben.
Voor wie dat allemaal nog altijd een beetje te "abstract" vindt, heb ik nog een greepje uit de realiteit. Wat
volgt, is een pijnlijke getuigenis vanuit de hulporganisatie "Mondiale Werken", die zich onder andere
ontfermt over mensen die asiel gekregen hebben en nu hun moeizame weg zoeken in
het doolhof van al onze voorschriften en regels en mogelijkheden, en daarbij dikwijls op een gesloten deur botsen. Maar in deze
coronatijden blijven de deuren dikwijls zelfs ook gesloten voor wie wél de weg
kent. En waar de deur toch nog open staat, is men aan het verdrinken. Het zijn
jammer genoeg "kleinigheden", "akkefietjes" die niet aan bod komen in
de journaals en reportages. Vermoedelijk omdat dit allemaal niet past in het
globale plaatje dat de overheid, met de hulp van de media, ons wil laten zien.
Maar de gevolgen zijn wél dat meer en meer mensen letterlijk en figuurlijk in
de kou blijven staan, en beetje bij beetje wegzinken in het drijfzand van
kansarmoede.
"De Sociale Verhuurkantoren zijn
overrompeld en kunnen de toevloed niet meer bolwerken. Ze hebben maanden
achterstand.
Huisvestingsmaatschappijen worden
overspoeld door kandidaten maar het aantal zoekenden is omgekeerd evenredig met
het aantal beschikbare woningen. Waardoor de prijzen van huurwoningen
exploderen. Het principe dat je niet méér dan een derde van je inkomen mag
besteden aan de huur, maakt het voor vele ook onmogelijk om te huren. Want wie
heeft dan zo een hoog loon? Een nettoloon van méér dan 2000 euro is al lang niet
meer mogelijk voor heel veel mensen. Dat is géén minderheid, het is een grote
meerderheid aan het worden. En niet alleen bij 'kansarme' mensen.
Ook de mutualiteiten hebben een
grote achterstand en weten niet meer wanneer het ophoudt. Al doen ze wel
serieus hun best om alles zo goed mogelijk op te lossen.
Bij de vakbonden is geen
telefonisch contact meer mogelijk. Mails worden wel ooit eens gelezen maar of
dit dan opgelost wordt, is een andere vraag. Ze hebben een hele grote
achterstand en geen tijd om te antwoorden.
Bij de RVA is het nog erger: heb
je een probleem, dan zullen ze dat wel bekijken binnen zes maanden ofzo.
Hulpkassen kunnen de toevloed
ook niet meer aan. En dus: helaas geen uitkering mogelijk voorlopig. (Met alle
gevolgen van dien door de onbetaalde rekeningen...)
Het FONS (de nieuwe Vlaamse
overheidsdienst voor de uitbetaling van de 'groeipakketten', de vroegere 'kinderbijslag')
laat weten dat ze enkel communiceren via brief of mail of de eBox. Alleen: 'Sorry,
we zitten vandaag met 1700 mails achter hier in Antwerpen...'
Vlaams Woningfonds: 'Sorry... Om
een lening aan te gaan om een woning te kopen worden er geen fysieke afspraken
gemaakt. Je mag ons steeds bellen in de voormiddag. Zie wel dat je de loonfiches
bij de hand hebt van de voorbije zes maanden.'
VDAB geeft zélf geen informatie.
Er is geen mogelijkheid om een opleiding aan te vragen, of meer uitleg, want
enkel de VDAB zélf mag mensen bellen om een afspraak te regelen in hoogste
nood."
Het wordt, mede door die achterstand bij allerhande officiële
instanties en de quasi-onmogelijkheid om hen te bereiken, financieel voor velen
steeds zwaarder. En zelfs al komt er een afbetalingsplan, bij sommigen
verdubbelen de rekeningen dan nóg: de gerechtsdeurwaarder, herinneringskosten, eerder
gemaakte afbetalingsplanningen die niet haalbaar waren, enzovoort.
Dit alles zou (tijdig) kunnen geregeld worden door de officiële instanties
maar blijkbaar lukt dat in deze coronaperiode niet meer.
Nee, niet
iedereen is zonder kleerscheuren deze lockdown door gekomen...
|