De "hyperloop": dé ultieme
droom van de excentrieke, gekke of geniale (schrappen wat niet past) miljardair
Elon Musk.
Eind vorig jaar is er voor het
eerst een (geslaagde) test uitgevoerd met mensen aan boord. Spijtig genoeg was
dit géén hyperloop uit de ateliers
van Elon Musk, maar wel uit die van een andere excentrieke miljardair: Richard Branson. Die heeft gigantisch
veel geld verdiend met de uitbating van onder andere Virgin Airlines, een "lage
kostenmaatschappij". Zo erg "laag"
zal de prijs van een ticket wel niet geweest zijn, vermoed ik dan, als de man
er miljardair bij geworden is...
Ik vermoed dat Elon Musk zéér slecht geslapen heeft bij het horen van
dit nieuws.
Een "hyperloop", wat is dat
voor iets?
Een hyperloop, dat is een transportsysteem
waarbij een capsule via een elektromagnetische aandrijving door ondergrondse
buizen vliegt die (bijna) vacuüm getrokken zijn. Doordat de buizen vacuüm zijn,
is er geen luchtweerstand waardoor het voertuig zou afgeremd worden, en doordat
alles zich in ondergrondse buizen afspeelt, is er ook geen (tegenliggend)
verkeer, en dus geen files of opstoppingen. Via het elektromagnetisch systeem
zweven de voertuigen enigszins boven de grond, en daardoor kunnen ze ongekende
snelheden halen. Er wordt zelfs gedroomd van 1000 km per uur, wat sneller is
dan een passagiersvliegtuig. De eerste ambitie is om dit vervoersmiddel in te zetten om
bijvoorbeeld van Los Angeles naar San Francisco te "rijden", en dat zou dan kunnen in zowat 30 minuten. Al zijn we daar
op dit moment wel nog een beetje van verwijderd: het hyperloop-traject van Virgin was maar 500 m lang, en de
capsule heeft een maximumsnelheid van ongeveer 170 km per uur gehaald.
Het prachtige ding zal in elk geval genoeg kosten: minstens 9 miljard
dollar voor een traject van amper 172 km. Dat is omgerekend ongeveer 52.5
miljoen dollar per lopende kilometer. En dat alléén voor de aanleg van het
traject. Er is immers ontzettend veel land voor nodig, al was het maar om
enkele honderden kilometers tunnels te graven voor de ondergrondse buizen. Maar
Elon Musk is daar al op voorzien: die heeft al zijn eigen boorfirma opgericht: "The Boring Company". (Ik ben niet
helemaal zeker of Elon Musk wel beseft dat "boring"
in het Engels niet bepaald een positieve weerklank heeft?)
Wat de uitbating dan zou kosten, geen idee. Maar het zal niet min
zijn: de energie voor de elektromagnetische aandrijving, én de energie om de
buizen vacuüm te houden.
En dan vraag ik me toch af: "Wie
heeft zoiets nodig? Wie zit daar op te wachten?"
Niemand, dus. Behalve misschien Donald Trump die in 2024 met de
hyperloop op de laatste dag van zijn campagne het hele land zal kunnen doorkruisen
om nog wat stemmen af te snoepen van Kamala Harris.
Het is al bij al niets anders dan een speeltje voor die mannen. Een wedstrijdje "ik wil de grootste hebben". Een
publiciteitsstunt. Of gewoon een dure hobby om hun zuurverdiende (?) centjes door
de ramen te gooien.
Over Bill Gates mag men zeggen wat men wil, maar die man probeert dan
toch tenminste iets positiefs te doen met zijn gigantisch fortuin.
|