Binnenkort krijgen we dus allemaal een brief van het "Agentschap Zorg en Gezondheid" met de
uitnodiging voor onze eerste corona-prik. (Nu ja... "Binnenkort" is hierbij wel een rekbaar begrip. Laat ons zeggen: "in de loop van dit jaar ergens".)
Een brief van drie bladzijden lang, met alle info die we nodig hebben.
De vraag is alléén: "Zal iedereen die
brief (kunnen) lezen? Zal iedereen begrijpen wat in die brief geschreven staat?
Zal iedereen na ontvangst van die brief weten wat hem/haar te doen staat?"
Daar bestaan toch wat twijfels over. Mensen die laaggeschoold zijn, en/of die
niet of niet goed kunnen lezen, zullen sowieso geen idee hebben wat in die
brief verteld wordt.
En zélfs wie de brief gelezen krijgt, kan er niet altijd mee aan de
slag. Op de brief staat een unieke code vermeld die je nodig hebt om je te
registreren. Om het ons gemakkelijk te maken is er ook een QR-code voorzien die
je enkel hoeft in te scannen om automatisch op de website terecht te komen voor
de registratie. Daar zijn al je gegevens vooraf al ingevuld, inclusief je
unieke code van 33 karakters. Je hoeft enkel nog "OK" te klikken, of zoiets. Super, toch? Alléén... Wat als je geen
QR-code kan lezen? Wat als je geen smartphone hebt? Wat als je geen PC of geen
internet hebt? Wat als je digitaal analfabeet bent? Dan sta je daar wel schoon
te blinken. Je kan wél telefonisch registreren, maar dan moet je die unieke
code zélf doorgeven: "42sbb231a-9607-409a-a142-ece4f9498271".
Begin er maar aan...
"Kan u nog even herhalen, meneer?"
"Euh... 42sbb231a-9607-409a-a142-ece4f9498271?"
"Kan u dat misschien even
spellen met het NAVO-spellingsalfabet?"
Overdreven, zegt u? Bij het haar getrokken, denkt u?
Wat dan te zeggen over dit (waargebeurde) verhaal?
Het gaat om een man die hier in België asiel heeft aangevraagd én
gekregen, en die een inburgeringscursus gevolgd heeft en nu in aanmerking kwam
om de Belgische Nationaliteit aan te vragen.
Maar...
"Vanaf 23 december 2020 is het
voor de burger verplicht om een betaling voor een nationaliteitsaanvraag uit te
voeren in MyMinfin (www.myminfin.be).
Onder het tabblad 'Mijn
Betalingen' kan je de aanvraag starten.
U betaalt online en de betaling
gebeurt rechtstreeks op een FIRST-rekening bij AAII. Na succesvolle betaling
zal de kwijting beschikbaar zijn in de MyMinfin van de persoon die betaalde,
onder 'Mijn Documenten'. Na de betaling zal het bewijs hiervan binnen de 24 u
beschikbaar zijn onder het tabblad 'Mijn Documenten'."
De digitalisering, weet u wel... En het vermijden van fysieke contacten
omwille van Corona.
Aanloggen op MyMinFin kan met de elektronische identiteitskaart of voorlopige verblijfskaart, via "itsme". Veel mensen, zeker de minstbedeelden, hebben helaas geen kaartlezer. Ze kunnen
enkel hopen dat iemand hen wil helpen die wél een kaartlezer heeft, maar
eigenlijk zou die niet bij hen binnen mogen. Wegens corona. Veel elektronische
ID-kaarten, verblijfskaarten, blijken bovendien onleesbaar met de kaartlezer. De "itsme"-app wordt ook heel erg
gewantrouwd, en al zeker door wie digitaal niet zo onderlegd is. Vooral omwille
van de phishingproblematiek. Er zijn sowieso al veel te veel problemen wegens
frauduleuze praktijken en phishing. Heel veel mensen begrijpen ook niet wat ze
toegestuurd krijgen en voor ze het weten, zitten ze in de problemen. En dus
blijven ze daar voor de zekerheid liever ver van weg.
De verplichting om digitaal, via de itsme-app,
te werken, impliceert dat er eigenlijk geen "real live" service meer is en dat heel veel mensen niet meer kunnen
geholpen worden door de bevoegde en betaalde instanties. Vooral omdat alle officiële
instanties nu "corona-proof" (moeten)
werken.
Pech voor diegenen die zich niet alleen kunnen behelpen.
Het valt niet meer te ontkennen: de digitalisering is overal en
onvermijdelijk.
De overheid wil nog alleen digitaal door ons gecontacteerd worden, via itsme of door een andere app.
Banken willen geen klanten meer in hun kantoren zien (tenzij die gefortuneerd
zijn), en willen ook de geldautomaten waar je biljetten kan afhalen, beperken:
alles moet digitaal gebeuren, via de app op je smartphone of via hun website.
Zelfs wie zijn/haar kinderen voor het eerst op een nieuwe school wil
inschrijven, of gewoon voor een vakantiekamp van de mutualiteit, kan maar beter
digitaal héél bedreven zijn.
De trend was al een tijdje bezig, maar is door corona in een
stroomversnelling geraakt. De corona-maatregelen waren voor de banken én voor
de overheid, en evengoed voor de verschillende sociale diensten, hét sein (of
hét excuus?) om alle persoonlijk contact te verminderen of zelfs, waar mogelijk,
compleet uit te schakelen. Want ja: we moeten de fysieke contacten zo veel mogelijk vermijden. Orders van de
virologen.
Het gevolg is dat al wie niet helemaal mee is met die digitalisering,
of wie er argwanend tegenover staat (zeker omdat de vele cyber-criminelen heel
erg actief zijn nu zowat iedereen verplicht wordt zich online te wagen),
onverbiddelijk uit de boot dreigt te vallen en helemaal opzij geschoven wordt.
Deze evolutie, die ons opgedrongen wordt met "corona" als gemakkelijk excuus, is rampzalig voor iedereen die
digitaal analfabeet is. Die mensen zullen alle kansen aan hun neus zien voorbij
gaan. Meer zelfs: ze zullen in een diepe put gestampt worden omdat ze aan hun "verplichtingen" niet (tijdig) voldoen.
Simpelweg omdat ze niet weten hoe ze dat zouden kunnen of moeten doen, en omdat
er geen persoonlijk contact meer mogelijk is om hen op weg te helpen.
Als er ooit een idealist geweest is die dacht dat de kloof tussen "rijk" en "arm" op termijn zou kunnen gedicht, of in elk geval verkleind,
worden, dan mag die zijn/haar dromen wel opbergen. Die kloof is nu "digitaal" alléén maar dieper geworden.
|