Ik ben er dan toch in geslaagd om een afspraak te versieren op de site
van SBAT (wat blijkbaar staat voor "Studiebureel
voor Automobieltransport"), voor de technische keuring van mijn auto. Op 19
februari, de laatste dag van de geldigheid van mijn vorig keuringsbewijs. Vroeger
ging niet, want ik kon, omwille van de grote drukte, pas op 16 februari naar de
garage om mijn auto te laten nakijken. En later mocht dus niet, want anders had
ik een boete wegens "auto te laat
aangeboden". Er stond trouwens een andere man aan de kassa die wél prijs
had. Het automatisch afsprakensysteem had voor de man geen gaatje meer
gevonden, en dus was hij te laat om zijn auto te laten keuren, en moest hij een
toeslag betalen. Leve de administratie!
Ik had een afspraak om 10u55 precies. Tegen half twaalf zou ik wel
weer naar huis terug kunnen, vermoedde ik zo.
Maar toen ik om 10u45 aan het keuringscentrum arriveerde zag ik een
lange rij auto's staan, tot op de parking buiten het terrein, zelfs tot op de
straat. Ik zou er dus niet binnen het half uur weer weg zijn, zoveel was al
duidelijk. Ik kreeg weer hoop toen ik zag dat de file voor "Lijn 1", waar ik volgens de ontvangen
mail moest zijn, iets korter was dan de andere. Alléén... dan moest ik me wel een
opening drummen tussen de auto's van "Lijn
2" en "Lijn 3" die bumper aan
bumper stonden aan te schuiven. En daar ben ik niet assertief genoeg voor. Maar
kort na mij kwam er een Tesla opgereden, en die chauffeur had duidelijk minder
scrupules. Die reed gewoon iedereen voorbij, en duwde de neus van zijn Tesla
zowat tegen de wachtende auto's aan. Ondertussen druk gesticulerend dat hij
naar "Lijn 1" moest. Ik vond dat nu
toch wel niet kunnen, en ben uitgestapt om die man uit te leggen dat ik ook in Lijn 1 moest zijn en dat ik toch
wel al eerder stond aan te schuiven dan hij. Ik ben écht niet gediend van "voorkruipers".
"Hoe laat is uw afspraak?"
vroeg de Tesla-man.
Ik zei: "Om 5 voor 11."
"Die van mij ook," reageerde
hij. "Ik heb ook een afspraak om 5 voor
11."
En daar stond ik dan.
Ik begreep toen dat dat digitaal afsprakensysteem totaal willekeurig
werkt. Je krijgt zomaar een uur toegewezen, maar dat heeft duidelijk niets met
de werkelijke afspraak te maken. Het aanwezige personeel voelt er zich dan ook
helemaal niet door gebonden. De controleurs van het keuringscentrum voelen zich
trouwens nergens door gebonden. Zo was althans mijn indruk. Ik vermoed dat het
werk in zo'n keuringscentrum zowat de minst stresserende job ooit moet zijn: ze
doen alles op hun gemak, zonder zich te haasten, en duidelijk alléén als ze er
zin in hebben. De lange rij wachtende auto's is niet hun probleem...
Maar goed: om 11u45, na een uur wachten, was het dan toch mijn beurt.
Ik mocht mijn auto met de bijhorende papieren afgeven, en dan in de grote
ijskoude werkhal gaan wachten.
Het begon al direct verkeerd: ik had van de garage een fotokopie
meegekregen van het keuringsbewijs van vorig jaar, en blijkbaar moest ik het
origineel voorleggen. Ik mocht wél met mijn kopie naar de kassa gaan en daar
een duplicaat vragen. Kostprijs: 13,20 euro. Met mijn fotokopie kon het dus
niet, maar met het duplicaat dat ik
met mijn fotokopie kon "krijgen" was
het wél okee. Leve de administratie!
Eens mijn auto aan de beurt, zou het vlug gaan, leek het mij. Want die
Tesla, die net voor mij gestaan had in Lijn
1, was al weer weg eer ik goed en wel binnen was. Helaas: opnieuw een
misrekening. Mijn auto raakte vrij vlug tot op de autolift, maar toen gebeurde
er niets meer. De rij wachtende auto's in Lijn
1 groeide aan, maar er zat geen schot meer in: mijn auto blokkeerde alles.
In zoverre zelfs dat een ongeduldige dame mij verwijtend kwam vragen of dat
mijn wagen was die daar roerloos op de autolift stond. En ik moest schuld
bekennen. Op haar vraag waarom er helemaal niets aan gebeurde, moest ik met
blozende kaken het antwoord schuldig blijven.
Ik vermoed dat het net lunchtijd was of zoiets. Of aflossing van de
ploegen, of weet-ik-veel? Maar dan alléén in Lijn 1, want in de andere rijen was er geen oponthoud. Verre van,
zelfs, want in Lijn 3 werd een
Porsche voor gereden, en binnen de kortste keren was die er weer door. Net als
die Tesla vóór mij. Ik vermoed nu wel dat de supersnelle afhandeling niet
speciaal met het exclusieve automerk te maken had, maar eerder met de
gepersonaliseerde nummerplaten van de beide chique (dure) auto's. Wie zich een
gepersonaliseerde nummerplaat kan permitteren, heeft wel méér privileges, denk
ik zo.
Hoe dan ook: na een half uur wachten in die bijtende kou, kwam er toch
iemand op zijn dooie gemak naar Lijn 1
toe gewandeld, en toen was mijn auto eindelijk aan de beurt. Vijf minuten later
mocht ik mijn wagen op de parking zetten. En nog maar eens in de rij gaan
wachten. Nu voor de kassa.
Ik ben wel met een "groene
kaart" vertrokken. Om 12u45. Amper twee uur na aankomst.
Ben ik blij dat dat nu allemaal op afspraak is! Digitaal geregeld...
|