We hebben dringend een nieuwe keuken nodig. Onze bestaande keuken is
al 30 jaar oud, en hoognodig aan vervanging toe: de oven was kapot, de
kastdeurtjes waren scheef gaan hangen, de laden waren beschadigd.
Zoals elke "bewuste"
consument hadden wij dus het plan opgevat om een aantal keukenspecialisten te
contacteren om zo meerdere offertes te kunnen opvragen en met elkaar te
vergelijken. Kwestie van de concurrentie te laten spelen. Om te beginnen had ik
al een afspraak geregeld met Keukens De
Abdij, met DSM Keukens en met Eggo Keukens. Ook Ixina stond op mijn lijstje van kandidaten. En zélfs Dovy Keukens, zij het met enig
voorbehoud. Ikea stond niet op mijn
shortlist, omdat je daar in principe zélf enige handigheid moet voor hebben, en
dát is niet bepaald mijn grootste talent.
Hoewel ik vastbesloten was geweest om de nodige tijd uit te trekken en
een grondige vergelijkende studie te maken, hebben we ons bij onze eerste
afspraak al helemaal laten inpakken door de gladde verkoper: we zijn er buiten
gestapt met een getekend contract. Mijn andere afspraken heb ik diezelfde avond
afgezegd.
Het klinkt een beetje naïef en lichtgelovig als ik zeg dat we ons
hebben "laten inpakken". Alsof we
domweg, zonder goed te beseffen wat er gebeurde, zouden getekend hebben en ons
pas achteraf, thuis, zouden gerealiseerd hebben wat we gedaan hadden. Want
inderdaad: we zijn bij die aankoop boven mijn vooropgesteld budget gegaan, én
we hadden vermoedelijk bij andere keukenbouwers een heel stuk minder betaald.
Maar toch niet: we hebben ons niet onbedachtzaam "laten inpakken". Want ik wist en besefte heel goed wat de man aan
het doen was. Ik vond het zelfs intrigerend hoe hij elke verkooptruc uit de
mouw schudde die hij geleerd had, en ik vond het aandoenlijk grappig. Maar hij
was wél overtuigend.
Het begon al met de keuze van de deurtjes van de kasten en lades, en
van het werkblad, en met de keuze van de kleur van de meubelwanden, en van de
elektro en de keukenkraan, enzovoort. Bij elke (min of meer uitgelokte)
suggestie die we hadden, reageerde de man met een ongekend enthousiasme. Alsof
wij net een geniale inval hadden gehad. En telkens bleek onze keuze, geheel
toevallig, net dát te zijn wat de man zelf zéker ook zou gekozen hebben. Méér
zelfs: als het van hem afhing, dan zou iedere klant met diezelfde opties buiten
stappen.
Deurtjes zonder een handgreep? "Héél
verstandige keuze!"
Granieten werkblad? "Het beste wat je kon
nemen!"
Een lichtgrijze front en een donkergrijs werkblad? "Prachtige kleurencombinatie!"
Whirlpool toestellen, want Miele is duur en toch niet beter? "De beste keuze, want inderdaad: Miele is niet meer wat
het was."
Aan zijn reacties te zien en te horen, hebben wij de beste smaak die
de man ooit had meegemaakt, en waren wij veruit de verstandigste klanten die
ooit de winkel waren binnen gestapt.
Nadat we alles gekozen hadden, stuurde hij ons wandelen, om eens rond
te neuzen tussen de (peperdure) toonzaalmodellen, terwijl hij de berekening zou
maken. En toen we weer aan zijn bureau zaten, had hij een blad voor ons met het
resultaat van zijn rekenwerk. Maar hij legde het papier strategisch met de
achterkant naar boven. Ik wist toen al dat mijn eerdere vermoedens zouden
kloppen: dit was een winkel die eigenlijk voor ons budget te hoog gegrepen was.
Vooraleer zijn blad om te draaien, haalde hij zijn allerbeste
verkooppraatjes boven: over de kwaliteit van zijn producten en de duurzaamheid
van de verkochte keukens: die bewuste keukenbouwer geeft een levenslange
garantie. Hij had ondertussen al begrepen dat wij meerdere kandidaten op het
oog hadden, en profiteerde er meteen van om zich van de concurrenten, die hij
consequent "concullega's" noemde, te
onderscheiden. Hij had het over de "keukens
van het hogere segment", die dan (uiteraard) ook wat duurder zijn. Daar
hoort blijkbaar ook Dovy Keukens
bij, en dus ook, nóg een stapje hoger, de keukenbouwer waar we beland waren. En
hij verwees naar de goedkopere keukens, die, in zijn verkoopslogica, van
mindere kwaliteit zijn. Om zijn stelling te bewijzen klopte hij keihard op de
achterwand van een kastje: dat gaf geen krimp. En toen ging hij gewoon in één
van de lades staan: ook hier geen krimp, want de bodem kan tot 100 kilo dragen.
Indrukwekkende vertoning! Al lijkt de toegevoegde waarde in werkelijkheid
beperkt: ik ben niet van plan om in een lade van onze nieuwe keuken te gaan
staan.
Nu we overtuigd waren dat we echt wel topkwaliteit zouden kopen, die
bijgevolg logischerwijze en heel terecht "wat
duurder" was dan die van de concullega's,
draaide hij triomfantelijk zijn blad met berekeningen om en toonde ons het
resultaat. Maar vooraleer ik aanstalten kon maken om hem te vertellen dat dit
écht wel véél te duur was voor ons, had hij dat bedrag al doorgestreept met de
melding dat er door de solden 20 of 30% af ging, en had hij al een nieuwe
bedrag opgeschreven. Geldig tot het einde van de solden periode.
Ook dat was nog altijd méér dan ik van plan was te besteden, maar de
verkooptechnieken van de man waren nog niet uitgeput. En hij kwam met een "commercieel voorstel".
"Onmiddellijk te nemen of te laten."
Volgens mij is dat een ongeoorloofde praktijk, want een klant moet
altijd minstens een aantal dagen bedenktijd hebben en een vergelijkende studie kunnen
maken. Wij hadden niet te kiezen. Ofwel zouden we nog even bedenktijd nemen en
eerst eens bij de concullega's gaan
horen en zien, zoals we van plan waren geweest, maar dan was zijn "commercieel voorstel" niet meer geldig. Ofwel
zouden we onmiddellijk tekenen, zonder een andere mogelijkheid te bekijken, en
zonder verder nadenken.
Ik was me daar heel goed van bewust, en heb in stilte de bedenking
gemaakt dat dit niet helemaal koosjer was. Maar toch hebben we toegezegd. Want
het "commercieel voorstel" was best
wel aardig. (Misschien wel té "aardig"?
Want tenslotte: "Als iets te mooi is om
waar te zijn, dan...")
Waarop we getrakteerd werden op een glas cava. En zelfs nog een fles
mee gekregen hebben om thuis na te vieren. Of om het idee te verdringen dat we
véél meer geld uitgegeven hebben dan we van plan waren, en dat we voor veel
minder geld een even mooie keuken hadden kunnen plaatsen (zij het misschien met
een minder sterke achterwand of bodem).
Achteraf heb ik ontdekt dat er bij Test-Aankoop behoorlijk wat
klachten in behandeling zijn over onze keukenbouwer. Klachten over het niet
respecteren van de leveringstermijn, over een hogere eindafrekening dat wat op
de offerte vermeld was, over kosten die tóch aangerekend werden voor de afbraak
van de oude keuken (hoewel dat zogezegd gratis was), over de eis om de volledige
factuur te betalen vóór de keuken geplaatst werd, enzovoort...
Ik houd mijn hart dus vast, en mijn (slapeloze) nachten zijn er niet beter
op geworden!
|